2016-12-28, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Naturligtvis inte - det har inte heller gjorts i Fupen.

Nej, men hans vittnesmål har inte nämnts i domşluten. Det har inte haft någon inverkan på brottshandlingen.

EDIT
Du svarade inte på min fråga huruvida Per gett dig tillåtelse att vara hans ombud?
Senast redigerad av Remark 2016-12-28 kl. 19:40.
Citera
2016-12-28, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej, men hans vittnesmål har inte nämnts i domşluten. Det har inte haft någon inverkan på brottshandlingen.

EDIT
Du svarade inte på min fråga huruvida Per gett dig tillåtelse att vara hans ombud?

Du och moosky vill endast diskutera Martin.
Eftersom han mördat Lotta.

Så låt oss göra det då.
Vart vill ni börja? Med vad?
Detta är ett diskussionsforum så varsågoda att diskutera!

För fram till nu har ni endast ifrågasatt när andra velat diskutera olika händelser, bakgrunder m.m
(som har en indirekt påverkan på mordet på Lotta)

Varsågoda,
Diskutera Martin
Med vad startar ni?
Jag är med!
Så ska vi se hur långt vi kommer i diskussionen utan att nämna annat än Martin.
Och det blir intressant att se vad ni vill lyfta fram och belysa.

Varsågoda!
Citera
2016-12-28, 20:03
Medlem
Citat:
Först skriver du "just det" - och sedan när din läsförståense sjunkit in ändrar du eftersom du nu - äntligen förstår att Pers vittnesmål finns med i Fupen. Hade du inte läst den?

Naturligtvis är den Pers vittnesmål intressant för rätten och för den som är intresserad av brottsfallet, eftersom han känt och haft kontakt med Lotta sedan de var tonåringar.
Jag vet inte var du tror att du befinner dig någonstans - detta är inte en rättegång eller något polisförhör, utan en tråd på FB. Vi diskuterar utan ombud här.

Precis och du är inte åklagare. Att döma Lotta. Hon är död.

Så när du i otaliga inlägg berättar om Pers vånda, så är det Din uppfattning eller tolkning av Fupet?
Citera
2016-12-28, 20:35
Medlem
Citat:
Per är den man Lotta levt samman med under många år, en man hon på pappret fortfarande var skriven tillsammans med och de delade vårdnaden om en hund.
De hade daglig telefonkontakt enligt Per, sa god natt per telefon. Han ville återgå till parrelationen med Lotta.
Han hade träffat Martin och han hade även ringt ett samtal till polisen om vad Martin hade gjort i maj. Därtill var Per den som körde Lotta till polisen 25/5 och den hon bodde hos några dygn därefter. Lotta ljög för Per såväl om förhållandet med Magnus under flera år samt om förhållandet med Martin, som hon i smyg hade kontakt med när hon bodde över hos Per. Enligt Per väntande han på Lotta som behövde bo ensam en tid.
Per har uttalat sig i media, Per har förhörts som vittne.

Per är nog den person som egentligen - trots hennes lögner - borde känt Lotta bäst.

Om man nu diskuterar bakgrunden till ett brott - ska man då utelämna den person som BO har kontakt med varje dag, är skriven tillsammans med och som antagligen känner henne bäst?
Naturligtvis inte - det har inte heller gjorts i Fupen.

Va fan har denna Per med mordet på Lotta att göra? Va, va va? Skärp Dig, säg som det är, DU tycker Lotta får skylla sig själv!! Vad tjatar DU om?
Citera
2016-12-28, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Du och moosky vill endast diskutera Martin.
Eftersom han mördat Lotta.

Så låt oss göra det då.
Vart vill ni börja? Med vad?
Detta är ett diskussionsforum så varsågoda att diskutera!

För fram till nu har ni endast ifrågasatt när andra velat diskutera olika händelser, bakgrunder m.m
(som har en indirekt påverkan på mordet på Lotta)

Varsågoda,
Diskutera Martin
Med vad startar ni?
Jag är med!
Så ska vi se hur långt vi kommer i diskussionen utan att nämna annat än Martin.
Och det blir intressant att se vad ni vill lyfta fram och belysa.

Varsågoda!

Främst är det två frågor som bör diskuteras tycker jag.

Den första, och kanske viktigaste, är väl

# Hur kan man släppa ut denna notoriska återfallsförbrytare i grova våldsbrott på så lösa boliner? Utan dagliga drogkontroller?

När man konstaterat att det är just anabola samt droger som får honom att begå våldsbrott?

Ingen verkar ha en susning om var han ens står att finna.

# Lotta sökte upp polisen, vilket i sig kräver stor styrka. Hon hade systematiskt dokumenterad dom skador han tillfogat henne när han misshandlat henne, redan efter tre veckors bekantskap.

Att hon skickade kopior till dom hon litade på, tyder starkt på att hon var rädd.

Vetskapen om att polisen hade noll koll var Martin befann sig, tror jag gjorde att hon tvekade och försökte beveka honom genom alla dessa sms. Putsa på hans Ego.

Hon var rädd. Livrädd. Inte rationell alls. En högst befogad rädsla dessutom.

Där önskar jag bättre samverkan mellan sociala myndigheter, polisen, kvinnojourer, Socionomer över alla gränser mm.

Den kvinna som "anmäler" skall direkt känna sig trygg och skyddad.

Där kan vi börja diskutera. Då utgår vi ändå från Verkligheten.
Senast redigerad av Remark 2016-12-28 kl. 22:11.
Citera
2016-12-28, 22:22
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Precis och du är inte åklagare. Att döma Lotta. Hon är död.

Så när du i otaliga inlägg berättar om Pers vånda, så är det Din uppfattning eller tolkning av Fupet?

Du har läst reaktionen från en som uppger sig vara Per på forumet efter fupen blev offentliggjord?
Citera
2016-12-28, 22:24
Medlem
Reimers avatar
Citat:

# Hur kan man släppa ut denna notoriska återfallsförbrytare i grova våldsbrott på så lösa boliner? Utan dagliga drogkontroller?

När man konstaterat att det är just anabola samt droger som får honom att begå våldsbrott?

# Lotta sökte upp polisen, vilket i sig kräver stor styrka. Hon hade systematiskt dokumenterad dom skador han tillfogat henne när han misshandlat henne, redan efter tre veckors bekantskap.

Att hon skickade kopior till dom hon litade på, tyder starkt på att hon var rädd.

Vetskapen om att polisen hade noll koll var Martin befann sig, tror jag gjorde att hon tvekade och försökte beveka honom genom alla dessa sms. Putsa på hans Ego.

Där önskar jag bättre samverkan mellan sociala myndigheter, polisen, kvinnojourer, Socionomer över alla gränser mm.

Har du överhuvudtaget läst FUP?

Om inte så rekommenderar jag dig att göra det, då kanske vi kan slippa infantila frågeställningar från dig i framtiden.

Lotta hade varit vid liv om hon inte hade dejtat och uppmuntrat idioten som slog ihjäl henne så enkelt är det, inga miljarder som vår galna regering satsar kan ändra på det enkla faktumet.

Siffran kommer att ligga konstant tyvärr angående de mord som sker i nära "relationer" så länge som pengarna satsas som de gör.
Citera
2016-12-28, 22:25
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Vsrför ville hon inte ge dokumentationen till polisen vid anmälan då? Hon nekade dem att få ut sjukvårdsjournaler när dessa efterfrågades.
Citera
2016-12-28, 23:01
Medlem
Citat:

Ja, jag håller med dig när du skriver om att samhället verkligen brustit gällande Martin.
Jag har också undrat varför samhället inte haft någon direkt uppföljning efter att han släpptes.
Speciellt när han faktiskt vid tiden för brottet var bostadslös och arbetslös.

Trodde i min enfald att det var ett krav att personen fick stöd i att slussas ut i samhället efter fängelsetid.
Eller åtminstone att personen ifråga fick stöd i form av utslussning, hjälp med familjehem eller liknande.
Inte att man bara ställdes på bar backe.

Å andra sidan vet vi ju faktiskt inte hur det har gått till,
Kanske Martin uppgivit att han kommer att bo hos sin far? Kanske den kollen också gjordes?

Precis som du så efterfrågar jag regelbundna drogkontroller speciellt eftersom brotten har varit drog - och våldsrelaterade.
Helt otroligt att detta inte gjorts!
Pga av detta fick Martin chans att spåra ur ännu mer, accelererade i drogmissbruekt och anabola missbruket. Och med det följde våldet.

Hur ska vi undvika detta?
Kanske en ny lag är på sin plats, en tvångslag där personen som dömts till grova brott i samband emd droger är tvungen att följa en handlingsplan?
Personligen tror jag Martin hade behövts byta miljö, långt bort från Sthlm,
Nytt liv, nya vänner för att ha en chans.
Men personen själv behöver också vilja förändras.

Jag vet inte hur detta brott kunde ha undvikits, han var som en tickande bomb.
För att öka chanserna till att Lotta inte skulle behöva bli mördad, så blir första tanken att Lotta ska undvika Martin. Därav med mig flera uttrycker att lottas val har betydelse i frågan.

Jag håller även med dig att samarbetet behöver förbättras i alla instanser, som en kvinna kan tänkas behöva komma i kontakt med. Skyddsnätet idag är bristfälligt.
Samhället har brustit både gällande Martin men också gällande Lotta.
Tror det behövs nya tag, nya lagar och ett nytt sätt att se och agera gällande våld i nära relationer.
Citera
2016-12-28, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Du har problem med sunt förnuft?

Ditt problem och tråkigt nog 17 andras problem är ( om man nu ska tro på Aftonbladet), lite utbildning om hur det fungerar i samhället kanske vore av nöden på spinnsidan?

Sanslöst helt enkelt hur det ska bortförklaras.

Nä anser mig över normalen. Men vi pratar om förövare/brottsoffer, o där ger jag mig aldrig. Brottsoffret må ha varit hur som, men det är förövaren vi ska diskutera. Han är dömd, allt är officiellt vad gäller brottet. Låt brottsoffret, i detta fall Lotta, vara! Herregud vad ger det ER att fortsätta skitsnacket om offret, LOTTA, hon är död!
Citera
2016-12-28, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Vsrför ville hon inte ge dokumentationen till polisen vid anmälan då? Hon nekade dem att få ut sjukvårdsjournaler när dessa efterfrågades.

Det var väl när Martin bröt revbrenen på henne och sa att hon skulle säga att hon blev angripen av någon främmande. Förmodligen därför. För hon visste att hon ljugit. Ren gissning från min sida.

Han väver in henne i sina lögner.
Citera
2016-12-28, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Ja, jag håller med dig när du skriver om att samhället verkligen brustit gällande Martin.
Jag har också undrat varför samhället inte haft någon direkt uppföljning efter att han släpptes.
Speciellt när han faktiskt vid tiden för brottet var bostadslös och arbetslös.

Trodde i min enfald att det var ett krav att personen fick stöd i att slussas ut i samhället efter fängelsetid.
Eller åtminstone att personen ifråga fick stöd i form av utslussning, hjälp med familjehem eller liknande.
Inte att man bara ställdes på bar backe.

Å andra sidan vet vi ju faktiskt inte hur det har gått till,
Kanske Martin uppgivit att han kommer att bo hos sin far? Kanske den kollen också gjordes?

Precis som du så efterfrågar jag regelbundna drogkontroller speciellt eftersom brotten har varit drog - och våldsrelaterade.
Helt otroligt att detta inte gjorts!
Pga av detta fick Martin chans att spåra ur ännu mer, accelererade i drogmissbruekt och anabola missbruket. Och med det följde våldet.

Hur ska vi undvika detta?
Kanske en ny lag är på sin plats, en tvångslag där personen som dömts till grova brott i samband emd droger är tvungen att följa en handlingsplan?
Personligen tror jag Martin hade behövts byta miljö, långt bort från Sthlm,
Nytt liv, nya vänner för att ha en chans.
Men personen själv behöver också vilja förändras.

Jag vet inte hur detta brott kunde ha undvikits, han var som en tickande bomb.
För att öka chanserna till att Lotta inte skulle behöva bli mördad, så blir första tanken att Lotta ska undvika Martin. Därav med mig flera uttrycker att lottas val har betydelse i frågan.

Jag håller även med dig att samarbetet behöver förbättras i alla instanser, som en kvinna kan tänkas behöva komma i kontakt med. Skyddsnätet idag är bristfälligt.
Samhället har brustit både gällande Martin men också gällande Lotta.
Tror det behövs nya tag, nya lagar och ett nytt sätt att se och agera gällande våld i nära relationer.

Man kan inte förvänta sig att en person med antisocial personlighetsstörning SJÄLV vill eller ens kan förändra sig. Personlighetsstörning indikerar just det faktum att vederbörandes personlighet är skadad = icke normal. Detta händer tidigt i åldern - typ innan han hade fyllt 3 år.

Vanligtvis är det bara åldern som till slut eventuellt kan förändra den här sortens personligheter. Då blir de mindre våldsamma av naturliga skäl.

Så om man förväntar sig den sortens förändringar att GM SJÄLV inser sina brister och vill förändra sitt beteende behövs så djupgående insikter att åtminstone jag inte tror att det är möjligt ens med den bästa psykologhjälpen i landet. Redan det att en vanlig, normal människa ska ändra sig och sina vanor kräver åratals terapi OCH en egen vilja. En störd människa kan omöjligen uppnå dessa insikter, eftersom han förmåga att analysera sina egna tillkortakommanden är begränsad.

För att man ska vilja ändra sig själv krävs att man antingen inser att ens beteende är skadligt för en själv - eller sin omgivning. En antisocialpersonlighetsstörd individ bryr sig inte om sin omgivning. Och frågan är om Martin verkligen vantrivdes i fängelset till den grad att han verkligen ville undvika det till varje pris. Jag tror inte det.

Jag tror tvärtom att Martin kände sig mycket säkrare och tryggare inom murarna än utanför murarna. Det var där han var "något". Utanför var han bara en i mängden langare och kroppsbyggare utan några som helst framtidsutsikter. Inom murarna finns det inga "framtidsutsikter" man skulle behöva oroa sig för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in