2016-12-26, 15:04
Medlem
rainbowias avatar
Tour de Ski 2017 (inkl uppsnack)

Snart dags för en av vinterns höjdpunkter så dags att börja spekulera och spåna om förhoppningar osv...Kör på...

Program:

Lördag 31 december 2016 (Val Mustair, Schweiz)
12:20: Sprintkval, fristil, damer och herrar
14:50: Sprintfinaler, fristil, damer och herrar

Söndag 1 januari 2017 (Val Mustair, Schweiz)
13:00: Masstart 10 km, klassiskt, herrar
16:00: Masstart 5 km, klassiskt, kvinnor

Tisdag 3 januari 2017 (Oberstdorf, Tyskland)
12:15: Skiathlon 10 km, kvinnor
15:15: Skiathlon 20 km, herrar

Onsdag 4 januari 2017 (Oberstdorf, Tyskland)
11:30: Jakstart 10 km, fristil, damer
12:45: Jakstart 15 km, fristil, herrar

Fredag 6 januari 2017 (Toblach, Italien)
10:45: Intervallstart 10 km, fristil, herrar
13:00: Intervallstart 5 km, fristil, damer

Lördag 7 januari 2017 (Val di Fiemme, Italien)
14:30: Masstart 10 km, klassiskt, damer
15:30: Masstart 15 km, klassiskt, herrar

Söndag 8 januari 2017 (Val di Fiemme, Italien)
11:30: Jakstart 9 km i Alpe Cermis, fristil, damer
15:30: Jakstart 9 km i Alpe Cermis, fristil, herrar

Bonussekunder:

Sverige lag:

Finland lag:

Norges lag:

Frankrikes lag:

Tysklands lag:

Schweiz lag:

Tidigare mästare:

Spelsugen?

(FB) Tipstråden för Tour de Ski 2017

(FB) Skigames 2016/17

- - - - -

"Bara" 7 etapper och dessutom relativt korta sådana och en hel drös med bonussekunder att utdela, vad kommer det ha för konsekvenser för tävlingen?

Annars för en gångs skull spännande svensktrupp med förhoppningar på en bra slutplacering på såväl Hellner, Halvarsson och Kalla. Även Stina kommer göra bra ifrån sig (så länge hon är med).
2016-12-26, 15:53
Medlem
Vilka är egentligen Stina "jag fokuserar på ett lopp i taget" Nilssons och Scharlott Kallas planer för touren? Har de avslöjat nåt.
2016-12-26, 16:20
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Vilka är egentligen Stina "jag fokuserar på ett lopp i taget" Nilssons och Scharlott Kallas planer för touren? Har de avslöjat nåt.

Jag tycker det har låtit på dem i stil med att om vi åker touren då åker vi hela touren.

- - -

Kul med tyska damlaget med flera JVM-bekantingar. Dags för lite större genombrott för flera av dessa kan jag tycka.
2016-12-26, 17:29
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Kul med tyska damlaget med flera JVM-bekantingar. Dags för lite större genombrott för flera av dessa kan jag tycka.

Ja, spännande lag. Fraebel bästa tyska junisen gör WC-debut om man räknar bort stafetten i Nove Mesto för Tysklands andralag förra vintern.

- - -

Av någon anledning är det bonussekunder på jaktstarten med. Mycket märkligt! Kan i värsta fall döda spänningen (om pallplatserna) på damsidan om Weng/Pärmen/Flugan drar iväg.

- - -

Hoppas mycket på Natalie von Siebenthal. En slutlig pallplats är väl att ta i, men hon hade 7:e bästa tid i fjol upp för slalombacken endast 27 sek efter Weng och det utan hjälp av "den så kallade Vågstarten". Natalie verkar även ha en styrka i att bli bättre och bättre ju längre tourerna varar, vi såg det även i avslutningstouren i Canada. Så en slutlig topp-6 och att slå till med en pallplats på någon etapp hade varit fint. Super-Dario har några pallplatser på touren såklart fast ännu har inte schweiziskorna lyckats ännu, bäst så här långt är Van der Graaff med en 4:e plats på nyårsafton 2013 i Lenzerheides fristilssprint.

Kommer ni förresten ihåg vem som kom sist och nästsist i den prologen?
Senast redigerad av rainbowia 2016-12-26 kl. 17:37.
2016-12-26, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs

Vill minnas i pressutskicket om touren att man skrev att alla planerar att åka hela touren, bara sjukdomar står i vägen.
2016-12-26, 18:06
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Kommer ni förresten ihåg vem som kom sist och nästsist i den prologen?
Om det var två svenskor var den ena en tjuvstartande Lindborg. Den andra kan rimligtvis varit Wikén.

Kollade upp von Siebental i morse. Trodde hon var jämnbra i klassisk/fritt, men är klart bättre i fritt. Har alltid klumpat henne med Stadlober. Framförallt i intervallstart har hon knappt något bra resultat, e 15:e samt några ströpoäng. Hon får väl tacka Polten att Toblach numera är skejt.

Nilssons avslutning är inget vidare. 5 fritt intervall i Toblach är en än så länge usel trippelkombination. Näst sista dagen vallar vi säkert bort oss och sista klättringen passar henne inte. Bättre hon kör sprint och skiathlon i Lahtis. Kalla behöver så många lopp som möjligt och sen får man vara beredd på att det inte kommer gå så bra.
2016-12-26, 18:19
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Om det var två svenskor var den ena en tjuvstartande Lindborg. Den andra kan rimligtvis varit Wikén.

Helt riktigt. Fast jag hade för mig att hon gick på näbben i den isiga kurvan innan upploppet(?)

Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Kollade upp von Siebental i morse. Trodde hon var jämnbra i klassisk/fritt, men är klart bättre i fritt. Har alltid klumpat henne med Stadlober. Framförallt i intervallstart har hon knappt något bra resultat, e 15:e samt några ströpoäng. Hon får väl tacka Polten att Toblach numera är skejt.
Ja, intervallstart är klart sämsta grenen. Endast en på touren och den är turligt nog i fristil.
2016-12-27, 15:14
Medlem
Alkibiadess avatar
Citerar mig själv från säsongstråden:

Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Ryska laget till Tour de Ski:

Sergey Ustyugov, Alexander Bessmertnykh, Andrey Larkow, Andrey Melnichenko, Petr Sedov, Emil Vokuev och Alexey Chervotkin (friplats)

Yulia Tchekaleva, Polina Kalsina, Elena Soboleva, Alisa Zhambalova, Olga Tsareva, Mariya Gushina och Anna Nechaevskaya (friplats)

Som alltid med reservation för vad Google Translate kan ställa till (men jag har försökt korrigera eventuella konstigheter).
2016-12-28, 08:23
Medlem
R.O.S.Hs avatar
En liten genomgång av herrarna i toppen av årets tour de ski.

Norge: De två största favoriterna är Sundby och Krogh. Nyckeletappen för Krogh blir den sjätte. för Sundby handlar det snarare om att plocka tid varje dag. Med i laget finns också bland andra Iversen, som dock hade föredragit lite mindre skate och som dessutom varit sjuk. En intressant start också på Tönseth som utvecklats denna säsong. En dålig spurtare visserligen men väldigt vass på spurtprisen om backarna är tunga. Utöver dessa finns ytterligare fyra man med topp 10 kapacitet.

Finland: Om det inte blir en allt för händelserik och spridd tour är Heikkinen en av de allra vassaste i sista backen. Riskerar en dålig start med sprinten och därefter en stökig masstart men får hoppas på att det samlas ihop den fjärde dagen. Har på fem lopp aldrig varit topp 30 i näst sista dagens masstart.

Öst: En sargat ryskt lag utan Legkov och Belov får förlita sig på unge Ustiugov. Favorit att vinna första dagen och kan sedan spränga sönder fältet andra dagen likt han gjorde i Kanada ifjol. Klättrade förhållandevis bra ifjol men kommer behöva en lucka mot ett antal åkare för att kunna vinna touren.

Väst: Den notoriske klätterskolkaren Harvey fullföljde för en gångs skull touren ifjol, får se om han gör det igen. Har inlett säsongen bra i både klassiskt och fristil men svajat i sprint. Han är också en åkare som behöver en ledning inför sista dagen. Hans tvilling resultatmässigt är Musgrave som åkt än sämre i sprint. En bra förstadag med semifinaler för bägge dessa gör att de kommer finnas med i toppen länge.

Kontinenten: Mycket skate och en jämn tour talar för Manificat, som mycket väl kan vinna sista klättringen. Han måste dock överleva två klassiska lopp, på de två hittills i år har han inga poäng. Inte heller Cologna har imponerat i klassiskt i år, och än mindre i sprint. Dessutom var han nyligen sjuk. Men i bästa form är de få som har den bredd som krävs för att besegra den enda som vunnit tour de ski tre gånger på herrsidan. En intressant comeback gör också mångsidige tysken Tscharnke som inte tävlat individuellt i världscupen sedan Lillehammer förra säsongen.

Sverige: Efter en trög säsongsinledning får vi nu äntligen se SM-tvåan Thorn göra världscupdebut. Han har bredd nog för att med tiden bli en riktigt bra touråkare. Gör han en bra sprint så får han ett fint utgångsläge till andra dagens masstart som nog passar honom bäst. Sent inkastade Lindblad har bredden för de flesta etapper men saknar spets, han hinner dessutom inte höghöjdsanpassa sig. Årets genombrott Ekström får förnyat förtroende och främst ser han nog fram emot den femte etappen.

En annan åkare som slagit igenom är Burman. Om han bara inte får en alltför dålig start i sprinten väntar många intressanta lopp för honom och kanske en placering topp 15 totalt. Sämre har det gått för Richardsson och speciellt många roliga lopp väntar inte honom heller. Förhoppningsvis blir sjätte dagen en bra dag för honom, som får oss att drömma om en repris av OS framåt VM. Men vårt största hopp är Hellner. För honom blir den stora överlevnadsetappen den sjätte dagen. Fixar han bara den är han kanske den allra vassaste klättaren i fältet, i Lillehammer var han åtminstone det. Har sprintat bättre än på länge så den oroar jag mig inte alltför mycket över.
Senast redigerad av R.O.S.H 2016-12-28 kl. 09:08. Anledning: Ändring av trupp
2016-12-28, 08:46
Medlem
Haag och Halfvarsson sjuka. Settlin och Lindblad ersätter.
2016-12-28, 09:16
Medlem
Halfvarsson förkylning verkar ju vara en seg rackare... så lika bara lägga fokus mot VM nu.. Även Rydan har haft problem sjukdom under Julen men kommer till start
2016-12-28, 14:14
Medlem
rainbowias avatar
Asch då, jag hade sett fram emot Calle på touren
Hade troligtvis med en finalplats i inledande sprinten varit med topp-3 ända fram till "backen".

Pratas mycket om Sundby som storfavorit, fast jag håller nog Krogh som ett starkare kort. Mycket avgörande är klart den inledande sprinten. Fast startar Krogh inom 15 sekunder efter Sundby på slutetappen så vinner han.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in