2017-01-03, 13:20
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Hade han företagit vandringen i nattmörker, det var molnigt hos mig och började regna julaftons morgon, hade han kommit fram till en skogsväg som leder via Silja till E4 mitt i natten 2 timmar efter dådet.

Men jag bor norr om området, det kan ha varit molnfritt och månsken.

Hursomhelst så finns det ett tidsglapp mellan SOS-larmet och E4 som endast kan förklaras av att han troligen tagit skydd för natten någonstans.

Är han förvirrad och sjuk skulle han mest troligt traska tillbaka till Bergsjövägen.

Inte julaftonsmorgon.

Morden inträffade sent på kvällen den 22:e och Simon fick skjuts till Hudiksvalls sjukhus morgonen den 23:e.

Citat:
Är han förvirrad och sjuk skulle han mest troligt traska tillbaka till Bergsjövägen.

Så var nog tanken från början. Då skulle han kunna ta bussen som lämnade Hudiksvall 22:15 och åka hem men nu blödde han ju rejält om sin hand så det fick bli plan B.
Citera
2017-01-03, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja att någon som häktas misstänkt för 2 mord undslipper restriktioner kan inte höra till vanligheterna. Självklart skall inte restr slås på slentrianmässigt 'bara' för att brottet är grovt men lite märkligt känns det; mgm ges ju nu möjligheten att försöka påverka de personer som han haft kontakt med före/efter dådet.

Å andra sidan kan man förstå att rätten avslog begäran om restr; med en åkl som läcker som ett pumphagelskadeskjutet durkslag så spelar det mindre roll..
måste bara inflika att det sitter en häktesvakt och lyssnar på alla dina samtal i högtalartelefon och läser alla brev in-och utgående.
dessutom, om han får besök, så sitter två vakter och övervakar besöket, och man får inte komma i kontakt med den besökande.
Citera
2017-01-03, 13:53
Medlem
allegragellers avatar
Igår lade DN ut följande:

"Nya uppgifter gör nu att åklagaren som utreder dubbelmordet i Hälsingland säger att det kan ha funnits ett motiv bakom händelsen.

Enligt åklagaren Christer Sammens rörde det sig om ett vansinnesdåd där den 20-årig mannen med psykiska problem slumpvis valt ut offren.

Men nu ändrar Sammens delvis inställning. I en intervju med Hela Hälsingland säger åklagaren att det kan ha funnits ett motiv bakom morden:

– Det finns ju naturligtvis uppgifter som eventuellt kan förklara det hela. Det kan finnas tänkbara motiv utan att det funnits en relation mellan dem, och det är en fråga som vi jobbar med rätt mycket just nu, säger han till nyhetssajten."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/vansinnesdad-kan-ha-haft-motiv/
Citera
2017-01-03, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Inte julaftonsmorgon.

Morden inträffade sent på kvällen den 22:e och Simon fick skjuts till Hudiksvalls sjukhus morgonen den 23:e.

Så var nog tanken från början. Då skulle han kunna ta bussen som lämnade Hudiksvall 22:15 och åka hem men nu blödde han ju rejält om sin hand så det fick bli plan B.

Ok fel av mig. Den 22 var det julavslutning på de flesta skolor och många gjorde helg efter det. Vädret var klart, kanske någon minusgrad. Inte alls omöjligt att han planerat gärningen. Då är frågan: var är mordvapnet?
Citera
2017-01-03, 14:31
Medlem
-0L0-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Ok fel av mig. Den 22 var det julavslutning på de flesta skolor och många gjorde helg efter det. Vädret var klart, kanske någon minusgrad. Inte alls omöjligt att han planerat gärningen. Då är frågan: var är mordvapnet?

Precis: Var är mordvapnet?

Det ville Åk också gärna veta, jag minns ett av hans första uttalanden att det nu söks efter alla olika spår och han gärna såg att någon 'kunde finna på det' i meningen att det vore bra om någon hittade det..?
Citera
2017-01-03, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaedvikaren
Fast nog kan vi anta att det var spänning i luften. Från att ha julpysslat i det egna hemmets lugna vrå, ställs hon inför en helt ny situation. Sent på kvällen blir hon indragen i ett drama som ställer i hennes hittillsvarande liv på ända. Hon kanske har svårt att redogöra för vad det är som händer och lämnar över telefonen till sin granne. Vad som därefter sker kan endast gärningsmannen ge besked om. Intressant om så nånsin kommer att ske, eller om han "inte minns". Den tekniska bevisningen bör bli helt avgörande.
Distriktssköterskor är inte direkt kända för att lätt bli handfallna. En del i det gamla gardet brukade vara rätt bra att peka med hela handen och även få distriktsläkarna att nicka som små skolgossar.

Räckte hon över luren var det nog inte för att hon kände sig osäker på vad hon skulle säga - jag finner det klart troligare att hon kände sig fysiskt hotad.
Citera
2017-01-03, 14:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -0L0-
Precis: Var är mordvapnet?

Det ville Åk också gärna veta, jag minns ett av hans första uttalanden att det nu söks efter alla olika spår och han gärna såg att någon 'kunde finna på det' i meningen att det vore bra om någon hittade det..?
I torsdags hade inte mordvapnet hittats. http://www.helahalsingland.se/blaljus/brott/misstankte-dubbelmordaren-hade-verktyg-med-sig-hammare-beslagtogs
Citera
2017-01-03, 14:56
Medlem
meadowstreets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Distriktssköterskor är inte direkt kända för att lätt bli handfallna. En del i det gamla gardet brukade vara rätt bra att peka med hela handen och även få distriktsläkarna att nicka som små skolgossar.

Räckte hon över luren var det nog inte för att hon kände sig osäker på vad hon skulle säga - jag finner det klart troligare att hon kände sig fysiskt hotad.

Hade jag varit i VN:s kläder och känt mig hotad så hade jag hellre fortsatt tala i telefon med SOS och låtit KL prata med besökaren, än att själv vara nära och tala med den person jag känt mig hotad av. Tycker det känns mer logiskt.

Jag undrar hur dom kom att tala med honom. Om han knackade på, om dom fick syn på honom utanför och konfronterade honom eller något annat?
Citera
2017-01-03, 14:57
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Jag är helt övertygad om att GM nekar och har lämnat en kortare redogörelse för vad han gjorde och var han befann sig under mordkvällen och den stämmer såklart inte överens med polis/åklagarens uppfattning.
Det är exakt de uppgifterna som polisen just nu undersöker. Tömning mobiltelefon,förhör med vittnen,dna/blod analys,teknisk bevisning etc etc etc
När denna information finns så har polis/åklagare helt andra möjligheter att agera.
Kända bevis i nuläget bygger ju inget åtal direkt utan det är först när man kan sticka fakta under näsan på misstänkte GM som det först kommer att ske saker....
Ja, detta låter logiskt. Man vill gå in i nästa förhör med bevis som binder honom till platsen, för han kommer nog fortsätta att neka. Har man bevis för hans DNA på mordplatsen, offrens DNA på hans kläder, att hans mobil kopplats upp mot en mast i närheten, misstänka googlesökningar gjorda under natten osv. då kan man enkelt få honom att bryta ihop.
Citera
2017-01-03, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meadowstreet
Hade jag varit i VN:s kläder och känt mig hotad så hade jag hellre fortsatt tala i telefon med SOS och låtit KL prata med besökaren, än att själv vara nära och tala med den person jag känt mig hotad av. Tycker det känns mer logiskt.

Jag undrar hur dom kom att tala med honom. Om han knackade på, om dom fick syn på honom utanför och konfronterade honom eller något annat?

Jag håller med, och det var därför jag var inne på att hon försökt avlägsna sig från gruppen samtidigt som hon ringer 112. Men GM följer efter och hon vågar inte fortsätta tala med operatören när hon blivit påkommen. Det skulle förklara varför hon lämnar över telefonen, och det skulle också stämma överens med att situationen trissades upp och var sekunder från att urarta helt.

Vill bara påpeka det uppenbara att det är en spänd och hotfull stämning, eftersom det antyds annorlunda från vissa. I Expressens första rapportering framgår ju också att de i 112-samtalet ska ha sagt att det var bråkigt på platsen, enligt polisen (http://www.expressen.se/nyheter/man-och-kvinna-hittade-doda-i-bostad/)

Osäker på vilka slutsatser man kan dra av det dock. Om det är mer eller mindre troligt att det var planerat? Mer eller mindre troligt att han blivit påkommen med något (typ inbrott)?
Citera
2017-01-03, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av judospark
måste bara inflika att det sitter en häktesvakt och lyssnar på alla dina samtal i högtalartelefon och läser alla brev in-och utgående.
dessutom, om han får besök, så sitter två vakter och övervakar besöket, och man får inte komma i kontakt med den besökande.

Om man har resriktioner, kan du få ringa bevakade samtal som är avlyssnade. Om man har besök utan restriktioner är dem oftast obevakade.

Om du inte har restriktioner får du ansöka om att lägga in nummer på intiksystemet och ringa samtal själv. Du får ta emot godkända besök obevakat.

Denna killen slapp restriktioner, vilket är mycket märkligt då, det är ett grovt brott och det är uppenbart att han kommer påverka utredningen om han får möjlighet då han uppger att han endast blivit rånad. Det är inte direkt man behöver 10 fingrar för att räkna dem som blivit häktad för dubbelmord och inte fått restriktioner.
Citera
2017-01-03, 16:56
Medlem
Klaedvikarens avatar
Ganska tidigt uppgavs det att KL hade varit så illa tilltygad att han var svår att identifiera. Tänk om SP sökt upp VN med föresatsen att skära halsen av henne, bara för att få utlopp för sin fixering vid att få prova hur det känns att döda någon.

Tänk om BO nummer två, dvs KL kommer emellan, stör och därigenom förstör denna planering och att skadorna på denne är ett utlopp för allt det raseri och frustration SP upplever över att hans planering gått om intet.

Kan ju vara så att SP rekat i området tidigare och att det, vid dessa tillfällen varit tomt och mörkt i grannhuset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in