Citat:
Ursprungligen postat av
Varglig
Farliga husdjur som är poppis bland idioter utan ansvarskänsla som t.ex. pitbull borde omedelbart förbjudas till folk utan "körkort".
Poängen är inte att förbjuda saker helt och hållet, utan att se till att idioter utan ansvarskänsla, mognad, insikt om att de inte är kvar iAfghanistan e.t.c. hindras från att skaffa livsfarlig utrustning. Sedan kommer naturligtvis en och annan bryta mot förbuden, smuggling ske e.t.c. men viss minskning bör kunna åstadkommas, som med elpistoler.
Jag håller helt med dig i att
Totalförbud inte är vägen att gå, det är det aldrig, då det är väldigt skadligt för samhällsutvecklingen.
Men att löpande hålla på och förbjuda allting som vissa människor missbrukar är verkligen inte bra heller.
Jag hänvisar till mitt tidigare inlägg:
Citat:
Jag tycker det är en synnerligen dålig idé att vi löpande skall beskära fri och rättigheter för hela befolkningen för att vissa inte kan sköta sig.
Du har redan en åldergräns gällande fyrverkerier.
Det finns redan hårda vapenlagar.
Det finns en alkohollag.
Det finns Narkotikalagar.
Varför skall vi fortsätta beskärta våra fri-och rättigheter enkom för att dom sämsta fuckar ur?
Dålig affär
.
Eftersom det är svårt att få fast folk och lagföra dom för det mesta, så skriver man istället nya lagar,
(och indirekt begränsningar) för dom som faktiskt bryr sig om att följa dom. dvs, majoriteten.
Det blir en
överkriminalisering.
Och det är det enda det blir.
Nya lagar i tid och otid kan inte ersätta attitydförändringar.
DET är vad som måste till.
Under min livstid har det skett ganska många tämligen stora inskränkningar löpande.
Det har alltså INTE blivit bättre av dom.