2017-01-04, 15:43
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Som sagt, om det till exempel var en iPhone 4 så kan tio-femto procent gå till noll på ett ögonblick, särskilt om det spelas musik eller annat som förbrukar elen. Har för mig att det är ett känt fel på nämnd mobiltelefon att procenten inte stämmer, men ska låta det vara osagt kanske.

Ikke leveret betyder --> Inte levererat. Kan tolkas som --> Inte läst, men också som, --> sändes inte iväg, alt. mottogs inte i mottagarens mobil. Hur som helst så lästes det inte.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Börjar batteriet bli dåligt så kan det sista laddas ut extremt fort, särskilt vissa program verkar dra mycket. Det gäller nog alla mobiler.

iPhone 4 är i och för sig inte en så vanlig telefon 2016. Det är hur som helst en möjlighet att batteriet hade laddats ur, men tycker inte något direkt talar för det. Promenaden hem skulle vara ungefär en halvtimme, sätter man i hörlurar om batteriet sugs ut på ett ögonblick? Naturligtvis kanske man gör det...men, troligen inte skulle jag säga.

Vi får nog anta att meddelandet från vännen skickats iväg, förutsatt att det inte var något knas i mobilnätet. Jag sluter mig till att det betyder i första han "inte levererat", i andra hand "inte läst". Mer troligt det förstnämnda.
Citera
2017-01-04, 15:58
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
iPhone 4 är i och för sig inte en så vanlig telefon 2016. Det är hur som helst en möjlighet att batteriet hade laddats ur, men tycker inte något direkt talar för det. Promenaden hem skulle vara ungefär en halvtimme, sätter man i hörlurar om batteriet sugs ut på ett ögonblick? Naturligtvis kanske man gör det...men, troligen inte skulle jag säga.

Vi får nog anta att meddelandet från vännen skickats iväg, förutsatt att det inte var något knas i mobilnätet. Jag sluter mig till att det betyder i första han "inte levererat", i andra hand "inte läst". Mer troligt det förstnämnda.
Eftersom hon laddade på tåget hade hon nog inte mycket laddning, och åtta minuter tillför inte mycket. Sedan kan man undra vad "få minutter" betyder; "Emilie skrev en besked til mig få minutter efter vi skiltes".
Citera
2017-01-04, 16:04
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Jag tror också betydelsen är att det inte nått fram.
Citera
2017-01-04, 16:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin
Eftersom hon laddade på tåget hade hon nog inte mycket laddning, och åtta minuter tillför inte mycket. Sedan kan man undra vad "få minutter" betyder; "Emilie skrev en besked til mig få minutter efter vi skiltes".

Översatt så betyder det "några minuter" om vi jämför med hur vi uttrycker oss i Sverige. Exakt antal minuter kan vi således inte få fram med mindre att vi har tillgång till loggen.

Eftersom att offrets mobil var dåligt laddad så går det knappast att fastställa om offret råkade ut för något i samband med att mobilen dog. EM kan ha råkat illa ut efter att mobilen lade av. Men mest sannolikt är det väl att något hände innan hon kom in i själva samhället, till exempel mellan stationen och Motalavej.
Citera
2017-01-04, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Vilken adress bodde EM på? Jag har missat detta, någon som vet?

Dumpar min fråga. Ingen verkar ha tagit notis om den. Motalavej?

Edit; stavfel BUMP
Citera
2017-01-04, 16:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag tror också betydelsen är att det inte nått fram.

Ej sänt!

Så kan det stå ibland, beror det på att mottagarmobilen inte är igång? Eller menar väninnan att hon inte fick läskvitto på meddelandet?
Citera
2017-01-04, 16:14
Medlem
Citat:
Dumpar min fråga. Ingen verkar ha tagit notis om den. Motalavej?

Edit; stavfel BUMP

Nej, inte Motalavej, jag minns inte namnet om jag sett det men det var länkat till en karta med markeringar på varifrån hon utgick och var hon skulle. Hon bodde i södra delen av Korsör, hon skulle förbi hamnområdet.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-01-04 kl. 16:18.
Citera
2017-01-04, 16:15
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin

Citat:
Översatt så betyder det "några minuter" om vi jämför med hur vi uttrycker oss i Sverige. Exakt antal minuter kan vi således inte få fram med mindre att vi har tillgång till loggen.

Eftersom att offrets mobil var dåligt laddad så går det knappast att fastställa om offret råkade ut för något i samband med att mobilen dog. EM kan ha råkat illa ut efter att mobilen lade av. Men mest sannolikt är det väl att något hände innan hon kom in i själva samhället, till exempel mellan stationen och Motalavej.

Dessutom kan ju kompisen ha en grumlig minnesbild. Men jag skulle i alla fall tro att det är skickat när hon satt i taxin, i annat fall så hade hon kommit hem och då borde det varit klarare när hon skickade det. Så, antagligen, inom typ tre till tio minuter.

Det räcker förstås inte för att fastställa någonting alls, men att hon skriver att meddelandet inte levererades tycker jag ändå är en tydlig indikation på att det inte kom fram till telefonen, och "huvudspåret" bör nog ändå vara att mobiltelefonen hade mer än 15 minuters batteritid. Det är trots allt det vanligaste.

Och hon behöver ju heller inte haft noll procent batteri när hon satte sig på tåget.
Citera
2017-01-04, 16:15
Medlem
Citat:
Nej, inte Motalavej, jag munns i t 4enamnet om jag sett det men det var länkat till en karta med markeringar på varifrån hon utgick och var hon skulle. Hon bodde i södra delen av Korsör, hon skulle förbi hamnområdet.

Jag har bara sett att hon skulle till Korsör Centrum, vad det nu innebär. Ingen som vet adressen hon skulle till?
Citera
2017-01-04, 16:17
Medlem
Citat:
Ej sänt!

Så kan det stå ibland, beror det på att mottagarmobilen inte är igång? Eller menar väninnan att hon inte fick läskvitto på meddelandet?

Om man försöker messa till någon som är utomlands inträffar det där ibland också. Men jag är osäker på om det räcker att man stänger av den för att sändaren av ett meddelande ska få negativ leversnskvitto eller vad man ska kalla det.
Citera
2017-01-04, 16:18
Medlem
Troians avatar
Citat:
Jag har bara sett att hon skulle till Korsör Centrum, vad det nu innebär. Ingen som vet adressen hon skulle till?

Jens Baggesens Gade 19 är en uppgift som förekommit i tråden.
Citera
2017-01-04, 16:21
Medlem
Citat:
Jens Baggesens Gade 19 är en uppgift som förekommit i tråden.

Tusen tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in