Citat:
Ursprungligen postat av
Big Boss
Du har inte tänkt på att efterfrågan är stor eftersom folk behöver någonstans att bo?
Du förstår fortfarande inte vad efterfrågan betyder. För att kunna efterfråga något måste man kunna betala för sig. Att vilja ha en billig hyresrätt på bästa läge är inte att efterfråga den.
Visst kan hyrorna bli högre med marknadshyror, men när marknaden öppnas upp så lär andrahandsuthyrningen minska kraftigt och hyrorna lär bli betydligt lägre än blockets andrahandsalternativ.
Citat:
Ursprungligen postat av
Big Boss
Folk som inte kan ta mångmiljonbelopp i lån? Börjar man ta högre priser så kanske antalet sökande per lägenhet minskar men efterfrågan kommer kvarstå, eftersom folk fortfarande behöver någonstans att bo. Jag fattar inte hur så enkla tankegånger kan vara svåra att förstå.

Och så använder du begreppet efterfrågan felaktigt igen. Att vilja ha en billig hyresrätt är inte att efterfråga en. Om man sätter priset för lågt så kommer en "brist" att uppstå ganska omgående. Är det svårbegripligt att ta till sig?
Citat:
Ursprungligen postat av
Big Boss
Tja med tanke på hur stor efterfrågan (hur många sökande det är här) är på en lägenhet där jag bor så skulle inte ett pris på cirka 9 tusen i månaden för min etta vara otänkbart.
Och igen och igen... Efterfrågan på underprissatta hyresrätter är oändlig. Därför är denna "efterfrågan" inte intressant för debatten om bostadsbrist.
Går den att hyra ut på blocket för 9 papp menar du?