2016-12-26, 16:41
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Har bolånebubblan spruckit än?

Jag har varit upptagen med julbord och besök hos geografiskt avlägsna släktingar i dagarna tre, så jag är inte uppdaterad på Cervenkas senaste gospel.

Japp den har spruckit, priserna har gått ned 0,7% på Gotland under julhelgen.
2016-12-26, 18:23
Medlem
Fantastiskt

Det börjar bli tjatigt med alla konstiga bubbelspekulationsobjekt, men detta är ju onekligen lite speciellt, eller rättare sagt helknasigt ...

www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-kungsholmen-stockholms-kommun-kungsklippan-11,-2tr-10631316

Yta: 24 kvm
Startpris: runt 2 mille.
Standard och design: blähä ...
Läge: K-holmen/S-holm. Toppenbra, iaf för en barnlös singel. Det är nära till allt kul, centralen, Rålis osv ...
Närmiljö: allmänt trist, nästan helt utan grönska ... luften är kass, typisk för innerstan i S-holm.

Notera den totala bristen på flärd i kök och toalettrum. Mkt basala lösningar, som hittas i varenda litet förortskök, riket runt ...

Toalettrum var det ja ... inte badrum ... duschen delas med grannar, i trapphuset, och detta "drömboende" (som mäklaren kallar det) är alltså otroligt spartanskt.

Jag har själv bott i detta område, och saknar det inte.

Jaha ja ... denna lilla etta är alltså inte bara halvful och dyr. Den är omodern, och de flesta hoppas väl kunna lämna delade badrum bakom sig efter avklarad värnplikt och/eller studentboende ....

Men dagens svintäta spekulanter tycker att det är kul att pröva igen ... jag säger då det ...

Välkommen, du nya, knäppa värld ...

Nu börjar spekulanternas preferenser bli helt absurda ... man ska alltså pynta 2.5 - 3 mille (där hamnar väl slutnotan) för en snäv, spartansk livsmiljö som vanligt folk valde bort för evigheter sedan.

Och överklassen (och wannabe-överklassen) betalar alltså massor för pyttelitet och fult och belånar maximalt, medan knegarna Sune och Lisa Svensson bor ute i spenaten eller i en småstad, har massor av yta, frisk luft, en stor fin kåk, pengar över och massor av förvaringsutrymmen ... och egen dusch

Nånting är lite skevt, om du frågar mig ...

Det är många som tycker att vi S-holmare är lite dumma i huvudet, och jag är benägen att hålla med. Och jag tror inte att de legendariskt bittra norrlänningarna blir mindre bittra när bubblan sjunker ihop, och alla får vara med och betala för att ett fåtal vill spela poker, med bostäder som spelmarker ...
Senast redigerad av Eremona2.0 2016-12-26 kl. 18:38.
2016-12-26, 20:29
Medlem
HannaStjaernes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
En legitim frågeställning är om det var rätt att tvinga dessa människor att ge sig in i bostadsmarknaden och ta alla dessa lån, de inte kommer klara av när räntorna går upp eller om de blir arbetslösa.
Ingen tvingade dem att ta lånen. Det är ingen mänsklighet att bo i en storstad.
2016-12-26, 20:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
En legitim frågeställning är om det var rätt att tvinga dessa människor att ge sig in i bostadsmarknaden och ta alla dessa lån, de inte kommer klara av när räntorna går upp eller om de blir arbetslösa.

Varför tror du de inte klarar höjda räntor när bankerna kräver att de klarar runt 7% för att få lånet från början? Blir de arbetslösa får de väl ordna nytt vilket inte är något problem i en storstad men möjligen på en liten ort men då får de väl sälja.
2016-12-26, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Fantastiskt

Det börjar bli tjatigt med alla konstiga bubbelspekulationsobjekt, men detta är ju onekligen lite speciellt, eller rättare sagt helknasigt ...

www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-kungsholmen-stockholms-kommun-kungsklippan-11,-2tr-10631316

Yta: 24 kvm
Startpris: runt 2 mille.
Standard och design: blähä ...
Läge: K-holmen/S-holm. Toppenbra, iaf för en barnlös singel. Det är nära till allt kul, centralen, Rålis osv ...
Närmiljö: allmänt trist, nästan helt utan grönska ... luften är kass, typisk för innerstan i S-holm.

Notera den totala bristen på flärd i kök och toalettrum. Mkt basala lösningar, som hittas i varenda litet förortskök, riket runt ...

Toalettrum var det ja ... inte badrum ... duschen delas med grannar, i trapphuset, och detta "drömboende" (som mäklaren kallar det) är alltså otroligt spartanskt.

Jag har själv bott i detta område, och saknar det inte.

Jaha ja ... denna lilla etta är alltså inte bara halvful och dyr. Den är omodern, och de flesta hoppas väl kunna lämna delade badrum bakom sig efter avklarad värnplikt och/eller studentboende ....

Men dagens svintäta spekulanter tycker att det är kul att pröva igen ... jag säger då det ...

Välkommen, du nya, knäppa värld ...

Nu börjar spekulanternas preferenser bli helt absurda ... man ska alltså pynta 2.5 - 3 mille (där hamnar väl slutnotan) för en snäv, spartansk livsmiljö som vanligt folk valde bort för evigheter sedan.

Och överklassen (och wannabe-överklassen) betalar alltså massor för pyttelitet och fult och belånar maximalt, medan knegarna Sune och Lisa Svensson bor ute i spenaten eller i en småstad, har massor av yta, frisk luft, en stor fin kåk, pengar över och massor av förvaringsutrymmen ... och egen dusch

Nånting är lite skevt, om du frågar mig ...

Det är många som tycker att vi S-holmare är lite dumma i huvudet, och jag är benägen att hålla med. Och jag tror inte att de legendariskt bittra norrlänningarna blir mindre bittra när bubblan sjunker ihop, och alla får vara med och betala för att ett fåtal vill spela poker, med bostäder som spelmarker ...

Utgångspriset 1 895 000 är ett solklart lockpris eftersom detta objekt är värt minst 2 500 000 om man tittar på liknande objekt.

Mäklaren borde skämmas, som så många andra som lägger priserna alldeles för lågt med flit. Finns det inga regler mot detta?
2016-12-26, 21:02
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u71ds
Utgångspriset 1 895 000 är ett solklart lockpris eftersom detta objekt är värt minst 2 500 000 om man tittar på liknande objekt.

Mäklaren borde skämmas, som så många andra som lägger priserna alldeles för lågt med flit. Finns det inga regler mot detta?
Jag reagerade också på hur billig lägenheten var. Det finns ju för helvete tillgång till dusch i trapphuset! Bara detta unika faktum borde lägga priset på minst en miljon till. Jag ger mig fan på att toaletten är en så kallad "vattenklosett" också, där bajskorvarna transporteras ut ur bostaden genom ett rör med rinnande vatten. Inget behov att tömma en skittunna med andra ord. Ytterligare en miljon på priset för det vågar jag påstå är rimligt.
2016-12-26, 21:06
Medlem
Citat:
Utgångspriset 1 895 000 är ett solklart lockpris eftersom detta objekt är värt minst 2 500 000 om man tittar på liknande objekt. Mäklaren borde skämmas, som så många andra som lägger priserna alldeles för lågt med flit. Finns det inga regler mot detta?

Ha ha Slå till vet ja ... en garderob med dusch i trapphuset, det är ju rena drömmen, om man har två mille Eller inte ... det är som sagt fascinerande att se, hur gårdagens sunkstandard (utedass och delad dusch var väl ingen ledsen att överge på 1900-talet) har blivit dagens lyx ...

Nu var ju inte ett utedass kopplat till den här halvfula ettan, och jag överdrev, men det blir väl nästa steg ... skit på gården, bär din egen bajstunna, och bo i ett fönsterlöst källarrum på Östermalm, för 4 mille Skynda och fynda ...

När källarhålan säljs kommer du att säga samma sak: oj, detta är ju värt

Regler och regler ... mäklarbranschen är ju ett träsk, där alla vill sko sig, och jag tror inte det finns nån skam nånstans ... varför skulle det finnas en regel mot lockpriser
2016-12-26, 21:08
Medlem
http://www.svd.se/del-1-det-varsta-scenariot-atergang-till-det-normala

Vad tror ni, är en återgång till det normala (6% ränta) ett tänkbart scenario inom 3-5 år?
2016-12-26, 21:21
Medlem
fidelios avatar
Citat:

Vad tror ni, är en återgång till det normala (6% ränta) ett tänkbart scenario inom 3-5 år?

Finns den att läsa för de som saknar abonemang?
2016-12-26, 21:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Nej
2016-12-26, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Jag reagerade också på hur billig lägenheten var. Det finns ju för helvete tillgång till dusch i trapphuset! Bara detta unika faktum borde lägga priset på minst en miljon till. Jag ger mig fan på att toaletten är en så kallad "vattenklosett" också, där bajskorvarna transporteras ut ur bostaden genom ett rör med rinnande vatten. Inget behov att tömma en skittunna med andra ord. Ytterligare en miljon på priset för det vågar jag påstå är rimligt.

Ha ha 😊

Nån måste ju skriva en parodi nån gång, sammanfatta denna sjuka epok. Kolla, lyan har fönster! Och toa inne! Då addar vi tre mille.

Och bostadsspekulanterna bara näää... det är inget konstigt alls. Marknaden har alltid rätt, och alla problematiseringar är överflödiga.
2016-12-26, 21:28
Medlem
Citat:

Ja.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in