2016-12-26, 00:05
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det borde inte ens finnas ett ord för det. Finns det ett ord för att inte tro på enhörningar? Snömannen? Sjöjungfrur? Nej.
Jag håller med, men om det vore vanligt att folk trodde på enhörningar, då skulle jag vilka ha ett ord som a-enhörningist eller liknande.
Citera
2016-12-27, 12:45
Medlem
EmmaKlaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Blir löjligt att använda ordet "tro" så. Särskilt i religionsdiskussioner. Jag anser inte mig själv vara troende i religiös mening. Men enligt dig är jag alltså troende eftersom jag tror saker om ämnet?

Ja, det blev litet fel.
Jag menar väl egentligen att eftersom ingen vet om det finns någon Gud, så kan man bara välja mellan att tro att han finns eller tro att han inte finns.
Själv tror jag att människan själv har skapat något att tro på, eftersom vi människor alltid ägnat oss att tro på Gudar.

Men helt säker är jag inter, eftersom man fortfarande inte har en aning om vad som händer efter döden, ingen har hittills återuppstått och berättat.
Citera
2017-01-02, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AttansNedrans
Jag förstår inte varför ni religiösa envisas med att försöka bevisa er tro! Det räcker väl med att tro? Om ni bara kunde låta vetenskapen få ägna sig åt vetande och ni religiösa åt troende så hade diskussionen varit meningslös.
Men tänk om hela vetenskapen är en lögn för att lura av oss det självklara faktumet att Gud finns?
Det är det halva Bibeln handlar om. Akta er för den falska så kallde kunskapen står det om och om igen. Vill du inte bli varnad. Satan vill ha dig i helvetet.
Citera
2017-01-02, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvaAdamsson90
Men tänk om hela vetenskapen är en lögn för att lura av oss det självklara faktumet att Gud finns?
Det är det halva Bibeln handlar om. Akta er för den falska så kallde kunskapen står det om och om igen. Vill du inte bli varnad. Satan vill ha dig i helvetet.
Vetenskapen söger inget om att Gud inte finns.
Citera
2017-01-02, 23:29
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Nu bevisar du förvisso vilken vidskepelse gudsidén vilar på, att försöka förleda folk ifrån vetandet och den metodik som krävs för att kunna utforska.

Ni teister vägrar ju ens utforska guds existens.. ni kräver inga som helst bevis och textkritisk granskning av bibeln, får er att gå till polemisk attack ena stunden och offermentalitet andra stunden..

Säg hellre att du är obotligt vidskeplig med symptomatisk folktro som vägvisande än att år 2017 försöka sälja in djävulen som aktiv part, där påståenden om guds existens inte går hem eller ger fen cred, som teister ju förväntar sig.. då är effektsökeriet med djävulen.. en desperat diskurs eller hur.

Köper du inte min tes, då önskar-jag-dig-ont.. då ska du få se på jävulen.

Teister behöver komma fram med dubbel bevisföring, ja sedan har vi alla änglar.. var och en för sig.. men nejdå.. guds-hypotesen ville aldrig bli institutionell va?

Teister kanske avskyr demokrati... skolplikten är för jävlig, faaan .. man måste tänka där, för att bli godkänd! ...skönare att öppna en bok o bara läsa innantill.... ingen bannar dig ju, för att enbart sjunga lite falskt i psalmsång och lovsång..

vad behöver gud för att godkänna dig, att du sitter och tänker på "en kraft" ... och erkänner dig "besegrad" utifrån att inte förstå universum. wow

Många ateister låter sig iaf inte besegras för att de inte kan rabbla hela vetenskapen... tvärtom, ett nöje att förstå hur mycket som ännu är helt okänt.. att komma i dager.. det är om något, en hoppfull livsinställning, som låter en medagera.. vara medskapande.

än att ha fix tvärsäker attityd, om hur lönlöst det är att forska, en tragisk livsattityd som fundamentalistiska sekterister yttrat här i forumet, dagligen år ut år in, hur lite.... vetenskap åstadkommer.

som om man säger till ett barn som gjort sitt bästa för att få ihop en målning, att det ser ut som ett kaos som inte fått-till-det.... medan ungen granskat varenda krita... och bemödat sig utifrån sin förmåga.. som 4-åring... att teckna sin uppfattning om omgivningen, men den missmodige ser enbart fel... tyckte att 4-åringen skulle åstadkomma en michelangelo?

ska man som mänsklig individ, i ett kolossalt oöverskådligt universum, sätta sig och berätta om hur ALLT blev till? sådant gör megalomaner.. med narcissistiska begär och dålig insikt i annat än sina ego.. ens känsla är mittpunkten.. då är världen väldigt väldigt liten!!
Citera
2017-01-02, 23:39
Bannlyst
Det är sååååå lätt att bevisa Guds existens.
Bara be Gud att uppenbara sanningen för dig.
Be av hela ditt hjärta, all din vilja. Det kan miljoner människor vittna om.
Det står i Biblen och det finns ingen ursäkt för att inte söka Gud.
Citera
2017-01-02, 23:46
Medlem
Citat:
Det är sååååå lätt att bevisa Guds existens.
Bara be Gud att uppenbara sanningen för dig.
Be av hela ditt hjärta, all din vilja. Det kan miljoner människor vittna om.
Det står i Biblen och det finns ingen ursäkt för att inte söka Gud.
Det fungerar öven inom andra religioner. Bra va?
Citera
2017-01-02, 23:48
Medlem
Honey.B.Blues avatar
På vilket sätt är det barnsligt att anlita kunskap och expertis, när t.ex livhotande tillstånd finns?

Sätter sig "den kloke vuxne-2 då med händerna i kors?

I min värld, är det omoraliskt att inte ens vilja forska, och åtminstonde försöka sätta sig in i hur och varför något uppstår.. det är ju omoget att inte ens uppnå ett intresse i förlopp... ta för givet att någon... vi namn Gud, arrangerat det så, att det bör accepteras, underdånigt genom frekvent befjande.. om att enbart slippa, genom läsning/tolkning av utvald text.. medan ignorans av löpande erfarenhet, ge sig lov att fullständigt ignorera.. och därför komma med t.ex.. lagar om förbud att äta X, lagar om hur-man-älskar... och absolut-inte-älskar.. dvs förbud om att öht ha känslor för något, någon några.. för det stod aldrig i boken/dekretet/budskapet. osv

blindstyrning, ateism hänvisar till NU, det är så nu

igår kröp barnet, förstod ingenting.. men NU.. kan den bita.. och springa rakt ut i trafiken.. ska då (natur)lagen som gällde i spädåldern.. gälla som evig sanning för vederbörande?

tonåringen som trotsade allt, ska sägas vara t.ex "besatt av djävulen" ??? för SÅ VAR DET?

ja men då kan man ge upp all skolgång till en början, vad är det för mening i att lära barn läsa och räkna? gud räknar ju inte , iaf inte ekvationer.. alltså.. kan man sätta en "troende 7-åring" i position kommunfullmäktige, så länge han-är-en-god-troende-,med-gott-hjärta... vad ska hen med allmänbildning till...... när han ju tror-på-gud..

då kan man säga ; eftersom man inte vet allt, kan man lika gärna ge upp...

moget, att sluta bry sig.. det är ju GUuuuuud som bryr sig.... vi är ju ingenting, vi-kan-ju-inte-ens.. skapa ett helt universum... så vi måste förminska oss ännu mer! enda vägen.. erkänna sig värdelös va? såå moget så
Citera
2017-01-02, 23:55
Bannlyst
Det står skrivet på många ställen i Bibeln.
En oandlig människa kan inte se sanningen. Omöjligt.
Man måste be om att få Guds heliga Ande.
Då öppnar sig sanningen. Man förstår. Helt fantastiskt.
Men vissa gör allt för att lura dig så du inte testar.
Långa elaka tröttsamma diskutioner. Smutskastning och hån.
Tro dom inte. Dom demonbesatta dårarna hittar du också i Bibeln.
Ignorera dom.
Citera
2017-01-03, 00:21
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ignorera dom.
Du skapar falsk polemik där den inte ens finns.

En ateist bekymrar sig inte på långa vägar om varken gud, ande bibel eller din strawman - öht.

Ditt argument är byggt a luft och sanslöst ovetande. Men du kan tro starkt! DET har du iaf bevisat, kortfattat och koncist. Bravo.
Citera
2017-01-03, 00:26
Medlem
Människan har skapat gud. Folk som tror på gud, tror på vad som står i en gammal bok som ingen vet vem som skrev. Man vet inte heller om någon som påstått sig ha skrivit bibeln ens har funnits.
Citera
2017-01-03, 00:27
Medlem
Citat:
Ignorera dom.
Du är hjärntvättad.

Hur kan du tro på gud när du aldrig har sett honom? Det finns INGA bevis för att gud finns. Lättlurad är du
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in