2016-11-09, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
En beprövad klassiker för sömn är Propavan. Ser inte att du har den. En del tål inte den, men oftast då att dom tar den i för stor dos. den är långverkande och inte vanebildande.

Har prövat propavan flera gånger och i olika doser, men får myrkryp i benen av den, så går inte alls.
Men varit utan melatonin 3 nätter nu, sover bra utan den där abrupta känslan när man vaknar. Kändes ännu bättre i morse då jag kunde få vakna till lite undan för undan igen Har varit piggare på dagarna också. Det enda jag tar i stället är tre attarax istället för två på kvällen, och dom är ju inte vanebildande. Så melatonin verkar inte vara något för mej.
Citera
2016-11-09, 19:54
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
melatonin 5mg från natrol verkar funka klockrent på mig .. beställde på ebay.. konstigt nog hade inte tullen gjort en enda skråma på pakektet , trots man kunde känna det va en pillerburk och skramlade.. Och stod inte vad det va i heller på ngt papper. Kunde lika gärna varit en stor burk full med crack eller meth?
När jag köpte ett gammalt kameraobjektiv på ebay så hade tullen rivit sönder skiten 10 gånger om , säkert i varje land det passerade. Kartongen såg ut som en fotboll av tejp när den kom fram
Fått hem pillerburkar många gånger inklusive läkemedelsklassad substans(ej narkotika) utan strul, förhållandevis få paket som fastnar och 5mg melatonin är mycket, bör använda lägsta möjliga dos.
Citera
2016-11-11, 16:37
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Fått hem pillerburkar många gånger inklusive läkemedelsklassad substans(ej narkotika) utan strul, förhållandevis få paket som fastnar och 5mg melatonin är mycket, bör använda lägsta möjliga dos.
jo , nu börjar jag tro det är för mkt ...ett piller gör så jag somnar lätt .. dag 2 är jag astrött och somnar utan piller .. dag 3 hyperaktiv och kan inte sova utan ..
Men klarar ta mig upp ur sängen I tid .. trots trötthet. .det gick inte med imovane.
Senast redigerad av japanskbrud 2016-11-11 kl. 16:44.
Citera
2016-11-16, 11:45
Medlem
Är det någon annan här som nästan får ett cannabisliknande rus av melatonin?

Efter att jag hade tagit en halv 5mg igår kändes det nästan som gubbarna på TV var urklippta från tv-skärmen. Sen tycker jag man känner sig lite allmänt bäng också. Trögtänkt och fnittrig typ.

Sänker inte melatonin kortisol akut också?
Citera
2016-11-16, 11:57
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaeckan

Efter att jag hade tagit en halv 5mg igår kändes det nästan som gubbarna på TV var urklippta från tv-skärmen. Sen tycker jag man känner sig lite allmänt bäng också. Trögtänkt och fnittrig typ.

börja med 0,2 mg
Citera
2016-11-16, 18:56
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaeckan

Melatonin påverkar bla kortisol ja därför bör du använda lägsta möjliga dosering, 0.2mg som ovanstående skriver funkar jättebra för en del.
Citera
2016-12-08, 01:14
Medlem
Jag vill ta med mig melatonin till thailand för jetlag. Inga problem eller?
Citera
2016-12-08, 01:34
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leeila
Jag vill ta med mig melatonin till thailand för jetlag. Inga problem eller?

https://www.google.se/search?q=melatonin+till+thailand&oq=melatonin+till +thailand&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&ie=UTF -8#q=melatonin+legal+thailand
Citera
2016-12-15, 04:59
Medlem
nocturne.no2s avatar
Haha, alltså.. Fick 5 mg utskrivet och för en gång skull kollade jag inte upp medicinen själv utan litade på läkarens dos - 1 till 3 tabletter. Första natten tog jag två eftersom jag sovit 4h natten innan och sovit innan på eftermiddagen, sov 8h men var rätt groggy dagen efter. Inatt var andra natten, var orolig att det inte skulle ha så stor effekt så jag tog en och en halv tablett (7.5mg), tog dosen runt kl 23, däckade efter 90 min och vaknade upp nu 04.15 eller nått sånt. Kommer säkert somna om men känner mig inte särskilt sömnig just nu.

Nu förstår jag ju att det är en rätt stor dos särskilt för mig som inte väger nått, ser några webbsidor där så låga doser som en tiondels milligram rekommenderas från början. 7.5mg säger till kroppen att nu jävlar är det natt, och när det går ur kroppen är det klart man vaknar. Rekommenderar folk som vaknar upp på natten att prova en mycket mindre dos, jag ska prova att ta en tiondels 5mgare i en vecka och se. Funkar det bra så får jag hålla på i 1000 dagar för att använda upp min burk haha
Senast redigerad av nocturne.no2 2016-12-15 kl. 05:01.
Citera
2016-12-26, 23:22
Medlem
Är det någon som likt mig råkat ut för att få förhöjt blodsocker av melatonin? Har tagit 1mg melatonin tillsammans med en propavan den senaste veckan och mätte en morgon mitt socker och upptäckte att det var förhöjt... Har googlat och sett att det tyvärr kan ske.
Finns någon här som har erfarenhet och vet om det hjäper att minska dosen?
Citera
2016-12-26, 23:43
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HsEgen
Är det någon som likt mig råkat ut för att få förhöjt blodsocker av melatonin?
Melatonin kan påverka kortisol, lågt kortisol kan trigga adrenalinpåslag som höjer blodsockret...spekulativt men enda förklaringen jag kan komma på, vad händer om du tar 0.5mg istället?
Citera
2016-12-27, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Melatonin kan påverka kortisol, lågt kortisol kan trigga adrenalinpåslag som höjer blodsockret...spekulativt men enda förklaringen jag kan komma på, vad händer om du tar 0.5mg istället?

Nej jag har inte gjort det än. Jag ville pausa lite från melatonin efter det. Jag hade även en pytteliten spontan blödning i en åder på mitt knä efter några dagar med melatonin i kombination med propavan. Båda kan ha effekten att minska mängden trombocyter. Vill därför vara lite försiktig.
Men frågan är om det hjälper att minska dosen eller om kroppen reagerar likadant ändå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in