Citat:
Ursprungligen postat av
spunkankan
Hej, ja här fanns det mycket och svara på.
Personligen vill jag hjälpa till så att främlingsfientligheten blir mindre på FB t e x för det kan leda till att det blir värre irl, integrationen i sig kan jag tycka inte går som jag personligen skulle vilja.
Att debattera på nätet kan ibland bli svårt beroende på vem man debatterar med, en del spottar på en så fort man försöker förklara, så ja det var lite hur jag tänker just nu.
Jag tror inte främlingsfientligheten blir ett dugg mindre för att man tystar de som är frustrerade. Istället blir det en bisarr pseudodebatt om vad man får tycka på Facebook. JÄH tycker inte man skall få kritisera något problem som är invandringsrelaterat. De stora medierna och polisen har redan sedan innan bestämt att invandringsrelaterade problem skall censureras.
Det behövs inte mer censur, det behövs en öppnare debatt. Det behövs något sätt att få de som förstör vårt samhälle, att förstå att det inte är ok. JÄH är visserligen många, men de representerar inte folkets röst. Alldeles uppenbart är det många i JÄH som inte förstår vad som menas med att lyfta debatten, istället går man till angrepp mot både GP och Glenn Hysén, man börjar blanda ihop raketbeskjutningar och fotbollshuliganer. Det blir ett tjafsande blandat med "kärleksbombande".
Vad blir resultatet? Jo det blir att sakfrågan hamnar i skuggan, runt om i Sverige skjuts det raketer på ett vansinnigt sätt, det är inte förortens befrielsekamp, det är en huliganism som ofta drabbar viktiga samhällsfunktioner som polis, brandkår och ambulans. Och som i Husby ledde till att människor blev hemlösa.
Som jag frågade innan, vad har egentligen JÄH åstadkommit? Då menar jag inte på nätet, det är inte där integrationsproblemen visar sig.
Vill JÄH göra någon nytta tycker jag ni kan åka ut till HVB-hem och till no-go zoner och informera om vad som är ok och vad som inte är ok i vårt samhälle. Att försöka dränka frustration och ilska på FB med censur och spam sopar bara ett uppenbart problem under mattan.
På några få decennier har Sverige förvandlats från ett relativt tryggt land till ett land, där bilbränder, stenkastning, våldtäkter, rån och religiöst förtryck hör till vardagen. Vi behöver nu en öppen debatt om varför det blivit så, vi behöver inte en grupp som skriker rasism och kräver censur. Vi behöver definitivt åtgärder mot integrationsproblem. Rasistkortet är överutnyttjat och är säkerligen en stor del anledningen till att man inte vågat ta itu med problemen.