2016-12-30, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Förbjud raketer och smällare, bara massa snorungar som tycker det är kul för de ska uppleva något nytt, å fan vad ballt säger snorungen på 15 år, det är tonåringar som förstört det hela.

Varför inte förbjuda pilbågar, soft air guns, laserpekare, stenar och annat som pojkar gilla att kasta, skjuta eller peka på andra?
Citera
2016-12-30, 22:20
Avslutad
Varför förbjuder man inte husdjur? Vi klarar oss lika bra utan hundar som skäller varje dag och stör en när man försöker koppla av hemma och smälla av ett par raketer.
Citera
2016-12-30, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ytterst.Krankt
Du har totalt missförstått. Läs om, läs rätt. Behöver jag fortfarande förklara imorgon, så svara på denna post.

Vänligen posta vad du inte förstod.
Citera
2016-12-30, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
Varför förbjuder man inte husdjur? Vi klarar oss lika bra utan hundar som skäller varje dag och stör en när man försöker koppla av hemma och smälla av ett par raketer.

Farliga husdjur som är poppis bland idioter utan ansvarskänsla som t.ex. pitbull borde omedelbart förbjudas till folk utan "körkort".

Poängen är inte att förbjuda saker helt och hållet, utan att se till att idioter utan ansvarskänsla, mognad, insikt om att de inte är kvar iAfghanistan e.t.c. hindras från att skaffa livsfarlig utrustning. Sedan kommer naturligtvis en och annan bryta mot förbuden, smuggling ske e.t.c. men viss minskning bör kunna åstadkommas, som med elpistoler.
Citera
2016-12-31, 04:52
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Farliga husdjur som är poppis bland idioter utan ansvarskänsla som t.ex. pitbull borde omedelbart förbjudas till folk utan "körkort".

Poängen är inte att förbjuda saker helt och hållet, utan att se till att idioter utan ansvarskänsla, mognad, insikt om att de inte är kvar iAfghanistan e.t.c. hindras från att skaffa livsfarlig utrustning. Sedan kommer naturligtvis en och annan bryta mot förbuden, smuggling ske e.t.c. men viss minskning bör kunna åstadkommas, som med elpistoler.

Jag håller helt med dig i att Totalförbud inte är vägen att gå, det är det aldrig, då det är väldigt skadligt för samhällsutvecklingen.

Men att löpande hålla på och förbjuda allting som vissa människor missbrukar är verkligen inte bra heller.

Jag hänvisar till mitt tidigare inlägg:

Citat:
Jag tycker det är en synnerligen dålig idé att vi löpande skall beskära fri och rättigheter för hela befolkningen för att vissa inte kan sköta sig.
Du har redan en åldergräns gällande fyrverkerier.
Det finns redan hårda vapenlagar.
Det finns en alkohollag.
Det finns Narkotikalagar.

Varför skall vi fortsätta beskärta våra fri-och rättigheter enkom för att dom sämsta fuckar ur?

Dålig affär
.

Eftersom det är svårt att få fast folk och lagföra dom för det mesta, så skriver man istället nya lagar, (och indirekt begränsningar) för dom som faktiskt bryr sig om att följa dom. dvs, majoriteten.

Det blir en överkriminalisering.
Och det är det enda det blir.
Nya lagar i tid och otid kan inte ersätta attitydförändringar.
DET är vad som måste till.

Under min livstid har det skett ganska många tämligen stora inskränkningar löpande.
Det har alltså INTE blivit bättre av dom.
Citera
2016-12-31, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Lastbilar gör stor nytta, utan lastbilar skulle vi svälta ihjäl då affären inte kan få någon leverans.

Utan smällare skulle vi klara oss utmärkt, särskilt djuren som blir sönderstressade i 3 veckor av smällare. Det är bara tillåtet på nyårsafton.

Slutsats du är ointelligent dum i huvudet.
OK, om vi skall hålla oss kvar på den nivån så kan man säga att fyrverkerier gör stor nytta de också: De sprider glädje åt alla som ser dem.

De enda som skulle förbjudas att använda fyrverkerier är de genuint ointelligenta. Bland dem hittar man väl framför allt dem som ropar högt på förbud av allt möjligt...
Citera
2016-12-31, 10:51
Medlem
Som fyrverkerientusiast sedan unga år tycker jag att det skulle vara fruktansvärt tragiskt om det blev förbjudet för allmänheten att köpa och avfyra fyrverkerier. Vi är väldigt många i Sverige som älskar fyrverkerier, och den överväldigande majoriteten oss klarar av att avfyra fyrverkerier på ett säkert och hänsynsfullt sätt. Att titta på professionellt avfyrade fyrverkerier är naturligtvis trevlig det med, men det är inte samma sak som att skjuta själv i samband med högtider som Nyår och Valborg.

De ökande problemen med fyrverkerier på senare år beror på att en liten grupp människor, i första hand yngre män med utomvästlig, asylrelaterad invandrarbakgrund, använder fyrverkeripjäser till att avsiktligt störa och terrorisera sin omgivning. Att förbjuda allmänheten att handha fyrverkeripjäser på grund av att en liten grupp människor missköter sig är fel väg att gå. Varför skall vi skötsamma fyrverkeriälskare drabbas bara för att vissa ligister inte kan bete sig som folk?

Det är illustrativt att jämföra med kamphundsproblematiken. Där handlar det om kriminella i så kallade utsatta områden som skaffar sig stora, aggressiva, och illa uppfostrade hundar för att sätta sig i respekt hos omgivningen. Dessa hundar skrämmer många som bor i de aktuella områdena, och har också angripit människor och orsakat allvarliga personskador. Ska vi på grund av detta förbjuda alla privatpersoner att ha hundar?

Ett annat likartat problem är när ungdomar vansinneskör med, gissningsvis stulna, mopeder och crossmotorcyklar på gång- och cykelbanor, vilket är väldigt vanligt i invandrartäta områden. Detta är både ett störningsmoment, och har orsakat allvarliga olyckor. Ska vi kanske förbjuda sådana fordon också?

Jag bor själv sedan snart 20 år tillbaka i en miljonprogramsförort till Stockholm, och har tvingats uppleva både aggressiva kamphundar, fyrverkeriterror på nätterna, och vansinneskörning på cykelbanorna. Av dessa problem skulle jag säga att fyrverkeriterrorn är det minst allvarliga. Som jämförelse kan nämnas att ute på landsbygden, där min mamma bor, existerar inte dylika problem över huvud taget.

Jag vill inte ha några förbud mot vare sig fyrverkerier, kamphundar, eller mopeder och motorcyklar. Den enda rimliga lösningen på problemen är att polisen i det här landet börjar upprätthålla ordningen på gator och torg igen. De som inte kan bete sig som folk skall gripas, lagföras, och i tillämpliga fall, utvisas ur landet.

Mvh,
Kaj
Citera
2016-12-31, 11:05
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkerinörd
Som fyrverkerientusiast sedan unga år tycker jag att det skulle vara fruktansvärt tragiskt om det blev förbjudet för allmänheten att köpa och avfyra fyrverkerier. Vi är väldigt många i Sverige som älskar fyrverkerier, och den överväldigande majoriteten oss klarar av att avfyra fyrverkerier på ett säkert och hänsynsfullt sätt. Att titta på professionellt avfyrade fyrverkerier är naturligtvis trevlig det med, men det är inte samma sak som att skjuta själv i samband med högtider som Nyår och Valborg.

De ökande problemen med fyrverkerier på senare år beror på att en liten grupp människor, i första hand yngre män med utomvästlig, asylrelaterad invandrarbakgrund, använder fyrverkeripjäser till att avsiktligt störa och terrorisera sin omgivning. Att förbjuda allmänheten att handha fyrverkeripjäser på grund av att en liten grupp människor missköter sig är fel väg att gå. Varför skall vi skötsamma fyrverkeriälskare drabbas bara för att vissa ligister inte kan bete sig som folk?

Det är illustrativt att jämföra med kamphundsproblematiken. Där handlar det om kriminella i så kallade utsatta områden som skaffar sig stora, aggressiva, och illa uppfostrade hundar för att sätta sig i respekt hos omgivningen. Dessa hundar skrämmer många som bor i de aktuella områdena, och har också angripit människor och orsakat allvarliga personskador. Ska vi på grund av detta förbjuda alla privatpersoner att ha hundar?

Ett annat likartat problem är när ungdomar vansinneskör med, gissningsvis stulna, mopeder och crossmotorcyklar på gång- och cykelbanor, vilket är väldigt vanligt i invandrartäta områden. Detta är både ett störningsmoment, och har orsakat allvarliga olyckor. Ska vi kanske förbjuda sådana fordon också?

Jag bor själv sedan snart 20 år tillbaka i en miljonprogramsförort till Stockholm, och har tvingats uppleva både aggressiva kamphundar, fyrverkeriterror på nätterna, och vansinneskörning på cykelbanorna. Av dessa problem skulle jag säga att fyrverkeriterrorn är det minst allvarliga. Som jämförelse kan nämnas att ute på landsbygden, där min mamma bor, existerar inte dylika problem över huvud taget.

Jag vill inte ha några förbud mot vare sig fyrverkerier, kamphundar, eller mopeder och motorcyklar. Den enda rimliga lösningen på problemen är att polisen i det här landet börjar upprätthålla ordningen på gator och torg igen. De som inte kan bete sig som folk skall gripas, lagföras, och i tillämpliga fall, utvisas ur landet.

Mvh,
Kaj

Korrekt.

Faktiskt alldeles precis riktigt.

Det får vara slut med dom här inskränkningarna för Normalt folk i syfte att hela tiden anpassa sig till lägsta gemensamma nämnarna.
Citera
2016-12-31, 14:03
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VHONS
Sker ju fler olyckor med bilar, båtar. Ska vi förbjuda det också? Eller är det bara raketer som är satans otyg?

Vi kanske har lite svårt att överleva/klara oss utan bilar och båtar, jag har svårt att se samma sak angående fyrverkerier... gäller också tobak som röks...

Minns att jag sprängde nåns dinkytoysbil i nån sandlåda med en kinapuff när jag var grabb, den for väl fem meter upp i luften och botten blev intryckt på den...
Senast redigerad av Enydrion 2016-12-31 kl. 14:06.
Citera
2017-01-01, 18:22
Medlem
Citat:
Två våningar i ett stort lägenhetshus i Husby har blivit helt förstörda i en kraftig brand. 50 brandmän har kämpat mot lågorna. Boende fick evakueras till en närliggande skola.
– Det var omkring tio meter höga lågor, säger vittnet till Aftonbladet.
Det har skjutits fyrverkerier i området hela kvällen
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/z2nqv/storbrand-i-husby--en-person-till-sjukhus

Citat:
Restaurangen Boulebar i Rålambshovsparken på Kungsholmen i Stockholm brinner för fullt. Räddningstjänsten jobbar med att släcka den kraftiga branden – men byggnaden går inte att rädda. Nu har polisen inlett en förundersökning om mordbrand.-- Det kan ha varit en raket
http://www.expressen.se/gt/man-skjuten-i-ogat--med-nyarsraket/

Citat:
Under nyårsaftonen har en ambulans blivit beskjuten med fyrverkerier i Göteborg. I ett internt meddelande varnar den aktuella ambulansenheten sina kolleger.
http://www.expressen.se/gt/ambulans-i-utryckning-beskots-med-raketer/

Citat:
En fyraårig har blivit beskjuten med fyrverkerier, det skriver Borås Tidning. Fyrverkerierna ska ha exploderat bara några meter från flickan. – Hon grät och var helt livrädd. De siktade på henne – det är för jävligt, säger flickans mormor till tidningen.
http://www.expressen.se/gt/fyraarig-flicka-beskjuten-av-fyrverkerier/

Kanske i en annan tid, där samhället i övrigt fungerar som det är tänkt kunde man tänka sig liberala fyrverkerilagar. I vårt samhälle som håller på att gå överstyr går det inte att låta idioter utsätta resten av folket för fara. Observera att förmodligen alla ovanstående fall beror på att man med vilje skjuter raketer mot folk, fordon och byggnader. Eftersom de flesta områden är kemiskt fria från konstaplar och våra konstaplar dessutom knappt griper folk under 18 (och om de grips så släpps de efter en liten stund) så är det ingen idé att ens hoppas att något annat än kraftiga begränsningar kommer att göra nytta.

Min poäng är alltså att det skall bli svårt och dyrt att köpa fyrverkerier. Bäst vore att alla billiga fyrverkerier togs bort. De som vill ha brakfest och ha ett pampigt fyrverkeri kan fortfarande ha det men de måste ange tid och plats och bryter de mot det så blir det inget mer köpande i framtiden för den personen.

Det kommer att göra att de som verkligen vill skjuta fyrverkerier kommer att kunna fortsätta göra det under ordnade former medan allt djävla pack som uppför sig som idioter blir utan fyrverkerier. I stort sett.
Senast redigerad av Varglig 2017-01-01 kl. 18:33.
Citera
2017-01-01, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ytterst.Krankt
Varför inte förbjuda pilbågar, soft air guns, laserpekare, stenar och annat som pojkar gilla att kasta, skjuta eller peka på andra?

Eller varför inte tillåta armborst, elpistoler, dynamit och annat man kan ha skoj med ute i skogen och på gator och torg?

Varför ha körkort för bil? Varför inte tillåta vem som helst att vara läkare och skriva ut giftiga substanser? Varför förbjuda folk att hållas sig med lejon och tigrar?

Möjligheterna är oändliga...
Citera
2017-01-01, 18:36
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Eller varför inte tillåta armborst, elpistoler, dynamit och annat man kan ha skoj med ute i skogen och på gator och torg?

Varför ha körkort för bil? Varför inte tillåta vem som helst att vara läkare och skriva ut giftiga substanser? Varför förbjuda folk att hållas sig med lejon och tigrar?

Möjligheterna är oändliga...

Nu blandar du ju lite begreppen här, jag håller ju med dig om att man inte skall totalförbjuda saker, så bara för att vara på det klara med det:

Alla ovanstående saker är alltså, "reglerade".

Dvs "Tillåtna".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in