2017-01-02, 22:59
Medlem
SwedishNukess avatar
Eftersom det inte blev en ekonomisk kris 2016 är det kanske dags 2017: vi börjar nå toppen på en högkonjunktur, börsen börjar bli mättad och övervärderad, bostadsbubbla mm

Jag tänkte att vi i denna tråd ska ta fram och diskutera belägg för när nästa börskrasch sker.

Här är några ämnen:

Alla krascher i historien har en sak gemensamt:
Att låns betalningar blir inställda. Som utlöses pga av räntehöjningar. Hur ser det ut med detta idag?

2008 var olika ABS:er som MBS, CMO osv relevanta för krisen, hur ser det ut med dessa idag? Använder världens banker dessa igen? Sedan den första CMO:n utfärdades 1983 har krascherna skett med ungefär 7-8 års cycklar.

Beläggen som läggs fram ska stödjas av källor.
Citera
2017-01-02, 23:01
Medlem
Det är mycket troligt att en börskrasch kommer detta år. Om inte detta år så inom en snart framtid.

Svårt att förutspå exakt, men det kommer att hända igen som så många gånger innan.
Citera
2017-01-02, 23:05
Medlem
Kan själv inte tillräckligt mycket för att spekulera kring när denna krasch kan tänkas komma. Men önskar att få gå lite ifrån diskussionen och undrar hur ni som tror att börsen kommer att krascha 2017 planerar er ekonomi? Hur skyddar ni er? Går det?
Citera
2017-01-02, 23:23
Medlem
KonstigaGrannens avatar
Det har pratats om en börskrasch sedan de närmaste åren efter 2007.

Det är jättesvårt att veta när något sådant händer igen.

Det skulle inte förvåna mig om börsen fortsätter uppåt i några år till med mindre sättningar under tiden kanske -10% eller -20% och sedan åker vi vidare uppåt mot nya höjder igen.

Det är som att någon kan kontrollera börsen och få den att gå ner och stoppa in mer pengar och få ännu mer avkastning då det fortsätter uppåt.

Det finns ju ett ljusskyggt sällskap inom EU som ska "motverka börskrascher" och det kanske är effektivare än vi tror på kort sikt. På 30 år till kan nog vad som helst hända, misstag kan få stora konsekvenser men på kort sikt känns det osannolikt att någon nedgående trend skulle öka enligt mig.

Vi får väl se vad som händer är man orolig ska man ju inte ha mer än man har råd att förlora på börsen.
Citera
2017-01-02, 23:36
Medlem
Hur många sådana här trådar finns det nu? Ingen kan förutse en börskrasch så varför hålla på att noja i onödan, investera inte på börsen om du är så rädd för framtiden.
Citera
2017-01-03, 00:03
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppaduppa
Hur många sådana här trådar finns det nu? Ingen kan förutse en börskrasch så varför hålla på att noja i onödan, investera inte på börsen om du är så rädd för framtiden.
Ja. Det ligger väl i börskraschens natur - kunde de förutses skulle de aldrig inträffa?
Citera
2017-01-03, 00:27
Medlem
Sam.Boyds avatar
Om/när andra länder höjer räntan måste sverige följa med.

Nu kommer skattehöjningar som troligtvis kommer att ha en nedkylande effekt.

Många komuner och landsting måste också se över utgifterna.

En stor grupp utan utbildning måste in på arbetsmarknaden.
Vilket är en utopi.

Ja. Det finns ett slut på den här festen.

När? Skulle säga att processerna redan är igång.
Citera
2017-01-03, 00:52
Medlem
DrygusVonHufvud.s avatar
Börskrasch tror jag inte... men svenska fastighetsmarknaden kan kanske skakas om lite. Hur länge har fastighetspriserna hållt den här nivån innan?
Citera
2017-01-03, 01:54
Medlem
Med tanke på att börsen oftast går upp säger jag att det inte blir börskrasch detta året heller.

Det är dock inte vad tråden handlar om. Jag tror att om det blir en krasch kommer den att bero på att alla de förhoppningar världen har i form av infrastruktursatsningar som de tror Trump kommer genomföra inte kommer hända. Det samt ett handelskrig mellan USA och Kina och oro i Europa över Italien, Grekland, EU kommer resultera i kraschen. Det som sopats under mattan i kombination med förväntningar som inte infrias blir alltså det som fångar in tjuren och frigör björnen.
Citera
2017-01-03, 02:05
Medlem
Trots alla upp och ner på börsen så har den genom historien ökat 10% i snitt varje år så den som har en utspridd portfölj har klarat sig gott.
Citera
2017-01-03, 09:16
Medlem
Har själv väntat på en stark nedgång i 5 år som aldrig skett. Dock ser situationen idag mkt mörkare ut än de gjort under dessa år, enligt mig. Men... Politikerna hävdar att svensk ekonomi blomstrar tillsammans med flera bankanalytiker. Jag vet inte vad jag ska tro för jag ser inte riktigt vad experterna ser. Och lite tror jag att dom måste försköna bilden då det annars skapar stor oro som i sin tur än mer påverkar ekonomin. Särskilt i dessa skakika tider i svenska samhället med flyktingkris osv.

Jag ser iaf en enorm bostadsbrist, som på ena änden håller bostadspriserna i schack. Samtidigt ser jag färre som vill köpa bostadsrätter pga höga priser, trots enorm bostadsbrist. Särskilt unga. Hur ska dessa få bostad? Jo, genom att spara och hoppas på nedgång. Ett sparande som leder till minskad konsumtion.
Citera
2017-01-03, 09:53
Medlem
Sooks avatar
Här kom det. Tråden om börskraschen som kommer komma. Nångång. Kanske...

Sveriges ekonomi förefaller ju vara stark så att det skulle krascha i Sverige verkar osannolikt just nu. För några år sen gick många länder dåligt ekonomiskt och dte blev en kris, men Sverige hade egentligen aldrig nån direkt kris. Vi höll oss flytande. Det tror jag vi gör 2017 också om inget spektakulärt inträffar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in