Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-02, 06:23
  #1
Medlem
Bakgrund:

Förra sommaren använde jag en sådan myggdödare som innehåller en vätska och man bara pluggar in i eluttag. Den var inpluggad i en förgrenare som svärmor tyckte hon kunde lägga ovanpå min dator. Den förbannade grejen läcker och droppar in i min dator som har galler-hål upptill. Efter den incidenten har min dator tendens att starta om sig själv när han tycker det passar. Nu försöker jag felsöka vilken hårdvara som är kaputt så att jag slipper köpa nytt av allt.


Felsökning:

Eftersom det droppat och torkat snabbt har jag inte sett var det blivit bött inuti datorn. Jag tycker att det mesta borde landat på grafikkortet med tanke på hur komponenterna sitter i datorn. Denna teori styrks av att datorn bara startas om automatiskt när jag startar ett spel, eller spelat ett mindre krävande spel under ett litet tag. Datorn startas aldrig om i annat bruk.


Frågor:

1. Säkert att förutsätta att endast grafikkortet är kaputt?
2. Vad tror ni om att leta efter någon som kan "tvätta" grafikkortet? Kan det rädda det eller är loppet kört?
3. Värt att gambla på ett nytt grafikkort? (äger ett 280X som jag tänkt skulle klara sig nåt år till)
Citera
2017-01-02, 06:25
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Plocka ur grafikkortet och testa att köra på integrerad grafik. Försvinner problemet då, har du hittat felet.
Citera
2017-01-02, 06:35
  #3
Medlem
StigAllans avatar
http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/
Kör detta och se om datorn börjar bete sig.
Citera
2017-01-02, 07:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mssaa
Bakgrund:

Förra sommaren använde jag en sådan myggdödare som innehåller en vätska och man bara pluggar in i eluttag. Den var inpluggad i en förgrenare som svärmor tyckte hon kunde lägga ovanpå min dator. Den förbannade grejen läcker och droppar in i min dator som har galler-hål upptill. Efter den incidenten har min dator tendens att starta om sig själv när han tycker det passar. Nu försöker jag felsöka vilken hårdvara som är kaputt så att jag slipper köpa nytt av allt.


Felsökning:

Eftersom det droppat och torkat snabbt har jag inte sett var det blivit bött inuti datorn. Jag tycker att det mesta borde landat på grafikkortet med tanke på hur komponenterna sitter i datorn. Denna teori styrks av att datorn bara startas om automatiskt när jag startar ett spel, eller spelat ett mindre krävande spel under ett litet tag. Datorn startas aldrig om i annat bruk.


Frågor:

1. Säkert att förutsätta att endast grafikkortet är kaputt?
2. Vad tror ni om att leta efter någon som kan "tvätta" grafikkortet? Kan det rädda det eller är loppet kört?
3. Värt att gambla på ett nytt grafikkort? (äger ett 280X som jag tänkt skulle klara sig nåt år till)

Skulle du vilja kolla temperaturen på moderkort, cpu och gpu när datorn krashar?
Citera
2017-01-02, 08:49
  #5
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mssaa
Säkert att förutsätta att endast grafikkortet är kaputt?
Nej, det kan vara annat också. Är du ens 100% på att strulet verkligen beror på den där mygg-manicken? Skulle kunna vara en tillfällighet också.

Om processorn har inbyggd grafikfunktion, testa koppla monitorn till moderkortsuttaget istället, plocka ur grafikkortet. Hjälper detta? Det är f.ö inte säkert det är grafikkortet, kan mycket väl vara nätagget som spökar, att det lägger ner vid hög belastning.

Ange gärna fabrikat och modell på nätagg, moderkort och processor.

Citat:
Vad tror ni om att leta efter någon som kan "tvätta" grafikkortet?
Skeptisk till det. Ta ur kortet och titta noga om du kan se några prickar efter droppar som torkat. Hittar du inget så är det kanske inte ens dit ner det droppat, kanske hamnat på processorfläkten eller nåt annat.

Citat:
Värt att gambla på ett nytt grafikkort?
Prova de enklare sakerna först. Kanske t.o.m du har ett annat, äldre, grafikkort att testa med ett tag?
Citera
2017-01-02, 08:53
  #6
Medlem
Ska prova verktyg och se temperaturer. Det är automatisk insta-restart på datorn när jag startar spel, så jag är lite tveksam till att temperatur skulle vara problemet.

Kan eventuellt vara damm? Ska rengöra och se om det fungerar.

Grejen är att det har blivit gradvis värre. Tidigare kunde jag spela ett bra tag innan datorn startade om sig. I ett andra steg startade han om sig snabbt om jag spelade full screen, men aldrig när jag spelade windowed. Nu startar han om sig direkt oavsett full screen eller windowed.
Citera
2017-01-02, 11:36
  #7
Medlem
stäng av starta om automatiskt så får du kanske ett felmeddelande som kan ge någon ledtråd

om där har droppat in vätska i datorn så borde det synas, borde bli en svag fläck

Med vänlig hälsning
t
Citera
2017-01-02, 12:39
  #8
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mssaa
det har blivit gradvis värre
Det där indikerar defekt nätagg. Lista fabrikat och modell på allt i datorn.
Temperaturproblem är inte omöjligt heller. Det tar inte många sekunder för 100w att värma upp en liten processor om kylningen är otillräcklig, kanske en kylare som släppt litegranna. Ännu snabbare går det om det är grafikchip'et på 250w.

Om det är damm så ska det ligga ett tjockt lager i datorn för att ha nån betydelse, 2-5 mm, och då är det temperaturen som orsakar avstängningen, pga dammet hindrar avkylning. Är det bara en halv millimeter damm är det knappast det som är orsaken.

Posten härovan om att stänga av automatisk omstart är bra, felkoderna på bsod kan ge bra ledtrådar ibland, särskilt om det är nåt som beror på programvara.
Citera
2017-01-02, 23:16
  #9
Medlem
Nej enda sättet att hitta felet är att utesluta en komponent efter komponent. Börja plocka ner från extra hårddiskar , minne efter minne. Kör dom separat en och en. Fortfarande strul efter det ? Börja med där jag personligen tror felet sitter . Moderkort , nätagg . Möjligtvis grafikkortet. Inbyggd grafik ? Langa ut grafikkortet. Kör på inbyggda grafiken ett tag. Enda som man kan inprincip räkna bort är cpu. Om du kommer ner till moderkort och nätagg. Kan vara processorn också :/

Hade inte varit fel o få lite spec på den så vi vet vad du har att jobba med 😊.

Good luck 😛
__________________
Senast redigerad av Jens86 2017-01-02 kl. 23:35.
Citera
2017-01-03, 15:12
  #10
Medlem
Processor: i5 4460
Minne: Crucial Ballistix Sport 8 GB (2x4GB)
Nätagg: CoolerMaster GM Series G750M
Grafikkort: Sapphire R9 280X
HDD: WD Blue 1TB

Har lite problem med att testa byta ut en komponent i taget då jag arbetar utomlands och inte har datorintresserade vänner här att plocka komponenter från. Blir eventuellt att lämna in datorn för ytterliggare felsökning i sådana fall.
__________________
Senast redigerad av mssaa 2017-01-03 kl. 15:30.
Citera
2017-01-03, 15:15
  #11
Medlem
Moderkort: Asus Z87-A
Citera
2017-01-03, 19:43
  #12
Medlem
x12s avatar
Har du testat utan grafikkort? Ryck ur det och kör enbart processorgrafik. Moderkortet och processorn klarar det. Börja där, eller försök finna nåt annat grafikkort att testa med. Om det är nåt med grafikkortet, det presterar nånstans mellan 1050ti och 1060, så vore det kanske läge att gå upp på 1060 eller kanske 1070-1080 om det känns motiverat.

Det är ett billigt och mediokert nätagg byggt med bedrövliga kina-komponenter, så om det är 3 år gammalt kan det mycket väl vara det som orsakar problemen. Har du ett annat nätagg att testa med, gör gärna det. Det behöver inte vara 750w. Ett kvalitativt 550w räcker gott&väl till i stort sett alla normala datorer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback