2016-12-28, 14:20
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Med tanke på att samtliga i-länder förutom just Sverige redan har marknadshyror och att man mycket enkelt kan konstatera att dessa länder överlag ändå inte har fler bostadslösa än Sverige så är det trivialt att se att din prognos är objektivt sett fel.

Det borde inte vara så svårt för dig att i alla fall göra en grundläggande rimlighetsbedömning av det du påstår. Du behöver inte göra dig till allmänt åtlöje med något som bevisligen inte stämmer.

Nej samtliga i-länder har inte marknadshyror. I USA tex har man reglerade hyror i storstäder som New York bland annat.

Jag gör just det du beskyller mig för att inte göra, en grundläggande rimlighetsbedömning, det är marknadsfundamentalister som du som lever i det blå. Absolut noll kontakt med verkligheten och åtlöjet är det helt och hållet du som står för.
Citera
2016-12-28, 15:39
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Nej samtliga i-länder har inte marknadshyror. I USA tex har man reglerade hyror i storstäder som New York bland annat.

Jag gör just det du beskyller mig för att inte göra, en grundläggande rimlighetsbedömning, det är marknadsfundamentalister som du som lever i det blå. Absolut noll kontakt med verkligheten och åtlöjet är det helt och hållet du som står för.

Reglerade hyror i begränsad omfattning, ja. Inte reglerade hyror på en uteslutande majoritet av hyresbeståndet som i Sverige.

Likväl kan man konstatera att trots att det finns gott om lägenheter med marknadshyror i samtliga i-länder förutom Sverige så råder inte mer bostadslöshet än i Sverige. Slutsatsen blir alltjämt att du har objektivt sett fel i din "analys".
Citera
2016-12-28, 16:39
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Precis som föregående artikel, mycket bra.

Citat:

"Vi står i dag inför en tydlig valsituation. Antingen kan vi gå vidare med att reformera och utveckla de konstruktiva element som finns i de nya bostadsmarknaderna. Alternativet till det är att betrakta det som pågår som en enkel bubbla och fokusera på att begränsa unga människors möjligheter att köpa egna bostäder. I det senare alternativet är det också logiskt att bygga vidare på Stockholm i form av fyrkantiga hyreskaserner nedåt Läggesta.

Spåren från vad som hände senaste gången vi valde den vägen är inte uppmuntrande, men det är å andra sidan helt i linje med nationalekonomen Joseph Schumpeters klassiska konstaterande att ”mannaminnet är i allmänhet sex månader”."

Nej, den artikeln är inte bra. Inte heller dess uppföljare.

Anledningen är att den inte behandlar bostadsmarknaden som just en marknad - den utelämnar ju för tusan hela frågeställningen om tillgång och efterfrågan i praktiken. D.v.s. att diskutera bomarknaden utan att ta med i diskussionen befolkningsutvecklingen och köpkraften hos tillkommande befolkning är helt jävla barockt.

Ännu en jävla feg akademiker som anpassar sig efter det politiskt korrekta. Värdelös.
Senast redigerad av sjalvebastedrang 2016-12-28 kl. 16:43.
Citera
2016-12-28, 17:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Fast dom har haft en invandring som legat på 1/10 eller mindre än vad Sverige haft under 2000-talet.
Det är möjligt men andra länder som har mer marknadsanpassade hyror har inte bostadsköer i guiness rekordbokklass som vi har.

Citat:
Så är det ju idag när man står i kö för en hyresrätt. Jag tog den första bostad jag kunde få med den kötid jag har och nu får jag samla ihop en längre period tills en mer central lägenhet om jag inte har råd att köpa innan dess vilket jag hoppas på men med dagens priser går det inte.
Fortfarande måste du köa och bo behöver du alltid göra oavsett vad. På bilmarknaden är det inga problem att hitta begagnade objekt. Vad är det som säger att på hyresmarknaden måste det vara kö? Och om det är kö förklaras det felaktigt av att det är brist.

I själva verket är ju majorieteten av kön personer som redan har en bostad som väntar på det där hyresklippet, eller använder kön som en pensionsförsäkring.

Citat:
Jag håller helt med om att det gamla bestånder måste utnyttjas effektivare, det har jag diskuterat med dig flera gånger. Men jag vill även att det ska gälla ägda lägenheter inte bara hyresrätter. Det är skillnaden mellan oss, du vill alltid ge lycka till dom som haft råd att köpa och straffa dom som inte haft råd med dyrare hyror.

Men det går ju inte riktigt att jämföra hyrda och ägda bostäder rakt av. Ägda är redan betalade en gång. Om du vill nalla där så är det likvärdigt med stöld i mina ögon. Dessutom fungerar den ägda marknaden. Det är den hyrda marknaden som inte fungerar och därav blir det långa köer som följd.

Citat:
Däremot så drabbar ombildningar mindre bemedlade människor då dom inte kommer ha råd att köpa den dagen ägarna dör eller flyttas till äldreboende eller liknande. Dom som haft råd att köpa kan köpa direkt.
Nej de mindre bemedlade kommer ändå inte att få tillgång till dessa bostäder eftersom de byts i toppen av hyrespyramiden enbart. Det finns forskning som visar att hyresreglering inte alls hjälper fattiga. Det är precis tvärtom.

Jag förstår inte att det ska vara så svårt att förstå. Om hyrorna inte speglar vad gemene man tycker att det är värt kommer rörelsen det hyrda beståndet att minska och det rejält. Ju mer övervärde ett hyreskontrakt har desto längre blir kön för att få det.

Just därför har det ingen betydelse vilken boendeform det är. BR eller HR är sak samma när antalet bostäder är exakt lika stort.

Citat:
Varför då? Det är bara för staten att räkna på hur mycket man drar in i inkomstskatt per år och sedan halvera den och införa en fastighetsskatt som drar in samma pengar. Då får man även ut pensionärerna ur sina stora villor som ett unga par som vill bilda familj kan flytta in i istället.

Jag gissar på att inkomsskatten är betydigt större än fastighetsskatten.

Jaha schysst att köra ut de äldre när de väl har betalat av sina lån efter ett långt arbetsliv? Det är inget annat än stöld i mina ögon det.
Citera
2016-12-28, 17:20
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Reglerade hyror i begränsad omfattning, ja. Inte reglerade hyror på en uteslutande majoritet av hyresbeståndet som i Sverige.

Likväl kan man konstatera att trots att det finns gott om lägenheter med marknadshyror i samtliga i-länder förutom Sverige så råder inte mer bostadslöshet än i Sverige. Slutsatsen blir alltjämt att du har objektivt sett fel i din "analys".

Flytta på målet när du blir ertappad med att ha fel det är simpelt av dig. Först säger du att det inte existerar några reglerade hyror men sen så försöker du göra en poäng av det trots allt finns men bara i "begränsad" omfattning.

Du har objektivt sett mer fel i din "analys".

Man kan inte dra så enkla slutsaster med andra i-länder som inte har haft en så kraftig invandring som Sverige har haft. I Sverige så har man alltför ensidigt satsat på byggandet av BR jämfört med HR det senaste 25 åren och alla ombildningar av HR till BR har inte gjort saken bättre.

Och sist men inte minst. Sverige har varit unikt tack vare vår sociala bostadspolitik. Vår allmännytta har varit en extrem framgångshistoria nationellt och internationellt sett. Jag kan inte se att man i något annat jämförbart land har haft en så hög bostadsstandard som i Sverige, plus att hyrorna har varit överkomliga. Det är och var helt unikt.

Inte ens nu när våra miljonprogram börjar närma sig 50 år gamla är andra länder ikapp vad gäller bostadsstandard. Miljonprogrammens hus blev måhända inte det vackraste av byggnader men dess standard var och är än idag i världsklass.

Att då överge den politiken på grund av blind ideologi och tro på att "marknaden" ska lösa alla problem det är bara ren idioti. När "marknaden" får bestämma vilka bostäder som ska byggas då blir det endera för dyrt för gemene man och det som inte blir för dyrt det blir påvert.

Varför ska vi så ensidigt bara titta på hur man gör i utlandet när vi kan titta på oss själva och inse att vi behöver inte göra som gör utomlands. Vi kan det här med bra bostäder, om vi bara vill, för den stora massan så mycket bättre än vad andra länder kan.

Så kom inte dragandes med allt ert snack om att "marknaden vet bäst". Marknaden vet inte bäst i alla sammanhang det är kalla fakta. Det är inte reglerade hyror som är bromsklossen till nya hyresrätter det är den felaktiga och blinda tron på marknadens inneboende goda krafter som har satt alla käppar i hjulet.
Senast redigerad av bill clayton 2016-12-28 kl. 17:36.
Citera
2016-12-28, 18:29
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är möjligt men andra länder som har mer marknadsanpassade hyror har inte bostadsköer i guiness rekordbokklass som vi har.
Vi hade inte heller bostadsköer på denna nivå t.ex år 2000 när invandringen var låg. Invandrare bosätter sig främst i hyresrätter (och går före i kön i många fall) därför är marknaden saboterad av invandringen. Deportera dom som kommit sista tio åren så blir det tusentals hyresrätter lediga.

Citat:
Fortfarande måste du köa och bo behöver du alltid göra oavsett vad. På bilmarknaden är det inga problem att hitta begagnade objekt. Vad är det som säger att på hyresmarknaden måste det vara kö? Och om det är kö förklaras det felaktigt av att det är brist.
Jag tycker inte att man kan jämföra bilar med bostäder. För det första är inte en bil ett måste för att få sitt liv att fungera (Om man inte bor mitt ute i skogen då) och sedan kommer det ta tid att bygga ikapp med bostäder för att få ett normalutbud på bostäder. Bilar har alltid varit marknadsanpassade det har inte hyresrätter så det är lite annorlunda.

Citat:
Men det går ju inte riktigt att jämföra hyrda och ägda bostäder rakt av. Ägda är redan betalade en gång. Om du vill nalla där så är det likvärdigt med stöld i mina ögon. Dessutom fungerar den ägda marknaden. Det är den hyrda marknaden som inte fungerar och därav blir det långa köer som följd.
Men vill vi lösa bostadsbrister så behöver vi hitta ett sätt att även nyttja ägda bostäder på ett mer effektivt sätt. Agda 79 behöver inte bo ensam i ett radhus med fem rum. Erbjud henne ett fint äldreboende hos kommunen och låt henne sälja av sitt radhus. Sänk gärna skatten på pension också isåfall och inför en hög fastighetsskatt istället som gör det lönsamt för henne att flytta. Detta är inte heller optimalt men jag vill till vilket pris som helst lösa bostadsbristen och då får det bli tuffa beslut ibland.

Citat:
Jag förstår inte att det ska vara så svårt att förstå. Om hyrorna inte speglar vad gemene man tycker att det är värt kommer rörelsen det hyrda beståndet att minska och det rejält. Ju mer övervärde ett hyreskontrakt har desto längre blir kön för att få det.
Om marknadshyror betyder högre hyra går jag inte med på det. Låginkomsttagare och singlar ska inte behöva skaffa ett till jobb för att ha någonstans att bo om ett par är villig att flytta in i min etta och betala 50% mer än vad jag gör. Bygg bort bostadsbristen då istället så köerna blir kortare.

Citat:
Jaha schysst att köra ut de äldre när de väl har betalat av sina lån efter ett långt arbetsliv? Det är inget annat än stöld i mina ögon det.
Dom fick köpa sina bostäder för en spottstyver jämfört med vad dagens unga får göra. Dom kommer ändå vara lånefria och ha låga utgifter iallafall. Isåfall är inkomstskatt också stöld då jag gärna avstår att betala för något annat än skola,sjukvård och infrastruktur. Om skatt är stöld så avskaffa all skatt isåfall. Ska vi ha kvar skatten så är det bättre att ha den på allt annat är arbete.
Citera
2016-12-28, 18:44
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Flytta på målet när du blir ertappad med att ha fel det är simpelt av dig. Först säger du att det inte existerar några reglerade hyror men sen så försöker du göra en poäng av det trots allt finns men bara i "begränsad" omfattning.

Du har objektivt sett mer fel i din "analys".

Man kan inte dra så enkla slutsaster med andra i-länder som inte har haft en så kraftig invandring som Sverige har haft. I Sverige så har man alltför ensidigt satsat på byggandet av BR jämfört med HR det senaste 25 åren och alla ombildningar av HR till BR har inte gjort saken bättre.

Och sist men inte minst. Sverige har varit unikt tack vare vår sociala bostadspolitik. Vår allmännytta har varit en extrem framgångshistoria nationellt och internationellt sett. Jag kan inte se att man i något annat jämförbart land har haft en så hög bostadsstandard som i Sverige, plus att hyrorna har varit överkomliga. Det är och var helt unikt.

Inte ens nu när våra miljonprogram börjar närma sig 50 år gamla är andra länder ikapp vad gäller bostadsstandard. Miljonprogrammens hus blev måhända inte det vackraste av byggnader men dess standard var och är än idag i världsklass.

Att då överge den politiken på grund av blind ideologi och tro på att "marknaden" ska lösa alla problem det är bara ren idioti. När "marknaden" får bestämma vilka bostäder som ska byggas då blir det endera för dyrt för gemene man och det som inte blir för dyrt det blir påvert.

Varför ska vi så ensidigt bara titta på hur man gör i utlandet när vi kan titta på oss själva och inse att vi behöver inte göra som gör utomlands. Vi kan det här med bra bostäder, om vi bara vill, för den stora massan så mycket bättre än vad andra länder kan.

Så kom inte dragandes med allt ert snack om att "marknaden vet bäst". Marknaden vet inte bäst i alla sammanhang det är kalla fakta. Det är inte reglerade hyror som är bromsklossen till nya hyresrätter det är den felaktiga och blinda tron på marknadens inneboende goda krafter som har satt alla käppar i hjulet.

Jag har inte flyttat på något mål alls. Jag skrev:

Citat:
Med tanke på att samtliga i-länder förutom just Sverige redan har marknadshyror och att man mycket enkelt kan konstatera att dessa länder överlag ändå inte har fler bostadslösa än Sverige så är det trivialt att se att din prognos är objektivt sett fel.

Det borde inte vara så svårt för dig att i alla fall göra en grundläggande rimlighetsbedömning av det du påstår. Du behöver inte göra dig till allmänt åtlöje med något som bevisligen inte stämmer.

Om du (mot förmodan) besitter åtminstone en rudimentär läskunnighet så kan du klart och tydligt se att jag skrev "samtliga i-länder förutom just Sverige redan har marknadshyror". Du hävdar nu att jag har skrivit "att det inte existerar några reglerade hyror". Varje läskunnig person kan enkelt se att det du hävdar att jag påstått inte är samma sak som vad jag faktiskt har skrivit. Att länder har marknadshyror är i korthet inte samna sak som att de inte har reglerade hyror. Min formulering var fullständigt avsiktlig eftersom jag är i allra högsta grad medveten om att det existerar hyresreglerade bostäder även i andra i-länder. Problemet med Sverige är specifikt att hyresreglerat bestånd utgör en uteslutande majoritet av det totala beståndet, till skillnad från samtliga andra i-länder där det vanligaste är marknadshyror.

Den ende av oss två som bevisligen har fel är således, återigen, du. Du hävdade uttryckligen att marknadshyror i Sverige skulle medföra många bostadslösa, trots att man kan se klart och tydligt i en lång rad jämförbara länder som har marknadshyror att det är en högst jämförbar bostadslöshet som i Sverige.

Anledningen till att mycket få nya hyresbostäder byggs i Sverige är att ingen vill investera i att bygga just eftersom man inte anser att det är ekonomiskt gångbart med bruksvärdeshyror. Om du personligen har uppfattningen att det är ekonomiskt gångbart och dessutom vill se mer byggande så är därför det enda rationella att du personligen, tillsammans med alla likasinnade, investerar för att starta ett nytt byggbolag med det uttryckliga målet att bygga hyresfastigheter som ska hyras ut till bruksvärdeshyror.

Kan du ge en enda, någorlunda rimlig anledning till varför du inte redan har gjort det och varför du (sannolikt) inte heller tänker göra det framöver?
Citera
2016-12-28, 20:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vi hade inte heller bostadsköer på denna nivå t.ex år 2000 när invandringen var låg.

Så länge jag kan minnas har det alltid varit kö till hyresrätter. Och det har till absolut största del berott på hyresregleringen och inte invandringen i sig.

Det är klart att det inte kommer att fungera om vi behåller hyresregleringen och samtidigt släpper in folk till höger och vänster som inte har resurser att köpa en bostad för.

Citat:
Invandrare bosätter sig främst i hyresrätter (och går före i kön i många fall) därför är marknaden saboterad av invandringen. Deportera dom som kommit sista tio åren så blir det tusentals hyresrätter lediga.

Nej den är saboterad av hyresregleringen. Invandrarna bär inte skulden för att vi har behållt planekonomin inom hyresmarknaden.

Citat:
Jag tycker inte att man kan jämföra bilar med bostäder. För det första är inte en bil ett måste för att få sitt liv att fungera (Om man inte bor mitt ute i skogen då) och sedan kommer det ta tid att bygga ikapp med bostäder för att få ett normalutbud på bostäder.
Man behöver mat också. Ska du inte prisreglera den också när du ändå är i gasen?

Hur definierar du "normalutbud" förresten?
Citat:
Bilar har alltid varit marknadsanpassade det har inte hyresrätter så det är lite annorlunda.

Citat:
Men vill vi lösa bostadsbrister så behöver vi hitta ett sätt att även nyttja ägda bostäder på ett mer effektivt sätt. Agda 79 behöver inte bo ensam i ett radhus med fem rum. Erbjud henne ett fint äldreboende hos kommunen och låt henne sälja av sitt radhus.

Agda vill nog inget hellre än att hyra en bostad, men eftersom hyresregleringen sätter käppar i hjulet så finnns det ofta inget att välja på för agda.

Citat:
Sänk gärna skatten på pension också isåfall och inför en hög fastighetsskatt istället som gör det lönsamt för henne att flytta.

Hur vore det om man slaktade den heligaste av alla kor en gång för alla istället så att det blir ordentlig valfrihet?

Citat:
Detta är inte heller optimalt men jag vill till vilket pris som helst lösa bostadsbristen och då får det bli tuffa beslut ibland.

Ja men jag tror inte du är på rätt spår där tyvärr.

Citat:
Om marknadshyror betyder högre hyra går jag inte med på det.
nej precis, och då är du en del av problemet när det gäller bostadsbristen.

Citat:
Låginkomsttagare och singlar ska inte behöva skaffa ett till jobb för att ha någonstans att bo om ett par är villig att flytta in i min etta och betala 50% mer än vad jag gör.
jag tror nog de flesta tycker det är bättre att betala lite mer än att vara utan bostad.

Citat:
Bygg bort bostadsbristen då istället så köerna blir kortare.
då räknar jag med att du tar täten och startar ett bolag som bygger hyresrätter som hyrs ut till bruksvärdeshyra. Varför gör du inte det?

Citat:
Dom fick köpa sina bostäder för en spottstyver jämfört med vad dagens unga får göra. Dom kommer ändå vara lånefria och ha låga utgifter iallafall.

Allt är relativt. När de köpte var det ingen "spottstyver" inte.

Citat:
Isåfall är inkomstskatt också stöld då jag gärna avstår att betala för något annat än skola,sjukvård och infrastruktur.

Det är en viss skillnad. Att chockhöja fastighetsskatten är samma sak som att staten skulle få för sig att beskatta dina privata ägodelar du redan köpt en gång.

Varför ska man skatta för något man redan köpt en gång?

Citat:
Om skatt är stöld så avskaffa all skatt isåfall. Ska vi ha kvar skatten så är det bättre att ha den på allt annat är arbete.
Nej skatt är inte stöld, men att chockhöja fastighetsskatten för gamla pensionärer är inget annat än stöld anser jag.
Citera
2016-12-28, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Vem tror du att du är som inte ska betala som alla andra?
Det är precis tvärtom. Jag menar att vi alla ska göra rätt för oss och betala för oss.

Citat:
Isåfall tycker jag att du ska tvingas sätta ett kryss på din deklaration och betalar minst 30 000 år i extra skatt för alla invandrare du röstat in och vill ha hit.
Arbetskraftsinvandrarna? Men dom jobbar ju och betalar för sig redan.

Citat:
Man ska starta socialistfonder, bygga bostäder utan företag, kapital eller kunskap. Haha vilken dåre.
Nu har jag väl sagt så där 50-11 ggr att du och andra avstår från er konsumtion och betalar in till fonden/företaget. Fonden kan då dela ut detta till behövande. Och ert fastighetsbolag anställer kunniga personer som sköter det som kräver kompetens.
För er räcker det med att ni tar av er inkomst och betalar in.

Just det sist verkar inte kunna fastna i din hjärna. Hur många ggr vi än skriver det.

Citat:
dom största tjuvarna och banditerna är white collar brottslingar som har allt men i sin girighet plundrar andra på möjligheter och roffar åt sig
Stat och kommun låter det som du menar.
Jo, fast jag ser mer er som står bakom som de största ligisterna.

Citat:
Eller arbetsgivare som tar hit polacker och ger dom svältlöner och berikar sig. Det är dom största banditerna och tjuvarna och det är enorma summor kapital dom stjäl från folk.
Polackerna anser uppenbarligen att det är en bra deal. Annars skulle dom inte frivilligt ingå sådan avtal.
Arbetsgivarna har inga möjligheter att stjäla något. Nu knarkar du igen. Arbetsgivarna är utelämnade till potentiella arbetstagares godtycke.
Citera
2016-12-28, 22:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Tillägnat alla vänsterdebattörer i tråden:

Se och lär!

http://mobil.corren.se/nyheter/linkoping/smasparare-tog-itu-med-bostadsbrist-om4433676.aspx

Crowfunding is the shit om ni vill ha något byggt.

Gillar ni inte vinst så kan ni hyra ut för bruksvärdeshyror.

Men blir det förlust så då måste ni löpande skjuta till pengar till er "investering" och den risken är ganska stor.
Senast redigerad av kurt-sune 2016-12-28 kl. 22:36.
Citera
2016-12-28, 23:11
Medlem
Citat:
Tillägnat alla vänsterdebattörer i tråden:

Se och lär!

http://mobil.corren.se/nyheter/linkoping/smasparare-tog-itu-med-bostadsbrist-om4433676.aspx

Crowfunding is the shit om ni vill ha något byggt.

Gillar ni inte vinst så kan ni hyra ut för bruksvärdeshyror.

Men blir det förlust så då måste ni löpande skjuta till pengar till er "investering" och den risken är ganska stor.
En ganska bra affär för investeraren. 10% avkastning. Och liten risk med de byggprojekten. Och skulle det gå illa är det antagligen bara avkastningen som minskar.

Man kan förstå att pengarna kom in på bara tre timmar. Även om jag kan tycka att 3 timmar låter extremt.

Men det här är väl utmärkt för slemmet och andra regleringskramare. Det är bara att skapa ett Allmännyttigt företag som bygger hyreshus. Och så får regleringskramare skyffla in pengar via crowdfunding. Slemmet kan ju pytsa in en mille. Det har han ju. Och mer om han säljer båten.
Clayton kan minska ned på LSD'n och subventionera bostäder i stället.

Om nu alla regleringskramare tar och pytsar in av sin lön varje månad vore det väl 17 om dom inte lyckas bygga bort bostadsbristen.

Eller vad säger ni regleringskramare?
Citera
2016-12-29, 00:02
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

I själva verket är ju majorieteten av kön personer som redan har en bostad som väntar på det där hyresklippet, eller använder kön som en pensionsförsäkring.

Nej de mindre bemedlade kommer ändå inte att få tillgång till dessa bostäder eftersom de byts i toppen av hyrespyramiden enbart. Det finns forskning som visar att hyresreglering inte alls hjälper fattiga. Det är precis tvärtom.

Just därför har det ingen betydelse vilken boendeform det är. BR eller HR är sak samma när antalet bostäder är exakt lika stort.

Jag gissar på att inkomsskatten är betydigt större än fastighetsskatten.

Du vill bara köra ut dom du anser vara mindre värda från hyresrätterna.

Vem har sagt något om att köra ut pensionärer? Med en sund fastighetskatt som i USA på 40-50 000 kr/år för en 120 m2 villa så kanske dom prioterar om och flyttar längre ut i landet eller köper en 2:a istället. Med högre kostnader blir priserna lägre, det gynnar alla, alla utom det klasshatande nyliberala falangen inom moderaterna och folkpartiet.

Det viktigaste är ju att få bort svullot som bor ensam på 170 m2 villa och utnyttja villabeståndet bättre genom att göra det dyrare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in