Citat:
Ursprungligen postat av
blueyellowlion
Jag kom att tänka på en sak.....Är hockey den mest etniskt homogena lagsporten av alla här i Sverige? Förut gjorde jag ett svep över rosters på EP och om man räknar in alla spelare vi har i NHL, AHL, de högsta ligorna runt om i Europa, SHL, AS, även Division 1 och J20 så skulle jag uppskatta att 75-80% av spelarna har svensk bakgrund, kanske runt 10-15% härstammar från kransländerna runtomkring, Finland, Norge, Danmark, Tyskland osv. Kanske 5% från Östeuropa, Balkan, Baltikum och någon enstaka procent från utanför Europa (Inkluderat Usa/Kanada). Iallafall "traditionellt vita" länder, om man säger så. Det tycks vara ovanligt nog att härstamma från sydväst-europa t.o.m. Nu har jag gått nästan enbart på spelarnas namn och jag vet att det inte alltid säger allt men det ger nog en ganska bra bild. Nu är jag inte lika insatt i andra sporter men kan aldrig tänka mig att det ser lika ut i fotboll, handboll, basket osv. Enligt studier och undersökningar så är det inte heller fallet. Så vad är det då som gör hockeyn så homogen? Att det är dyrare att spela hockey kanske, men samtidigt så är ju inte alla utomeuropeiska utlänningar fattiga heller...Eller är det så att det finns en ganska utbredd uppfattning att hockey är en svennesport som man inte "bör" spela om man är blatte? Eller är hockeyn sämre på att marknadsföra sig till utlänningar? Kanske skulle ha startat en egen tråd för det här ämnet kom jag på nu om det inte finns en liknande men skit samma.
Tommy Boustedt sa i en podd en gång (sorry, glömt vilken) att Svenska Hockeyförbundet försökt få så kallade nysvenskar att börja med hockey, men att traditionens makt är stark och att dessa ungdomar följaktligen väljer fotboll istället för hockey. Sen är det som du säger en riktigt dyr sport. Man ska nog inte bortse från att det också ses som en främmande
vintersport för många från invandrarländer.