2017-01-03, 17:15
Medlem
Illa tilltygat offer kan vara tecken på starkt hat?

Var det något med fosterförälder, fotbollstränare, fastighetsskötare?
Citera
2017-01-03, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaedvikaren
Ganska tidigt uppgavs det att KL hade varit så illa tilltygad att han var svår att identifiera. Tänk om SP sökt upp VN med föresatsen att skära halsen av henne, bara för att få utlopp för sin fixering vid att få prova hur det känns att döda någon.

Tänk om BO nummer två, dvs KL kommer emellan, stör och därigenom förstör denna planering och att skadorna på denne är ett utlopp för allt det raseri och frustration SP upplever över att hans planering gått om intet.

Kan ju vara så att SP rekat i området tidigare och att det, vid dessa tillfällen varit tomt och mörkt i grannhuset.

En variant: MGM har planerat om BO1, som skriker när han kommer in i huset och grannen kommer över. MGM hotar BO1 och tvingar henne ringa 112 med instruktioner om vad de ska säga till operatören. När MGM är säker på att operatören börjat lyssna attackerar MGM. Syftet kan vara uppmärksamhet dvs att MGM vill att någon ska höra/det ska spelas in. Sjukt men inte omöjligt. Det skulle också kunna förklara att BO2 inte gav sig på honom - MGM kan ju ha hotat BO1 så att BO2 inte vågade göra nåt.
Senast redigerad av Wikaam 2017-01-03 kl. 17:45.
Citera
2017-01-03, 17:54
Medlem
Osökt kommer tanken på "Ett fall för FBI" kommer inte ihåg var, mer än att det skedde i norra Sverige. I det andra fallet "Arbogamordet" i augusti en galning mördar maken men misslyckas med mordet på kvinnan i det ena fallet mördas båda två, i det andra fallet överlever kvinnan.

Båda gångerna i ensligt beläget hus och nu det tredje fallet. Dubbelmord på tre avsides belägna platser. En seriemördare eller är MGM en Copycat?

Eller tänk bara tanken om det är fel mördare som sitter inne i två av dessa fall, i Ett Fall för FBI är ingen inlåst och en galning härjar därmed fritt därmed i landet. Tack och lov att man inte bor i ensligt beläget hus.
Senast redigerad av clostarwano 2017-01-03 kl. 18:20. Anledning: Tillägg i texten
Citera
2017-01-03, 18:02
Medlem
Är det nån som har bra koll på SP:s aktiviteter på nätet? Det finns en del träffar på namnet varav en kanske är MGM, om man utgår ifrån SP:s intresse för DEATH NOTE (syns på en av bilderna i tråden). Finns på youtube. Namnet Clementino figurerar i sammanhanget också. Och verkar prenumerera på ett par märkliga kanaler. Mycket våldsamt i vissa fall. Men som sagt, oklart om det är MGM.

MGM verkar mycket intresserad av DEATH NOTE. Nån som vet mer om innehållet i serien och kan hitta kopplingar till vad som hänt? Kan MGM i sitt dåliga mående ha gått in i en av seriens roller? Tyckte mig skymta nånstans att MGM varit på ett konvent - Närcon?
Citera
2017-01-03, 18:53
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wikaam
MGM verkar mycket intresserad av DEATH NOTE. Nån som vet mer om innehållet i serien och kan hitta kopplingar till vad som hänt? Kan MGM i sitt dåliga mående ha gått in i en av seriens roller? Tyckte mig skymta nånstans att MGM varit på ett konvent - Närcon?

Är hjärnornas kamp mellan två karaktärer. En detektiv och en som skriver namn i häfte, främst onda personer. Man dör när man väl har sitt namn i häftet. Jag kan då inte se några kopplingar.
Franchisen innehåller filmer, tv-serier, anime, manga, spel, musikal, en Hollywood produktion i år.
Vad jag förstår är tonåringar målgrupp så är väl knappast så våldsam även om folk dör. Hollywood produktionen sägs bli den första barnförbjudna iaf.
Citera
2017-01-03, 19:06
Medlem
5549s avatar
Sånt där tjafs om våldsamma filmer och dataspel, eller heavy-metal osv känns 90-tal. Förlegat.
Citera
2017-01-03, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -0L0-
Precis: Var är mordvapnet?

Det ville Åk också gärna veta, jag minns ett av hans första uttalanden att det nu söks efter alla olika spår och han gärna såg att någon 'kunde finna på det' i meningen att det vore bra om någon hittade det..?

Var skulle man själv slänga det. Det vore ju idiotiskt att ha det på sig allt för länge. Jag vet. Jag skulle slänga det i sjön.

Jag tror att det är ganska stort. Vad kan man finna runt ett hus. Kanske en spade eller ett spett. Men hursomhelst måste GM bli av med det fort som attan.
Citera
2017-01-03, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Sånt där tjafs om våldsamma filmer och dataspel, eller heavy-metal osv känns 90-tal. Förlegat.
I normalfallet påverkas man inte. Men jag har sett på nära håll -har en familjemedlem som hamnade på psyk - deprimerad och mycket mottaglig för våldsscener i filmer och levde sig in i det - började använda tillhyggen. Men i normaltillståndet jättesnäll person. Kanske som SP. Ovanligt men det händer.
Citera
2017-01-03, 19:35
Medlem
Råbodådet: Misstänkte mördaren i skick att bli förhörd – nu förbereder sig polisen http://helahalsingland.se/blaljus/brott/rabodadet-misstankte-mordaren-i-skick-att-bli-forhord-nu-forbereder-sig-polisen?referrer=app
Citera
2017-01-03, 19:37
Medlem
Citat:
Bevisligen så var denne S.P-mycket intresserad av Fantacy-filmer och spel.
Vi kan inte veta om det har/haft betydelse för honom i det dagliga livet eller i hans handlande.
Det kan bara någon som känner honom väl veta.
Det kan ha varit en stor del i hans liv, han mådde dåligt, drog sig undan genom att konsumera Fantacy-spel och filmer, hans våldsfantasier har han förmedlat till andra. Det har tolkats och .
bedömts som att han vara farlig för sig själv bla. ( en Ilska som vändes mot honom själv.)
Det har inte uppfattats att han skulle vända ilskan mot andra.
S.P hade varit i Hudik med kompis och precis sett film. Hamnar sedan ute på landet och mördar två personer. Samband/påverkan kan inte uteslutas- även om Fantacy-filmer säkerligen inte är enda orsak till att begå våldsdåd..
Citera
2017-01-03, 19:40
Medlem
Klaedvikarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boored
Är hjärnornas kamp mellan två karaktärer. En detektiv och en som skriver namn i häfte, främst onda personer. Man dör när man väl har sitt namn i häftet. Jag kan då inte se några kopplingar.
Franchisen innehåller filmer, tv-serier, anime, manga, spel, musikal, en Hollywood produktion i år.
Vad jag förstår är tonåringar målgrupp så är väl knappast så våldsam även om folk dör. Hollywood produktionen sägs bli den första barnförbjudna iaf.
Jag tror nästan att stunden kräver... en länk!

Citat:
Säg inte det. Alla stenar måste vändas på i sökande efter motiv i detta fall. Och jag tror att våra dagars tonåringar utsätts för oändligt mer påverkningar, via alla möjliga kanaler. Inte alla blir mördare för det. Lika lite som tonårspojkar, per automatik blir psykopater för att farsan är jägare.

Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Var skulle man själv slänga det. Det vore ju idiotiskt att ha det på sig allt för länge. Jag vet. Jag skulle slänga det i sjön.

Jag tror att det är ganska stort. Vad kan man finna runt ett hus. Kanske en spade eller ett spett. Men hursomhelst måste GM bli av med det fort som attan.
Kanske svårt att slänga saker i sjön så här års??
😉
Intressant. Någon avfärdade yxa som mordvapen. Ja, hammare har avfärdats också, trots att SP hade en i väskan. En snöskyffel kan göra stor skada.
Citera
2017-01-03, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaedvikaren
Jag tror nästan att stunden kräver... en länk!

Säg inte det. Alla stenar måste vändas på i sökande efter motiv i detta fall. Och jag tror att våra dagars tonåringar utsätts för oändligt mer påverkningar, via alla möjliga kanaler. Inte alla blir mördare för det. Lika lite som tonårspojkar, per automatik blir psykopater för att farsan är jägare.

Kanske svårt att slänga saker i sjön så här års??
😉
Intressant. Någon avfärdade yxa som mordvapen. Ja, hammare har avfärdats också, trots att SP hade en i väskan. En snöskyffel kan göra stor skada.
Det ska visst röra sig om ett stick vapen. Måste ha varit stor kraft bakom sticket/hugget.
Båda offret förblödde, förmodligen, snabbt. Så hammaren har inte använts som mordvapen enligt media/åklagaren. Kanske har mordvapnet slängts upp på ett tak ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in