2016-12-29, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Lite som du med andra ord.
Så är det.

I många yrken får man lov att hålla sig strikt logisk om man ska kunna leverera. Det gäller så väl tekniska jobb som helt andra. Hade utvecklare inte varit logiska så hade du inte haft någon dator, tv eller mobiltelefon. Det ligger miljontals strikt logiska arbetstimmar bakom dessa.

Och du lär knappas vilja att läkaren på akuten, när du kommer in med magsmärtor, säger att dom får amputera benet på dig (utan någon som helst provtagning). Och när du undrar om dom inte tänker ta några prover, så svarar läkaren att det känns som att du har fel i benet, och att det där med att mäta är det bara robotar som gör.

Nu får du svara att du hade gärna velat ha ett samhälle med sådana läkare och vara utan nalle/dator/tv.
2016-12-29, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
Jag postade detta i tråden för ett halvår sedan. Kan bara konstatera att vad jag förutspådde om både tilldelning från kommunala bostadsköerna och att kommuner går in och köper bostadsrätter och villor har slagit in. Tveklöst något om driver på prisuppgången, både genom att färre hyresrätter blir tillgängliga och genom att kommuner budar över sina skattebetalare med deras egna pengar.
Stiger priserna (mer än lönekostnader mm) så byggs det mer. Bara på några år har produktionen fördubblats. Och det finns oro att det byggs för mycket.
2016-12-29, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är en förfärlig utveckling, och jag tror att SD har nästa val som i en liten ask. När Svenne Banan fattar att han är körd (trots att han har skuldsatt sig ända in i stolgången), att hans egen kommun budar sönder honom, till förmån för nyanlända (som inte lägger en spänn), då brinner det i hans proppskåp, om det inte redan gjort det ...
Tänker du att Svenne då ska bli negativ till stor överhet, skatt, offentligt finansierad välfärd, och börja rösta på Lööf?

SD är ju stora anhängare av stat/kommuns spenderingar av skattemedel så de lär han väl inte se på med så blida ögon.

Och far du inte iväg från ämnet ganska rejält.

Citat:
Och ovanpå detta har vi en enorm bubbla, som bara växer
Du repeterar det som en papegoja. Men man får aldrig något svar på hur du säkerställt bubblan.

Är det så att du inte vet, utan det bara känns så?

Citat:
Sverige sitter på en politisk och ekonomisk bomb av enorma proportioner.
Ska näringslivet och de högavlönade slutligen trötta på skatterna och lämna landet. Eller vad tänker du nu ska hända?
2016-12-29, 19:09
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Stiger priserna (mer än lönekostnader mm) så byggs det mer. Bara på några år har produktionen fördubblats. Och det finns oro att det byggs för mycket.

Kan du inte försöka att undvika flummiga begrepp som "oro" och använda väl definierade, kvantifierbara begrepp istället så att man kan begripa vad du menar?

Det är mycket möjligt att det finns folk som oroar sig över att det byggs för mycket men i många kommunerna så är man snarast panikslagen över att man inte kan få fram tillräckligt med hyresrätter för att täcka upp det behov som de är ålagda att uppfylla genom anvisningslagen.

Risken är väl att byggandet peakar när behovet har upphört, det var väl så timingen såg ut på 90-talet?
2016-12-29, 19:16
Medlem
Rockmans avatar
Citat:
Dvs BR och villapriserna skulle stå still.
Men då får Kalle tillbaka sin konstantinsats, lånet löses, och staten plundrar inget. När Kalle säljer.
Då kan Kalle använda kontantinsatsen till att köpa Ullas BR, men med lån från banken.

Enda skillnaden blir att Ullas barn får ärva mer än Kalles barn. Men det är väl inget problem?

Men då blir Kalles månadskostnad högre,mycket högre än vad Ulla hade när
hon bodde i bostadsrätten.Betala både hyra och lån för en skral pension
kanske inte känns så lockande för Kalle och för personer i liknande situation
som honom.

I ett sånt läge kan Ullas lägenhet bli mer svårsåld.

Det här scenariot jag målar upp är en teori som jag tror
kan inträffa om 5-10år
2016-12-29, 19:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockman
Men då blir Kalles månadskostnad högre,mycket högre än vad Ulla hade när
hon bodde i bostadsrätten.Betala både hyra och lån för en skral pension
kanske inte känns så lockande för Kalle och för personer i liknande situation
som honom.

I ett sånt läge kan Ullas lägenhet bli mer svårsåld.

Det här scenariot jag målar upp är en teori som jag tror
kan inträffa om 5-10år

Vilka faktorer är det som har hindrat att det inte redan skett och vad är det som ska förändras de närmaste åren som triggar igång ditt scenario?
2016-12-29, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Pris är vad du betalar, värde är vad du får....

Blir det lättare att förstå prisbilden när jag säger att varje lånad miljon kostar ca 875 kr/ månad?

Eller tycker du då att ett lån på säg 2 miljoner blir dyrt?

Traditionellt räknade man 1000 kr i månadskostnad per 100 000 lånade pengar. Mer än 11 gånger mer.

Att utgå från dagens extrema förhållanden när man gör affärer med konsekvenser 30-40 år framåt i en liv är mycket oansvarigt.
2016-12-29, 19:36
Medlem
Citat:
I många yrken får man lov att hålla sig strikt logisk om man ska kunna leverera. Det gäller så väl tekniska jobb som helt andra. Hade utvecklare inte varit logiska så hade du inte haft någon dator, tv eller mobiltelefon. Det ligger miljontals strikt logiska arbetstimmar bakom dessa.

Jag har min beskärda del av både hög och lågnivåspråk i ryggsäcken så där håller jag med, dock är en tillgångsbubbla till viss del driven av psykologi och därmed inte 100% logisk och mätbar hur mycket du än skulle önska att så var fallet.

Citat:
Och du lär knappas vilja att läkaren på akuten, när du kommer in med magsmärtor, säger att dom får amputera benet på dig (utan någon som helst provtagning). Och när du undrar om dom inte tänker ta några prover, så svarar läkaren att det känns som att du har fel i benet, och att det där med att mäta är det bara robotar som gör.

Njae, din jämförelse haltar lite eftersom provsvar väldigt sällan ger resultatet 1 eller 0, utan mer är en bit i det pussel en läkare lägger för att ställa diagnos, här är även läkarens erfarenhet en viktig faktor, och den är ju knappast helt fakta och logikburen utan mer åt det "mjuka" hållet, dvs svår att mäta och definera, alltså något du ogillar.

Citat:
Nu får du svara att du hade gärna velat ha ett samhälle med sådana läkare och vara utan nalle/dator/tv.

Nej, kvacksalvare slipper jag helst, och angående vårt samhälle har ju digitaliseringen fört med sig både ett bekvämare liv på många sätt och för min egen del även en berikande karriär både ekonomiskt och själsligt.

Så, det är nog snarare du som vill ha binära läkare, eller?
2016-12-29, 19:36
Medlem
Rockmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vilka faktorer är det som har hindrat att det inte redan skett och vad är det som ska förändras de närmaste åren som triggar igång ditt scenario?
Att Kalle inte kommer att få en lika hög värdestegring på sin villa
som Ulla hade på sin.
2016-12-29, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
Risken är väl att byggandet peakar när behovet har upphört, det var väl så timingen såg ut på 90-talet?

Så ser det alltid ut, i alla bostadsbubblor som drivs av "bostadsbrist" bygger man på ända in i kaklet och upptäcker att nu har vi visst byggt lite för mycket....
2016-12-29, 19:50
Medlem
slemhogs avatar
Svenskarna har ursvag ekonomisk buffert

Av Cathrine Hofbauer
Publicerad: 29 december 2016, 10:53

Det låga ränteläget gör att många grupper i samhället har det bättre än någonsin.
Samtidigt skulle var åttonde person klara sig högst en månad utan lön.
Och det är inte bara låginkomststagare och ensamstående som saknar en buffert.
Bland personer med en inkomst på mellan 45.001 och 50.000 kronor i månaden är det 17 procent som uppger att de klarar sig maximalt en månad utan inkomst.
Det visar en undersökning som Länsförsäkringar har genomfört.
Den inkomstgrupp som har sämst förutsättningar vid oväntat inkomstbortfall är de som tjänar mellan 15.001 och 20.000 kronor, där nästan en fjärdedel uppger att de inte skulle klara sig mer än en månad utan lön.
Rapporten
3.000 personer tillfrågades i undersökningen, som utfördes av PFM Research på uppdrag av Länsförsäkringar.
Undersökningen är den första delen i rapporten Medelklass utan medel.
”Bland ensamstående med barn är det 27 procent som inte klarar sig mer än en månad”, säger Rikard Josefson, vd för Länsförsäkringar Bank.
Sammantaget är det fyra av tio svenskar som klarar sig högst sex månader om en inkomst försvinner. Däremot säger 48 procent att de klarar sig mer än ett halvår. Inte oväntat är det i gruppen 40–69 år där flest säger sig klara mer än sex månader.
Den så kallade sparkvoten, det vill säga hur stor del av landets bruttonationalprodukt som används för sparande, har ökat stadigt de senaste åren.
”De som redan är sparare sparar mer. Men de som borde sätta i gång att spara i denna lågräntemiljö, gör inte det i tillräckligt stor omfattning”, säger Rikard Josefson.
Vad beror det här på, tror du?
”Det finns inga skatteincitament för att spara, bara för att låna. Det tycker jag är väldigt märkligt. Sedan tror jag att man inte tänker på att om lönen inte kommer en månad, så är man 30 dagar från att inte kunna fullgöra betalningar.”

Källa: http://www.di.se/nyheter/svenskarna-har-ursvag-ekonomisk-buffert/

Svensken är rik och sparsam! Snarare en ekonomisk idiot som shoppar upp allting på skräp, det är bara titta sig omkring. Median person har inte mer än 60 000 kr på sparkontot,15%, max 20% har 200 000 kr mer på sparkontot. Då är alltså medelåldersmänniskor inräknade och som har så pass lite pengar! Trots enorma bostadsvinster, trots lågränta och låga boendekostnader.
Det kommer nog gå bra det här vid nästa ekonomiska kris , bostadsbubbla och ifall räntorna extrem rusar av något oväntat

Det är iaf inte alpha och sune och svenne banan som behöver stå i soppköket sen utan alla dessa vanliga människor. Dessa 3 herrar är goda för åtminstone en miljon vardera och vill tjäna ännu mer pengar på avreglerad hyresmarknad och har oerhört stort behov av ökade tillgångspriser.
Senast redigerad av slemhog 2016-12-29 kl. 20:14.
2016-12-29, 20:12
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Svenskarna har ursvag ekonomisk buffert

Av Cathrine Hofbauer
Publicerad: 29 december 2016, 10:53

Det låga ränteläget gör att många grupper i samhället har det bättre än någonsin.
Samtidigt skulle var åttonde person klara sig högst en månad utan lön.
Och det är inte bara låginkomststagare och ensamstående som saknar en buffert.
Bland personer med en inkomst på mellan 45.001 och 50.000 kronor i månaden är det 17 procent som uppger att de klarar sig maximalt en månad utan inkomst.
Det visar en undersökning som Länsförsäkringar har genomfört.
Den inkomstgrupp som har sämst förutsättningar vid oväntat inkomstbortfall är de som tjänar mellan 15.001 och 20.000 kronor, där nästan en fjärdedel uppger att de inte skulle klara sig mer än en månad utan lön.
Rapporten
3.000 personer tillfrågades i undersökningen, som utfördes av PFM Research på uppdrag av Länsförsäkringar.
Undersökningen är den första delen i rapporten Medelklass utan medel.
”Bland ensamstående med barn är det 27 procent som inte klarar sig mer än en månad”, säger Rikard Josefson, vd för Länsförsäkringar Bank.
Sammantaget är det fyra av tio svenskar som klarar sig högst sex månader om en inkomst försvinner. Däremot säger 48 procent att de klarar sig mer än ett halvår. Inte oväntat är det i gruppen 40–69 år där flest säger sig klara mer än sex månader.
Den så kallade sparkvoten, det vill säga hur stor del av landets bruttonationalprodukt som används för sparande, har ökat stadigt de senaste åren.
”De som redan är sparare sparar mer. Men de som borde sätta i gång att spara i denna lågräntemiljö, gör inte det i tillräckligt stor omfattning”, säger Rikard Josefson.
Vad beror det här på, tror du?
”Det finns inga skatteincitament för att spara, bara för att låna. Det tycker jag är väldigt märkligt. Sedan tror jag att man inte tänker på att om lönen inte kommer en månad, så är man 30 dagar från att inte kunna fullgöra betalningar.”

Källa: http://www.di.se/nyheter/svenskarna-har-ursvag-ekonomisk-buffert/

Svensken är rik och sparsam! Snarare en ekonomisk idiot som shoppar upp allting på skräp, det är bara titta sig omkring.
Det kommer nog gå bra det här vid nästa ekonomiska kris och bostadsbubbla
Snart kommer Svenne-i-Bananhjärna och AlphaNullNollZero in och avfärdar Dagens Industri som en kommunisttidning som säljer domedagsrubriker. Alpha har ju upplyst oss om att panikrapporterna från IMF, Riksbanken, Riksgälden, ECB, m. fl. endast är clickbaits för att sälja reklam. Annat var det i går då en artikel i Dagens Industri från en docent i ekonomisk historia, d.v.s. Södertörn-vetenskap för batikhäxor, konstaterade att det inte fanns någon bostadsbubbla i Sverige. Då upphöjdes samma blaska till sanningens och logikens högborg. Tänk att de har så kort minne dessa herrar.

Det är för övrigt konstigt att svensken har så knappa reserver att ta till när han har 14 biljoner i fickpengar att ta av om lönen skulle utebli en månad. Jag får inte logiken att gå ihop Alpha. Du som är expert på Gottlob Freges och Wittgensteins arbeten kanske skulle kunna upplysa oss lågpannade om den inkommensurabiliteten?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in