2016-12-26, 22:32
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Tycker vi kan lämna spåret att hon skulle tagit sig mot Köpenhamn därhän. Hon försvann på vägen mellan tågstationen och sitt hem. Det har inte förekommit några som helst pålitliga uppgifter om en pojkvän i Köpenhamn, eller att hon skulle åkt dit. Polisens tidigare eftersökningar tyder också på att se sista spåren efter henne är i Korsør.

Varför komplicera saker i onödan?
Därför att kroppen hittade för långt borta. Marina, Vatchareeya och Lisa hittades inom en mil från platsen för försvinnandet. Lovisa hittades fyra mil bort, men det var på en plats som var känd för GM. Holger hittades 20 mil bort, men det är ett lite speciellt mord.
Citera
2016-12-26, 22:35
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Att vara med i kyrkokören tycker jag i sig är en uppgift som tyder på präktighet snarare än äventyrlighet.

Att i hemlighet klockan 04 på natten försöka ta sig till Köpenhamn, drygt två timmar bort, är inte något som vilken tjej som helst gör.
De enda uppgifter vi har om Emilie kommer från anhöriga och vänner via media. Självfallet framställs hon som en helylletjej, inget annat är att vänta. Det har hänt förut att 17-åringar har rymt.
Citera
2016-12-26, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin
Därför att kroppen hittade för långt borta. Marina, Vatchareeya och Lisa hittades inom en mil från platsen för försvinnandet. Lovisa hittades fyra mil bort, men det var på en plats som var känd för GM. Holger hittades 20 mil bort, men det är ett lite speciellt mord.

45 minuter med bil är inte så långt om GM känner till platsen sedan tidigare.

Polisen skulle förstås känt till om hon bestämt träff med någon i Köpenhamn, Borup eller annorstädes, givet stt hon och den mystistke främligen hon isåfall skulle ha stämt träff med inte kommunicerade via brevduvor eller burktelefon. Facebook och SMS har polisen förstås läst igenom. Alla samtalslistor är kontrollerade. Att hon tagit en spontantur är inte trovärdigt.
Senast redigerad av Aethelred 2016-12-26 kl. 22:44.
Citera
2016-12-26, 22:50
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
45 minuter med bil är inte så långt om GM känner till platsen sedan tidigare.

Polisen skulle förstås känt till om hon bestämt träff med någon i Köpenhamn, Borup eller annorstädes, givet stt hon och den mystistke främligen hon isåfall skulle ha stämt träff med inte kommunicerade via brevduvor eller burktelefon. Facebook och SMS har polisen förstås läst igenom. Alla samtalslistor är kontrollerade. Att hon tagit en spontantur är inte trovärdigt.
Jag vet inte hur det är i Danmark, men i Sverige får teleoperatörer inte spara innehållet i samtal eller SMS, såvida inte ålagda av myndighet. Så polisen har inte läst SMS eller lyssnat på samtal. Förhoppningsvis ger samtalslistorna ett spår till mördaren, det vet vi inte ännu.

Tillägg: Eftersom inget hittills tytt på att Emilie hade för avsikt att ge sig av till Köpenhamn har de delarna av samtalslistorna inte undersökts närmare ännu.
Senast redigerad av ArseneLupin 2016-12-26 kl. 23:00.
Citera
2016-12-26, 23:00
Medlem
Det där med att hon skulle vara någon präktig kyrklig tjej bara för att hon är med i kyrkokören kan man nog lägga på hatthyllan. Hon vara ute och söp och rökte vattenpipa. I sociala medier så har hon publicerat bilder där alkoholen flödar så hon gillar antagligen precis som de flesta tonåringar att festa.
Citera
2016-12-26, 23:01
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Det där med att hon skulle vara någon präktig kyrklig tjej bara för att hon är med i kyrkokören kan man nog lägga på hatthyllan. Hon vara ute och söp och rökte vattenpipa. I sociala medier så har hon publicerat bilder där alkoholen flödar så hon gillar antagligen precis som de flesta tonåringar att festa.
Påminner om Vatchareeya. Hon var en helylletjej, enligt föräldrarna och media. FUP gav en annan bild.
Citera
2016-12-26, 23:05
Medlem
Citat:
Påminner om Vatchareeya. Hon var en helylletjej, enligt föräldrarna och media. FUP gav en annan bild.

Så är det alltid. När media sätter igång propagandamaskinerit så har alla bara hjälp pensionärer över gatan och sjungit i kyrkokören hela dagarna.
Citera
2016-12-26, 23:15
Medlem
Att åka till Köpenhamn spontant kl 4 på morgonen efter att ha umgåtts med vänner hela natten känns väldigt osannolikt, helylle eller inte. Hade hon nyligen haft kontakt med någon pojkvän eller annan som bodde där, så hade den personen varit ordentligt kollad, inom ett par dagar efter att hon försvann. Dessutom tycks ju hennes mobil lagt av minuter efter att hon skilts från sina kompisar. Mycket osannolikt att det inte har med överfallet att göra. Det kan vara en ren tillfällighet, och att brottet sker senare, men det är inte det troliga.
Citera
2016-12-26, 23:18
Medlem
Troians avatar
Citat:

Citat:
De enda uppgifter vi har om Emilie kommer från anhöriga och vänner via media. Självfallet framställs hon som en helylletjej, inget annat är att vänta. Det har hänt förut att 17-åringar har rymt.

Jag förutsätter att vi har att göra med ett sexualmord, där relation mellan BO och GM saknas och GM är bilburen. Utifrån det är sex mil förhållandevis långt, men inte något anmärkningsvärt. Heléne hittades runt 2,5 mil bort, och Engla var väl något liknande?

Fast man kan ju också vända på det: Att klockan 04 på morgonen i hemlighet vilja ta sig till en stad 2-2,5 timmar bort är för de flesta "för långt". Återigen finns det inget som tyder på att hon ville till Köpenhamn, och inte heller vad vi vet några vittnesuppgifter eller tekniska spår som pekar åt det hållet.

Jag håller med om att vi inte kan hålla kusinens ord för sanna för att denne sagt dem, men man kan försöks skapa dig en bild av EM ändå, och jag får verkligen inte en känsla av att det är en strulmaja.

Men om hon nu skulle viljat ta sig till Köpenhamn, vad menar du då att vi ska med den uppgiften till? Vad är så att säga nästa steg i resonemanget? Tänker du att hon skulle liftat med en okänd och blivit mördad på vägen, eller att hon blev hämtad av den i Köpenhamn som hon ville träffa?
Citera
2016-12-26, 23:24
Medlem
Troians avatar
Citat:
Jag vet inte hur det är i Danmark, men i Sverige får teleoperatörer inte spara innehållet i samtal eller SMS, såvida inte ålagda av myndighet. Så polisen har inte läst SMS eller lyssnat på samtal. Förhoppningsvis ger samtalslistorna ett spår till mördaren, det vet vi inte ännu.

Tillägg: Eftersom inget hittills tytt på att Emilie hade för avsikt att ge sig av till Köpenhamn har de delarna av samtalslistorna inte undersökts närmare ännu.

Innehållet nej, men själva kommunikationen sparas. Det vill säga har hon skickat eller tagit emot samtal eller SMS så har ju det spårats. Innehållet i typ iMessage finns ju också hos Apple.

Men i grunden har du ju rätt i sak, har kontakten skett via WhatsApp, KIK eller Snapchat så är det väl bara registrerat som datatrafik och då är det inte säkert att polisen har koll, så till vida man inte har kännedom om hennes konton och kontaktat och fått ut information från respektive tjänsteleverantörer.
Citera
2016-12-26, 23:25
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Att vara med i kyrkokören tycker jag i sig är en uppgift som tyder på präktighet snarare än äventyrlighet.

Att i hemlighet klockan 04 på natten försöka ta sig till Köpenhamn, drygt två timmar bort, är inte något som vilken tjej som helst gör.

Nja, jag vet inte. Hade en del kompisar när jag växte upp som inte var överdrivet präktiga men sjöng i kyrkokören för att de hade det intresset, musik och kören var det som fanns med lite tillfällen att åka iväg och sjunga då och då.

Jag tycker dock det verkar tveksamt om hon skulle gett sig iväg mot Köpenhamn, Borup (eller Roskilde) men däremot kan jag tänka mig att hon möjligtvis råkat på någon som hon känner ytligt och kanske följt med denne. Den väg vänner uppger att hon brukar gå var ju genvägen genom något parkliknande område, där är det väl möjlugt att hon skulle kunnat bli överfallen utan att någon märker eller hör om hon kallar på hjälp, men då ska väl kroppen släpas därifrån till bil sedan. Fast vad jag förstår ligger parkområdet hyfsat nära stationen, vilket ev skulle kunna passa med att telefonen dör.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-12-26 kl. 23:31.
Citera
2016-12-26, 23:26
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor

Ja, alltså präktighet och att dricka utesluter ju inte varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in