Citat:
Ursprungligen postat av
brutalare
Vi hade inte heller bostadsköer på denna nivå t.ex år 2000 när invandringen var låg.
Så länge jag kan minnas har det alltid varit kö till hyresrätter. Och det har till absolut största del berott på hyresregleringen och inte invandringen i sig.
Det är klart att det inte kommer att fungera om vi behåller hyresregleringen och samtidigt släpper in folk till höger och vänster som inte har resurser att köpa en bostad för.
Citat:
Ursprungligen postat av
brutalare
Invandrare bosätter sig främst i hyresrätter (och går före i kön i många fall) därför är marknaden saboterad av invandringen. Deportera dom som kommit sista tio åren så blir det tusentals hyresrätter lediga.
Nej den är saboterad av hyresregleringen. Invandrarna bär inte skulden för att vi har behållt planekonomin inom hyresmarknaden.
Citat:
Ursprungligen postat av
brutalare
Jag tycker inte att man kan jämföra bilar med bostäder. För det första är inte en bil ett måste för att få sitt liv att fungera (Om man inte bor mitt ute i skogen då) och sedan kommer det ta tid att bygga ikapp med bostäder för att få ett normalutbud på bostäder.
Man behöver mat också. Ska du inte prisreglera den också när du ändå är i gasen?
Hur definierar du "normalutbud" förresten?
Citat:
Ursprungligen postat av
brutalare
Bilar har alltid varit marknadsanpassade det har inte hyresrätter så det är lite annorlunda.
Citat:
Ursprungligen postat av
brutalare
Men vill vi lösa bostadsbrister så behöver vi hitta ett sätt att även nyttja ägda bostäder på ett mer effektivt sätt. Agda 79 behöver inte bo ensam i ett radhus med fem rum. Erbjud henne ett fint äldreboende hos kommunen och låt henne sälja av sitt radhus.
Agda vill nog inget hellre än att hyra en bostad, men eftersom hyresregleringen sätter käppar i hjulet så finnns det ofta inget att välja på för agda.
Citat:
Ursprungligen postat av
brutalare
Sänk gärna skatten på pension också isåfall och inför en hög fastighetsskatt istället som gör det lönsamt för henne att flytta.
Hur vore det om man slaktade den heligaste av alla kor en gång för alla istället så att det blir ordentlig valfrihet?
Citat:
Ursprungligen postat av
brutalare
Detta är inte heller optimalt men jag vill till vilket pris som helst lösa bostadsbristen och då får det bli tuffa beslut ibland.
Ja men jag tror inte du är på rätt spår där tyvärr.
Citat:
Ursprungligen postat av
brutalare
Om marknadshyror betyder högre hyra går jag inte med på det.
nej precis, och då är du en del av problemet när det gäller bostadsbristen.
Citat:
Ursprungligen postat av
brutalare
Låginkomsttagare och singlar ska inte behöva skaffa ett till jobb för att ha någonstans att bo om ett par är villig att flytta in i min etta och betala 50% mer än vad jag gör.
jag tror nog de flesta tycker det är bättre att betala lite mer än att vara utan bostad.
Citat:
Ursprungligen postat av
brutalare
Bygg bort bostadsbristen då istället så köerna blir kortare.
då räknar jag med att du tar täten och startar ett bolag som bygger hyresrätter som hyrs ut till bruksvärdeshyra. Varför gör du inte det?
Citat:
Ursprungligen postat av
brutalare
Dom fick köpa sina bostäder för en spottstyver jämfört med vad dagens unga får göra. Dom kommer ändå vara lånefria och ha låga utgifter iallafall.
Allt är relativt. När de köpte var det ingen "spottstyver" inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
brutalare
Isåfall är inkomstskatt också stöld då jag gärna avstår att betala för något annat än skola,sjukvård och infrastruktur.
Det är en viss skillnad. Att chockhöja fastighetsskatten är samma sak som att staten skulle få för sig att beskatta dina privata ägodelar du redan köpt en gång.
Varför ska man skatta för något man redan köpt en gång?
Citat:
Ursprungligen postat av
brutalare
Om skatt är stöld så avskaffa all skatt isåfall. Ska vi ha kvar skatten så är det bättre att ha den på allt annat är arbete.
Nej skatt är inte stöld, men att chockhöja fastighetsskatten för gamla pensionärer är inget annat än stöld anser jag.