Citat:
Ursprungligen postat av
Schlesien
Björn Rosengren skulle kunna mörka en för honom eller för Palme besvärande händelse. Han är en riktig teflonperson.
Men skulle då inte poliser med hjälp av vittnen välja att sätta dit Rosengren för lögnen genom media? Kanske inte om Rosengren har en position i någon svensk dold organisation, och/eller har kontroll över Mårtens, Ingrid K's och Lisbets vittnesmål, av nån anledning. Jag bara spånar lite.
Rosengren är ett mycket känt ansikte. Jag tycker vittne Gun, vittne Katrin eller vittne Ingalill borde känd igen honom åtminstone inom några år efteråt, och sjungit ut för någon.
Kan vittne Gun, vittne Katrin eller vittne Ingalill kontaminerats av något, av varandra, genom media? Och vad hade Rosengren – 15 år yngre än OP, 19 år äldre än Mårten – för klädsel den kvällen?
När man läser förhöret med
Gun Tredite finns inget av den aggressivitet i samtalet mellan
Olof Palme och mannen i den bruna rocken som
Lars Borgnäs skriver om i
"En iskall vind drog genom Sverige". Gun säger att OP ev blivit hindrad vilket inte med självklarhet kan tolkas som en aggressiv handling.
http://lennartremstam.blogspot.se/2015/06/grand-vittne-gun-tredite.html
Katrin Ekström beskriver i sitt förhör en dispyt av något slag mellan OP och en yngre man som hon uppfattar som
Mårten Palme. KE beskriver att intill OP och mannen fanns en flicka med som hade någon form av huvudbonad. Beteckningen flicka kan stämma med MPs dåvarande flickvän
Ingrid Klering. Däremot stämmer KEs beskrivning av mannens klädsel inte in på MP som hade en midjelång jacka. KE vill minnas att mannen hade en
"rock i trenchcoatfärg"
Kan noteras att ingenstans i förhören med de båda kvinnorna finns någon uppgift om ögonkontakt med LP. Detta har tillkommit sedan LB talat med dessa, ett antal år efter MOP. Behöver inte vara fel men ger onekligen en lägre tillförlitlighet än de vittnesmål som avgavs nära inpå mordet.
http://lennartremstam.blogspot.se/2015/06/grand-vittne-katrin-ekstrom.html
I biljettkön till "Bröderna Mozart" samtalade OP med fjolårets trätobroder
Curt Lidgaard. Han stämmer åldersmässigt in på Guns man i den bruna rocken men såg inte
Susanne Ostens pekoral. CL tittade på
Akira Kurosawas "Ran" och den filmen var inte slut när makarna Palme vistades utanför bio grafen.
TCO-basen
Björn Rosengren var bevisligen på filmen och man kan nog tänka sig honom i en rock. Men ska det varit han som haft ett gräl m OP måste hustrun som han var på bion med varit medkonspiratör. Det är jag mycket tveksam till. Den beiga trenchcoat-färgen på rocken ger mig kopplingen till den beige mysteriske mannen som LP säger sig ha sett på sveavägen östra trottoar 20-30meter norr om mordplatsen.