Citat:
Ursprungligen postat av
ArseneLupin
Emilie var kvar tills vännerna såg henne genom bakrutan på taxin som rullade iväg. Hon gick alltså inte omedelbart hemåt. Vi vet inte hur länge de väntade på taxin.
För att förtydliga: Enligt medieuppgifter i bland annat Aftonbladet (som hänvisar till Berlingske), så:
Citat:
Vid 04-tiden fångade tågstationens övervakningskameror hur tjejerna sa hej då, de tre vännerna tog en taxi medan 17-åriga Emilie ville promenera hem i den ljusa sommarnatten. Hennes vänner såg genom bakrutan på taxin hur Emilie fixade med mobiltelefonens hörlurar medan de rullade från stationen, skriver danska Berlingske.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23899578.ab
Det verkar alltså inte som att hon lämnade platsen inom någon eller ett par sekunder efter att taxin började rulla iväg – så i den bemärkelsen lämnade hon inte
omedelbart. Men det finns inte heller något som direkt tyder på att hon stod kvar för att vänta på något/någon. Tvärtom tycker jag att kombinationen uppladdad mobiltelefon, hörlurar in i öronen och meddelandet som skickades till Sarah tyder på att hon var inställd på en promenad hem.
Jag inbillar mig nog att taxin var på plats, och att de inte behövde vänta på den. Men det är lite av en gissning. Tåget från Köpenhamn och Slagelse kommer vid fyratiden, tåget innan två timmar tidigare. Känns som ganska så troligt att taxibilarna står och väntar på stationen då tåget kommer in en tidig söndagmorgon.
Enligt denna artikeln så ska Emilie skickat ett meddelande som
besvarades av Sarah klockan
04:03:
Citat:
Det sidste livstegn fra Emilie var en besked på Facebooks Messenger til en af veninderne. Veninden svarede 04.03, men den blev aldrig leveret. Signalet på Emilies telefon gik ud lidt efter klokken fire.
http://ekstrabladet.dk/112/emilies-hjerteveninde-jeg-mangler-dig-mere-og-mere/6454402
(Där fick vi förresten klarhet i vilken applikation/system som användes. Inte KIK, inte SMS...utan Facebook Messenger.)
Lutar åt att något hände mellan ≈03.56 och ≈04.03. Frågan är då om hon ens hann fram till Servicevej/"Kodakhuset"? Med hög säkerhet inte till området kring Jysk och Lidl i alla fall. Kanske hände det i närheten av där den lilla grusvägen går in, ungefär mittemellan Korsør St. och E20? I så fall kan man kanske ha säkrat däckspår...