2016-12-28, 02:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jo.. Är nog med på det du anger men nu var det inte det som saken handlade om; läs gärna inlägget jag citerade igen/mitt svar.
Alltså: om någon begår ett brott för att bli gripen/omhändertagen så är det väl allt annat än rationellt att försöka undkomma lagföring för om man då lyckas hålla sig undan lagens långa arm så faller ju själva poängen till att man utförde gärningen i fråga.
Är du rationell nog att se logiken?
Jag läste fel i inlägget du citerade och därför svarade jag helt irrelevant. Har tagit bort mitt svar nu -- och håller med dig. Det blir ju motsägelsefullt
Citera
2016-12-28, 05:01
Medlem
laserlasses avatar
En tanke

Kan han vara anlitad för att utföra dessa mord?
Kan han har träffat någon som vill att han tar dessa 2 personers liv?

Han kan han träffat någon på avd han låg på dom bytte tankar och han utför morden.

Jag vet det låter långsökt men det kan vara så..
Citera
2016-12-28, 05:12
Medlem
Någonstans i allt detta har det framkommit att bion slutade kl 19 .
Han åkte med en buss som gick vid 21?
Vad gjorde han mellan 19-21?

Tror han fått en psykos , förmodligen pga medicinering. Kan ha triggats av filmen kanske? Han hade sett nya star wars , lär va en del triggers i den (ja det låter kanske märkligt för den oinsatte, men det kan räcka med kraftiga färger tex för att trigga igång en psykos, att filmen dessutom är skapligt spacead gör nog inte saken bättre)
Citera
2016-12-28, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det fetade är verkligen inte sant. Om man har sjukdomsinsikt så förstår man - åtminstone mellan sina skov - att man faktiskt har en psykisk sjukdom/diagnos som man behöver hjälp med. Det är helt skilt ifrån att en person med psykisk sjukdom skulle klara av att agera och reagera normalt när denne är I sina skov.
Vore personen "normal" och kunde hantera tillvaron som andra utan avvikelser så är personen inte psykiskt sjuk ...

Psykofarmaka kan ge förvrängd verklighetsuppfattning i sig -- trots att det används för att häva t ex psykoser. Så det finns absolut inget som talar mot att det handlar om en föreskriven medicin.

Min uppfattning som amatörpsykolog är att psykiskt sjuka inte går en "country mile" för att söka efter något att stjäla i Råbosjön mitt i natten om dom mår dåligt. Det mest troliga för en schizofren person är att denne isolerar sig.
Citera
2016-12-28, 06:00
Medlem
Detta är ett saftig fall, och jag ser att ni är hard at work och utreder!

Hm det verkar ju ha tagit en vänding, trodde det var rån, men det verkar
vara någon som lider av en psykist störning?

Då är det en svensk gm eller?. Ska läsa igenom nu.
Citera
2016-12-28, 06:30
Medlem
heiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Den svenska psykiatrin är ett stort misslyckande. Precis som med allt annat i det sjuka svenska samhället litar man till individen och att den på egen hand ska bli frisk. Det är fullständigt vansinne att låta psykotiska människor vandra fritt, eller att inte ta deras psykiska problem på allvar.

Det är väl inte länge sedan ett liknande dåd skedde när en man i 20-årsåldern blev utskriven och bestämde sig för att kniva två oskyldiga människor som nästan ledde till mord? När fan ska vi lära oss att vissa mår bättre att vara inspärrade?
Jag håller med att svensk psykiatri är misslyckad, men brukar inte det svenska samhället lämna över ansvar ifrån individen till något annat, och snarare misstror eller ej känner att man kan lita på individen?
Jag är inte påläst i ämnet men idag räcker det att man får en låtsas-diagnos/bokstavskombination och vips du ska få så mycket piller att du personlighetsförändras av bara medicinen. Medicinen är i sin tur ofta tung beroendeframkallande narkotika i form av opioider/benzodiazepiner.
Då är allt okej och man kan man skylla ifrån ansvarslöshet, problem och omoraliskt beteende på något annat än sig själv.
https://www.psychologytoday.com/blog/saving-normal/201512/worlds-best-and-worst-places-be-mentally-ill

Vet man detaljerna hur de dödades? Antal knivhugg, var i kroppen han högg o.s.v?
Senast redigerad av heis 2016-12-28 kl. 06:41.
Citera
2016-12-28, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cancancan
Någonstans i allt detta har det framkommit att bion slutade kl 19 .
Han åkte med en buss som gick vid 21?
Vad gjorde han mellan 19-21?

Tror han fått en psykos , förmodligen pga medicinering. Kan ha triggats av filmen kanske? Han hade sett nya star wars , lär va en del triggers i den (ja det låter kanske märkligt för den oinsatte, men det kan räcka med kraftiga färger tex för att trigga igång en psykos, att filmen dessutom är skapligt spacead gör nog inte saken bättre)

Det går ingen annan buss mellan 19-21. Hans kompis jobbar på bion och gm är där och hänger varje dag tills kompisen slutar och båda tar alltid 21 bussen hem då dem bor åt samma håll. Inga konstigheter alls. Är säker på att han var både på bion tills 21 och att han tog 21 bussen sen.
Citera
2016-12-28, 07:46
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgeslammer
Han kanske hade röster som sa åt honom att kliva av bussen?

Det är ju en möjlighet. Typ:

- Råbo nästa!

Citera
2016-12-28, 08:27
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tusset
Det går ingen annan buss mellan 19-21. Hans kompis jobbar på bion och gm är där och hänger varje dag tills kompisen slutar och båda tar alltid 21 bussen hem då dem bor åt samma håll. Inga konstigheter alls. Är säker på att han var både på bion tills 21 och att han tog 21 bussen sen.

Intressant! Undrar om det var likadant denna dag?
Citera
2016-12-28, 09:39
Medlem
VWazzs avatar
Stackars kille. 20 år och förstör sitt liv på detta sätt. Men han lär ju få en chans till för ett "liv" med tanke på hans unga ålder.

Är detta vad som krävs för att få vård i Sverige? Att mörda andra!!!??
Citera
2016-12-28, 09:43
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Min uppfattning som amatörpsykolog är att psykiskt sjuka inte går en "country mile" för att söka efter något att stjäla i Råbosjön mitt i natten om dom mår dåligt. Det mest troliga för en schizofren person är att denne isolerar sig.

Det beror väl på omständigheterna, om skovet sätterigång medan personen är på plats där denne inte kan isolera sig. Desdutom bland människor som denne kanske upplever som hotande om han har släng av paranoid till det. Det skulle ju kunna förklara inbrottet i stugan fastän han inte varit straffad innan,att där ser han ett avgränsat område som han kan tycka sig ha full kontroll över. Eliza Lam kröp ju ned i en vattencistern och drunknade under vad som uppfattas ett sjukdomsskov.

Det kan ju vara så att han inte skött sin medicinering, eller att han ofrivilligt misskött den, om han haft vinterkräksjuka och kastat upp medicinen?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-12-28 kl. 09:52.
Citera
2016-12-28, 09:48
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laserlasse
En tanke

Kan han vara anlitad för att utföra dessa mord?
Kan han har träffat någon som vill att han tar dessa 2 personers liv?

Han kan han träffat någon på avd han låg på dom bytte tankar och han utför morden.

Jag vet det låter långsökt men det kan vara så..

Mannen som dödades ska visst varit i fastighetsbranschen enligt uppgift i tråden. Inte känt för mig om han är någon slags skumlirare men fastighetsaffärer rör väl ofta värden som kan vara betydelsefulla för den enskilde, kanske finns någon som känner sig lurad även om det inte är en "skummis"? Har BO varit i något tvistemål tidigare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in