Citat:
Ursprungligen postat av
tagmaster
Visst är det troligt att GM betett sig skumt, men det har nog varit svårt för BO att avgöra vad det beror på.
Oavsett så tycker inte jag att det är konstigt att de ringde 112. Bor man mitt ute i skogen och det dyker upp en okänd man som säger att han tappat minnet klockan tio på kvällen, vad ska man göra? Om man inte har någon som helst aning om vem människan är så kan man inte göra så mycket för att hjälpa honom så jag hade nog också ringt. Inte nödvändigtvis för att jag själv var rädd utan för att det är det enda jag kommit på för att hjälpa till.
Man hade kunnat hjälpa honom att kolla i hans telefon för att ringa någon anhörig. Man hade kunnat fråga om han haft plånbok med identitetshandlingar på sig, för att kunna ringa någon anhörig. Men det verkar ju som att de valt spåret att få dit polisen. Och de ringde inte 11414 utan 112, vilket också är nyansskillnad i hur akut det är.
Skulle jag bo i skogen, och det dyker upp en 20-åring sent på kvällen med väska och uppträder förvirrat så skulle jag känna mig hotad och vilja ha dit polisen.
Som sagt är det också skumt med att lämna över telefonen. Låter inte på åklagaren som att hon sade så mycket, utan lämnade över telefonen ganska snabbt till manliga BO. Varför skulle hon göra det om det var en lugn situation utan spänning i luften? Skulle hon inte bara försöka förklara situationen och varför de behöver hjälp?