2017-01-03, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det vet jag inte, men en Gud borde veta. Jag hör till dom som anser att Gud borde kunna bevisa sin existens, om han vill.

Men om Gud talar om för dig att han är Gud, kommer du att tvivla ändå.
Citera
2017-01-03, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Du har inte hängt med. Du kan inte leka vidare, tyder på att du inte hängt med i min liknelse om att alla akvariefiskar ska hjälpa varandra, för du har bevisat att du finns, genom glasrutan på akvariet, dem har sett dig.
Japp. Så nu väntar vi på att Gud ska bevisa sig för all människorn(fiskarna i ditt exempel). Sedan kan vi köra vidare på denna liknelse. Den håller inte om ena historien bygger på tro och den andra på bevis. Hoppas vi kan släppa denna nu?
Citera
2017-01-03, 15:43
Medlem
Citat:
Men om Gud talar om för dig att han är Gud, kommer du att tvivla ändå.
Vet ej. Gud borde ju ha kunskap om hur han övertygar mig. Men i förväg kan jag inte veta hur jag reagerar. Men som sagt, Gud borde veta exakt vad som krävs.
Citera
2017-01-03, 15:46
Medlem
Citat:
Japp. Så nu väntar vi på att Gud ska bevisa sig för all människorn(fiskarna i ditt exempel). Sedan kan vi köra vidare på denna liknelse. Den håller inte om ena historien bygger på tro och den andra på bevis. Hoppas vi kan släppa denna nu?

Nej, fiskarna tror på dig och du tror på fiskarna och du är Gud och fiskarna är människorna, dem har fått olika gåvor som dem ska förvalta och dem ska hjälpa varandra. Du ger dem mat och dem ska dela med sig, gör dem inte det, då händer det något...
Du har sagt att dem ska dela med sig. Du har dessutom bevisat att du finns, finns inget dem kan gömma sig bakom.
Citera
2017-01-03, 15:48
Medlem
Vet ni vad Gud borde göra, han borde göra så att människor och djur slipper äta/dricka för att hålla sig levande, fyfan vad det hade löst mycket.
Citera
2017-01-03, 15:48
Medlem
Citat:
Vet ej. Gud borde ju ha kunskap om hur han övertygar mig. Men i förväg kan jag inte veta hur jag reagerar. Men som sagt, Gud borde veta exakt vad som krävs.

Men du har ingen skuld i det hela om du vänder Gud ryggen som bevisar för dig att han finns, för du vet inte hur du ska reagera, - det är kanske därför Gud vill inte bevisa för dig att han finns.
Du är livrädd för känslan att möta Gud.
Citera
2017-01-03, 15:53
Medlem
Citat:
Nej, fiskarna tror på dig och du tror på fiskarna och du är Gud och fiskarna är människorna, dem har fått olika gåvor som dem ska förvalta och dem ska hjälpa varandra. Du ger dem mat och dem ska dela med sig, gör dem inte det, då händer det något...
Du har sagt att dem ska dela med sig. Du har dessutom bevisat att du finns, finns inget dem kan gömma sig bakom.
Så, det är ingen liknelse löngre? (Gud har inte bevisat att han existerar!)

Ok, om jag vore Gud skulle jag se till att alla fiskarna fick mat. Jag skulle verkligen se till att alla åt.
Dom som inte följde regler om att dela med sig skulle jag ta ett snack med. Jag skulle aldrig straffa fiskar för något som andra fiskar gjort, speciellt för länge sedan. Jag skulle inte ha ett straff för dom som inte trodde att jag inte existerade. Dessutom skulle jag visa mig ofta, så detta inte hände så ofta. Jag skulle vara tydlig.
Citera
2017-01-03, 15:56
Medlem
Citat:
Men du har ingen skuld i det hela om du vänder Gud ryggen som bevisar för dig att han finns, för du vet inte hur du ska reagera, - det är kanske därför Gud vill inte bevisa för dig att han finns.
Du är livrädd för känslan att möta Gud.
Ja, om Gud inte vill så vill han inte. Du själv är ju i samma sits ang. flera påståenden om andra gudar.
Hur orolig är du?
Citera
2017-01-03, 16:02
Medlem
Citat:
Så, det är ingen liknelse löngre? (Gud har inte bevisat att han existerar!)

Ok, om jag vore Gud skulle jag se till att alla fiskarna fick mat. Jag skulle verkligen se till att alla åt.
Dom som inte följde regler om att dela med sig skulle jag ta ett snack med. Jag skulle aldrig straffa fiskar för något som andra fiskar gjort, speciellt för länge sedan. Jag skulle inte ha ett straff för dom som inte trodde att jag inte existerade. Dessutom skulle jag visa mig ofta, så detta inte hände så ofta. Jag skulle vara tydlig.

Det är det Gud gör, han har redan sett till att alla har fått mat.
Gud har varit tydlig.
Citera
2017-01-03, 16:04
Medlem
Citat:
Ja, om Gud inte vill så vill han inte. Du själv är ju i samma sits ang. flera påståenden om andra gudar.
Hur orolig är du?

Du är rädd, då händer inget mellan dig och Gud. Det brukar vara så med muslimer, dem är jätte rädda för Gud.
Citera
2017-01-03, 16:08
Medlem
Citat:
Det är det Gud gör, han har redan sett till att alla har fått mat.
Gud har varit tydlig.
Nej, jag och miljontals till anser att Gud inte bevisat sig själv. Till och med troende tror på olika Gud.
Jag släpper denna analogi nu, med denna fras:

"En riktig analogi tar däremot fasta på de väsentliga likheterna och jämför företeelser av samma slag.”
( en bevisad Gud och obevisad Gud är inte av samma slag)
Citera
2017-01-03, 16:10
Medlem
Citat:
Du är rädd, då händer inget mellan dig och Gud. Det brukar vara så med muslimer, dem är jätte rädda för Gud.
Ja, muslimer vet jag inte så mycket om. Och jag tycker inte jag är rädd, även om jag tycker det vore hemskt om Gud, enligt bibeln, existerar. Men risken verkar vara så liten så jag är inte rädd.
Bollen är hos Gud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in