2017-01-02, 22:00
Medlem
meadowstreets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det har jag missat, jag har bara sett stt han nekar och påstår sig fått skadorna under eftermiddagen i stan.

Han påstår sig ha blivit rånad i Hudiksvall och därefter legat avsvimmad.

http://www.helahalsingland.se/blaljus/brott/advokaten-om-haktade-20-aringen-utsatt-for-gatuvald
Citera
2017-01-02, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Nu kommer vi genast in på jägare spåret.
Han är uppvuxen i en familj som lever friluftsliv ute i skog och mark. Jag vill fortfarande belysa tanken på att Simon är van vid kombinationen skog och slakt.
Tyvärr

Även om både jag och Simon är norrlänningar och vana vid morän och myrstråk kan vi inte navigera när det är kölschvart.

Många är jaktintresserade, inte jag dock.

Men oavsett jakt eller annan friluftsaktivitet skulle jag tro att Simon har en karta som han har noga rekognoscerat innan han företog vandringen till Råbosjön. Troligen har han en ficklampa som hjälper honom att lysa upp skogen framför sig annars är det lätt att ramla och/eller trampa snett.
Citera
2017-01-02, 22:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meadowstreet
Han påstår sig ha blivit rånad i Hudiksvall och därefter legat avsvimmad.

http://www.helahalsingland.se/blaljus/brott/advokaten-om-haktade-20-aringen-utsatt-for-gatuvald
Hej, kära skapare, long time no see.

Naturligtvis har han inte åkt från Hudiksvall till Bergsjö för att få läkarvård. Det är skitsnack. Men det gör honom inte till mördare, ärendet i Råbo kan ha handlat om inbrott, och då mötte han mördaren som han trodde var rånare. Han vill dölja ärendet i Råbo.
Citera
2017-01-02, 22:10
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Även om både jag och Simon är norrlänningar och vana vid morän och myrstråk kan vi inte navigera när det är kölschvart.

Många är jaktintresserade, inte jag dock.

Men oavsett jakt eller annan friluftsaktivitet skulle jag tro att Simon har en karta som han har noga rekognoscerat innan han företog vandringen till Råbosjön. Troligen har han en ficklampa som hjälper honom att lysa upp skogen framför sig annars är det lätt att ramla och/eller trampa snett.

Där jag växte upp i norra Sverige var det ganska poulärt att syssla med längdskidor på vinter och orientering på sommaren (tror även Enånger har eller haft några som legat nära elitnivå om jag inte minns fel). Det förekom även att ett par ungar/ungdomar med något slags funktionshinder (minns särskilt två som jag gissar var autist och aspergare) och de kunde göra ganska bra ifrån sig i orientering.
Citera
2017-01-02, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-bobber
Lite spekulationer samt lite snack som går på stan i Hudiksvall.

VN – jag vet säkert att hon länge jobbat på Kotorgets vårdcentral som diabetessköterska. En släkting till mig har haft henne som sköterska. Hon måste ha jobbat där tillräckligt länge för att inte kunna ha haft SP i skolan (om hon mot förmodan någonsin varit skolsköterska). En vanlig tant som var mormor och hade med allra största sannolikhet helt rent mjöl i påsen. Att SP skulle ha något särskilt motiv att vilja henne illa är helt orimligt.

KL – känner jag till men känner honom inte. Han är en känd profil i fotbollskretsar. Förutom att spela själv så har han tränat några av lagen kring Hudik. Vi pratar div 4 och liknande, tror även han tränat Hudiks damer. Känd som en hederlig och trevlig karl med sunt leverne och sunda barn. Att han genom sitt företag gör uppdrag åt den något omoraliske fastighetsägaren som bl a äger fastigheten på Domargatan kan vi lämna därhän för den här diskussionen. Förvisso är fastigheten totalt nedgången och hyrorna är i det närmaste ockerhyror (tro det eller ej så råder kraftig bostadsbrist i lilla Hudiksvall). Fastighetsägaren ifråga får säkert en del onda blickar på stan men att någon skulle vara så förbannad på honom att hen ger sig på en fastighetsskötare som arbetar på uppdragsbasis åt fastighetsägaren är, hör ni själva, totalt ologiskt. SP bodde dessutom inte ens där utan i Älgered. Även om jag inte har koll på KL och hans förehavanden kan jag inte se något i hans bakgrund som skulle kunna vara tillräckligt motiv för att någon skulle vilja ta livet av honom. Han var helt enkelt reko.

Vår pratglade åklagare – jag såg honom häromveckan på stan. Ni som inte sett honom och tänker er en man med vit skjorta och kostym får tänka om. Okammat hår, mustasch som en 70-talsraggare och en billig ostruken skjorta med en av de största greköppningar jag sett på länge. Men han har rykte om sig att vara en duktig åklagare (Gävlemålet som diskuterats i tråden till trots). Och han har ganska stor vana av mer komplicerade brott av stort allmänt intresse, folk knivar varan frekvent här uppe även om dubbelmord givetvis är ovanligt. Märkligt således att han glappar så pass mycket som han gör. Jag tror för övrigt att han bor inte långt från mordplatsen. Man svänger in vid GIavägskälet och kör någon km in på den vägen.

SP - som vännen som citerades i bl a Expressen berättar så går snacket att han har fantiserat om att mörda länge. Motiv utöver att det är ett vansinnesdåd där SP släppt på sina spärrar skulle alltså inte finnas.
ingen ser snett på fastighetsägaren i stan eftersom han inte uppehåller sig här utan i spånga där han bor? Där även Kj har sitt ursprung? Det är ytterst sällan NT befinner sig i Hudiksvall.
Citera
2017-01-02, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Enligt en uppgift har han sagt att han aldrig lämnade stan.

Om jag inte minns helt galet kom det från hans advokat.

Jag backar från det jag påstår här ovanför, har letat men hittar det inte.
Vill inte skapa en trådsanning.
Sorry.

http://www.expressen.se/nyheter/20-aringens-egna-ord--sa-att-han-blev-ranad/
Citera
2017-01-02, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trodeialf
Känner Bo. Han var anställd av den som ägnade sig åt skumma affärer. Bland annat har han varit anställd som fastighetsskötare åt fastighetsägaren som är en tråkig person att ha att göra med.
Fastighetsägaren äger bostäder i Hudiksvall som många unga hyr av (domargatan bla) så min tanke var ett tag om GM hyrt av honom men han visar sig vara skriven hos sina föräldrar.
Kom ihåg var ni hörde det först, står till 100 % kvar vid mina ord.
Citera
2017-01-02, 22:42
Medlem
Klaedvikarens avatar
Citat:
Nu kommer vi genast in på jägare spåret.
Han är uppvuxen i en familj som lever friluftsliv ute i skog och mark. Jag vill fortfarande belysa tanken på att Simon är van vid kombinationen skog och slakt.
Tyvärr

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Är inte närpå alla det där i hälsingeskogarna?

Citat:
Många verkar ha ett blodtörstigt liv, slakta djur och lägga ut bilder på sig själv stolt poserande framför det oskyldiga bytet. Klart att om man som barn har ett liberalt tänkande/uppväxt med slakt och knivar mot oskyldiga djur och dessutom får svagt psyke så kan detta hända.

Citat:
Ursprungligen postat av guldvag
ni som säger att jägare övergår till att mörda människor -vänligen visa statistik på detta

Citat:
Förmodar att du menar mig.

Mr Missuppfatta, jag har aldrig hävdat att jägare övergår till att mörda människor. Vart har du läst det?

Jag vet att barndomen sätter stora spår i oss människor, för vissa stora spår och för andra ingenting alls. I detta fall ser jag ett mönster i en barndom kantad med blod, slakt och mördande av djur. Allt detta som en självklarhet och naturligt. Tyvärr har sonen tydligen fått ett skevt psyke som resulterat i en mycket tragisk händelse troligtvis med sin barndom i bagaget.

Har aldrig sagt att jägare blir mördare, läs och försök förstå tack!

Citat:
Nej jag har skrivit att hans barndom med slakt osv på ngt sätt återspeglas i hans liv och då han tydligen varit inne på psyk så tror jag att hans barndom har ventilerats där och att den satt sina spår i hans liv. Har aldrig sagt att hans skeva psyke är ett resultat av hans barndom.

Kommenterar inte detta ngt mer om det stör er.
Men nu tror jag visst att ni har dragit igång P7:an här..
Om jag får sälla mig till raden av "psykologer" så tror jag inte nånsin denna pojk varit i närheten av jakt med sin far. Jag spekulerar vidare: Grabben har säkert haft trassel med nerverna under lång tid. Nåt utsvävande friluftsliv med farsan kanske det inte blev frågan om.
Isolering, nattvakande med WoW, PewDiePie & en karta Red Bull känns mer troligt.

Nu har det rotats i motivbilder gentemot båda offren. Inte någon av dessa teorier håller vid en närmare granskning.
Alltså behöver vi knyta ihop säcken och lista ut vad i fridens namn som fick SP att bestämma sig för denna avstickare.

*Fick han en knäpp ombord på bussen?
*Var han, och uppträdde han pårökt?
*Hur gick det till när han lämnade bussen?
*Är det utrett om han steg av vid en hållplats eller förmådde föraren att stanna "mitt på skogen"?
Citera
2017-01-02, 22:47
Medlem
meadowstreets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag backar från det jag påstår här ovanför, har letat men hittar det inte.
Vill inte skapa en trådsanning.
Sorry.

http://www.expressen.se/nyheter/20-aringens-egna-ord--sa-att-han-blev-ranad/

Du har helt rätt, det är ingen trådsanning. SP hävdar att han befunnit sig i Hudiksvall hela kvällen/natten och varken åkt buss eller taxi.

Citera
2017-01-02, 22:51
Medlem
meadowstreets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hej, kära skapare, long time no see.

Naturligtvis har han inte åkt från Hudiksvall till Bergsjö för att få läkarvård. Det är skitsnack. Men det gör honom inte till mördare, ärendet i Råbo kan ha handlat om inbrott, och då mötte han mördaren som han trodde var rånare. Han vill dölja ärendet i Råbo.

Onekligen en väldigt spännande variant av förklaring. Om DNA-resultaten visar att det inte är SP:s blod viker jag mig dubbel av skratt.
Citera
2017-01-02, 23:44
Medlem
Citat:
Du har helt rätt, det är ingen trådsanning. SP hävdar att han befunnit sig i Hudiksvall hela kvällen/natten och varken åkt buss eller taxi.

Där va den.
Tackar dig för det.

Citat:
Onekligen en väldigt spännande variant av förklaring. Om DNA-resultaten visar att det inte är SP:s blod viker jag mig dubbel av skratt.

Om DNA-resultaten inte stämmer så får en viss åklagare det svettigt
för åtminstone andra gången i sin karriär.
Citera
2017-01-02, 23:56
Medlem
matedoggs avatar
Citat:

Men det är i princip aldrig kolsvart. Efter några minuter har ögonen vant sig och det går då bättre än man tror att gå i skogen på natten.

Citat:

Det enda man behöver finns på t.ex Google Maps. Som jag skrivit tidigare så finns det dessutom skogsväg så man behöver inte gå över stock och sten mer än möjligen en kort sträcka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in