Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Jag vet att GRK säger att föreställningens slut inte kan fastställas men att det bör handla om tiden 23.05-23.10.
Då har de inte vägt in Margareta S:s uppgifter i sin bedömning.
Eftersom Margareta S kontrollerade med biografpersonalen när den film hon såg ("Gå och se") tillsammans med Anneli K slutade fick hon svaret 23.05-23.07.
Eftersom foajén är tom när Margareta S ser den stirrande mannen utanför Grand i 2-3 minuter blir det logiskt att dra slutsatsen att Bröderna Mozart slutade först när Margareta och Anneli lämnade biografen. Det vill säga ca 23.10.
Jag menar att man inte kan dra den slutsats du drar i det fetade avsnittet ovan. Det råder tvärtom mycket stor osäkerhet kring exakt när Inge M först upptäckte GM vid Dekorima.
Polisen mätte tiden från när paret Palme mötte Nicola F (Sveavägen 44) och fram till mordplatsen och konstaterade då att paret Palmes promenad tagit ca 1,5 minut vill jag minnas. Om vi räknar bakåt bör mötet med Nicola F ha skett ca 23.20. Nicola F själv bör då ha passerat Dekorima ca 23.19.
Det innebär att paret Palme före 23.20 gått över Sveavägen. Om det var 23.18 eller 23.19 kan jag inte avgöra, men det kan alltså inte ha varit så sent som 23.20.
Att offret kom till mördaren och inte tvärtom håller jag helt med om. Den slutsatsen måste man dra. GM befann sig, enligt Inge M, vid Dekorima innan paret Palme kom dit. Frågan är bara hur lång tid han stod där? Inge M säger själv i förhöret 14/3 att han upptäckte GM "sekunderna innan" paret kom gående norrifrån. Han säger gång på gång att han är mycket osäker på hur länge han såg GM.
Min bedömning är att GM såg/fick veta att paret Palme gick över Sveavägen och började röra sig söderut på den östra trottoaren. Först då tog han sig till Dekorima. Han ställde sig förmodligen framför skyltfönstret för att kunna ha uppsikt över deras rörelser. Ett alternativ - som det sällan talas om - är att paret Palme kunde ha planerat att gå tillbaka till västra trottoaren vid Tunnelgatans övergångsställe. Även vid ett sådant beslut kunde nu GM utföra attentatet.
Eftersom vi i denna tidsanalys även diskuterat Björkmans sällskap kan jag upprepa att det omöjligt kan ha varit Björkmans sällskap som passerade mordplatsen 10-15 sekunder innan paret Palme kom till mordplatsen. Hur skulle då Björkman ha hunnit till bankomaten, väntat på sina arbetskamrater och sedan vänt om för att hamna några meter bakom GM och paret Palme när skotten föll? Inge M säger att de passerade GM. Det kan de inte ha gjort.
GRK:s slutsats blev att mordet bör ha gått till ungefär så som Inge M beskriver om man bortser från hans påstående att GM väntat i flera minuter. GRK menar att GM anlände sent till mordplatsen.
Huruvida paret Palme mötte GM vid reklampelaren och vandrade tillsammans med honom fram till Dekorima undandrar sig min bedömning. Det är ett väldigt långtgående antagande.
Att paret Palme förmodligen rörde sig från reklampelaren snett in mot Dekorima har jag också kommit fram till och att GM bör ha lämnat sin position vid skyltfönstret och gått upp bakom dem ungefär vid reklampelaren har jag också insett.
Men jag kan inte se några som helst bevis för att GM långt i förväg hade kunskap om att paret Palme skulle passera Dekorima. Min bedömning är att det s k "mötesscenariot" är orealistiskt.
Palme skulle aldrig, tror jag, ha accepterat ett möte med en person på en trottoar på stan efter 23 en fredagkväll. Visserligen kunde han tydligen vara tankspridd men det antagandet är bortom logik.
AD och AB drog slutsatsen att de tre var ett sällskap vilket är ett rimligt antagande när man i några sekunder ser tre personer nära varandra på en trottoar. Varken AD eller AB hörde något samtal utan antog att de tre samtalade med varandra. Att det var statsministerparet och en mördare kunde naturligtvis varken AD eller AB räkna ut. Hur skulle de ha kunnat göra det?
AD säger dessutom att GM stod med ryggen mot fönstret och "samtalade" med paret Palme som hade ryggarna mot Sveavägen. Det talar för att de inte alls gjorde sällskap från reklampelaren utan att paret Palme gick i riktning mot den stillastående GM och att han först därefter lämnade fönstret, rörde sig ett kort stycke norrut innan han vände upp söderut bakom paret Palme och följde dem in mot fönstret och därefter ut på Tunnelgatan.
Cecilia såg hur GM gick bakom paret Palme snett in mot Dekorima. Det gav henne intrycket att de tre var i sällskap vilket faktiskt är en rätt märklig slutsats. Folk som är i sällskap går väl inte så? De går väl i bredd?
Varför paret Palme valde att gå så märkligt på trottoaren kan jag inte räkna ut. Kanske väjde de för det festglada sällskapet på 5-7 personer?
Hursomhelst. Stort tack för ditt seriösa inlägg. Det är intressant det här. Vi kommer säkert fram till någon vettig slutsats om vi diskuterar förutsättningslöst tillsammans.
Läget rörande tider, vittnen, GM och paret Palmes rörelser är så oklart så det kräver en grundlig genomgång. Någonstans kanske det kan gå att hitta någon slags sannolikhet åtminstone?
Ja det är mycket som är märkligt i avsnittet LOPs promenad på Sveavägens östra trottoar. 23.20.00 för deras korsning av Sveavägen är helt utefter LPs version, det är den tid man får om man i något snabbare promenadtakt går den sträckan på så sätt som hon uppger. Jag tror ju själv inte på den versionen så i mitt tycke passerar de Sveavägen tidigare.
Det som är oerhört märkligt och som ingen kan ge en bra förklaring på är det faktum att AB inte ser när LOP passerar honom. Om LPs version är sann så går de helt utan stopp från Sari till dess att skotten faller.
AB uppger att han går bakom 3 personer i MINST 5 meter, och att de 3 går fortare än AB. Detta betyder att de, om man räknar bakåt, måste ha en punkt då de passerar varandra.
Räknar man på att, om LPs version är rätt, får man följande:
Vid skottögonblicket är AB 7 meter bakom LOP, måttet mellan dörren till Dekorima och blodpölen.
LOP går raskt och AB normal fart. Räknar man då med att LOP håller en fart av 6 km/h och AB 5 km/h och avståndet som uppstått dem sinsemellan under tiden de promenerar så får man att de har en gemensam punkt där de korsar varandra som ligger 42 meter norr om blodpölen och 35 meter norr om Dekorimas port. Dvs 25 sekunders promenad för båda parter under deras respektive hastighet de går i. Den punkten stämmer rätt bra med där AB bör ha stått.
Det låter ju tämligen enkelt, eller hur? Men är det det då?
Det finns en bild som är tagen strax efter mordet från mordplatsen i riktning Sveavägen norrut. På bilden ser man att trottoaren är tämligen bred, 7,5 meter. Dock är en bit av trottoaren utmed vägbanan snöfylld, så själva ytan att gå på smalnar av betydligt. Här kommer 2 personer i armkrok och och om LPs version är sann så passerar de AB här som i just detta ögonblick, om deras inbördes avstånd vid mordplatsen 25 sekunder efter detta ögonblick ska stämma, själv börjar gå. Det betyder ju att 42 meter norr om blodpölen, på en trottoar som vars gångbredd är begränsad pga snö, startar 3 personer sin promenad exakt samtidigt från samma punkt. Då är frågan, hur är det möjligt att missa att 2 personer, om LPs version stämmer, är alldeles inpå en själv?
Dessutom så dyker ju en 4:e person upp från ingenstans under denna tid någonstans mellan dessa båda punkter.
Lägger man då till LOPs sätt att gå under dessa sista 42 meter, att sicksacka sig fram på en folktom trottoar, så faller ju detta scenario på sin egen orimlighet.
Slutsatsen blir att LOP passerar AB tidigare varvid han inte kopplar dessa till den tid han själv börjar gå mot Kungsgatan.
AB kommer i själva verket ikapp LOP och den 3:e personen, men efter den punkten han ser dem upplever han att de går fortare än honom själv.
AB har sett den 3e personen med LOP så lång tid att det utesluter att GM har klivit fram efter avfasningen.
CA ser den 3e mannen vid reklampelaren.
Med andra ord möter inte OP sin baneman vid punkten för blodpölen utan liten bit norr om mordplatsen strax innan skotten faller.
Sen kommer HH in i bilden och förfalskar det scenario som man kan läsa sig till genom vittnen.