2016-12-28, 11:48
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Hela övervakningsbilden lyser Slagelse. Är man då källkritiskt och inte utgår ifrån att stärka sin egen tes så går man på det och sållar bort fake-nyheterna.

Jag tror som sagt att GM inte har med Slagelse att göra överhuvudtaget, och jag ser inte att det stärks eller försvagas av om bilden är tagen i Slagelse respektive Korsør. Men rätt ska förstås vara rätt.
Citera
2016-12-28, 11:51
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Finns bara en McD i Slagelse också, vad jag kan se, en bra bit från stationen.
https://goo.gl/VToXLU
De kan ha fått skjuts, de kanske tagit buss eller kanske även gått.

Märkligt att det skrivs olika på bilden, men man ser ju "gelse" uppe i vänstra hörnet också.
Media har nog snurrat till det lite, men det lär finnas övervakningsbilder även från Korsör som bekräftar att hon hoppade av tåget där.

Rent tidsmässigt stämmer det hela ganska bra. Att de hängde kvar på stället de var på (kanske vattenpipehaket, kanske någon annanstans) till stängning vid 02, sedan McD där de hängde 30-60 minuter till ungefär vid stängning, och därefter till stationen för att vänta 30 minuter på tåget.

Att vänta på tågstationen i 30 minuter tycker jag inte är anmärkningsvärt. Vet inte var de annars skulle väntat?
Senast redigerad av Troian 2016-12-28 kl. 11:58.
Citera
2016-12-28, 11:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Danska medier skriver, och citerar polisen, om bilden och att den ska vars tagen i Korsør. Jag tycker inte det är sjukt att återge detta, och inte heller handlar det om att försöka sprida desinformation.

Möjligt är väl att det finns en bild från Korsör man inte gett ut till media. Och att på bilden som visas att Emilie går något före kompisarna. Om de var på station lång tid innan tåget skulle avgå kanske det är att de avsåg att ta ett tidigare tåg men precis missade det? Om hon skulle upp ganska tidigt dagen efter kanske hon försökte skynda sig mer än kompisarna?
Citera
2016-12-28, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Har obduktionen visat något? Sperma i vaginan? Dödsorsak? Strypning eller knivhugg i bröstet? Har bläddrat igenom många sidor men icke funnit något svar.

Har också funderat på det här med obduktionen, eller kanske främst kroppens skick när den hittades och vad man egentligen kan dra för slutsatser av en obduktion. Att EM har hållits frihetsberövad under en längre tid borde kunna anses uteslutet och det borde därför kunna hållas för visst att hon bragdes om livet i nära anslutning till den tidpunkt då hon senast sågs i livet, alltså någon gång den 10 juli. Med största sannolikhet har väl också kroppen dumpats vid dammen ganska omgående efter mordet, känns inte som en impulsstyrd sexualmördare (om det nu är det vi har att göra med här) sitter och håller på kroppen någon längre tid efter gärningen.

Om det som sagts ovan nu kan antagas ligga när sanningen, då betyder det att EM har varit död i 5,5 månader, alltså nästan ett halvår. Om kroppen inte har virats in i något syntetiskt eller halvsyntetiskt material, exv en sopsäck, så har kroppen varit utsatt för naturen i form av både väder och djur under en lång tid. Dansk polis sa ju även att det inte gick att direkt på plats definitivt fastställa kön, vilket talar för ett långt gånget förruttnelseförlopp.

Ett utdrag ur en artikel från The Guardian:

Citat:
The speed of the chemical reactions involved doubles with every 10°C rise in temperature, so a cadaver will reach the advanced stage after 16 days at an average daily temperature of 25°C, and after 80 days at an average daily temperature of 5°C.
https://www.theguardian.com/science/neurophilosophy/2015/may/05/life-after-death (tolfte stycket nedifrån).

Jfr också med följande citat:
Citat:
The environment in which a dead body is placed also affects its rate of decay. For instance, bodies in water decompose twice as fast as those left unburied on land. Decomposition is slowest underground -- especially in clay or other solid substances that prevent air from reaching the body since most bacteria require oxygen to survive.
http://science.howstuffworks.com/body-farm1.htm

Nu gör jag absolut inte några anspråk på att vara någon rättsläkare eller ha långtgående kunskaper inom rättsmedicin, men om man applicerar det ovan sagda på vår situation så kan vi dra slutsatsen att kroppen är väldigt illa däran. Att kroppen är i dåligt skick resulterar ju ofta i att rättsläkarna får större problem med att fastställa dödsorsak, hur många artiklar har man inte läst där Polismyndigheten, efter att ha hittat ett förruttnat lik, har uttalat sig om att "det kommer vara svårt att fastställa dödsorsak", "det kan ta en tid att fastställa dödsorsak" osv osv.

EM obducerades oerhört fort efter att de hittat henne, och dansk media gick ju ut redan den 26 dec med uppgifter att polisen nu vet dödsorsaken.
http://www.bt.dk/krimi/retsmediciner-om-emilie-drabet-politiet-kender-doedsaarsagen-nu.

Jag känner spontant, någon får gärna rätta mig om jag har fel, att det skulle finnas lite vävnad kvar efter så lång tid, eller?

Om det nu finns lite vävnad kvar, eller om vävnaden har börjat lösas upp som den gör med vattenlik så känns det som att strypning skulle vara svårt att så definitivt kunna påvisa efter så lång tid, då mycket av vävnaden runt halsen skulle vara borta. Möjligtvis skulle man kunnat hitta en fraktur på tungbenet som talar för strypning, men återigen, kroppen har troligtvis legat i naturen i nästan ett halvår, om vävnaden försvunnit runt halsorganen så finns troligtvis inte tungbenet att hitta då det inte sitter fast i något annat ben?

En mer rimlig dödsorsak, som går att påvisa så snabbt efter påträffandet av kroppen, är kanske någon form av penetrerande eller krossande våld? En skallfraktur skulle ju t.ex. gå att påvisa vare sig det finns vävnad kvar på kroppen eller inte, vid en sådan fraktur är skadorna dessutom så pass "stora" att de torde vara lätta att hitta och identifiera.

Hur ser det ut med stick- och skärskador? Hur pass säkert kan man påvisa dessa efter så lång tid som nu faktiskt har förlutit? Om stickvapnet har lämnat märken på ben är ju en sak, men om det endast har lämnat skador på organ, borde det inte vara svårt att identifiera sådana skador nu?

Lite lösa och osammanhängande morgontankar av mig, men jag hoppas att någon kan tillägga några klipska slutsatser eller tankar gällande exempelvis dödsorsak, för jag stör mig lite på att dansk polis (återigen, enligt media) redan har kunnat fastställa dödsorsak.
Citera
2016-12-28, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Nej. Tågstationen förkortningen är SG och det står dessutom Slagelse i hörnet av övervakningsfilmen även om bara "...gelse" syns.

Ja, jag vet hur bilden ser ut.
Var bara en tanke. Men efter lite mer googlande så är det 100% säkert att den bilden är från Slagelse.

Bild från en tunnel: http://sn.dk/modules/xphoto/cache/74/86174_0_650_0_0_0_0_3.jpg
Efter stormen Urd: http://sn.dk/galleri/74512

Jag tvivlar inte på att det finns övervakningsbilder som visar att EM med vänner är på Korsör vid 04-tiden dock.
Citera
2016-12-28, 12:13
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Möjligt är väl att det finns en bild från Korsör man inte gett ut till media. Och att på bilden som visas att Emilie går något före kompisarna. Om de var på station lång tid innan tåget skulle avgå kanske det är att de avsåg att ta ett tidigare tåg men precis missade det? Om hon skulle upp ganska tidigt dagen efter kanske hon försökte skynda sig mer än kompisarna?
Nej, det finns ingen bild från övervakningen i Korsör. Polisen har endast tittat på filmen men lämnade ut en bild från Slagelse för att visa hur Emilie såg ut vid försvinnandet.
http://ekstrabladet.dk/112/overvaagning-bekraefter-emilie-forlod-stationen/6185496
Citera
2016-12-28, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swenyc
Har också funderat på det här med obduktionen, eller kanske främst kroppens skick när den hittades och vad man egentligen kan dra för slutsatser av en obduktion. Att EM har hållits frihetsberövad under en längre tid borde kunna anses uteslutet och det borde därför kunna hållas för visst att hon bragdes om livet i nära anslutning till den tidpunkt då hon senast sågs i livet, alltså någon gång den 10 juli. Med största sannolikhet har väl också kroppen dumpats vid dammen ganska omgående efter mordet, känns inte som en impulsstyrd sexualmördare (om det nu är det vi har att göra med här) sitter och håller på kroppen någon längre tid efter gärningen.

Om det som sagts ovan nu kan antagas ligga när sanningen, då betyder det att EM har varit död i 5,5 månader, alltså nästan ett halvår. Om kroppen inte har virats in i något syntetiskt eller halvsyntetiskt material, exv en sopsäck, så har kroppen varit utsatt för naturen i form av både väder och djur under en lång tid. Dansk polis sa ju även att det inte gick att direkt på plats definitivt fastställa kön, vilket talar för ett långt gånget förruttnelseförlopp.

Ett utdrag ur en artikel från The Guardian:

https://www.theguardian.com/science/neurophilosophy/2015/may/05/life-after-death (tolfte stycket nedifrån).

Jfr också med följande citat:

http://science.howstuffworks.com/body-farm1.htm

Nu gör jag absolut inte några anspråk på att vara någon rättsläkare eller ha långtgående kunskaper inom rättsmedicin, men om man applicerar det ovan sagda på vår situation så kan vi dra slutsatsen att kroppen är väldigt illa däran. Att kroppen är i dåligt skick resulterar ju ofta i att rättsläkarna får större problem med att fastställa dödsorsak, hur många artiklar har man inte läst där Polismyndigheten, efter att ha hittat ett förruttnat lik, har uttalat sig om att "det kommer vara svårt att fastställa dödsorsak", "det kan ta en tid att fastställa dödsorsak" osv osv.

EM obducerades oerhört fort efter att de hittat henne, och dansk media gick ju ut redan den 26 dec med uppgifter att polisen nu vet dödsorsaken.
http://www.bt.dk/krimi/retsmediciner-om-emilie-drabet-politiet-kender-doedsaarsagen-nu.

Jag känner spontant, någon får gärna rätta mig om jag har fel, att det skulle finnas lite vävnad kvar efter så lång tid, eller?

Om det nu finns lite vävnad kvar, eller om vävnaden har börjat lösas upp som den gör med vattenlik så känns det som att strypning skulle vara svårt att så definitivt kunna påvisa efter så lång tid, då mycket av vävnaden runt halsen skulle vara borta. Möjligtvis skulle man kunnat hitta en fraktur på tungbenet som talar för strypning, men återigen, kroppen har troligtvis legat i naturen i nästan ett halvår, om vävnaden försvunnit runt halsorganen så finns troligtvis inte tungbenet att hitta då det inte sitter fast i något annat ben?

En mer rimlig dödsorsak, som går att påvisa så snabbt efter påträffandet av kroppen, är kanske någon form av penetrerande eller krossande våld? En skallfraktur skulle ju t.ex. gå att påvisa vare sig det finns vävnad kvar på kroppen eller inte, vid en sådan fraktur är skadorna dessutom så pass "stora" att de torde vara lätta att hitta och identifiera.

Hur ser det ut med stick- och skärskador? Hur pass säkert kan man påvisa dessa efter så lång tid som nu faktiskt har förlutit? Om stickvapnet har lämnat märken på ben är ju en sak, men om det endast har lämnat skador på organ, borde det inte vara svårt att identifiera sådana skador nu?

Lite lösa och osammanhängande morgontankar av mig, men jag hoppas att någon kan tillägga några klipska slutsatser eller tankar gällande exempelvis dödsorsak, för jag stör mig lite på att dansk polis (återigen, enligt media) redan har kunnat fastställa dödsorsak.

Funderingar kring detta:

Möjligt är väl att hon kanske inte legat i vatten hela tiden om dammarna brukar torka upp under sommartid, ifall GM försökt begrava henne i torvmossen.? Torv är ju ganska poröst och "luftigt" så då borde lik väl liksom torka och närpå mumifieras (torv har lågt ph också, kanske mellan 4 - till 5.5, eller rent av något lägre om området inte brunar kalkas) samtidigt som den skuggas och hålls svalare än ytskikt på marken? Så kroppen kanske inte legat i vatten sedan juli utan först under höstregnen.
Därtill att djur som räv eller annat som river fram kanske inte går ikring där sommartid på samma sätt när de har ungar, om där brukar vara människor som strövar omkring?

Så vävnad kanske fanns kvar hyfsat för att kunna se skärsår någonstans? Men högst spekulativt som sagt.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-12-28 kl. 12:37.
Citera
2016-12-28, 12:26
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin
Här står det Slagelse: http://ekstrabladet.dk/112/de-to-efterlyste-vidner-i-emilie-sagen-er-fundet/6247520

Så, frågan kvarstår, vad gjorde Emilie på Slagelse station i en halvtimme? Och, varför var hon på stationen så tidigt? Vidare, varför syns inte de andra tjejerna på bilden? Hade tjejerna blivit osams och skiljts åt före tågresan?

Funderar på om det inte ändå är de andra tjejerna på bilden, eller i alla fall en av dem.

Citat:
De to personer med ringene rundt om vil politiet nu meget gerne i kontakt med. Personen uden ring om er Emilie Meng, efter hun steg af toget på Korsør Station natten mellem lørdag og søndag den 10. juli. Foto: Sydsjælland- og Lolland Falsters Politi.

http://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/21867234

MX.dk har ju inte ens förstått vilken stad bilden är tagen, så de kan ju också missförstått vilka det är polisen letade efter.

Citat:
- Vi har hidtil efterlyst vidner generelt fra Korsør Station. Men vi ved positivt, at vi mangler at tale med to personer - en ung mand og en ung kvinde. De er med samme tog som Emilie og står af sammen med hende. Vi vil rigtig gerne tale med dem for at høre, om de måtte have set eller observeret noget fra det tidsrum, siger efterforskningsleder Marianne Roed fra Sydsjælland- og Lolland Falsters Politi til Ekstra Bladet.

Citat:
Det unge par beskrives som værende i 20'erne, hvor kvinden har løst skulderlangt hår. Meget lyst, muligvist afbleget. Hun er iført mørkt tøj og Converse-sko. Hun var sammen med en ung mand, med lyst blond, kort hår, cowboyjakke, skjorte, mørke bukser og ligeledes Converse-sko. Han havde en en sort rygsæk på ryggen.

Personerna på bilden ser inte riktigt ut så. Mannen ser inte ut att ha jeansjacka och mörka byxor, och kvinnan har definitivt inte ljust hår. Kanske personen till vänster (så att säga längst bak) är EM:s vän, och personen längst fram inte tillhör sällskapet.

http://www.mx.dk/images/content/2/1/8/21867234/5/1.JPG
Citera
2016-12-28, 12:31
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Funderingar kring detta:

Möjligt är väl att hon kanske inte legat i vstten hela tiden om dammarna brukar torka upp under sommartid, ifall GM försökt begrava henne i torvmossen.? Torv är ju ganska poröst och "luftigt" så då borde lik väl liksom torka och närpå mumifieras (torv har lågt ph också) samtidigt som den skuggas och hålls svalare än ytskikt på marken? Så kroppen kanske inte legat i vatten sedan juli utan först under höstregnen.
Därtill att djur som räv eller annat som river fram kanske inte går ikring där sommartid på samma sätt när de har ungar, om där brukar vara människor som strövar omkring?

Så vävnad kanske fanns kvar hyfsat för att kunna se skärsår någonstans? Men högst spekulativt som sagt.

Skärsår brukar väl ganska ofta också ge distinkta skador på revbenen, om det rör sig om dödligt knivvåld.

Men, jag inbillar mig att trubbigt våld (typ sten mot huvudet) eller strypning är vanligare vid sexualmord.
Citera
2016-12-28, 12:36
Bannlyst
angående kroppen så kan hon ju mycket väl varit inlindad i nåt som gjort att det bevarats bättre.

Sen också om hon legat där sen hon försvann eller om hon dumpats senare är ju svårt att säga. det som talar för att hon inte skulle lagts dit just efter är att sjön måste varit ännu grundare än den är under vintern/hösten och isf hade hon synts rätt väl. Dålig kolla dock på vattennivån och vart exakt hon låg så borde inte uttala mig egentligen.
Citera
2016-12-28, 12:38
Medlem
Citat:
Funderar på om det inte ändå är de andra tjejerna på bilden, eller i alla fall en av dem.

http://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/21867234

MX.dk har ju inte ens förstått vilken stad bilden är tagen, så de kan ju också missförstått vilka det är polisen letade efter.

Personerna på bilden ser inte riktigt ut så. Mannen ser inte ut att ha jeansjacka och mörka byxor, och kvinnan har definitivt inte ljust hår. Kanske personen till vänster (så att säga längst bak) är EM:s vän, och personen längst fram inte tillhör sällskapet.

http://www.mx.dk/images/content/2/1/8/21867234/5/1.JPG

Paret som polisen pratar om och som media beskriver syns väl på övervakningsfilmen vid Kosör station?
Citera
2016-12-28, 12:40
Medlem
Citat:
Skärsår brukar väl ganska ofta också ge distinkta skador på revbenen, om det rör sig om dödligt knivvåld.

Men, jag inbillar mig att trubbigt våld (typ sten mot huvudet) eller strypning är vanligare vid sexualmord.

Ja det är sant (om stickskador på ben, vad som är vanligare vid sexualmord har jag dock dålig koll på).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in