2016-12-28, 08:56
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
För att skulderna ska kunna öka krävs väl att alltfler bedöms vara kreditvärdiga, är det också ett oundvikligt faktum av konstruktionen?
Jo det är riktigt. Eller att samma personer blir kreditvärdig till högre belopp. För att uppnå detta så sänks räntan. Då klarar samma person hantera större kringkostnad och tåget går vidare.
2016-12-28, 09:09
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja, det stämmer såklart, det du skriver om inflation och ränta. Jag beklagar min obildning, men tråden skulle ju vara väldigt tråkig om bara en sorts människor (de nördigt insatta) diskuterade. Jag är iaf inte korkad, och hoppas kunna uppväga mina kunskapsbrister med medfödd intelligens ...

Dina frågor kan jag inte svara på, tyvärr. Jag antar att bostäderna följer med inflationen, och det är ju bra, men jag förutsätter inte (som jag tror att du gör) att marknaden är sund i botten, och den har inre skador som kommer att visa sig.

Det jag funderar på fn är misskötta föreningar, vidlyftiga privataffärer, klyftan mellan löner och priser, spekulativt beteende (i alla led), övervärdering och ett övermått av billiga lån ...

Jag vet inte hur marknaden såg ut i början på 2000-talet.
Om vi har hög inflation så följer givetvis bostädernas värde med uppåt. Antagligen kommer de även överträffa övriga tillgångar när folk försöker bli av med kontanter så snabbt som möjligt.

Du läser för mycket tabloid press. Begripligt är att Givetvis är det betydligt intressantare att läsa om katastrofer och jätte siffror. Vardagen är dock betydligt tråkigare. När du ser en jättesiffra så bör du räkna om den till en kostnad för att avgöra om den är så katastrofal.

Man kan givetvis ha åsikter om huruvida systemet är sunt. Ny fungerar det dock på enligt ett specifikt regelverk och man får helt enkelt gilla läget. De mest högljudda kritikerna verkar till och börja med inte veta hur det fungerar. Personer som har en susning om konstruktiv reform lyser med sin frånvaro.
2016-12-28, 10:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Om vi har hög inflation så följer givetvis bostädernas värde med uppåt. Antagligen kommer de även överträffa övriga tillgångar när folk försöker bli av med kontanter så snabbt som möjligt.

Ja inflation minskar värdet av pengar och då går det åt mer pengar för att köpa en given vara, dvs. priserna stiger. Lånen däremot ökar inte så det innebär i praktiken gratisamortering.
2016-12-28, 10:29
Medlem
Citat:
Om vi har hög inflation så följer givetvis bostädernas värde med uppåt.

Eller så är redan den uppgång vi har sett själva inflationen, räntan som hör till den höga inflationsnivån lyser dock med sin frånvaro, men när pendeln slår åt andra hållet....

För varje dag som går hittar mer och mer av M3 ökningen ut i konsumtionsledet och blir riktiga pengar.

Sett till M3 ökning och prisökning på bostäder borde räntan vara bra mycket högre, men något är trasigt.

Men vårt inflationsmått mäter ju bara sånt som inte går upp i pris, praktiskt.
2016-12-28, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
42 kvadrat är för litet, får inte plats med en liten träningsbänk och husdjur ens på den ytan. Detta borde öka till över 50 kvadrat som ensamboende.Det är meningen samhället ska bli bättre och bättre, inte mer trångbott och dyrare som du vill.
Nåja, många av dina "husdjur" tar knapp någon plats alls. Så det är inget problem.

Men visst kan du öka genomsnittlig bostadsyta i landet om du vill. Det är bara att du bygger hyresbostäder och hyr ut till bruksvärdeshyra.
Men du gör inte det. Och tar inga som helst initiativ för det. Det är precis som du anser att dagens lösning är det bästa av alla. Men det är inte det du skriver. Du ger ett extremt förvirrat intryck.

Vill du nu få dig mer bostadsyta är bara att slå till på den här: http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-emmaboda-kommun-sodergatan-25-b-10619155
53 kvm för 50 kSEK. Går inte att tala om bostadsbrist i Sverige iaf. Och du får plats med både mjäll och silverfiskar. Men du lär väl inte göra det heller.

Fö så blir samhället bättre. Boendeutgifterna faller stadigt år för år. För oss villaägare är de nu nere i ca 15% av disponibel inkomst. Och reallönerna stiger (tack vare alliansen).

2016-12-28, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Eller så är redan den uppgång vi har sett själva inflationen, räntan som hör till den höga inflationsnivån lyser dock med sin frånvaro, men när pendeln slår åt andra hållet....
SCB som mäter förändringar i hushållens utgifter märker dock inte av den ökning du påstår.
Har du lagt ned mer arbetstid på detta än SCB.

Citat:
För varje dag som går hittar mer och mer av M3 ökningen ut i konsumtionsledet och blir riktiga pengar.
Du har missförstått detta.
När du går till banken och lånar skapar du M1.

Senare kan banken välja att minska sina avista skulder (dvs M1), och emittera obligationer varvid bankens skulder (M1) konverteras till skulder med längre löptid (icke M1).

För närvarande så är bankernas räntekostnader högre för inlåning än upplåning. Så man ska väl inte bli förvånad om de kommer att emittera mer obligationer.

När du inte skriver hur det går till utan behöver fantisera ihop bildspråk så avslöjar du att du inte vet. (Det är inte så att M3 "hittar ut i konsumtionsledet").

Citat:
Sett till M3 ökning och prisökning på bostäder borde räntan vara bra mycket högre, men något är trasigt.
Hur räknade du ut det?
För du har väl räknat?

Citat:
Men vårt inflationsmått mäter ju bara sånt som inte går upp i pris, praktiskt.
Man har med ca 95% av hushållens utgifter. Låter ju bra om det är så mycket som inte går upp i pris.
2016-12-28, 11:06
Medlem
Citat:
Det finns inte en jävel som köper detta borderlineobjekt för att bo i.
Nu håller du ju bara på och kacklar om att dina preferenser är dom enda tillåtna. Du är en riktig stalin-wannabe.

Varför skulle inte någon som bott i Märsta och är less på restider och att stå på en vindpinad pendeltågsperrong, tycka att livet blir bättre med denna bostad. Kort promenad till jobbet och promenad hem efter utelivet på kvällen.
Kan vara någon som inte behöver så mycket bostad. Jobbar och är ute i krogsvängen under vaken tid.

Var inte så förtvivlat egocentrisk och inskränkt.
2016-12-28, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Hur räknade du ut det?
För du har väl räknat?

Man behöver inte räkna fram sig till det eftersom det är så fundamentalt enkelt att förstå.

Exempel.

Ulla säljer sin villa till Kalle, Ulla har inga lån på bostaden och hon köpte den för 250KSEK, Kalle betalar 5MSEK för villan ( det är en halvt uppbrunnen kåk i Albys värsta områden, därav det låga priset. )

Kalle lånar 85%, och lägger 15% kontant.

Banken skapar 4.250.000:- ur ingenting och lånar ut till Kalle, vilket leder till att penningmängden ökar.

Denna penningmängd är kanske inte ett problem i sig, om den håller sig i tillgångsslaget bostäder eftersom man inte gärna köper en massa inflationsdrivande saker för sin bostad medans man äger den, men Ulla, vars villa om den följt den normala inflationstakten skulle vara värd kanske 900KSEK, kommer ju få en rejäl slant utöver detta att sätta sprätt på genom konsumtion av inflationsdrivande produkter, därför kan man kalla ökningen av M3 för dold inflation, eftersom den lite dolt ökar och till slut spiller ut en del i det inflationsdrivande kretsloppet.

Det är såhär det fungerar oavsett vilka högtravande etiketter du väljer att hålla för sanningen med.
2016-12-28, 11:32
Bannlyst
Citat:

Javisst är det så. Därför är bostäderna "svenskarnas pensionssparande". Därför spekulerar svenskarna i stigande bopriser.

Citat:
Sett till M3 ökning och prisökning på bostäder borde räntan vara bra mycket högre, men något är trasigt. Men vårt inflationsmått mäter ju bara sånt som inte går upp i pris, praktiskt.

Jepp och det är marknadsekonomin som är ganska så trasig.

Citat:
Hur räknade du ut det? För du har väl räknat?.

SCB ger fortfarande informationen tack och lov, till förtret för de oärliga som ljuger om den sanna inflationens storlek. Senaste cykeln med tilltagande inflation har gällt sedan 2013.

http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmarknad/amnesovergripande-statistik/finansmarknadsstatistik/pong/tabell-och-diagram/penningmangd-ar/
2016-12-28, 12:02
Medlem
Citat:
Nu håller du ju bara på och kacklar om att dina preferenser är dom enda tillåtna. Du är en riktig stalin-wannabe.

Varför skulle inte någon som bott i Märsta och är less på restider och att stå på en vindpinad pendeltågsperrong, tycka att livet blir bättre med denna bostad. Kort promenad till jobbet och promenad hem efter utelivet på kvällen.

Kan vara någon som inte behöver så mycket bostad. Jobbar och är ute i krogsvängen under vaken tid.

Var inte så förtvivlat egocentrisk och inskränkt.

Nej, du tillskriver du mig påhittade egenskaper, på klassiskt Flashback-manér Jag är frihetlig till min läggning, och jag älskar pluralism och kreativitet, men man måste ju få kritisera andra människors val och konsumtion, för guds skull.

Annars säger man kanske såhär: "Nån har betalt, och gör vad fan den vill, och resten ska alla skita i och hålla käften ..." Detta är mkt vanligt nuförtiden, och kallas i folkmun för pissliberalism. Pissliberalismen är totalt antiintellektuell och vulgär, och den är lika dålig som stalinism

Och att någon tycker att en pytteliten, svindyr icke fullgod bostad (med endast 70% av en normal dörr och endast 70% av en normal takhöjd) är universums centrum en sak - resten av mänskligheten har full rätt att analysera och kritisera fenomenet.

Det finns massor av människor som tycker att jag är dum i huvudet, och de kommer alltid att kritisera mina livsval. Jag kallar inte mina kritiker för inskränkta stalinister

Jag tycker mig se ett skitkonstigt spekulationsobjekt (ett bubbelsymptom) .... du gör det inte.

Tiden får utvisa vem som har rätt.

Hare bra
Senast redigerad av Eremona2.0 2016-12-28 kl. 12:05.
2016-12-28, 12:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej, du tillskriver du mig påhittade egenskaper, på klassiskt Flashback-manér Jag är frihetlig till min läggning, och jag älskar pluralism och kreativitet, men man måste ju få kritisera andra människors val och konsumtion, för guds skull.

Annars säger man kanske såhär: "Nån har betalt, och gör vad fan den vill, och resten ska alla skita i och hålla käften ..." Detta är mkt vanligt nuförtiden, och kallas i folkmun för pissliberalism. Pissliberalismen är totalt antiintellektuell och vulgär, och den är lika dålig som stalinism

Och att någon tycker att en pytteliten, svindyr icke fullgod bostad (med endast 70% av en normal dörr och endast 70% av en normal takhöjd) är universums centrum en sak - resten av mänskligheten har full rätt att analysera och kritisera fenomenet.

Det är skillnad på att analysera andras val och att upphöja sina egna preferenser till ett ideal för samtliga. Om du på allvar älskade pluralism skulle du inte resonera så här, då skulle du förstå att andra har annorlunda livsstil än du och att de därför har andra preferenser. Förstår du inte det är du inskränkt även om du inbillar dig själv att du inte är det.

Det finns ingen objektiv sanning som säger om en villa ute i obygden är bättre eller sämre än en liten 1:a i innerstan. Allt beror på subjektiva preferenser. Om man t.ex. veckopendlar är kanske just den lilla 1:an det självklara valet framför en villa i förorten.
2016-12-28, 12:31
Medlem
Citat:
Du läser för mycket tabloidpress. Begripligt är att Givetvis är det betydligt intressantare att läsa om katastrofer och jätte siffror. Vardagen är dock betydligt tråkigare. När du ser en jättesiffra så bör du räkna om den till en kostnad för att avgöra om den är så katastrofal.

Man kan givetvis ha åsikter om huruvida systemet är sunt. Ny fungerar det dock på enligt ett specifikt regelverk och man får helt enkelt gilla läget. De mest högljudda kritikerna verkar till och börja med inte veta hur det fungerar. Personer som har en susning om konstruktiv reform lyser med sin frånvaro.

Nej, det gör jag inte. Jag försöker bredda mig, försöker hitta så många åsikter och källor som möjligt.

Nej, jag är inte heller någon katastrofknarkare. Jag hoppas - som alla andra - att det här trasiga spekulationståget ska hålla sig på rälsen, trots allt.

Nej, det stämmer inte alls - det finns många offentliga, röststarka kritiker som vet utmärkt väl hur systemet funkar, men du menar kanske bara debattörer i denna tråd.

F.ö. finns det massor av människor som kastar sig in i spekulationssystemet med huvudet före, utan att ha en j-a aning om vad som händer, och det är desto mer allvarligt ...

Detta har jag själv sett, eftersom mina närstående (vilka jag har tjatat om förut) tycker att det vore skitbra om jag pressade in min på bostadsmarknaden och sabbade hela min framtid ...

Jovisst, vad kul, att ta dubbla lån, lägga sig på marginalen och vara skuldsatt för resten av livet, och fort ska det gå åxo ... självklart ... och stressen är också ett sånt där symptom som jag ogillar ... snabba klipp, snabba chansningar ... det är bara att blunda och hoppa och hoppas ... usch, så vill jag inte fixa bostad.

Mina föräldrar (som är högutbildade och välbetalda) tycker tex att jag ska klippa mig och skaffa bostad på direkten ... ursäkta, men är man rik och född i mitten på 1900-talet vet man tydligen inte ett skit om dagens bostadsmarknad ...

De är helt borta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in