Citat:
Vi kan ju exempelvis ta priset på bostäder, då det är detta tråden handlar om. Att priset på bostäder ökar avspeglas av vad jag förstår inte i KPI. Valutors värde mäts mot någon referens. För växelkurser är det mot någon annan valuta.
Men nu lär det inte vara värdetapp mot någon annan valuta du är ute efter. Så vad är det för något som det tappas värde mot?
Är det hushållens utgifter som är referensen så är KPI användbart. KPI täcker ca 95% av hushållens utgifter.
Men nu lär det inte vara värdetapp mot någon annan valuta du är ute efter. Så vad är det för något som det tappas värde mot?
Är det hushållens utgifter som är referensen så är KPI användbart. KPI täcker ca 95% av hushållens utgifter.
KPI mäter exempelvis bara boendekostnaden, inte hur priset på bostaden går upp och ner.
Citat:
"Den svenska målvariabeln, KPI, har aldrig definierats för att passa som målvariabel för penningpolitiken eller ens egentligen som ett rent konsumentprisindex, trots dess namn. Istället har KPI utvecklats som ett levnadskostnadsindex. Som sådant avser måttet att mäta hur levnadskostnaderna för en genomsnittlig konsument utvecklar sig, snarare än att mäta förändringar i penningvärde. Inflation (i betydelsen försämrat penningvärde) är givetvis en faktor som påverkar levnadskostnaderna, men inte den enda. All inflation påverkar inte heller levnadskostnaderna lika."??
Om försäljningsvolymerna ökar och fler delar på fasta kostnader så priserna sjunker, eller kapitalister avstår konsumtion och investerar i teknikutveckling och rationaliseringar så att priserna sjunker, så sänker detta KPI, om det är varor som hushållen köper. (Ofta handlar detta om komponenter som ingår i produkter, men det leder till en priserosion på slutprodukterna).
Vad menar du med att KPI inte tar hänsyn till detta?
Om försäljningsvolymerna ökar och fler delar på fasta kostnader så priserna sjunker, eller kapitalister avstår konsumtion och investerar i teknikutveckling och rationaliseringar så att priserna sjunker, så sänker detta KPI, om det är varor som hushållen köper. (Ofta handlar detta om komponenter som ingår i produkter, men det leder till en priserosion på slutprodukterna).
Vad menar du med att KPI inte tar hänsyn till detta?
"Vad är då problemen med hur KPI beräknas? Det största problemet är hur det tar hänsyn till prisförändringar på tillgångar, och då främst bostäder. I KPI ingår inte priset på boende i eget hem. Det som ingår är de utgifter svenskarna har för sitt boende, vilket är något helt annat. Om jag köpte mitt hus för tio år sedan så förändras inte mina utgifter av att hus blir dyrare generellt. Ifall räntan faller så får jag till och med lägre utgifter. Att blanda ihop lägre utgifter med prisutveckling och inflation är i detta fallet dock helt fel."
Saxat från http://slopedcurve.com/roller/makro/entry/problemet_%C3%A4r_inflationsm%C3%A5ttet_inte_infla tionsm%C3%A5let (läsvärt inlägg)
Jag anser att KPI inte är ett tillräckligt tillförlitligt mått att dra slutsatser ifrån. Att riksbanken gör det är en diskussion som kanske passar bäst i en annan tråd. Det jag vill säga är att basera sina handlingar på att KPI säger att vi har en låg inflation, kan vara riskfyllt. Att priset på bostäder har gått rakt upp de senaste åren utan att det syns i KPI, anser jag visa på bristfälligheten hos KPI som mått.
Skulle vi kunna sikta lite högre än New Dehli, tack ...