2017-01-03, 07:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Du är inne på en annan GM på platsen ungefär samtidigt som SP ev mött (eller att SP avser detta med att neka)?
Jag utesluter inte att SP mötte och skadades av mördaren. Parentesen förstår jag inte.
Citera
2017-01-03, 07:50
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag utesluter inte att SP mötte och skadades av mördaren. Parentesen förstår jag inte.

Parentesen är onödig, men för att markera skillnaden plausibelt scenario och påstått scenario.
Citera
2017-01-03, 08:46
Medlem
meadowstreets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlobusTrott
Har följt tråden, men inte läst alla inlägg. Ser inte mycket diskussion om en uppenbar detalj som är märklig. Nämligen att BO ringer 112 och talar om att GM har tappat minnet.

Att ringa 112 överhuvudtaget kan tyda på att BO känner sig hotad och gärna vill ha kontakt med polisen. För att inte skapa drama och trissa upp situationen så säger de bara en av sakerna GM har sagt, nämligen att han har tappat minnet. Ur det kan man tydligt läsa att han haft en konversation med offren innan dådet. Om det hade varit ett planerat mord, varför pratar han med dem? Varför gör han inte slag i saken direkt?

Den andra detaljen är att telefonen lämnas över till mannen. Varför kunde/ville hon inte fortsätta prata? Var hon så rädd att hon inte fick fram något vettigt? Hade hon smugit undan för att ringa 112 medan mannen och GM pratade? Men att GM snabbt kom på henne och gick efter, vilket gjorde henne skräckslagen, och mannen tog över telefonen.

Tolkar situationen som att de vill ha dit polis så snabbt som möjligt för att ta hand om honom, för att de är rädda. GM uppträder förmodligen förvirrat och beter sig på ett så konstigt sätt att de känner sig hotade. Manliga BO misstror ju GM då han enligt åklagaren säger i samtalet att "Det är en man här som säger sig har tappat minnet". GM verkar göra en dålig skådespelarinsats.

Min tolkning av informationen som lämnats ut om telefonsamtalet till SOS är att BO1 och BO2 inte alls kände sig hotade utan att dom istället månade om och ville hjälpa den yngling som dykt upp och säger sig ha tappat minnet.
Citera
2017-01-03, 08:50
Medlem
meadowstreets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cancancan

Återigen så funderar man på mediciner o dess verkan, speciellt om han nyligen fått en ny medicin insatt vilket är högst sannolikt om han nyligen varit inlagd.

Vad som stått i media var han inlagd under "tidig höst" vilket jag tolkar som augusti/september. Om han då fått någon medicin utskriven skulle jag inte längre kalla den nyinsatt den 22 december. Och om han haft mediciner utskrivna och tagit dem som föreskrivet har jag svårt att tänka mig att det är deras påverkan som skapat det här. I så fall snarare att han feldoserat eller tagit medicinerna i fel syften.
Citera
2017-01-03, 08:56
Medlem
Visst är det troligt att GM betett sig skumt, men det har nog varit svårt för BO att avgöra vad det beror på.

Oavsett så tycker inte jag att det är konstigt att de ringde 112. Bor man mitt ute i skogen och det dyker upp en okänd man som säger att han tappat minnet klockan tio på kvällen, vad ska man göra? Om man inte har någon som helst aning om vem människan är så kan man inte göra så mycket för att hjälpa honom så jag hade nog också ringt. Inte nödvändigtvis för att jag själv var rädd utan för att det är det enda jag kommit på för att hjälpa till.

Citat:
Har följt tråden, men inte läst alla inlägg. Ser inte mycket diskussion om en uppenbar detalj som är märklig. Nämligen att BO ringer 112 och talar om att GM har tappat minnet.

Att ringa 112 överhuvudtaget kan tyda på att BO känner sig hotad och gärna vill ha kontakt med polisen. För att inte skapa drama och trissa upp situationen så säger de bara en av sakerna GM har sagt, nämligen att han har tappat minnet. Ur det kan man tydligt läsa att han haft en konversation med offren innan dådet. Om det hade varit ett planerat mord, varför pratar han med dem? Varför gör han inte slag i saken direkt?

Den andra detaljen är att telefonen lämnas över till mannen. Varför kunde/ville hon inte fortsätta prata? Var hon så rädd att hon inte fick fram något vettigt? Hade hon smugit undan för att ringa 112 medan mannen och GM pratade? Men att GM snabbt kom på henne och gick efter, vilket gjorde henne skräckslagen, och mannen tog över telefonen.

Tolkar situationen som att de vill ha dit polis så snabbt som möjligt för att ta hand om honom, för att de är rädda. GM uppträder förmodligen förvirrat och beter sig på ett så konstigt sätt att de känner sig hotade. Manliga BO misstror ju GM då han enligt åklagaren säger i samtalet att "Det är en man här som säger sig har tappat minnet". GM verkar göra en dålig skådespelarinsats.

Tycker det mest tyder på nån form av vansinnesdåd, som är halvplanerat. Typ att han tar sig till byn han tittat ut för att eventuellt döda någon i. Tveksamheten gör att det dröjer och situationen hinner förvärras från GMs synvinkel, när en manlig granne dykt upp, och de har hunnit ringa 112. Sen pga att 112 hade hunnit slås, tvingas han fly ut i skogen efter dådet eftersom polisen är på väg från stora vägen.
Citera
2017-01-03, 11:06
Medlem
Klaedvikarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nja p7:an skall väl vara vägledande ang om det skall utföras en stor sökning/rpu, vilken i sin tur 'styr' om det skall bli vård el fängsligt förvar.

Åkl begärde restriktioner.
Ja, det var ungefär vad jag skrev. Hade fel uppgift om huruvida Sammens hade begärt restriktioner eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
En §7 tar såvitt jag vet bara några timmar att utföra,
ska bli intressant å höra vad glappkäft säger om det.
En Paragraf 7 utredning kan ta allt från 30 minuter till c:a en timme. Psykiatern behöver bara skapa sig en överblick över den misstänktes psykiska status och det går relativt snabbt.

Om SP dök upp och uppträdde förvirrat, som om han "tappat minnet" så kan det ju förklara om larmsamtalet lät relativt sansat. Inledningsvis förekom det uppgifter om att KL uppfattat stök och höjda röster hos VN och skyndat dit. Frågan är om det var turbulent först och att VN och KL lyckades lugna den misstänkte ett tag. I samband med larmsamtalet händer något. Vad var det som hände?
Senast redigerad av Klaedvikaren 2017-01-03 kl. 11:49.
Citera
2017-01-03, 11:11
Medlem
-0L0-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaedvikaren
Ja, det var ungefär vad jag skrev. Hade fel uppgift om huruvida Sammens hade begärt restritioner eller inte.

En Paragraf 7 utredning kan ta allt från 30 minuter till c:a en timme. Psykiatern behöver bara skapa sig en överblick över den misstänktes psykiska status och det går relativt snabbt.

Om SP dök upp och uppträdde förvirrat, som om han "tappat minnet" så kan det ju förklara om larmsamtalet lät relativt sansat. Inledningsvis förekom det uppgifter om att KL uppfattat stök och höjda röster hos VN och skyndat dit. Frågan är om det var turbulent först och att VN och KL lyckades lugna den misstänkte ett tag. I samband med larmsamtalet händer något. Vad var det som hände?

Det hörs skrik, enligt Åk.
Men vem skriker, VN, KL eller MGM?
Citera
2017-01-03, 11:20
Medlem
booreds avatar
Fick höra via omvägs omvägar så det antagligen bara är löst prat men kanske nån kan förkasta eller styrka så slipper man fundera på det.

Citat:
Att MGM är fosterbarn, och hans fosterföräldrar skulle ha en sommarstuga vid sjön, 150m från dådet

Själv tänker jag att det inte kan stämma, det borde förstås någon snappat upp i tråden om så vore fallet.
Undrar om det egentligen menades att hans riktiga föräldrar har/haft en sommarstuga där och han varit där som liten grabb.
Eller så är det bara nonsens allt.
Senast redigerad av boored 2017-01-03 kl. 11:35.
Citera
2017-01-03, 11:35
Medlem
meadowstreets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -0L0-
Det hörs skrik, enligt Åk.
Men vem skriker, VN, KL eller MGM?

Kvinnan skriker, men även mannen ger ljud ifrån sig:

Citat:
Sammens har lyssnat på det inspelade samtalet.
-Hon säger något och sedan tar han över telefonen och så börjar han prata. Han säger att "det är en man här som säger sig ha tappat minnet", eller något åt det hållet.

Enligt åklagaren hörs skrik och att en person går till angrepp.
-Man hör kvinnan skrika och även ljud från mannen. Efter ett tag blir det tyst, säger Sammens till Aftonbladet.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=6598694

MGM hörs inte alls:
Citat:
Christer Sammers säger att gärningspersonen inte ska ha hörts i samtalet men att samtalet ska ha varit väldigt dramatiskt.
– Någon gärningsperson ska inte ha hörts, men man kunde tydligt höra att personerna i samtalet var med om något dramatiskt, säger han till helahälsingland.se.
http://www.helahalsingland.se/blaljus/brott/aklagaren-bekraftar-att-morden-kan-ha-spelats-in-man-hor-kvinnan-skrika
Citera
2017-01-03, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Visst är det troligt att GM betett sig skumt, men det har nog varit svårt för BO att avgöra vad det beror på.

Oavsett så tycker inte jag att det är konstigt att de ringde 112. Bor man mitt ute i skogen och det dyker upp en okänd man som säger att han tappat minnet klockan tio på kvällen, vad ska man göra? Om man inte har någon som helst aning om vem människan är så kan man inte göra så mycket för att hjälpa honom så jag hade nog också ringt. Inte nödvändigtvis för att jag själv var rädd utan för att det är det enda jag kommit på för att hjälpa till.

Man hade kunnat hjälpa honom att kolla i hans telefon för att ringa någon anhörig. Man hade kunnat fråga om han haft plånbok med identitetshandlingar på sig, för att kunna ringa någon anhörig. Men det verkar ju som att de valt spåret att få dit polisen. Och de ringde inte 11414 utan 112, vilket också är nyansskillnad i hur akut det är.

Skulle jag bo i skogen, och det dyker upp en 20-åring sent på kvällen med väska och uppträder förvirrat så skulle jag känna mig hotad och vilja ha dit polisen.

Som sagt är det också skumt med att lämna över telefonen. Låter inte på åklagaren som att hon sade så mycket, utan lämnade över telefonen ganska snabbt till manliga BO. Varför skulle hon göra det om det var en lugn situation utan spänning i luften? Skulle hon inte bara försöka förklara situationen och varför de behöver hjälp?
Citera
2017-01-03, 12:52
Medlem
Klaedvikarens avatar
Citat:
Man hade kunnat hjälpa honom att kolla i hans telefon för att ringa någon anhörig. Man hade kunnat fråga om han haft plånbok med identitetshandlingar på sig, för att kunna ringa någon anhörig. Men det verkar ju som att de valt spåret att få dit polisen. Och de ringde inte 11414 utan 112, vilket också är nyansskillnad i hur akut det är.

Skulle jag bo i skogen, och det dyker upp en 20-åring sent på kvällen med väska och uppträder förvirrat så skulle jag känna mig hotad och vilja ha dit polisen.

Som sagt är det också skumt med att lämna över telefonen. Låter inte på åklagaren som att hon sade så mycket, utan lämnade över telefonen ganska snabbt till manliga BO. Varför skulle hon göra det om det var en lugn situation utan spänning i luften? Skulle hon inte bara försöka förklara situationen och varför de behöver hjälp?
Fast nog kan vi anta att det var spänning i luften. Från att ha julpysslat i det egna hemmets lugna vrå, ställs hon inför en helt ny situation. Sent på kvällen blir hon indragen i ett drama som ställer i hennes hittillsvarande liv på ända. Hon kanske har svårt att redogöra för vad det är som händer och lämnar över telefonen till sin granne. Vad som därefter sker kan endast gärningsmannen ge besked om. Intressant om så nånsin kommer att ske, eller om han "inte minns". Den tekniska bevisningen bör bli helt avgörande.
Citera
2017-01-03, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matedogg
Men det är i princip aldrig kolsvart. Efter några minuter har ögonen vant sig och det går då bättre än man tror att gå i skogen på natten.

Det enda man behöver finns på t.ex Google Maps. Som jag skrivit tidigare så finns det dessutom skogsväg så man behöver inte gå över stock och sten mer än möjligen en kort sträcka.

Hade han företagit vandringen i nattmörker, det var molnigt hos mig och började regna julaftons morgon, hade han kommit fram till en skogsväg som leder via Silja till E4 mitt i natten 2 timmar efter dådet.

Men jag bor norr om området, det kan ha varit molnfritt och månsken.

Hursomhelst så finns det ett tidsglapp mellan SOS-larmet och E4 som endast kan förklaras av att han troligen tagit skydd för natten någonstans.

Är han förvirrad och sjuk skulle han mest troligt traska tillbaka till Bergsjövägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in