2016-12-26, 16:54
Medlem
boll-svantes avatar
Det har inget alls med tur att göra var man föds. Det är bara en religiös föreställning från folk som påstår sig vara icke-religiösa att själar på något vis slumpas ut i kroppar.

Det enda sättet som just den unika DNA-kombination som utgör var och en av oss kan uppstå är från våra föräldrar och inget annat. Således hade det varit omöjligt för en etnisk svensk att födas till föräldrar med bakgrund i t.ex. Afrika eller mellanöstern.

Argumentet är alltså kvasireligiöst trams.
Citera
2016-12-26, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongsossen
... Jag skulle säga att vi har tur som föddes i den här tidsåldern på den här platsen. ...
Inte "tur". De flesta av oss är planerade barn. Men vi kan skatta oss lyckliga att det är så. Andra i världen kan inte säga detsamma. Det innebär dock inte att de har rätt till det vi har fått eller skaffar oss. Eller tycker du annorlunda?
Citera
2016-12-26, 17:10
Medlem
Han.Jelins avatar
Vårt välfärdssamhälle skapades tack vare äldre generationers hårda arbete. Jag själv vill att mina barn och barnbarn ska växa upp i samma trygga välfärdsstat. Det enda som betyder något är folket. Jag vet att vissa inte gillar det men vi lever i en nation och i en demokrati. Politikerna måste arbeta för oss och våra intressen. Jag är övertygad om att majoriteten av svenskarna vill stoppa flyktingmottagandet. Om vi bara kunde få en bindande folkomröstning om dårskapet idag. Annars kommer vi bli ett fattigare och otryggare land med en sänkt levnadsstandard likt ett mini-USA där både M och S politiker vill ta oss av olika anledningar men resultatet samma.
Citera
2016-12-26, 17:12
Medlem
Självklart har Emelie rätt i att Sverige haft tur som lyckades hålla sig utanför världskrigen och fick enorm vinning av Europas återuppbyggnad. Vi har tur som är grannar med de stora kolonialmakterna och får driva jämlik handel med dem. Och ja man väljer inte sina föräldrar, vi har tur att våra förfäder visade sin avkomma omtanke.
Men varför vill hon inte att vi bara ger ett enormt stort bistånd till de svagaste i världen, som kan hjälpa dem att få utbildning och egna industrier, hjälp till självhjälp? Varför vill hon att vi ska ha ett stort inflöde av de starkaste och rikaste från fattiga länder till utanförskapsområdena och ökad polarisering i Sverige och ännu värre situation för de som inte kan ta sig hit?
Brydde hon sig verkligen om de hundratals miljoner fattiga i världen skulle hon inte tycka det vore ok att vi öser pengar över några tiotusen unga män och skiter i miljoner fattiga små barn och flickor världen över.
Citera
2016-12-26, 17:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fogster
Emelie Åkerlind Ungdomsterapeut på Ätradalens HVB-hem för ankarmän, som blivit ivägskickade till landet med floder av honung och mjölk, förfasas över det faktum att vi kan döma andra människor från världens alla hörn att inte ta del av honungen och mjölken som vi svenskar inte själva förtjänar.

http://www.hn.se/%C3%A5sikter/ordet-%C3%A4r-fritt/n%C3%A4r-ditt-%C3%B6de-ligger-i-n%C3%A5gon-annans-h%C3%A4nder-1.4066913

Vad säger ni. Har hon rätt? Har vi som svenskar rätt till honungen och mjölken eller skall vi frikostigt dela med oss till alla som så önskar?

Ingen skulle sakna henne om hon åkte med N`Golo till Gambia. Hon har fel och fattar inte hur välfärd byggs. Orkar inte ens tillägga annat.
Citera
2016-12-26, 17:17
Medlem
Med det resonemanget har alla rätt att ta del av allt som man inte själv skapat. Då tycker jag att vi ska ta barnbidraget och smeta ut på alla föräldrar i värden. Varför ska vi ha löneökningar det kunde ju istället delas med andra istället. Osv.

Varför ska de som haft turen att födas i ett skit land, men ändå ha så mkt stålar så man kan betala flyktingsmugglarna få del av den svenska välfärdssamhället; å inte de som lever på mindre än en dollar om dagen!
Citera
2016-12-26, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Med det resonemanget har alla rätt att ta del av allt som man inte själv skapat. Då tycker jag att vi ska ta barnbidraget och smeta ut på alla föräldrar i värden. Varför ska vi ha löneökningar det kunde ju istället delas med andra istället. Osv.

Varför ska de som haft turen att födas i ett skit land, men ändå ha så mkt stålar så man kan betala flyktingsmugglarna få del av den svenska välfärdssamhället; å inte de som lever på mindre än en dollar om dagen!

Man undrar lite varför jag inte får en de alv Qatars oljepengar.
Citera
2016-12-26, 17:20
Medlem
Mad monks avatar
Vilket jävla trams, jag arbetar dagligen skulle inte jag förtjäna välfärd om jag blev sjuk.
Citera
2016-12-26, 17:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zaqxswc
Självklart har Emelie rätt i att Sverige haft tur som lyckades hålla sig utanför världskrigen och fick enorm vinning av Europas återuppbyggnad. Vi har tur som är grannar med de stora kolonialmakterna och får driva jämlik handel med dem. Och ja man väljer inte sina föräldrar, vi har tur att våra förfäder visade sin avkomma omtanke.
Men varför vill hon inte att vi bara ger ett enormt stort bistånd till de svagaste i världen, som kan hjälpa dem att få utbildning och egna industrier, hjälp till självhjälp? Varför vill hon att vi ska ha ett stort inflöde av de starkaste och rikaste från fattiga länder till utanförskapsområdena och ökad polarisering i Sverige och ännu värre situation för de som inte kan ta sig hit?
Brydde hon sig verkligen om de hundratals miljoner fattiga i världen skulle hon inte tycka det vore ok att vi öser pengar över några tiotusen unga män och skiter i miljoner fattiga små barn och flickor världen över.

Bra inlägg. Det finns ju en direkt konflikt mellan asylsökande i Sverige och biståndsbarnen i Afrika. Varför förhåller hon sig inte till det? Om att hjälpa är prioriterat borde hon tycka det är bättre att riktiga barn får rent vatten och medicin än att friska, unga afghaner i Sverige (utan asylskäl) får bo på barnhem och få dyra prylar och märkeskläder.
Senast redigerad av GenesisP 2016-12-26 kl. 17:38.
Citera
2016-12-26, 17:35
Medlem
okok1s avatar
Om 20 år kommer 50 % av jobben vara automatiserade. Lycka till med att ha välfärd då
Citera
2016-12-26, 17:39
Medlem
Betongsossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Inte "tur". De flesta av oss är planerade barn. Men vi kan skatta oss lyckliga att det är så. Andra i världen kan inte säga detsamma. Det innebär dock inte att de har rätt till det vi har fått eller skaffar oss. Eller tycker du annorlunda?

Beror på vad du menar.

Vi producerar inte särskilt mycket längre, ofta är det människor i länder som arbetar mycket hårdare än de flesta av oss som producerar det vi konsumerar. Andra människor får också leva med konsekvenserna av produktionen och avfallet. Jag hade kunnat förstå argumentationen om Sverige var ett isolerat land där medborgarna producerar och är ansvariga över sitt eget välstånd men så har det inte fungerat på väldigt länge.
Citera
2016-12-26, 17:40
Medlem
40-talisterna slapp betala in tillräckligt med skatt och pensionspengar under sitt arbetsliv, i stället lånade sossarna pengar som vi får betala tillbaka nu. 40-talisterna har levt över sina tillgångar hela livet, med sossarnas goda minne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in