2016-12-27, 04:18
Moderator
KomissarieBecks avatar
Har fått ytterligare ett PM från användare.

Denna gången är det någon som hävdar att N*iklas L*indberg ryktet som chaufför är falskt.

Således har jag erhållit 2 PM som säger att det är så och nu då ett som säger att det är falskt.
Citera
2016-12-27, 04:34
Medlem
Undrar vad för vapen som används. Simon såg ut som en liten yngling. Manliga offret var en stor karl som i alla fall tidigare varit ute i svängen (festat och säkerligen slagits någon gång). Gammal fotbollsspelare också. Tror inte man ville bråka med honom. Men de är klart, en överraskande kniv kan fälla vem som helst. Så tragisk händelse iaf. I juletid å allt...
Citera
2016-12-27, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaedvikaren
Näe, när åklagaren begär någon häktad så blir det så. Häktningsförhandling är mest en formsak. På plats i tingsrätten finns, förutom den tilltalade: Rättens ledamöter, åklagare och ett offentligt biträde (advokat) åt den tilltalade. Man kommer överens om ett datum att hålla huvudförhandling på, och om det behöver inhämtas yttranden från externa instanser: Frivården eller Rättspsyk etc.

Om ryktena stämmer, vilket det mesta tyder på så
drar det förmodligen iväg på en §7 ganska omgående, skulle jag tro.
Citera
2016-12-27, 08:53
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaedvikaren
Näe, när åklagaren begär någon häktad så blir det så. Häktningsförhandling är mest en formsak. På plats i tingsrätten finns, förutom den tilltalade: Rättens ledamöter, åklagare och ett offentligt biträde (advokat) åt den tilltalade. Man kommer överens om ett datum att hålla huvudförhandling på, och om det behöver inhämtas yttranden från externa instanser: Frivården eller Rättspsyk etc.

Det blir inte alltid så bara för att åklagaren påstår sannolika skäl/skälig misstanke och att de särskilda häktningsgrunderna föreligger. Det händer faktiskt att folk släpps. Det är ingen formsak, men åklagare begär oftast inte folk häktade om det inte finns tillräckliga skäl för häktning. Men det händer. Och rättens ledamöter? Det är bara EN häktningsdomare. Sen är det en offentlig försvarare och inget offentligt biträde. Man kommer inte överens om datum för huvudförhandling. Rätten bestämmer tid för när åtal ska väckas.
Citera
2016-12-27, 08:55
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handsekreteraren
Det finns per definition inga "ogiltiga" respektive "giltiga" bevis. Vi bor inte i USA.
I Sverige råder fri bevisprövning, vilket innebär att även om beviset tillkommit på att otillåtet vis, t.ex. genom en olaglig husrannsakan, så kommer beviset att vara giltigt i domstol.

Den som gjort den olagliga husrannsakan kan därefter komma att dömas för brott i sin tur (tjänstefel och/eller hemfridsbrott i det här exemplet), men det gör alltså inte beviset ogiltigt i det första fallet.

Sekretessbelagd information? En dubbelmördares personliga integritet får sägas väga mycket lätt ställt mot allmänintresset.

Självfallet är det så att jägare tycker om att döda, annars hade de inte jagat.
I dag behöver man som bekant inte jaga för att överleva.

Allt snack om "naturupplevelser", "viltvård" och så vidare är just mest snack, det är helt enkelt inte socialt acceptabelt att säga att man jagar för att man tycker om att döda.

Nej, jag är inte mot jakt. Ja, jag har jagat själv under många år.
Så du menar att när jag fiskar och knackar fisken så gör jag det för att jag gillar att mörda och se blod?
Vidare så skulle jag kunna mörda en människa?

Sluta nu.. Skäms med dig.

Jägare jagar bland annat för spänningen och upplevelsen, och inte minst för att slippa stödja de dåliga förhållanden som uppfödda djur får genomlida för att sedan bli upphängda i en sele och få halsen avskuren på ett slakteri. Ett exempel bara.

Att jägares och/eller slaktares avkommor skulle bli kallblodiga mördare pga vad deras föräldrar har för jobb eller hobby är ju helt galet.
Då är hela min släkt mördare.
Vi har jagat så långt bakåt i tiden som det finns spår av min släkt.

Du säger att du har jagat, och sen har du din syn att jägare gillar att mörda..
Lägg in dig. Snarast. Du är en fara för samhället.
Citera
2016-12-27, 09:34
Medlem
Klaedvikarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Näe; när åkl begär ngn häktad så finns det ingen förhärskande naturlag som bestämmer att häktning måste ske. Kanske/troligen blir de flesta initialt häktade (orkar ej goggla statistik) men det är inte ett självklart utfall.
På plats i tr vid häf finns inga ledamöter; bara en domare + notarie (i normalfall). (+ parterna)
Ja givetvis finns även ofta tolk på plats
Man sätter inte ut ngt datum för huf vid häf; åkl anger när hen bedömer att åtal kan väckas.

Edit: är i detta fall säker på att mgm blir häktad på sannolika.
Jae, du har rätt och jag mindes fel. Hade för mig att tingsrätten var samlad, men det var endast ordförande samt protokollförare.
Det blir väl Häktningsframställan idag, kan jag tro.

Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Det blir inte alltid så bara för att åklagaren påstår sannolika skäl/skälig misstanke och att de särskilda häktningsgrunderna föreligger. Det händer faktiskt att folk släpps. Det är ingen formsak, men åklagare begär oftast inte folk häktade om det inte finns tillräckliga skäl för häktning. Men det händer. Och rättens ledamöter? Det är bara EN häktningsdomare. Sen är det en offentlig försvarare och inget offentligt biträde. Man kommer inte överens om datum för huvudförhandling. Rätten bestämmer tid för när åtal ska väckas.
Ungefär samma svar här. Jag tror att vi alla kan enas med Åklagare Sammens om att Sannolika skäl föreligger. Och ja, det är ju Rätten som beslutar. I mordfall ska det nog till mycket för att inte denna skulle gå på åklagarens linje.

En annan tanke: Var finns Rikspolischefen nånstans, en dag som denna? Han brukar ju alltid ila till närmsta tv-soffa för att där grina något om den stackars gärningsmannen och dennes ofattbara öde... äh, visst fan, det gäller ju bara om gärningsmannen behöver tolk under Häktningsförhandlingen.
😉
Citera
2016-12-27, 10:37
Medlem
Universells avatar
http://www.expressen.se/nyheter/20-aringens-egna-ord--sa-att-han-blev-ranad/

Citat:
Enligt advokat Jan Nyman, som närvarat vid ett polisförhör, har 20-åringen berättat att han själv blev attackerad och utsatt för ett rånförsök på torsdagskvällen. Han ska, enligt sin egen version, ha blivit knivstucken. Därför tvingades han uppsöka sjukhus för vård.

Han förnekar all inblandning i dubbelmordet.

– Det är ett rånförsök. Han blev skadad, men lyckades springa därifrån, säger försvararen Jan Nyman på tisdagsmorgonen till Expressen.

Säger samma sak som förra gången "Intressant vändning"
Citera
2016-12-27, 10:46
Medlem
Simon Persson är misstänkt gärningsman!
Fick precis häktesframställan via mail från Hudiksvalls tingsrätt. Laddar upp när jag kommer hem!
Citera
2016-12-27, 10:49
Medlem
https://minfil.org/M0zcr9b2b6/Screenshot_2016-12-27-10-49-08.png

Ni får nöja er med en screenshot så länge som bevis för mitt påstående
Citera
2016-12-27, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BJonsson
https://minfil.org/M0zcr9b2b6/Screenshot_2016-12-27-10-49-08.png

Ni får nöja er med en screenshot så länge som bevis för mitt påstående

Varför sitter han hos polisen i Sandviken? Var det Gävle sjukhus han sökte vård i?
Citera
2016-12-27, 11:41
Medlem
Lutar åt att det är en tredje GM. Kanske taxichauffören?? Ska bli väldigt spännande att följa. 20-åringen kan ha blivit attackerad av samma som mördade paret.
Citera
2016-12-27, 11:42
Medlem
WaffeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudeheaven
Varför sitter han hos polisen i Sandviken? Var det Gävle sjukhus han sökte vård i?
Kan vara för att det inte finns något häkte i H-vall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in