2016-12-31, 01:54
Medlem
Baarneey:s guide till nyblivna T1r:

Denna guide är i första hand avsedd att hjälpa de som ska börja läsa vid SU. Den är inte på något sätt uttömmande och jag har över huvud taget inte samma erfarenhet som de flesta andra i den här tråden. Emellertid är jag snart klar med T1 och har därför dels färsk kunskap om terminen, dels kan jag jämföra utgången av terminen med mina egna funderingar och förväntningar jag hade inför juristlinjen.

Allmänna frågor:

Är T1 på SU svår?

Nej, en normalbevågad individ med intresse för ämnet klarar sig galant och eftersom du kom in på juristlinjen är du förmodligen ganska intelligent. Jag blev antagen nästan sist av alla och jag har fått genomgående AB hittills. Det krävs bara att man pluggar smart för att uppnå höga betyg. Några förkunskaper inom juridik är inte heller nödvändiga.

Hur mycket studietid krävs det varje vecka?

Detta beror givetvis på ambitionsnivå och det är tentaperiod eller inte. Emellertid vill jag påstå att jag studerar mindre på juristlinjen än vad jag gjorde på gymnasiet och då har jag ändå som sagt AB på båda tentorna vi haft. Är det en vanlig vecka pluggar jag 5-6 h per dag inklusive obligatoriska moment såsom seminarier etc. Ifall det är tentaperiod eller inlämning av PM exempelvis kan det hända att jag sitter upp till 8 h men det är extremfall.

Mitt tips är att vara produktiv istället för upptagen. Sitt hellre och studera intensivt i fem timmar istället för att slöplugga i åtta timmar. Det är också viktigt att ha ett tydligt mål med varje studiepass som du kan utvärdera efteråt. På så sätt vet du om du varit effektiv eller inte och om du kanske måste ändra din studieteknik.

Vilken studieteknik är mest effektiv?

Testa dig fram! Det är viktigt att utgå från hur du ska examineras innan du börjar med pluggandet. På Jik:en får du t.ex. inte ha med någon kurslitteratur, till skillnad från Europarätten och Statsrätten. Således erfordras det att man kan mer kunskap utantill på Jik:en.

Detta är min studieteknik:

1. Jag börjar med pärmläsa all kurslitteratur och stryka under viktig information. Jag använder en färg för huvudregler och en färg för undantag. Denna process tar lång tid men det är så värt på tentan när man hittar informationen direkt. Dessutom använder jag flikar för viktiga områden i boken.

2. Därefter sammanfattar mina två kurskamrater och jag all kurslitteratur i ett gemensamt dokument. Oerhört värdefullt, dels eftersom man lär sig mycket när man får formulera informationen i böckerna med egna ord, dels på grund av att man får en överblick av ämnet och ganska snabbt kan man urskilja det viktigaste.

3. Sedan gör jag alla övningsfrågor som finns i studiematerialet (om det finns ett sådana). Ofta behandlar man övningsfrågor på seminarierna så ibland kommer detta steg tidigare i processen.

4. Nu gör jag ALLA tentafrågor minst två gånger. Först försöker jag lösa frågorna själv och sen diskuterar jag dem med mina kursare. Här är det viktigt att inte bara lära sig rätt svar utan även att lära sig på vilket sätt man ska presentera svaret för att få högsta poäng. Läs därför alltid tentasvar av gamla studenter!

5. Därefter gör jag upp en metod för hur tentafrågorna ska behandlas inom respektive område på tentan för att få så hög poäng som möjligt. Ofta får man mycket hjälp från sin seminarielärare i det här avseendet.

6. Sist tittar jag skummar jag igenom sammanfattningen och försäkrar mig om att jag kan alla koncept som presenteras.

Värt att nämna är att jag mycket sällan går på föreläsningar. De enda gångerna jag gör det är ifall jag på förhand vet att det är en bra föreläsare. På SU lägger föreläsarna upp sina "slides" från föreläsningarna på kurshemsidan och de använder jag dock ganska ofta. Speciellt om det handlar teorier som inte är saxade från kurslitteratur.

Specifika frågor för kurserna under T1:

Jik:en:

Under denna kurs har du som student vid SU ett rättsfallskoncentrat, ett caseseminarium och en tenta.

Hur får man maxpoäng på rättsfallskoncentratet?

Som student kan du på koncentratet erhålla noll poäng (underkänd), en poäng (godkänd), eller två poäng (utmärkt). Kraven för att få ett poäng är väldigt låga och ingen i min grupp blev underkänd. Enligt min lärare under Jik:en brukade denne ge ungefär två elever av trettio två poäng. Även om det är svårt att uppnå är det långt ifrån omöjligt. Jag uppnådde t.ex. två poäng.

Så här gjorde jag:

1. Printade det tilldelade rättsfallet jag fick. Markerade det viktiga med färgpennor. Försökte urskilja rättsfrågan.

2. Skrev ett första utkast där fokus mest låg på att få ner den mest väsentliga informationen och strukturera den på ett bra sätt.

3. Läste gamla PM som fanns på kurshemsidan och tittade särskilt på språket. Språket i koncentratet är oerhört viktigt om du vill uppnå två poäng.

4. Lät min släkting (verksam jurist) läsa både rättsfallet och koncentratet och tog del av vederbörandes synpunkter.

5. Tog hjälp av två äldre juriststudenter som läste och kommenterade koncentratet.

6. Skrev klart koncentratet.

Hur får man maxpoäng på caseseminariet?

På caseseminariet kan du få noll poäng (underkänd), två poäng (godkänd), eller fyra poäng (utmärkt).
Caset består delvis av en presentation som förbereds i grupp och dels en efterföljande i diskussion i klassen för alla grupper. Kraven för fyra poäng verkade variera från seminariegrupp till seminariegrupp. I vår grupp var det inte alls svårt att få fyra poäng. Det krävdes bara en hyfsad presentation och att man räckte upp handen två gånger under diskussionerna och framförde någon synpunkt.

Hur får man AB på tentan?

Jag använde modellen för studieteknik som redogjorts för ovan. Beträffande Jik:en används även lagboken, därför är det definitivt nödvändigt att du markerar med färgpennor i den, både huvudregler och undantag.

Tentan på Jik:en genomgick en förändring HT 16 och består nu av följande:

1. Avtalsfråga (5 p.)

2. Skadeståndsrätt (5 p.)

3. Straffrätt (5 p.)

4. Rättsfall (5 p.)

Max: 20 + 6 extrapoäng från koncentratet och caset= 26 p.

De tre förstnämnda frågorna följer denna mall:

Given fråga inom respektive område

a) En delfråga om ett givet scenario som ger upp till tre poäng.

Hur jag löste denna typ av fråga: Utgick från metoden som jag numera kunde som ett rinnande vatten.

b) En delfråga som kan utgå från ett scenario men som kräver ett mer teoretiskt svar där du ska koppla till centrala koncept inom juridiken.

Hur jag löste denna typ av fråga: Här är det oerhört viktigt att du har läst Vad är rätt? och Finna rätt. Har du läst dem med den ovan anförda metoden är dessa frågor inte svåra.

Vad gäller rättsfallet är det bara att förbereda sig genom att plugga på gamla rättsfallsfrågor på gamla tentor och dem som finns i studiematerialet. Använd din tid väl så att du inte måste stressa med denna fråga. Här finns många relativt enkla poäng att plocka!

Europarätten:

Under denna kurs har du som student vid SU en PM, ett caseseminarium och en tenta.

I den här kursen får man inte ta med sig poäng till tentan på liknande sätt som under Jik:en. Du kan alltså bara få godkänt på PM och caset. Kraven för att nå godkänt på dessa är inte alls höga. Beträffande PM skrev jag den med ungefär samma process som vid rättsfallskoncentratet. Var dock noga med att du följer formalia! På caset fick alla som deltog godkänt oavsett delaktighet så här behöver du inte alls oroa dig.

Hur får man AB på tentan?

Jag använde modellen för studieteknik som finns beskriven ovan. Dock får man ha sig hjälpmedel under ordinarie tentamen. Därför skrev jag upp de modeller som fanns på "slides" från föreläsningar (framförallt om de inte uttryckligen fanns i kurslitteraturen). Jag skrev även upp de frågemetoder som jag gjort själv och som baserades på facit på gamla tentafrågor. Allt detta skrev jag upp i seminariematerialet, där det fanns många tomma sidor och som var tillåtet att ta med på tenta.

Tentan i Europarätten har nyligen förändrats, jämfört med tidigare år har den fler frågor men som består av mindre fakta. Examinationen bestod först av en dugga som gjordes precis innan ordinarie tentamen skrevs. Duggan kunde ge upp sex poäng och bestod av lika många frågor som hade olika svarsalternativ, men inga hjälpmedel var tillåtna. Själva ordinarie tentamen bestod av fyra frågor med tillhörande delfrågor.

Statsrätten:

Det är den kursen jag läser just nu och jag kan därför inte lämna några bra tips angående denna kurs än.

Hoppas den här guiden hjälper någon i alla fall!

Mvh

Baarneey
Senast redigerad av Baarneey 2016-12-31 kl. 02:04.
Citera
2016-12-31, 02:13
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baarneey
Här är det oerhört viktigt att du har läst Vad är rätt? och Finna rätt. Har du läst dem med den ovan anförda metoden är dessa frågor inte svåra.

The times they are a changin'!

Bra inlägg och lycka till framöver.
Citera
2016-12-31, 10:33
Medlem
Citat:
Baarneey:s guide till nyblivna T1r:

Värt att nämna är att jag mycket sällan går på föreläsningar. De enda gångerna jag gör det är ifall jag på förhand vet att det är en bra föreläsare. På SU lägger föreläsarna upp sina "slides" från föreläsningarna på kurshemsidan och de använder jag dock ganska ofta. Speciellt om det handlar teorier som inte är saxade från kurslitteratur.

Baarneey

Jag kan varna dig för den här taktiken redan nu, då det har hänt flera gånger att saker som tas upp på en föreläsning, speciellt när det är en väldigt specifik föreläsning, kommer på tentan och det finns ingen information om detta från någon annanstans (inte ens böckerna). Med andra ord riskerar du att totalt missa en hel tentafråga.
Citera
2016-12-31, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercatoria
Jag kan varna dig för den här taktiken redan nu, då det har hänt flera gånger att saker som tas upp på en föreläsning, speciellt när det är en väldigt specifik föreläsning, kommer på tentan och det finns ingen information om detta från någon annanstans (inte ens böckerna). Med andra ord riskerar du att totalt missa en hel tentafråga.

Du har säkert rätt. Föreläsningarna jag gått på hittills har dock bestått av att föreläsaren behandlat precis det som står i kursböckerna. Framförallt Europarättens föreläsningar som var mer eller mindre högläsning av Europarättens grunder. Jag har full respekt för de studenter som går på dessa föreläsningar och tar dem som extra repetition. Emellertid känner jag mig oerhört ineffektiv när jag går på dem. Det slutar med att jag som en zombie antecknar rakt av det som står på lärarens "slides" men dessa finns ändå på kurshemsidan.

Förmodligen har jag alldeles för dålig studieteknkik vad gäller föreläsningar.
En fråga till äldre juriststudenter: Har ni någon speciell studieteknik under föreläsningarna för att ni ska lära er så mycket som möjligt? Antecknar ni på ett visst sätt eller antecknar ni inte alls eller spelar ni in dem eller hur gör ni?

Mitt nyårslöfte får väl bli att gå på fler föreläsningar då .

Gott nytt år!

Mvh

Baarneey
Citera
2016-12-31, 13:32
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Du har säkert rätt. Föreläsningarna jag gått på hittills har dock bestått av att föreläsaren behandlat precis det som står i kursböckerna.

Jag tror till skillnad från Mercatoria du riskerar i princip ingenting med nuvarande strategi. Vill du gardera ytterligare är det ju bara att be om en kompis anteckningar (mot kaffe/öl brukar vara rimligt pris).

Mitt föreläsningstips är att inte ta med datorn, så att du koncentrerar dig på föreläsaren. Men som tidigare påpekat är med facit i hand mitt bästa råd att skippa föreläsningarna och lägga tiden på något mer givande.
Citera
2016-12-31, 16:14
Medlem
at95s avatar
Citat:
Du har säkert rätt. Föreläsningarna jag gått på hittills har dock bestått av att föreläsaren behandlat precis det som står i kursböckerna. Framförallt Europarättens föreläsningar som var mer eller mindre högläsning av Europarättens grunder. Jag har full respekt för de studenter som går på dessa föreläsningar och tar dem som extra repetition. Emellertid känner jag mig oerhört ineffektiv när jag går på dem. Det slutar med att jag som en zombie antecknar rakt av det som står på lärarens "slides" men dessa finns ändå på kurshemsidan.

Förmodligen har jag alldeles för dålig studieteknkik vad gäller föreläsningar.
En fråga till äldre juriststudenter: Har ni någon speciell studieteknik under föreläsningarna för att ni ska lära er så mycket som möjligt? Antecknar ni på ett visst sätt eller antecknar ni inte alls eller spelar ni in dem eller hur gör ni?

Mitt nyårslöfte får väl bli att gå på fler föreläsningar då .

Gott nytt år!

Mvh

Baarneey

Jag går på de flesta föreläsningarna men antecknar aldrig. Att anteckna tycker jag bara bort fokus från föreläsningen och det mesta står redan i PP:n. En rekommendation skulle dock kunna vara att du går på föreläsningarna och antecknar det som verkar viktigt men inte framgår av PP:n. Själv orkar jag inte göra det, eftersom man brukar klara sig bra rent faktamässigt genom att läsa böckerna. Föreläsningarna ser jag bara som repetition (eller introduktion om jag ligger efter i läsningen).
Citera
2016-12-31, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Jag går på de flesta föreläsningarna men antecknar aldrig. Att anteckna tycker jag bara bort fokus från föreläsningen och det mesta står redan i PP:n. En rekommendation skulle dock kunna vara att du går på föreläsningarna och antecknar det som verkar viktigt men inte framgår av PP:n. Själv orkar jag inte göra det, eftersom man brukar klara sig bra rent faktamässigt genom att läsa böckerna. Föreläsningarna ser jag bara som repetition (eller introduktion om jag ligger efter i läsningen).

Återigen en varning bara, vet att många tänker så men risken är att man blir bränd när lärarna faktiskt ställer en fråga kring en föreläsning. Som sagt endast relevant på speciella föreläsningar, man får använda sitt förnuft till när en föreläsning är mer speciell och inte innebär en upprepning av kurslitteratur eller bara någon utomstående som blajar. Exempelvis på CB så hade vi en föreläsning rörande länkningar till sidor vilket sedan kom på tentan och inget fanns i böckerna eller seminariematerialet kring detta. Det var till och med ett rättsfall som gicks igenom på föreläsningen och som laddades upp på kursmaterial (men rättsfallet var inte med i rättsfallssamlingen som man fick till tentan). Ändå kom en hel tentafråga rörande länkning och rättsfallet. Detta är nog en viss förklaring till varför endast 13 % fick AB på den här ordinarie tentan, när standard överlag är ca 30 %. Annars håller jag med om att föreläsningar som huvudregel är rätt värdelösa, men samtidigt rätt bra när svårare delar berörs.
Senast redigerad av Mercatoria 2016-12-31 kl. 17:25.
Citera
2016-12-31, 18:35
Medlem
Karl.Anderssons avatar
Hej

Hur gör ni för att, så långt som möjligt, bevara "välmåendet" (se citationstecknen som indikation på brist på bättre uttryck) under tentaperioderna och inte bli "utbrända light"? Det sistnämnda avser typ slöhet där man märker att man gradvis och ibland påtaglig blir mindre effektiv och skärpt. Vill dra mig till minnes att Sobofied berört detta i alla fall kort i något äldre inlägg.

Hittills har jag upplevt en slags inneboende motsättning med att börja i tid för att undvika stress och att orka tuffa på i samma höga takt fram till själva tentaminan. Skulle intuitivt uppleva det som märkligt att minska pluggintensiteten i takt med att provdagen nalkas. Känns som att bättre idé att öka mot slutet. Emellertid kanske man i sådana fall missbedömer den nödvändiga arbetsmängden och inte hinner klart.

Jag reserverar mig för ev. flummighet haha. Målet är naturligtvis inte att hitta någon ersättning för hårt arbete, vilket jag ser som oundvikligt. Därmed sagt vore det skönt att få till en bra struktur när tentorna i så hög grad är avgörande på programmet. Går ni t.ex. på bio eller ut och tar några öl med polarna en fredag om tentan är ca en vecka bort? Tar ni vilodagar/halvdagar ledigt från plugget?

Läser på SU och har alltså inte terminstentor, om det är av någon betydelse.

Gott nytt år
Citera
2016-12-31, 19:40
Medlem
Är det av stor signifikans att ha läst ekonomirelaterade kurser om man senare vill jobba på en affärsjuridisk byrå?

Varför jag frågar detta är för att jag för tillfället går årskurs 3 på gymnasiet och valt att inte läsa matematik 3, vilket är ett krav på alla (om jag inte missminner mig) ekonomirelaterade program/kurser. Vill senare inte hamna i en situation då jag ångrar att jag inte läste matematik 3.

För att måla upp ett tänkbart scenario: jag och en annan som har en examen inom företagsekonomi söker samma jobb. Det finns en plats. Vi har liknande betyg. Hur stort övertag har den personen?

Det är inte så att jag nödvändigtvis vill jobba som affärsjurist, är inte säker överhuvudtaget inom vilket område jag vill vara verksam inom, men vill inte stänga några dörrar i framtiden så att säga.
Citera
2016-12-31, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-D
Är det av stor signifikans att ha läst ekonomirelaterade kurser om man senare vill jobba på en affärsjuridisk byrå?

Varför jag frågar detta är för att jag för tillfället går årskurs 3 på gymnasiet och valt att inte läsa matematik 3, vilket är ett krav på alla (om jag inte missminner mig) ekonomirelaterade program/kurser. Vill senare inte hamna i en situation då jag ångrar att jag inte läste matematik 3.

För att måla upp ett tänkbart scenario: jag och en annan som har en examen inom företagsekonomi söker samma jobb. Det finns en plats. Vi har liknande betyg. Hur stort övertag har den personen?

Det är inte så att jag nödvändigtvis vill jobba som affärsjurist, är inte säker överhuvudtaget inom vilket område jag vill vara verksam inom, men vill inte stänga några dörrar i framtiden så att säga.

Inte så mycket enligt mig, betyg tar dig till intervjun men därefter är det personkemin, vad man ustrålar och intresse m.m. som avgör. Om man har en examen inom ekonomi är det dock en rätt stark indikator på att man är intresserad av just affärsjuridik, men detta kan ju visas på många sätt.
Senast redigerad av Mercatoria 2016-12-31 kl. 19:54.
Citera
2016-12-31, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercatoria
Inte så mycket enligt mig, betyg tar dig till intervjun men därefter är det personkemin, vad man ustrålar och intresse m.m. som avgör. Om man har en examen inom ekonomi är det dock en rätt stark indikator på att man är intresserad av just affärsjuridik, men detta kan ju visas på många sätt.

Skönt att höra!
Citera
2017-01-01, 02:11
Medlem
Kom att tänka på en sak. Efter allt jag läst om juristprogrammet och juridik generellt har jag fått uppfattningen om att det råder en väldigt hög konkurrens över betygen och i arbetsmarknaden. Vore inte en enkel lösning vara att begränsa antalet platser juristprogrammet erbjuder på samtliga universitet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in