2016-12-30, 20:24
Medlem
Crustaceas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yessyy
Bör inte taxichaffören märkt av detta beteende isåfall? Det kanske han dock har, utan att vi vet om det. SP kanske sagt till taxichauffören att han bodde i närheten och blir avsläppt nära "hans hem", alltså i stugområdet där morden begåtts. Isåfall undrar man om SP var så förvirrad att han trodde att han var vid hans hem, eller om han helt enkelt ljög för taxichauffören.

Det beror väl på när han intagit med, jag minns att jag kollade på tv och att jag pratade med "andra folk" som satt i soffan soffan var tom, kan tillägga att just denna medicin tar jag inte mer anser att det är ett rävgift
Senast redigerad av Crustacea 2016-12-30 kl. 20:27.
Citera
2016-12-30, 20:25
Medlem
Crustaceas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Förstår det, men vad jag menade var att allt detta i kombination med trasig uppväxt och slakt blodtörstighet och dödande i barndomen genast sätter sina spår...

Jag har skjutit X antal rådjur och rävar om du menar det
Citera
2016-12-30, 20:33
Medlem
yessyys avatar
Citat:
Förstår det, men vad jag menade var att allt detta i kombination med trasig uppväxt och slakt blodtörstighet och dödande i barndomen genast sätter sina spår...

Men herregud hur vet vi att SP haft en "trasig uppväxt"? Och detta med att pappan är jägare har ju absolut inget sammanband med morden imo. Dvs att pappan jagar bör inte "sätta spår" i GM.
Citera
2016-12-30, 20:49
Bannlyst
Citat:

Ok du säger något som låter fel enligt mig.

Det är väldigt svårt att veta vad som rörde sig i GMs skalle men var han inte påtänd utan i stället sökt hjälp från psyket så kan m.kt väl domen bli rättspsyk.
I dag 2016 är det inget dåligt för samhället folk som sitter på dom anstalterna kommer väldigt sällan ut tidigare än från kåken
nu för tiden.

Man får jag gissa på straffet med statistiken i ryggen så åker han säkert in på 18år. Fri efter 12 -14år. Senast till 40 årsdagen.
När man gissade på påföljden så här tidigt i trådar för 8år sedan på FB så brukade ett sånt inlägg bli raderat sånt sker inte nu längre.
Citera
2016-12-30, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Christer Sammens säger så här om Hammaren.

http://www.helahalsingland.se/blaljus/brott/misstankte-dubbelmordaren-hade-verktyg-med-sig-hammare-beslagtogs

Så vilken betydelse kan Hammaren haft då? Ja det är ju en bra fråga.
Hammaren kan ha använts när han gick vidare till sommarstugan och forcerade dörren/ fönstret.
Det är inte så konstigt att han har en hammare i väskan, han har uppenbarligen en del våldstankar
och kan säkerligen vara en sådan pojk som anser att han ska ha hammaren för att försvara sig.
Sedan kommer hammaren till användning för att ta sig in i den tomma sommarstugan.
Bär man omkring med en hammare så är man nog en person som är rädd att bli överfallen-och tror att med hammaren kan man försvara sig med.
Att pojken sedan berättar en historia för polisen, att han blivit överfallen och rånad avslöjar att han tänker mycket på överfall och våld.
Han har också berättat om sina våldfantasier - att skära halsen av folk.
Han var en tickande bomb. Tragiskt.
Citera
2016-12-30, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Om man spekulerar i annat än en psykos eller förvirrat beteende. Han kan ju ha velat ta sig just till stugorna för att begå något brott men helt enkelt hoppat av bussen vid fel hållplats. Det kan vara så enkelt. Att han inte tagit sig dit själv med bil eller moped kan bero på att han inte har körkort, eller tillgång till någon moped. Sen har han kanske blivit upptäckt på gården och i all hast hittat på historien om att han är förvirrad och inte vet vad han gör där.
Av kvinnan får han komma in i farstun, men hör därifrån på avstånd hur mannen har ringt larmcentralen och pratar med polisen. Då har det slagit slint, eftersom GM precis innan har gjort inbrott i ett närliggande hus (den krossade rutan). Han är även en i grunden ostabil person som ändå gått runt med tankar på att döda. Varför inte nu? Allt går jättesnabbt och han skadar sig i tumultet i handen eftersom hans kniv saknar parerskydd. Eller pga att mannen beväpnat sig.
Han flyr ut i skogen, och ser chansen att ta sig hem längs med vägarna utan att bli upptäckt som minimal, så han stannar där ute så länge han orkar. Jag kan tänka mig att han under den här tiden använder sin telefon och att det kommer vara en del i bevisningen.

Bara spekulerande!

Ja du sherlock . Nä låter lika bra baserat som andra, men hade mannen ring till larmcentralen medans han var inne? är det bekräftat?
Citera
2016-12-30, 21:42
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engenberg
Ja du sherlock . Nä låter lika bra baserat som andra, men hade mannen ring till larmcentralen medans han var inne? är det bekräftat?
Kvinnan ringde och lämnade över till mannen, "Det är en kille här som säger sig tappat minnet" säger han och kort där efter hör man kvinnan skrika sedan tumult och tystnad. Om man tror på vad åklagaren säger sig ha hört. Polisen dök upp ca 10 minuter efter samtalet började och då var GM borta så det gick relativt snabbt allt.
Citera
2016-12-30, 21:43
Medlem
Kommer visa sig vara så att den misstänkte gärningsmannen är fullständigt oskyldig.
Citera
2016-12-30, 21:49
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ribz28
Kommer visa sig vara så att den misstänkte gärningsmannen är fullständigt oskyldig.
Befunnit sig i närheten just innan, liftar från skogen kort därifrån till sjukhuset, sargad hand, hammare i ryggsäcken, uttalade tankar på att döda, tidigare inlagd på psyk, inget alibi, ingen annan misstänkt gm. Det ser i alla fall mörkt ut för Simon.
Citera
2016-12-30, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Kvinnan ringde och lämnade över till mannen, "Det är en kille här som säger sig tappat minnet" säger han och kort där efter hör man kvinnan skrika sedan tumult och tystnad. Om man tror på vad åklagaren säger sig ha hört. Polisen dök upp ca 10 minuter efter samtalet började och då var GM borta så det gick relativt snabbt allt.

Okej med det förändrar ju en hel del (missade den biten).

Om man fortsätter och bortser från psykos eller förvirrat beteende så är det ju ett bevis på att gm hade tänkt mörda redan innan han hörde att mannen prata med telefon, för då skulle han ju inte ha ljugit om minnet till tanten för att släppas in. Låter som en sk "super predator" som dom kallar unga personer som gm för i usa.

Hm du gör ett bra jobb också i tråden, keep it up.
Citera
2016-12-30, 22:12
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Hammaren kan ha använts när han gick vidare till sommarstugan och forcerade dörren/ fönstret.
Det är inte så konstigt att han har en hammare i väskan, han har uppenbarligen en del våldstankar
och kan säkerligen vara en sådan pojk som anser att han ska ha hammaren för att försvara sig.
Sedan kommer hammaren till användning för att ta sig in i den tomma sommarstugan.
Bär man omkring med en hammare så är man nog en person som är rädd att bli överfallen-och tror att med hammaren kan man försvara sig med.
Att pojken sedan berättar en historia för polisen, att han blivit överfallen och rånad avslöjar att han tänker mycket på överfall och våld.
Han har också berättat om sina våldfantasier - att skära halsen av folk.
Han var en tickande bomb. Tragiskt.

Ja, jag håller med dig faktiskt, men märkligt ändå är ju att SP har sagt i förhören att han har blivit utsatt för gatuvåld i Hudiksvall och då har fått sina skador där.Men inte då har använt sin Hammare som ett försvar?eller det kanske han har gjort också. men då borde ju flera personer ha fått besöka Sjukhuset samtidigt?

Men enligt Sammens så finns det ju bevis som kopplar SP till platsen där brottet har begåtts, men vilka bevis som finns så kommentarer inte han om dessa.Hammaren som SP bar med sig är ju en trygghet precis som du skrev.

Kan det ha varit så att efter att SP hade knivat dessa två, som jag starkt tror på? så sov han över i det andra huset som det visade sig ha haft ett inbrott? För att blod hade hittats där? Sen på morgonen så började SP att vandra mot staden och fick skjuts då av en kvinna runt 09 på morgonen? Det är lite mina tankar nu.För det talas ju hela tiden om att ett stickvapen har använts, annars så kunde det ju ha varit en yxa också, för att ser man på bilden där Poliserna har spärrat av så ena stugan har haft en Vedeldning och man ser ju veden är intravade under verandan, då borde man ju kunna ha hittat en yxa också? För att det har ju kommit uppgifter i tråden innan att Kjell List ansikte varit helt mörbyltad och att man fick identifiera Kjell från andra delar av kroppen, lite tankar....

Mvh.
Citera
2016-12-30, 22:18
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engenberg
Okej med det förändrar ju en hel del (missade den biten).

Om man fortsätter och bortser från psykos eller förvirrat beteende så är det ju ett bevis på att gm hade tänkt mörda redan innan han hörde att mannen prata med telefon, för då skulle han ju inte ha ljugit om minnet till tanten för att släppas in. Låter som en sk "super predator" som dom kallar unga personer som gm för i usa.

Hm du gör ett bra jobb också i tråden, keep it up.
Han kan ha triggats av att mannen ringde polisen. Hans första tanke kanske var att försöka ljuga sig ur situationen ("jag har tappat minnet, vet inte varför jag gick på din tomt"), men tappat besinningen när han inser att polisen kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in