Citat:
Ursprungligen postat av
Overmind
Har obduktionen visat något? Sperma i vaginan? Dödsorsak? Strypning eller knivhugg i bröstet? Har bläddrat igenom många sidor men icke funnit något svar.
Har också funderat på det här med obduktionen, eller kanske främst kroppens skick när den hittades och vad man egentligen kan dra för slutsatser av en obduktion. Att EM har hållits frihetsberövad under en längre tid borde kunna anses uteslutet och det borde därför kunna hållas för visst att hon bragdes om livet i nära anslutning till den tidpunkt då hon senast sågs i livet, alltså någon gång den 10 juli. Med största sannolikhet har väl också kroppen dumpats vid dammen ganska omgående efter mordet, känns inte som en impulsstyrd sexualmördare (om det nu är det vi har att göra med här) sitter och håller på kroppen någon längre tid efter gärningen.
Om det som sagts ovan nu kan antagas ligga när sanningen, då betyder det att EM har varit död i 5,5 månader, alltså nästan ett halvår. Om kroppen inte har virats in i något syntetiskt eller halvsyntetiskt material, exv en sopsäck, så har kroppen varit utsatt för naturen i form av både väder och djur under en lång tid. Dansk polis sa ju även att det inte gick att direkt på plats definitivt fastställa kön, vilket talar för ett långt gånget förruttnelseförlopp.
Ett utdrag ur en artikel från The Guardian:
Citat:
The speed of the chemical reactions involved doubles with every 10°C rise in temperature, so a cadaver will reach the advanced stage after 16 days at an average daily temperature of 25°C, and after 80 days at an average daily temperature of 5°C.
https://www.theguardian.com/science/neurophilosophy/2015/may/05/life-after-death (tolfte stycket nedifrån).
Jfr också med följande citat:
Citat:
The environment in which a dead body is placed also affects its rate of decay. For instance, bodies in water decompose twice as fast as those left unburied on land. Decomposition is slowest underground -- especially in clay or other solid substances that prevent air from reaching the body since most bacteria require oxygen to survive.
http://science.howstuffworks.com/body-farm1.htm
Nu gör jag absolut inte några anspråk på att vara någon rättsläkare eller ha långtgående kunskaper inom rättsmedicin, men om man applicerar det ovan sagda på vår situation så kan vi dra slutsatsen att kroppen är väldigt illa däran. Att kroppen är i dåligt skick resulterar ju ofta i att rättsläkarna får större problem med att fastställa dödsorsak, hur många artiklar har man inte läst där Polismyndigheten, efter att ha hittat ett förruttnat lik, har uttalat sig om att "det kommer vara svårt att fastställa dödsorsak", "det kan ta en tid att fastställa dödsorsak" osv osv.
EM obducerades oerhört fort efter att de hittat henne, och dansk media gick ju ut redan den 26 dec med uppgifter att polisen nu vet dödsorsaken.
http://www.bt.dk/krimi/retsmediciner-om-emilie-drabet-politiet-kender-doedsaarsagen-nu.
Jag känner spontant, någon får gärna rätta mig om jag har fel, att det skulle finnas lite vävnad kvar efter så lång tid, eller?
Om det nu finns lite vävnad kvar, eller om vävnaden har börjat lösas upp som den gör med vattenlik så känns det som att strypning skulle vara svårt att så definitivt kunna påvisa efter så lång tid, då mycket av vävnaden runt halsen skulle vara borta. Möjligtvis skulle man kunnat hitta en fraktur på tungbenet som talar för strypning, men återigen, kroppen har troligtvis legat i naturen i nästan ett halvår, om vävnaden försvunnit runt halsorganen så finns troligtvis inte tungbenet att hitta då det inte sitter fast i något annat ben?
En mer rimlig dödsorsak, som går att påvisa så snabbt efter påträffandet av kroppen, är kanske någon form av penetrerande eller krossande våld? En skallfraktur skulle ju t.ex. gå att påvisa vare sig det finns vävnad kvar på kroppen eller inte, vid en sådan fraktur är skadorna dessutom så pass "stora" att de torde vara lätta att hitta och identifiera.
Hur ser det ut med stick- och skärskador? Hur pass säkert kan man påvisa dessa efter så lång tid som nu faktiskt har förlutit? Om stickvapnet har lämnat märken på ben är ju en sak, men om det endast har lämnat skador på organ, borde det inte vara svårt att identifiera sådana skador nu?
Lite lösa och osammanhängande morgontankar av mig, men jag hoppas att någon kan tillägga några klipska slutsatser eller tankar gällande exempelvis dödsorsak, för jag stör mig lite på att dansk polis (återigen, enligt media) redan har kunnat fastställa dödsorsak.