Citat:
Ursprungligen postat av
mnish
ett nyårslöfte som skulle vara roligt är o lära mig flytande franska. hur mycket tror ni jag kan lyckas lära mig på ungefär ett år? är nybörjare men har nybörjarkunskaper i spanskan, som kanske kan vara till hjälp. tänker att jag blir medlem på tex duolingo/busuu (olika hemsidor där man kan öva på olika språk), låna lättlästa franska böcker, lyssna på ljudböcker osv. ge all tips ni har. merci

Jadu, kämpa på säger jag bara! Själv har jag jobbat på min "skolfranska" i drygt tjugo år; bor i landet FR sedan tio år, driver företag i Paris, läser franska tidningar dagligen, lyssnar på franska nyheter osv.
Ändå var det hyfsat svårt att lära sig helt FLYTANDE franska, och vet ej om jag är där ens idag... Glöm det, om du inte är beredd att offra i princip dygnets alla timmar åt franskan under studieåret, då det är ett så pass komplicerat språk att t o m högutbildade fransmän korrigerar varandra när de uttrycker sig fel i passé simple i tal t ex (förstahandsvittne

).
Men om du bara tänker snacka lite för att göra dig hyfsat förstådd så kan du säkert fixa det på ett år - OM DU FLYTTAR TILL FR. Alternativt skaffar en internetvän som du kan chatta med/prata med via skype eller irl. Ledsen om jag krossar ngn illusion, men du kommer
inte lära dig flytande talfranska genom hemsidor/ljudböcker etc. Trust me, I know, been there, done that...