Citat:
Ursprungligen postat av
Foolson
Vad är ärligt i att förminska gärningsmannens ansvar och skönmåla hans brottsregister?
På vilket sätt hjälper lögner och skönmålning av gärningsmannen till att förebygga framtida brott av samma karaktär?
Vad är "SD-mannens" agenda menar du?
Vad är bakgrunden till just detta specifika brott, enligt dig?
Martin är en anabolstin våldsdömd kvinnomisshandlande kåkfarare av sämsta sorten. Det finns inget "skönmålande" i den beskrivningen.
Han är två gånger dömd för "grova brott", bägge gångerna när han var väldigt ung (omyndig en gång) och har inte dömts för något "grovt brott" på 12 år.
I mitt tycke är han fortfarande en
våldsam återfallsförbrytare, men tydligen lägger domstolen vikt vid just om "grövre brott" begåtts och tar lättare på "lindriga/normalgradsbrott".
Tydligen tycker man att det är mindre allvarligt med flera upprepade lindrig brott och lägger inte så stor tyngd vid dessa eller vid Martins två grova brott eftersom det var så länge sedan.
Man värderar antagligen också om hans brott sista decenniet riktats mot gemene man eller skyddslösa främlingar. Det har inte varit så - ingen terrorism, kidnappning, mordbrand eller sexuella överfall etc.
Martins brott har fr a drabbat "hans kvinnor". Det går ju inte att då beteckna honom som "samhällsfarlig".
Jag har ännu bara läst referat av domen, inte hela, så det jag tror om hur domstolen resonerat kan jag inte vederlägga.
Martin är en skitstövel enligt mitt förmenande. Han lyste fara för vem som helst. Han ska sitta inne - länge - för sina brott. Men han har tillräckligt risigt CV utan att vi behöver lägga till något.
Lotta var en dum o naiv kvinna med trashiga värderingar som kunde tänka sig ett liv med Martin.
I kriminalhistoriken kommer detta brott och de inblandade personerna att beskrivas just så. Det finns ingen anledning att förfalska fakta eller "skönmåla" verkligheten.