2016-12-22, 13:18
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borgir82
Ingen våldsbrottsling har någonsin gjort sig så förtjänt av ett livstidsstraff som Martin Jonsson.I synnerhet genom det enorma mänskliga lidandet han har utsatt så många människor för.För att sen inte tala om vad han har kostat samhället i form av rättegångs- och advokatkostnader samt anstaltsvistelser.Han kommer att komma ut i juni 2028 förutsatt att han sköter sig.Redo att mörda igen.Finns ingen vård/behandling som kan göra honom frisk.Han är genuint jävla ondskefull rakt igenom.

Jag håller inte med dig. De som slog ihjäl Yara, han som brände fyra döda i Norrahammar, Hagamannen, Flink som dödade sju, Englas o Pernillas mördare etc har nog skapat mer lidande och kostat mer än Martin.

Martins sista grova våldsbrott skedde för mer än 10 år sedan och när spärrvakten skadades var Martin 17 år. Förutom spärrvakten o den unge mannen som dog på sjukhus månaderna efter misshandeln, har Martin hållit sig relativt lugn i över ett decennium - om man undantar misshandel av den juridiska termen "normalgraden" mot tidigare flickvänner. Det är "normalgradsmisshandel" + narkotikabrott han suttit inne för.

Kort sagt - för gemene man som inte ger sig i lag med Martin har han inte varit någon fara. Han varken rånar, sexmördar, våldtar eller slår främlingar på gatan.

Då kvarstår ju att han egentligen "bara" är farlig för den kvinna som inleder ett förhållande med honom - och tydligen inte ens då, eftersom Angelica klarat från vidare misshandel när hon sa stopp och fortfarande gillar Martin.

Kvar blir tydligen att en kvinna som inleder ett förhållande med Martin riskerar misshandel och en kvinna som inte sätter honom på plats riskerar att bli ihjälslagen.

Om man således ger fan i att bli kär i Martin - utgör han egentligen ingen fara på gatorna.
Så hade Lotta bara låtit bli honom hade hon också - precis som du o jag klarat sig undan Martin.
Det är därför några av oss härinne tycker kvinnan måste ta sitt ansvar o välja bort karlar som Martin. Det blir ju ännu viktigare nu när han faktiskt kommer ut på marknaden i egen hög person igen april 2029.
Senast redigerad av Solglittret 2016-12-22 kl. 13:21.
Citera
2016-12-22, 13:18
Medlem
Skulle kunna tänka mig att det i svenska mått var ett normalt straff för mord men med tanke på hans tidigare brottsliga karriär där han dessutom redan mördat en person innan så är det skandalöst att han inte får livstid...
Citera
2016-12-22, 13:19
Medlem
Cannabisministerns avatar
Citat:
115 kilo anabolapumpad kroppsbyggare som med sina knytnävar slog ihjäl Lotta Rudholm, 60 kilo.

I dag meddelade Svea hovrätt dom mot Martin Jonsson, 33: 18 års fängelse.

Det innebär att livstidsstraffet rivs upp.

"Så besviken, ville ha livstid", skriver Lottas syster Camilla Rudholm i ett sms till Expressen.

http://www.expressen.se/nyheter/martin-jonsson-far-sin-dom-om-lotta-mordet/
Citera
2016-12-22, 13:29
Medlem
MyBladeIsSharps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolatorsken97
Skulle kunna tänka mig att det i svenska mått var ett normalt straff för mord men med tanke på hans tidigare brottsliga karriär där han dessutom redan mördat en person innan så är det skandalöst att han inte får livstid...

Japp. Han skall sitta på livstid tycker nog allt vanligt hederligt folk.

Men vi ska inte skylla hovrättens dom på juristerna. Det är lagstiftarna som är problemet. Juristerna varnade dessutom regeringen inför den senaste lagändringen.

Det är lagstiftarna vi ska rikta vår vrede mot i detta fall. Domstolen har följt rådande praxis.
Citera
2016-12-22, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
HR sätter avgörandet på att den tilltalade inte dömts för uppsåt att döda tidigare och att det är mer än 10 år sedan han dömdes för grovt våld. Då förbiser man det faktumet att rättspraxis skärpts betydligt sedan dess. Hans modus vivendi talar starkt för att han inte är färdig med sitt våldsutövande och dödsmisshandeln av Lotta Rudholm är ännu ett starkt bevis för detta.

Dessutom borde det synnerliga hänsynslösa våldet som han utövade mot Lotta mycket väl kunna rendera livstidsstraff, återigen pga skärpt praxis och skärpta straffsatser i lagen.

Med stor sannolikhet kommer detta upp i HD och jag tror att de kommer ta upp det. Finns flera intrika juridiska spörsmål i det här fallet som kan tippa vågskålen mot en ännu strängare rättspraxis i liknande mål.

Ser fram emot att HD prövar detta ärende och som skapar skarpare rättspraxis. Sådana som Martin skall aldrig mera ut bland människor.

Mäns våld mot kvinnor måste få ett slut.
Citera
2016-12-22, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag håller inte med dig. De som slog ihjäl Yara, han som brände fyra döda i Norrahammar, Hagamannen, Flink som dödade sju, Englas o Pernillas mördare etc har nog skapat mer lidande och kostat mer än Martin.

Martins sista grova våldsbrott skedde för mer än 10 år sedan och när spärrvakten skadades var Martin 17 år. Förutom spärrvakten o den unge mannen som dog på sjukhus månaderna efter misshandeln, har Martin hållit sig relativt lugn i över ett decennium - om man undantar misshandel av den juridiska termen "normalgraden" mot tidigare flickvänner. Det är "normalgradsmisshandel" + narkotikabrott han suttit inne för.

Kort sagt - för gemene man som inte ger sig i lag med Martin har han inte varit någon fara. Han varken rånar, sexmördar, våldtar eller slår främlingar på gatan.

Då kvarstår ju att han egentligen "bara" är farlig för den kvinna som inleder ett förhållande med honom - och tydligen inte ens då, eftersom Angelica klarat från vidare misshandel när hon sa stopp och fortfarande gillar Martin.

Kvar blir tydligen att en kvinna som inleder ett förhållande med Martin riskerar misshandel och en kvinna som inte sätter honom på plats riskerar att bli ihjälslagen.

Om man således ger fan i att bli kär i Martin - utgör han egentligen ingen fara på gatorna.
Så hade Lotta bara låtit bli honom hade hon också - precis som du o jag klarat sig undan Martin.
Det är därför några av oss härinne tycker kvinnan måste ta sitt ansvar o välja bort karlar som Martin. Det blir ju ännu viktigare nu när han faktiskt kommer ut på marknaden i egen hög person igen april 2029.

Det säger du. Tvärsäkert.

Det vore en omvälvande personlighetsförändring hos Martin som då skulle skett. I fängelset.

Det resultatet har tidigare lyst med sin frånvaro. Hoppas att HD skapar strängare rättspraxis.
Citera
2016-12-22, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Starkt jobbat Martin, 33år gammal och redan dödat 2 personer utan att få livstid.
En man och en kvinna, blir det ett barn nästa gång?

Skandal.

Sossarna och deras k-amrater har i snart 100 år gjort fägelserna mer och mer bekväma och straffen mer och mer urholkade. De kriminellas röster har alltså köpts med skattebetalarnas pengar.

Att folk mördas, rånas, inte törs gå ut.... Ja det saknar betydelse för s-vetsarn och hans K-amrater.

Men Oisin Cantwell i Aftonbladet hycklar upprördhet över straffmätningen. Det gör han trots att han vet att vänstern köpt det kriminellas röster så länge folk kan minnas.
Citera
2016-12-22, 14:15
Avslutad
Citat:

Jag blir alldeles snurrig i huvudet, när jag försöker följa dina tankegångar.
NU sitter du och slätar över Martin, och har helt glömt bort dina tidigare åsikter om vilket uppenbart kriminellt utseende och beteende han har. DET du tidigare tyckte Lotta borde se, eftersom det var så uppenbart för alla oss andra, som förståndigt nog skyddar oss mot sådana som Martin.

Du sitter även och läxar upp folk, och säger till dem att de inte får kalla folk för idiot, när du upprepade gånger själv kallar Lotta för detsamma.

Som grädde på moset, så försöker du framställa dig själv som juridiskt kunnig. Du vill, men kan inte. Så du slänger in lite "juridiska termer" som du läst någonstans, och hoppas på att det blir rätt. Vilket det sällan blir. Men alltid lurar du nån dumj-vel.

SKANDAL med tidsbestämt!
Vilken j-vla julklapp till Lottas anhöriga.

Edit: Och du...
INGEN sätter Martin på plats, inte ens du.
Vem/vad tror du Martin är för typ av människa egentligen?
Det är ju där, du och Sno är helt ute och reser. Ni tror att Martin är en vanlig kille som bara är lite bråkig, mot vissa dumma kvinnor, som borde "sätta honom på plats". Jezus!
Senast redigerad av Pripps3.5 2016-12-22 kl. 14:30.
Citera
2016-12-22, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Det verkar så lätt, eller hur?

Men vet du vad Martin sa eller hotade henne med snarare, då hon kanske sa att hon kommer att anmäla honom? Vet du hur stark han var mot henne? Han hotade kanske att ta ihjäl såväl henne som hennes nära och kära? Och sannerligen är han kapabel till sådana handlingar. Vi har varit i luven på varandra tidigare gällande detta ämne och vi kommer inte komma någonstans nu heller. Men det fungerar inte så att allt är "svart eller vitt" = Anmäl så slipper du problemen, anmäl inte så får du skylla dig själv (enligt hur jag tolkar ditt resonemang)

Nu hade Lotta inga barn, men min fd plågoande hotade att döda våra barn om jag anmälde, pratade med någon osv. Man vill inte att ens nära o kära ska betala för dina dåliga val. Så man väljer att inte anmäla.

Jag vill minnas att Lotta faktiskt gjorde en anmälan med tog tillbaka den? Jag kan blanda ihop detta men såvitt jag vet så kan man inte ta tillbaka en sådan anmälan eller så förvandlas den till allmänt åtal. Minns jag fel gällande att hon anmälde och tog tillbaka?

Du minns rätt vad gäller anmälan. Åklagaren borde drivit ärendet vidare oavsett Lotta medverkade eller ej. Handläggningen utreds.
Citera
2016-12-22, 14:28
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Blir folk ens förvånade över svensk lagstiftning längre? Han hade ju fått ännu lägre straff om han inte åkt på narkotika också. Straffet sänks ju inte så mycket nu ändå då livstid inte är livstid i Sverige.

Hade det varit ett annat land hade det som exempel kunna bli att istället för livstid(bokstavligt talat) hade han fått 90år i fängelse. Men här blir det 18 med möjlighet att komma ut efter 12...

Ni vet förhoppningsvis vad ni ska rösta på nästa val om ni är trötta på daltandet i svenska fängelser och den horribla lagstiftningen.
Citera
2016-12-22, 14:30
Medlem
Citat:
Mkt ovanligt att HD tar upp ett dylikt fall enl juristerna.

Mordet på Lisa Holm hamnade hos HD.
Citera
2016-12-22, 14:30
Medlem
borgir82s avatar
Citat:

Skämtar du med mig nu,eller!? Han har samlat på sig 13(!)st tingsrättsdomar där samtliga avser våldbrottslighet.Han är en fullblodspsykopat och direkt livsfarlig mot allmänheten och ett hot mot samhället.Därför måste han sitta inne på livstid.Hur kan du ens påstå nåt så idiotiskt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in