2016-12-26, 18:28
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Vad är ärligt i att förminska gärningsmannens ansvar och skönmåla hans brottsregister?

På vilket sätt hjälper lögner och skönmålning av gärningsmannen till att förebygga framtida brott av samma karaktär?

Vad är "SD-mannens" agenda menar du?

Vad är bakgrunden till just detta specifika brott, enligt dig?

Martin är en anabolstin våldsdömd kvinnomisshandlande kåkfarare av sämsta sorten. Det finns inget "skönmålande" i den beskrivningen.

Han är två gånger dömd för "grova brott", bägge gångerna när han var väldigt ung (omyndig en gång) och har inte dömts för något "grovt brott" på 12 år.

I mitt tycke är han fortfarande en
våldsam återfallsförbrytare, men tydligen lägger domstolen vikt vid just om "grövre brott" begåtts och tar lättare på "lindriga/normalgradsbrott".
Tydligen tycker man att det är mindre allvarligt med flera upprepade lindrig brott och lägger inte så stor tyngd vid dessa eller vid Martins två grova brott eftersom det var så länge sedan.

Man värderar antagligen också om hans brott sista decenniet riktats mot gemene man eller skyddslösa främlingar. Det har inte varit så - ingen terrorism, kidnappning, mordbrand eller sexuella överfall etc.
Martins brott har fr a drabbat "hans kvinnor". Det går ju inte att då beteckna honom som "samhällsfarlig".

Jag har ännu bara läst referat av domen, inte hela, så det jag tror om hur domstolen resonerat kan jag inte vederlägga.

Martin är en skitstövel enligt mitt förmenande. Han lyste fara för vem som helst. Han ska sitta inne - länge - för sina brott. Men han har tillräckligt risigt CV utan att vi behöver lägga till något.
Lotta var en dum o naiv kvinna med trashiga värderingar som kunde tänka sig ett liv med Martin.

I kriminalhistoriken kommer detta brott och de inblandade personerna att beskrivas just så. Det finns ingen anledning att förfalska fakta eller "skönmåla" verkligheten.
Senast redigerad av Solglittret 2016-12-26 kl. 19:21.
Citera
2016-12-26, 18:54
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Varför skulle våldet mot just kvinnor vara den absolut viktigaste frågan?

Det dör mångdubbelt fler män pga mäns våld per år.

Ja det resonemanget förstår inte jag heller, varför skulle kvinnliga BO vara viktigare att värna om än manliga?
Men det kanske har med "igenkänningsproblematiken" att göra?

Samma "igenkännandefaktor" som gör att just detta fall med Lotta initialt fått sådan uppmärksamhet. Kvinnor som känt igen sig i den bild av Lotta som först presenterades. Inte lika lätt att känna igen sig i "krackhoran" som slås ihjäl av sin kille, eller invandrarkvinnan vars mans hederstänk gör att han dödar henne.

Det är säkert också därför som Lottas syster fortsätter att ljuga om fallet - om sanningen kommer fram så tycker många att Lotta inte var "som andra kvinnor" och intresset för brottet minskar.

Att framtidsplanera, försöka bli gravid med Martin och missbruka kokain med honom samtidigt som man ljuger till höger och vänster - är inte något som kvinnor i allmänhet vill identifiera sig med.
Senast redigerad av Solglittret 2016-12-26 kl. 19:47.
Citera
2016-12-26, 19:51
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Jag har ännu bara läst referat av domen, inte hela, så det jag tror om hur domstolen resonerat kan jag inte vederlägga.

Ber om ursäkt. Det ska stå "verifiera" och inget annat.
Senast redigerad av Solglittret 2016-12-26 kl. 19:53.
Citera
2016-12-26, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Martin är en anabolstin våldsdömd kvinnomisshandlande kåkfarare av sämsta sorten. Det finns inget "skönmålande" i den beskrivningen.

Han är två gånger dömd för "grova brott", bägge gångerna när han var väldigt ung (omyndig en gång) och har inte dömts för något "grovt brott" på 12 år.

I mitt tycke är han fortfarande en
våldsam återfallsförbrytare, men tydligen lägger domstolen vikt vid just om "grövre brott" begåtts och tar lättare på "lindriga/normalgradsbrott".
Tydligen tycker man att det är mindre allvarligt med flera upprepade lindrig brott och lägger inte så stor tyngd vid dessa eller vid Martins två grova brott eftersom det var så länge sedan.

Man värderar antagligen också om hans brott sista decenniet riktats mot gemene man eller skyddslösa främlingar. Det har inte varit så - ingen terrorism, kidnappning, mordbrand eller sexuella överfall etc.
Martins brott har fr a drabbat "hans kvinnor". Det går ju inte att då beteckna honom som "samhällsfarlig".

Martin är en skitstövel enligt mitt förmenande. Han lyste fara för vem som helst. Han ska sitta inne - länge - för sina brott. Men han har tillräckligt risigt CV utan att vi behöver lägga till något.
Lotta var en dum o naiv kvinna med trashiga värderingar som kunde tänka sig ett liv med Martin.

I kriminalhistoriken kommer detta brott och de inblandade personerna att beskrivas just så. Det finns ingen anledning att förfalska fakta eller "skönmåla" verkligheten.

Det kommer att leda till skärpt lagstiftning och LexLotta, tror jag.

"– Det finns stora brister på det här området. Men det är ett dolt strukturellt problem. Det handlar bland annat om attityder under rättegångar, hur kvinnor bemöts när de söker hjälp och att de inte får skydd när de ska vittna, säger Maria Hallenius Henrysson.

Lex Lotta skulle bland annat diktera en samordning av polisen, åklagarmyndigheten och socialtjänstens arbete. Allt för att undvika glipor i skyddsnätet.

De vill också inskärpa vikten av bättre riskbedömningar och utöka det förebyggande arbetet. Dessutom vill de att åklagaren får tydliga direktiv att använda sig av allmänt åtal när kvinnan drar tillbaka sin anmälan.

– Det är ett av de främsta skälen till att vi startat det här arbetet. Jag förstår att det ibland är svårt att driva ett ärende när bevisningen är tunn och kvinnor drar tillbaka sina anmälningar. Men bara för att det är svårt så ska inte en människa utsättas för livsfara."

Källa. www.dn.se/sthlm/martin-jonsson-doms-till-livstid-for-mordet-pa-lotta/
Citera
2016-12-26, 21:35
Medlem
Citat:
Varför skulle våldet mot just kvinnor vara den absolut viktigaste frågan?

Det dör mångdubbelt fler män pga mäns våld per år.

Jag kan också läsa BRÅs statistik. Och det var du som snöade in på just kvinnor.

Du kanske kan svara på varför män är så våldsamma mot andra människor? För det är dom uppenbarligen.

EDIT. Dock endast en minoritet av män.
Senast redigerad av Remark 2016-12-26 kl. 21:42.
Citera
2016-12-26, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Blir folk ens förvånade över svensk lagstiftning längre? Han hade ju fått ännu lägre straff om han inte åkt på narkotika också. Straffet sänks ju inte så mycket nu ändå då livstid inte är livstid i Sverige.

Hade det varit ett annat land hade det som exempel kunna bli att istället för livstid(bokstavligt talat) hade han fått 90år i fängelse. Men här blir det 18 med möjlighet att komma ut efter 12...

Ni vet förhoppningsvis vad ni ska rösta på nästa val om ni är trötta på daltandet i svenska fängelser och den horribla lagstiftningen.
Dessvärre finns det inget samband mellan straffens längd och mängden brott i ett samhälle.
Den demokrati som har de längsta straffen och sätter in störst andel av befolkningen i fängelse är USA. Det är också den demokrati som har högsta brottsligheten.
Citera
2016-12-26, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag kan också läsa BRÅs statistik. Och det var du som snöade in på just kvinnor.

Du kanske kan svara på varför män är så våldsamma mot andra människor? För det är dom uppenbarligen.

Låt oss titta på GM två val här livet:

Alternativ A: Dysfunktionell familj, ej bra i skolan, ej bra i idrott, ej naturlig ledare osv. Han kan då fortsätta att vara en vanlig, snäll, beige man som blir mobbad i skolan av flickornas favoriter, han kommer aldrig att få ett intressant statusjobb utan kommer snarare var arbetslös. Det motsatta könet vill inte ha med honom att göra förutom när deras coola pojkvänner driver med honom, han sitter möjligtvis i någon etta som socialen betalar i någon förort. Föraktad av kvinnor, föraktad av riktiga män och framför allt föraktad av samhället (inga soc.tanter som beundrar honom mellan 0800-1700), en vit, heterosexuell man som enligt samhället är ansvarig för allt ont som har hänt, händer och kommer att hända.

Alternativ B: Börja bygga muskler, ta anabola så att du blir stor och aggressiv, gå med i en gäng, mobba, gå på dom som är svagare än dig, slåss mot polisen i ditt huligangäng, få blickar av kvinnor, få beröring, få sex, få beundran av andra män, slå ihjäl en tönt, bli kung, få träffa soc.tanter som är på din sida, få samhällets stöd, då är förvisso en vit man men du är rätt man i samhällets ögon eftersom du är en våldsverkare, män är rädda för dig och kvinnor vill ha dig.

Så vad skulle ni välja för alternativ? Sitta i en etta för att ta livet av dig i din ensamhet föraktad av alla inklusive dig själv eller bli beundrad och åtrådd?
Citera
2016-12-26, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Bra att du själv upptäckte det viktigaste dvs. att VISSA män är våldsamma. Andra inte.

Jag har länkat ett antal gånger redan till forskning som visar att män som dödar sina kvinnor i nära relationer är inga "vanliga" svenssons. Där har du svaret varför de är våldsamma.

Det hade ju hela bunten antingen missbruksproblem, psykiska problem eller - både och.

Då behöver man inte längre "undra" varför de gör si eller så. De är inte "normala".

Ditt problem exempelvis är att du undrar VARFÖR Martin inte tog ansvar över sitt missbruk/sin våldsamhet etc.. Trots att du VET att han inte var normal. Han lider ju av antisocial personlighetsstörning. Han är inte som andra vanliga män är.

Därför anser jag det vara ointressant att fokusera på Martin och undra varför en psykiskt störd person inte fixar ett normalt liv och dess normer.

Hellre undrar jag då på vilket sätt Lotta var störd, eftersom hon inte heller tycks ha fixat ett normalt liv med normala relationer och normala normer.

Exempelvis undrar jag varför en till synes normal medelålderskvinna lägger sitt liv och dess viktiga beslut i händerna på ett psyko?
Citera
2016-12-27, 00:21
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Hellre undrar jag då på vilket sätt Lotta var störd, eftersom hon inte heller tycks ha fixat ett normalt liv med normala relationer och normala normer.

Exempelvis undrar jag varför en till synes normal medelålderskvinna lägger sitt liv och dess viktiga beslut i händerna på ett psyko?

Lotta var ingen "vanlig medelsvenssonkvinna".
Hennes handlingar och bevarade sms kombinerat med hennes historik gör henne ovanlig. Det är varken vanligt eller normalt beteende av en nästan 42-årig kvinna att skicka tusentals sms på några månader, att snorta kokain, festa runt varje vecka och delta i fängelse-muckar fester - medan man är hel eller halvt sjukskriven på grund av orkeslöshet. Och därtill orkar träna varje dag och köpa anabola svart för 1 000 kr.

Det är ett väldigt ovanligt liv för en medelålders kvinna.
Men förutom det rent olagliga kokain- och anabolbruket - så var hon faktiskt fri att välja detta ovanliga liv.
Hennes liv - hennes val.

Men ovanligheten i det liv hon valde är sannolikt också orsaken till att hon valde och fortsatte relationen med Martin.

Det hjälper inte att man försöker framställa henne som en oskuldsfull liten rädd flicka. Hon var inte det.
Citera
2016-12-27, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Ingen avslutar med mig - känns den repliken igen? Ärligt talat, det är sjukt det du håller på med. Du är av samma skrot och korn som kvinnorna som stod utanför rättssalen och trånade efter Juha Valjakkala som just hade mördat tre människor.

"Ingen avslutar med mig". Sa GM det till Lotta, eller till någon annan flickvän?
Citera
2016-12-27, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Ingen avslutar med mig - känns den repliken igen? Ärligt talat, det är sjukt det du håller på med. Du är av samma skrot och korn som kvinnorna som stod utanför rättssalen och trånade efter Juha Valjakkala som just hade mördat tre människor.

Är du alldeles stollig, människa? Ni som inte ser att Lotta tyvärr bidrog till sitt eget öde angriper de (oss) som förfäktar detta faktum. Jag har inte sett en enda debattör som menar att karln är oskyldig eller bör få ett mildare straff. Tvärtom.

Problemet är att det inte går att rädda alla, hur gärna man än vill. Vårt samhälle är ivrigt sysselsatt med att bygga bort faror av alla de slag, vi har nät under broar, mötesfria vägar, maskiner som är förreglade in absurdum för att man inte ska kunna fingra på dem och bli av med diverse kroppsdelar. Likförbannat händer det stup i kvarten.

Folk är fulla och hamnar på fel sida av motorvägen, de letar på en bro utan nät och hoppar, och tycker att man visst kan reparera en maskin som är igång för att vips bli av med en arm - eller livhanken. Vill man bete sig idiotiskt så gör man det.

I det här fallet förminskar det inte våldsverkens skuld det minsta. Men möjligheterna för Lotta hade varit goda att komma undan - i just det här fallet. Men hon ville hitta bron utan nät, och hon fann den.
Citera
2016-12-27, 00:37
Medlem
Tydligen har något hänt äcklet i häktet idag men ingen info finns om det....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in