2016-12-26, 17:43
Medlem
GAMLE SVARTENs avatar
Som medelålders medborgare i det här landet kan jag titta mig omkring på släkt och vänner och konstatera att vi kollektivt är en del av motorn bakom den så framgångsrika svenska modellen. Vi har tagit ansvar för oss själva, våra barn och familjer och övriga medborgare genom långa studier, hårt arbete, egenföretagande och acceptans av skyhöga skatter.

Självklart har vi förtjänat vår välfärd då det är vi själva som producerar den!
Senast redigerad av GAMLE SVARTEN 2016-12-26 kl. 17:47.
Citera
2016-12-26, 17:45
Medlem
Emelie Åkerlind tillhör antagligen den unga naiva generationen. En generation som har växt upp med välfärd. Problemet är att Emelie bara ser det som är framför näsan på henne. I detta fall ensamkommande som med stor sannolikhet är ekonomiska migranter från Afghanistan.

Om Emelie hade insett att det finns miljontals barn som lever i extrem fattigdom så hade hon också insett det djupt orättvisa i att relativt välmående unga män från Afghanistan, utser sig själva till mottagare av Sveriges välfärd, något som kostar extremt mycket per person. För den summan på omkring en miljon kronor som varje ensamkommande kostar skulle tusentals få ett bättre liv i sina hemländer.

Det finns över en miljard människor som lever i extrem fattigdom, till dem hör inte unga män från Afghanistan.

Sedan är inte Sverige byggt av socionomer och HVB-personal. Landet byggdes upp av människor som arbetade hårt i vårt ofta kalla och grå land, människor som ville bygga ett bra land för sina barn att växa upp i. De skulle nog vrida sig i sina gravar om de såg hur illa vi förvaltat landet.
Citera
2016-12-26, 17:48
Medlem
När Saudi hittade olja blev kungen rik... När Norge hittade olja blev norskarna rika.. stor skillnad på mentalitet.
Citera
2016-12-26, 17:52
Medlem
Juliusdreads avatar
Vilket trams, hon borde steriliseras och omyndigförklaras för allas bästa. Just jag har inte kämpat och jobbat ihop allt bra som fortfarande finns kvar i Sverige, det har däremot min mor och far, mina mor och farföräldrar samt tidigare generationer. Däremot så kämpar jag för att jag,min framtida avkomma och mitt folk ska få det bättre likt mina förfäder gjort. Det är ingen slump utan långt och hårt kollektivt arbete som har gett oss vårt välstånd. Inte fan kröker jag min rygg och sliter för att vi ska slumpa bort allt på att blandas ut med lycksökare från jordens skuggsida.
Citera
2016-12-26, 18:10
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Vem har rätten att bestämma vem eller vilka som ska få samma privilegier som svenska medborgare? Borde inte alla ha samma mänskliga rättigheter, samma möjligheter och förutsättningar för att skapa ett tryggt och stabilt liv?

Det enda som skiljer ”dom” och ”oss” åt är vilken plats på jorden vi är födda. ”Vi svenskar” har inte förtjänat vår välfärd; Vi hade turen att födas in i det.

Det finns en grundläggande sak som Emelie Åkerlind inte förstår. En stor anledning till att vi har ett stort välstånd och ganska lugnt här i Sverige är hur vi svenskar fungerar som grupp. Vi kan samarbeta, resonera, tänka logiskt och är ganska fredliga av oss.

På bilden till hennes debattartikel skymtar vi en afrikan. Om vi byter ut Sveriges runt 7-8 miljoner etniska svenskar till 7-8 miljoner svarta afrikaner. Skulle Sverige se likadant ut? Skulle vi ha samma välstånd då? Skulle landet vara lika fredligt då?

Jämför med t.ex Haiti, som är en av få länder utanför Afrika som har en i stort sett helt svart befolkning. Skulle Sverige vara mer likt Haiti eller mer likt dagens Sverige, om alla etniska svenskar byttes ut mot svarta afrikaner?

Det tål att tänkas på. Och medan man funderar på detta, bör man fråga sig om det enbart är fråga om tur att svenskarna kommit dit svenskarna har kommit. Eller om folkets egenskaper är en viktigare faktor.
Citera
2016-12-26, 18:37
Medlem
Wayaheads avatar
Pga att media idag är styrt av feminister så får galningar som Emelie Åkerlind utrymme att lyftas upp och breda ut sig, precis som så många andra as som Kakan, Sahlin, Romson, Spyman, Ärkebiskopen, Fi och alla andra träskpaddor på tjejdagiset i Rosenbad. Den som inte förstår att det är statsfeminismen som sänker Sverige kan inte ha förstått mycket!
Citera
2016-12-26, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Skitsnack. Sveriges välfärd har inget med "tur" att göra - vårt välfärdssamhälle skapades tack vare äldre generationers hårda arbete.

Exakt. Olika typer av moral som skattemoral och arbetsmoral. Arbetet för en gemensam välfärd, hög utbildningsnivå och en möjlighet för alla att utbilda sig. Även sekulariseringen har bidragit till att vi i Sverige är där vi är idag, att vi inte låtit religionen stå i vägen för vårt lands utveckling.

Det har verkligen inget med tur att göra.

Och även om det vore "tur" så betyder det inte automatiskt att det är en god ide att rasera allt det fina för att ge bort det till de som varken är tacksamma eller vill vårda det arvet.

Först när de inte kan köpa sina iPads och de inser att för att du öser "godhet" över människor så blir de inte automatiskt goda så kommer godhetsknarkarna att börja undra lite om det hela var en så bra idé.....
Citera
2016-12-26, 18:40
Avslutad
Emelie Åkerlind är förmodligen sjukt störd och rubbad, kanske borde sitta på låst klinik.
Hon får säkert ligga mycket med skäggbarnen men det hade varit mycket billigare för oss att köpa hit några manliga horor sm hade velat röra henne.
hon är en svårt sjukt och störd människa som kommer bidra till att Sverige kommer falla sönder helt
Citera
2016-12-26, 18:45
Medlem
Vi har inte haft tur! År 1900 var Sverige ett av Europas fattigaste länder, men pga våra förfäder slit, innovativa förmåga lyckades som bygga Sverige till ett av de bäst ekonomiskt stabila länderna. Vi hade inte tur. Våra förfäder gav sina liv för oss och vi kastar bort skiten.
Citera
2016-12-26, 18:46
Medlem
ganglere2s avatar
Tyvärr så är det just den inställningen som många av "våra" styrande har.
Citera
2016-12-26, 18:48
Medlem
loqus avatar
Emelie och baaarnen borde väl vara glada att de hade tur att födas till människor. De kunde ju lika väl fötts till grisar och blivit julskinkor.
Citera
2016-12-26, 18:49
Medlem
Ja vi hade tur att födas här, det är svårt att argumentera ifrån punkt slut.

Det Emelie gör är att spela på känslor, jag kan förstå henne när hon jobbar nära den gruppen människor att hon känner som hon gör. Men den stora frågan blir, om vi skulle ta hit alla som behövde hjälp i världen då hade vi inte haft någon hjälp att ge. Varför ska dessa asylanter som har tur att komma hit få hjälp och inte dom som stannat kvar?

Man kan inte hjälpa alla, vi kan inte låta personer som Emelie få fotfäste. Sverige lever i någon skuld som inte finns till andra människor. Vi skänker otroliga belopp i bistånd och svenskar är verkligen ett folk i stort som tänker på gemene man och hjälper till, ingen kan påstå något annat.

Slutsats. Emelie har rätt i allt hon skriver, men verkligheten fungerar inte så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in