Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
Du läser för mycket tabloidpress. Begripligt är att Givetvis är det betydligt intressantare att läsa om katastrofer och jätte siffror. Vardagen är dock betydligt tråkigare. När du ser en jättesiffra så bör du räkna om den till en kostnad för att avgöra om den är så katastrofal.
Man kan givetvis ha åsikter om huruvida systemet är sunt. Ny fungerar det dock på enligt ett specifikt regelverk och man får helt enkelt gilla läget. De mest högljudda kritikerna verkar till och börja med inte veta hur det fungerar. Personer som har en susning om konstruktiv reform lyser med sin frånvaro.
Nej, det gör jag inte. Jag försöker bredda mig, försöker hitta så många åsikter och källor som möjligt.
Nej, jag är inte heller någon katastrofknarkare. Jag hoppas - som alla andra - att det här trasiga spekulationståget ska hålla sig på rälsen, trots allt.
Nej, det stämmer inte alls - det finns många offentliga, röststarka kritiker som vet utmärkt väl hur systemet funkar, men du menar kanske bara debattörer i denna tråd.
F.ö. finns det massor av människor som kastar sig in i spekulationssystemet med huvudet före, utan att ha en j-a aning om vad som händer, och det är desto mer allvarligt ...
Detta har jag själv sett, eftersom mina närstående (vilka jag har tjatat om förut) tycker att det vore skitbra om jag pressade in min på bostadsmarknaden och sabbade hela min framtid ...
Jovisst, vad kul, att ta dubbla lån, lägga sig på marginalen och vara skuldsatt för resten av livet, och fort ska det gå åxo ... självklart ... och stressen är också ett sånt där symptom som jag ogillar ... snabba klipp, snabba chansningar ... det är bara att blunda och hoppa och hoppas ... usch, så vill jag inte fixa bostad.
Mina föräldrar (som är högutbildade och välbetalda) tycker tex att jag ska klippa mig och skaffa bostad på direkten ... ursäkta, men är man rik och född i mitten på 1900-talet vet man tydligen inte ett skit om dagens bostadsmarknad ...
De är helt borta.