2016-11-20, 12:32
Medlem
Giggsys avatar
Truppen till JVM?

Sandström
Gustavsson

Carlsson
Larsson
Kylington
Liljegren
Dahlin
Berglund

Nylander
Eriksson-Ek
Asplund
Grundström
Andersson
Davidsson
Lundeström
Wernbloom

Vilka ska man hålla koll på borta i Nordamerika som har chansen att bli uttagna?
Citera
2016-11-20, 17:05
Medlem
blueyellowlions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggsy
Truppen till JVM?

Sandström
Gustavsson

Carlsson
Larsson
Kylington
Liljegren
Dahlin
Berglund

Nylander
Eriksson-Ek
Asplund
Grundström
Andersson
Davidsson
Lundeström
Wernbloom

Vilka ska man hålla koll på borta i Nordamerika som har chansen att bli uttagna?

Nja, Lundeström och Wernblom är nog långskott redan i år, jag skulle förutsätta att timrå-gänget Lööke (som har spelat två år redan), Dahlén och Pettersson skulle gå före isåfall. I Nordamerika skulle jag tro att Gustav Bouramman och Filip Ahl är de enda som kan tänkas.
Citera
2016-11-25, 20:32
Medlem
Hittar ingen bra tråd här för frågan

Men jag vet inte om någon mer än mig minns djurgårdsbacken Björn Nord?
Han hade lätt platsat i NHL, och jag förstår inte varför han inte fick spela i landslaget förren på typ 2000 talet.

Skridskoåkning, spelsinne och tungt skott med precision.

Någon som vet något om varför han var blockerad från tre kronor i förmån för sämre amatörer?
Citera
2016-12-15, 06:21
Medlem
blueyellowlions avatar
Jag kom att tänka på en sak.....Är hockey den mest etniskt homogena lagsporten av alla här i Sverige? Förut gjorde jag ett svep över rosters på EP och om man räknar in alla spelare vi har i NHL, AHL, de högsta ligorna runt om i Europa, SHL, AS, även Division 1 och J20 så skulle jag uppskatta att 75-80% av spelarna har svensk bakgrund, kanske runt 10-15% härstammar från kransländerna runtomkring, Finland, Norge, Danmark, Tyskland osv. Kanske 5% från Östeuropa, Balkan, Baltikum och någon enstaka procent från utanför Europa (Inkluderat Usa/Kanada). Iallafall "traditionellt vita" länder, om man säger så. Det tycks vara ovanligt nog att härstamma från sydväst-europa t.o.m. Nu har jag gått nästan enbart på spelarnas namn och jag vet att det inte alltid säger allt men det ger nog en ganska bra bild. Nu är jag inte lika insatt i andra sporter men kan aldrig tänka mig att det ser lika ut i fotboll, handboll, basket osv. Enligt studier och undersökningar så är det inte heller fallet. Så vad är det då som gör hockeyn så homogen? Att det är dyrare att spela hockey kanske, men samtidigt så är ju inte alla utomeuropeiska utlänningar fattiga heller...Eller är det så att det finns en ganska utbredd uppfattning att hockey är en svennesport som man inte "bör" spela om man är blatte? Eller är hockeyn sämre på att marknadsföra sig till utlänningar? Kanske skulle ha startat en egen tråd för det här ämnet kom jag på nu om det inte finns en liknande men skit samma.
Citera
2016-12-22, 03:36
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueyellowlion
Jag kom att tänka på en sak.....Är hockey den mest etniskt homogena lagsporten av alla här i Sverige? Förut gjorde jag ett svep över rosters på EP och om man räknar in alla spelare vi har i NHL, AHL, de högsta ligorna runt om i Europa, SHL, AS, även Division 1 och J20 så skulle jag uppskatta att 75-80% av spelarna har svensk bakgrund, kanske runt 10-15% härstammar från kransländerna runtomkring, Finland, Norge, Danmark, Tyskland osv. Kanske 5% från Östeuropa, Balkan, Baltikum och någon enstaka procent från utanför Europa (Inkluderat Usa/Kanada). Iallafall "traditionellt vita" länder, om man säger så. Det tycks vara ovanligt nog att härstamma från sydväst-europa t.o.m. Nu har jag gått nästan enbart på spelarnas namn och jag vet att det inte alltid säger allt men det ger nog en ganska bra bild. Nu är jag inte lika insatt i andra sporter men kan aldrig tänka mig att det ser lika ut i fotboll, handboll, basket osv. Enligt studier och undersökningar så är det inte heller fallet. Så vad är det då som gör hockeyn så homogen? Att det är dyrare att spela hockey kanske, men samtidigt så är ju inte alla utomeuropeiska utlänningar fattiga heller...Eller är det så att det finns en ganska utbredd uppfattning att hockey är en svennesport som man inte "bör" spela om man är blatte? Eller är hockeyn sämre på att marknadsföra sig till utlänningar? Kanske skulle ha startat en egen tråd för det här ämnet kom jag på nu om det inte finns en liknande men skit samma.

Tommy Boustedt sa i en podd en gång (sorry, glömt vilken) att Svenska Hockeyförbundet försökt få så kallade nysvenskar att börja med hockey, men att traditionens makt är stark och att dessa ungdomar följaktligen väljer fotboll istället för hockey. Sen är det som du säger en riktigt dyr sport. Man ska nog inte bortse från att det också ses som en främmande vintersport för många från invandrarländer.
Citera
2016-12-22, 17:17
Moderator
vfs avatar
André Deveaux fick alltså ok från Gath att klappa till Helmersson, fin förening Rögle.
Illa nog att Deveaux tilläts spela med hjärnskakning, nu gav grisen Gath tillstånd till ett
överfall. Hoppas Rögle åker ut.

http://www.expressen.se/kvallsposten/sport/andre-deveaux-rogle-uppmuntrade-attacken/
Citera
2016-12-27, 01:55
Medlem
Hur mycket flyger SHL lagen

Med anl. av LHC s strul med flyget till Malmö.
Hur mycket flyger SHL lagen? Vad gäller i ant. km/tid för att Lagen ska Flyga till sina Matcher generelt?
Kan tänka att Luleå och SAIK flyger till dom flesta Matcher men te.x Frölunda, LHC , Malmö...... hur mycket Buss/Flyg?
Citera
2016-12-27, 02:13
Medlem
Reevess avatar
Allt har ju med distansen att göra. De flesta nere i södra delarna tar nog buss när det är möjligt.
Citera
2016-12-29, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Med anl. av LHC s strul med flyget till Malmö.
Hur mycket flyger SHL lagen? Vad gäller i ant. km/tid för att Lagen ska Flyga till sina Matcher generelt?
Kan tänka att Luleå och SAIK flyger till dom flesta Matcher men te.x Frölunda, LHC , Malmö...... hur mycket Buss/Flyg?

Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
Allt har ju med distansen att göra. De flesta nere i södra delarna tar nog buss när det är möjligt.

LHC både tror och hoppas jag åker buss när det är Skåne om det varit en vanlig matchdag. Det är 35-40 mil på motorväg, liksom. Var nog ett undantag för att det var annandagsmatch och eftermiddagsmatch.
Citera
2016-12-29, 23:35
Medlem
Ja har googlat runt, men hittar inte svar på min fråga.

Är förstafemman bättre än de andra femmorna enligt tränaren? Jag har för mig att det är så av någon anledning..
Citera
2016-12-29, 23:46
Medlem
wagisbloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Ja har googlat runt, men hittar inte svar på min fråga.

Är förstafemman bättre än de andra femmorna enligt tränaren? Jag har för mig att det är så av någon anledning..

Oftast är det så men det beror också på att man ska matcha motståndarlagets förstafemma men i många lag kan alla femmor producera exakt lika bra och lika mycket
Citera
2016-12-29, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wagisblom
Oftast är det så men det beror också på att man ska matcha motståndarlagets förstafemma men i många lag kan alla femmor producera exakt lika bra och lika mycket
För mot Finland nu så spelar ju nylander i 3e femman! De är ju Sveriges bästa spelare. Då borde han ju bara i 1a?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in