2016-11-27, 19:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon

Tim Ferriss påstår i tid och otid hur han snabbt lärt sig olika språk.

Han berättar lite om sina metoder i inlägget 12 Rules for Learning Foreign Languages in Record Time — The Only Post You’ll Ever Need.

Gav inte mer än en uppmaning om att köpa informationen.

---

Att lära ett nytt språk är som med allt annat man ska lära sig. Man måste vilja, ge det tid, vara fokuserad och träna, träna, träna.
Citera
2016-11-27, 20:29
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Att lära ett nytt språk är som med allt annat man ska lära sig. Man måste vilja, ge det tid, vara fokuserad och träna, träna, träna.
Du och jag är helt överens.

Jag spenderar också så mycket tid jag kan i länder där det språk jag vill lära mig pratas. Jag har aldrig fått för mig att ha särskilt bråttom när jag lär mig ett språk och endast stött på dessa personer som påstår sig har lärt sig språk förvånansvärt kvickt via poddar, bloggar och böcker.
Citera
2016-11-27, 21:03
Medlem
MrWits avatar
Jag lyssnade på kurser av Michel Thomas och blev förvånad av hur mycket jag lärde mig med liten insats. Man måste dock koncentrera sig och följa instruktionerna (pausa, försöka bilda meningar själv osv), att slölyssna ger i princip ingenting i jämförelse.
Citera
2017-01-03, 02:36
Medlem
Lära sig FRANSKA — pedagogik och läromedel [Sammanfogad tråd]

ett nyårslöfte som skulle vara roligt är o lära mig flytande franska. hur mycket tror ni jag kan lyckas lära mig på ungefär ett år? är nybörjare men har nybörjarkunskaper i spanskan, som kanske kan vara till hjälp. tänker att jag blir medlem på tex duolingo/busuu (olika hemsidor där man kan öva på olika språk), låna lättlästa franska böcker, lyssna på ljudböcker osv. ge all tips ni har. merci
Citera
2017-01-03, 02:43
Medlem
Braxarens avatar
Åk dit och ta en språkkurs, nog det snabbaste sättet
Citera
2017-01-03, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
ett nyårslöfte som skulle vara roligt är o lära mig flytande franska. hur mycket tror ni jag kan lyckas lära mig på ungefär ett år? är nybörjare men har nybörjarkunskaper i spanskan, som kanske kan vara till hjälp. tänker att jag blir medlem på tex duolingo/busuu (olika hemsidor där man kan öva på olika språk), låna lättlästa franska böcker, lyssna på ljudböcker osv. ge all tips ni har. merci
Jadu, kämpa på säger jag bara! Själv har jag jobbat på min "skolfranska" i drygt tjugo år; bor i landet FR sedan tio år, driver företag i Paris, läser franska tidningar dagligen, lyssnar på franska nyheter osv.

Ändå var det hyfsat svårt att lära sig helt FLYTANDE franska, och vet ej om jag är där ens idag... Glöm det, om du inte är beredd att offra i princip dygnets alla timmar åt franskan under studieåret, då det är ett så pass komplicerat språk att t o m högutbildade fransmän korrigerar varandra när de uttrycker sig fel i passé simple i tal t ex (förstahandsvittne ).

Men om du bara tänker snacka lite för att göra dig hyfsat förstådd så kan du säkert fixa det på ett år - OM DU FLYTTAR TILL FR. Alternativt skaffar en internetvän som du kan chatta med/prata med via skype eller irl. Ledsen om jag krossar ngn illusion, men du kommer inte lära dig flytande talfranska genom hemsidor/ljudböcker etc. Trust me, I know, been there, done that...
Citera
2017-01-03, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnish

Hur gammal är du?

Ett barn lär sig språk snabbare än vuxen.
Citera
2017-01-03, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lonian
Hur gammal är du?

21. men min hjärna är seg så antar att det är kört för mig. nej men ska försöka. lite kan man väl ändå lära sig
Citera
2017-01-03, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Jadu, kämpa på säger jag bara! Själv har jag jobbat på min "skolfranska" i drygt tjugo år; bor i landet FR sedan tio år, driver företag i Paris, läser franska tidningar dagligen, lyssnar på franska nyheter osv.

Ändå var det hyfsat svårt att lära sig helt FLYTANDE franska, och vet ej om jag är där ens idag... Glöm det, om du inte är beredd att offra i princip dygnets alla timmar åt franskan under studieåret, då det är ett så pass komplicerat språk att t o m högutbildade fransmän korrigerar varandra när de uttrycker sig fel i passé simple i tal t ex (förstahandsvittne ).

Men om du bara tänker snacka lite för att göra dig hyfsat förstådd så kan du säkert fixa det på ett år - OM DU FLYTTAR TILL FR. Alternativt skaffar en internetvän som du kan chatta med/prata med via skype eller irl. Ledsen om jag krossar ngn illusion, men du kommer inte lära dig flytande talfranska genom hemsidor/ljudböcker etc. Trust me, I know, been there, done that...
tänkte väl det haha. har ju hört att språket är ett av de svåraste att lära sig, att det minsta uttalsfel kan få en att fail på skolprov etc. men blir lite förbannad att man i grundskolan och gymnasiet fick höra hur bra att det var att välja spanskan. lättare är det att lära sig kanske men absolut inte nyttigast. franskan är så brett och användbar och talas i fler kontinenter. spanskan är det i princip bara asien och i spanien dårå.
Citera
2017-01-03, 20:16
Medlem
miffomiffys avatar
Man kan lära sig jättemycket på ett år. Har du dessutom lite spanska och engelska i botten kommer du känna igen en hel del vokabulär och grammatik.

Visst kan man lära sig mycket genom att åka till språkområdet, men det där är inte lika giltigt nu som det var för 20 år sedan. Då satt man med läroböcker utan ljudupptagningar och försökte förstå något från TV5. Och hade man råd att åka iväg på språkkurs umgicks man med andra utlänningar/svenskar och använde målspråket när man beställde på restaurang. Knappt annars.

Nu kan man få nästan lika mycket franska hemma, om inte mer.
Resurser:
Jag gillar läroböcker, man får sammanhängande texter med ljudupptagning, man får glosorna i sitt sammanhang, och man får grammatikövningar lite successivt. Det finns läroboksserier att låna på biblioteket, tex Escalade eller Génial.

Vill man kan man testa en kurs på Duolingo och Memrise, för mig har det varit ett komplement, men jag har fått mycket mer ut av läroböcker + anki + lang-8 + netflix.

Glosorna lägger man in i Anki, en app/desktopprogram som tvingar en att repetera med jämna (och allt glesare) intervall.

Man skriver några meningar dagligen på Lang-8.com och får det rättat av infödingar. Gratis!

Man lyssnar på poddar, Coffee break french är utmärkt - börjar mycket lätt och slutar med rätt avancerad franska. Gratisversionen räcker långt och väl.

När man har kommit en bit på vägen lägger man till fransk dubbning på allt man ser på netflix. Eller franska undertexter. (För att få tillgång till fransk dubbning/franska undertexter räcker det att man ställer in franska som språk på en av sina profiler på kontohanteringen, man behöver inte hålla på och låtsas befinna sig någon annanstans.) Paus- och 10sek-bakåt-"knapparna" är dina bästa vänner när du lyssnar aktivt.

Någon gång är det bra att börja tala också. Det kan man göra på italki, där man kan köpa undervisningstid från professionella lärare (dyrast), "prattid" från modersmålstalare (billigare) eller få till ett tandemutbyte (gratis, men då det gäller att hitta någon fransktalande som vill lära sig svenska). Tandemutbyte kan du också hitta på reddit - r/languageexchange och r/languagebuds

Och självklart så du försöka läsa en notis på viedemerde varje dag. Använd google translate när du inte förstår. Det är ofta roliga texter, så det är värt det.
Senast redigerad av miffomiffy 2017-01-03 kl. 20:48.
Citera
2017-01-11, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lonian
Hur gammal är du?

Det där är en myt. Du får tänka på att de är utsatta för språket varje, betydligt mycket mer än vad vi någonsin kommer få. I ett barns första sex år i livet är det utsatta för tiotusentals timmar av sitt språk. I våra år av språkkurser i skolan har vi tur att höra ett par hundra timmar, och från min erfarenhet pratas det mer om språket än att faktiskt prata språket man försöker lära sig.

Iallafall, om jag hade varit du hade jag börjat med att lära mig uttala språket. Studera och lär dig det fonetiska så kan du uttala vilket ord som helst korrekt utan problem. Det kommer också hjälpa dig att komma ihåg glosor mycket lättare. Sedan hade jag lärt mig de vanligaste orden som förekommer i språket, det finns massor av listor online. När du har ett bra ordförråd på kanske 500-600 av de vanligaste orden kommer du kunna förstå ungefär 80-90% av en text i t.ex en tidning. Då är det dags att börja plugga grammatik. Fixa en bra grammatikbok och lär dig hur man bygger upp meningar steg för steg.

Jag började franska för ca ett halvår sedan och har kört stenhårt exakt så här, och kan gott säga att min franska är tillräckligt bra för att jag skulle kunna bo och leva där. Jag har följt dessa metoder för att lära mig spanska och tyska också utan problem.

Lycka till!
Citera
2017-05-07, 21:17
Medlem
ta-kus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrefett
Tänkte bumpa denna tråd igen, jag väntar nu på svar från försvarsmaktens tolkskola om jag har kommit in. Har gjort en massa antagningstester och är en av sju stycken som tagit sig vidare av alla sökande och väntar nu på det slutgiltiga svaret. Kommer jag in så kommer jag att plugga franska för att sedan förhoppningsvis göra utlandstjänst i Mali. (Har två vändor till Afghanistan i bagaget redan)

Så bara att sitta lugnt i båten.

Riskerar att få mig en varning nu, men blev så himla nyfiken. Hur gick det med franskan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in