Tjena!
Håller på med det sista testet (!) nu i den här sommarkursen, och har nu med koordinatsystem och ekvationer att göra:
http://imgur.com/a/hptMq
jag har lite svårt att förstå vad de menar med "tangentens ekvation" och "normalens ekvation".
Det jag tänkte man kan göra såhär rent spontant var att derivera det givna uttrycket, vi får då 6x^2 - 6x + 3 och därefter stoppar jag in parameterna -1 som nämns. Vi får då efter instoppning av värde, 15. 15 är då alltså vårt K-värde. För att sedan ta reda på vad y är så ansätter vi x=0 i det icke-deriverade tillståndet (dvs. 2x^3 - 3x^2 + 3x -2 , där x=0), vi får då att y = -2. För att sedan ta reda på vad för värde faktor m har, så har vi ju y=kx+m där y=-2, k=15 och x=-1. Efter instoppning av värde får vi alltså följande -2=15*(-1)+m eller mer exakt m = 13. Vi får alltså uttrycket
y=15x+13 och detta är vad jag stoppar in där det står "tangentens ekvation". Normalens ekvation tänker jag har något att göra med sambandet k_1*k_2 = -1. dvs. tangenten som är vinkelrät gentemot tangentlutningen
Tänker jag rätt? Vad ska jag svara i såna fall på "normalens ekvation"?