Citat:
Ursprungligen postat av
deikoo
Nu är ju inte jag någon ekonom, men pratar inte punkt ett och två emot varandra?
Jag menar, i skolan så var det första vi fick lära oss om inflation, det var att det krävdes köpkraft från konsumenter. Finns det för mycket köpkraft så blir marknaden överhettad med hög inflation, och tvärtom.
Om man fasar ut ränteavdragen så bör väl detta leda till hämning av inflationen?!
Inflationen har ju varit långt under målet i många år nu....
Visst finns det en motsats.
Stiger
realräntan så lär det lånas mindre. (Stiger nominell ränta och KPI likvärdigt så går det inte se att det lånas mindre. Ränte
kostnaden ökar inte då).
Och att lägga på en skatt på ränteutgift, vilket dubbelbeskattning på ränta innebär, är likvärdigt med att höja realränta för låntagaren.
Så ett borttagande av avdrag för underskott av kapital kommer att leda till mindre lånande.
Och det kommer att leda till stillastående eller fallande bostadspriser. Vilket kommer att stoppa nyproduktion. Och leda till stor arbetslöshet bland byggjobbare och hantverkare. (Dvs vi får en situation som liknar finanskrisen i USA där bostadsbyggandet också stoppades).
Vidare så leder högre realränta till att det blir dyrare att lånefinansiera köp öht. Därav måste konsumenterna minska sina inköp. Många butiker/leverantörer kommer då att sänka priser och sänka sina löner i den mån det går för att öht överleva. Detta kommer närmast att leda till fallande KPI.
Rimligen skall principen om dubbelbeskattning av ränta gälla generellt. Dvs näringslivet får inte heller dra av ränteutgifter. Det innebär att investeringar blir dyrare och det innebär att Fastighetsbolagen får högre kapitalkostnad. Vilket kommer att leda till högre hyror. De enda som kan betala är hyresgästerna. Och det kommer att leda till minskad konsumtion inte bara bland hyresgäster utan även folk med ägda bostäder.
Och den minskande konsumtionen kommer att leda till att butiker får slå igen, vilket drar upp arbetslösheten ytterligare.
Tror inte vi ska bli förvånade om arbetslösheten fördubblas med en sådan ändring. Och jag tvivlar starkt på att någon regering är speciellt intresserad av att genomföra den.
Man får väl konstatera att IMF inte använde hjärnan när dom skrev att ta bort ränteavdrag. Vad som än ligger bakom resonemanget så lär det inte vara något ekonomiskt rationellt, utan snarare politiskt i något avseende.