2016-12-26, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Fast det är ju inte du som mottagare som ska reklamera till Postnord. TS är ju kund hos ett företag som i sin tur anlitat ett annat företag (Postnord) för leveransen. TS ska kontakta företaget han handlade av och reklamera köpet, det säljande företaget kommer sedan få reklamera transporttjänsten till Postnord.

Jag är ledsen men jag tvivlar starkt på att TS kommer att få ersättning av företaget som han köpt varan ifrån, det är inte deras fel att postnords ombud klantat sig.

Om TS är intresserad av att få detta löst så snart som möjligt så bör TS fylla i formuläret, om inte så kan han ju försöka få rätt emot företaget, blanda in KO osv. men är det verkligen värt tiden?

Jaja, nu är det ju upp till TS att bestämma sig för hur denne tänkte hantera detta.
//A
Citera
2016-12-26, 14:50
Medlem
BestCoast.s avatar
Har hänt mig med. Då låg paketet kvar på hyllan då jag bad dom leta. Dom kunde inte svara på hur det blivit så. Men troligtvis så finns paketet kvar hos ombudet då dom alltid kollar leg.
Citera
2016-12-26, 14:52
Medlem
Ceits avatar
Jag har inte blivit leggad en enda gång när jag har hämtat ut paket hos mitt ombud, det finns säkert fler ställen de ej leggar. Säkerheten är under all kritik inte bara hos postnord där du kan ta farväl av brev/paket som ej är rek men även hos ombuden som skiter i vilket. Går det att anmäla ombud som missköter sitt uppdrag så att de förlorat det?
Citera
2016-12-26, 14:55
Medlem
Bergakungens avatar
Det kan naturligtvis tänkas att ombudet gör ett misstag (blandar ihop paketen), och det ligger i det misstagets natur att det blir svårt att spåra för den som fått en avi och inget paket.

Däremot är AVSIKTEN att kundens leg och paketets streckkod scannas tillsammans vid utlämningen, så att man skall kunna se vem som fått (fel) paket. Paket vet dock inte sin adressat via scannern (det står i människoskrift på paketet) utan paket kan bara sitt kollinummer. Det är det som kopplas till ID-kortet som visas upp. Slarvar ombudet kan man naturligtvis ge ut fel paket, men i princip vet man alltid vem som har hämtat ut ett visst kollinummer (via ID på paketet OCH på ID-kortet).

Jag nämner detta för att den som efterlyser sitt paket inte skall tro på postombudet alltför mycket - att reda ut vem som hämtat går som regel utmärkt. Däremot är det ju transportörens (Postnords) KUND som får klaga, kundens kund (TS) får inte reda på vem som fått ut paketet.

Ytterst svarar posten för transporten, men vägen dit går genom den som sålt till TS, dvs Postnords kund.
Citera
2016-12-26, 14:56
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av az0r
Jag är ledsen men jag tvivlar starkt på att TS kommer att få ersättning av företaget som han köpt varan ifrån, det är inte deras fel att postnords ombud klantat sig.

Om TS är intresserad av att få detta löst så snart som möjligt så bör TS fylla i formuläret, om inte så kan han ju försöka få rätt emot företaget, blanda in KO osv. men är det verkligen värt tiden?

Jaja, nu är det ju upp till TS att bestämma sig för hur denne tänkte hantera detta.
//A
Men alltså, du har ingen aning om hur det här fungerar. Kunden har inte träffat något avtal med Postnord, utan det är säljaren som har avtalat med Postnord om leveransen. Postnord har inte uppfyllt sin del av avtalet, och avtalsparten är säljaren, INTE konsumenten.

Avtalet mellan säljaren och konsumenten påverkas inte, konsumenten har avtalat om att få en vara från säljaren, och säljaren bär ansvaret för transporten om transportören har anlitats av säljaren.

Summa summarum, köparen reklamerar till säljaren att varan inte har levererats, och det blir upp till säljaren att lösa det problemet. Säljaren reklamerar i sin tur leveransen till Postnord, och det blir upp till Postnord att ersätta säljaren.

Konsumenten i det här fallet har inget avtal med Postnord, och kan således inte kräva Postnord på någonting.
Citera
2016-12-26, 14:57
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av az0r

//A

Fel? TS har väl inget anspråk gentemot Postnord, eftersom dessa två inte ingått avtal? Postnord och säljande företag har ett avtal om att leverera en vara till TS, vilket inte har gjorts. Företaget har inte levererat varan TS har köpt - TS måste ta det med säljaren (som TS har avtal med), de får i sin tur kontakta Postnord (som säljaren har avtal med), som i sin tur kontaktar ombudet (som Postnord har avtal med).
Jag har gått igenom en liknande process tidigare, då ville Postnord inte ens ta i ärendet eftersom jag inte var avsändaren och därmed inte var i position att reklamera tjänsten.

Edit: Och nu är vi tre personer som meddelat precis samma sak inom loppet av tre minuter. Hoppas det räcker för TS och dig själv.
Senast redigerad av W.Irving 2016-12-26 kl. 15:00.
Citera
2016-12-26, 15:04
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johannes-Brost
Min fråga är kort och gott: Är detta Egenmäktigt förfarande? Bör jag göra en polisanmälan?

Ska jag anmäla till PTS och ARN? Uppskattar all hjälp jag kan få.

Trevlig fortsättning!
Polisanmäl omedelbart. Då säkrar man video från ombudet vid den tiden som paketet lämnats ut. Vanligen har man avtal med vaktbolag eller liknande som sköter den delen. Sedan är det polissak och de som utreder vad som hänt.
Citera
2016-12-26, 15:17
Medlem
Stess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Men alltså, du har ingen aning om hur det här fungerar. Kunden har inte träffat något avtal med Postnord, utan det är säljaren som har avtalat med Postnord om leveransen. Postnord har inte uppfyllt sin del av avtalet, och avtalsparten är säljaren, INTE konsumenten.

Avtalet mellan säljaren och konsumenten påverkas inte, konsumenten har avtalat om att få en vara från säljaren, och säljaren bär ansvaret för transporten om transportören har anlitats av säljaren.

Summa summarum, köparen reklamerar till säljaren att varan inte har levererats, och det blir upp till säljaren att lösa det problemet. Säljaren reklamerar i sin tur leveransen till Postnord, och det blir upp till Postnord att ersätta säljaren.

Konsumenten i det här fallet har inget avtal med Postnord, och kan således inte kräva Postnord på någonting.

Detta.
az0r är ute och cyklar.

Kontakta företaget som skickat varan. Är de normalfuntade skickar de ny vara utan att bråka och tar sedan striden mot posten.
Vägrar de och menar på att det är du som får bråka med posten så är det företaget du ska bråka med.

Jag har själv jobbat på postens "problemlösaravdelning".
Citera
2016-12-26, 15:52
Medlem
Du köper leveranstjänsten av posten med säljaren som ombud för ditt köp. Så det är absolut inte fel av dig att direkt gå till posten/ombudet och begära en reklamation. Jämför med det klassiska fallet av att du väljer att skicka dina varor som en ospårbar försändelse. Säljarens ansvar slutar så fort de överlämnat det till posten. Att det är säljaren som förmedlat leveranstjänsten åt dig gör ingen större skillnad juridiskt, så vitt jag vet. Tjänsteleverantören är ändå posten och det är därför du ska vända dig dit.

tl;dr reklamera hos posten

Detta har förresten hänt mig en gång och det visade sig att en annan person fått fel paket. Personen var inte intresserad av varorna så de lämnades så småningom tillbaka. Allt hände innan jag ens själv hunnit besöka postombudet, men i spårningen så såg det verkligen märkligt ut ett tag. Så du kan ju försöka avvakta ett kort tag (max 24h).
Citera
2016-12-26, 16:12
Medlem
jagluktarketchups avatar
var det ett varubrev som skickades eller mypack? varubrev lämnar de ut utan krav på legitimation, medans mypack kräver legitimation (sen om ombuden följer detta är ju en annan sak...).
Citera
2016-12-26, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Polisanmäl omedelbart. Då säkrar man video från ombudet vid den tiden som paketet lämnats ut. Vanligen har man avtal med vaktbolag eller liknande som sköter den delen. Sedan är det polissak och de som utreder vad som hänt.
Redan gjort. Äntligen kanske jag får ut något av all skatt jag betalat.

Citat:
Ursprungligen postat av Skankhunt
100% säker på att det är judarna på ica som snott ditt paket.
Tror det jag med. Förhoppningsvis så framkommer det vem som lämnat ut paketet när förundersökningen görs.

*Sarkasm slut*
Förstår i efterhand hur det lät med polisanmälan. Men trodde inte det var helt okej att lämna ut brev/paket till någon det inte var adresserat till.
Citat:
Ursprungligen postat av Stes
Detta.
az0r är ute och cyklar.

Kontakta företaget som skickat varan. Är de normalfuntade skickar de ny vara utan att bråka och tar sedan striden mot posten.
Vägrar de och menar på att det är du som får bråka med posten så är det företaget du ska bråka med.

Jag har själv jobbat på postens "problemlösaravdelning".
Företaget sa: "Vi kan reklamera hos posten och sedan hör vi av oss om hur det går."

Reklamerade via mastercard, så jag anser detta ämne avslutat. Orkar inte lägga mer tid på det iaf. Tack för alla bra/mindre bra svar.
Trevlig fortsättning.
Citera
2016-12-26, 16:32
Medlem
Karjalainens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johannes-Brost
Hej. Beställde en vara på internet. Kostade runt tusenlappen. Det kom i paket och jag fick ett fint kollinummer som jag kunde spåra hela vägen. Fick även SMS om att min vara fanns att hämta.

Jag går till ICA (mitt utlämningsställe) och försöker hämta ut mitt paket. Dom har inget paket med mina siffror. Jaha, vad fan nu...?
Går raskt hemåt och "spårar" mitt paket igen. Då står det att paketet redan är utlämnat (21Dec). Dom har alltså lämnat ut mitt paket till någon random, eller så har judarna på ica stulit paketet.

Ska tilläggas att paketet inte är försäkrat (Fick jag reda på i efterhand via företaget jag köpt varan av). Företaget skyller på Posten. Helt knäpptyst från Posten... Har mailat två gånger. På ICA säger dom: "Ja, det är ju företaget som köpt tjänsten av posten, så prata med dom."

Min fråga är kort och gott: Är detta Egenmäktigt förfarande? Bör jag göra en polisanmälan?

Ska jag anmäla till PTS och ARN? Uppskattar all hjälp jag kan få.

Trevlig fortsättning!

När jag skulle hämta ut min mobiltelefon som hade varit på lagning, så blev jag som vanligt aviserad via sms, men Postnord hade av någon outgrundlig anledning skickat pappersavin till min granne och skrivit hans namn på den, men mitt namn stod på paketet.

Grannen försökte att hämta ut paketet i tron att det var till honom, men då uppdagades felet och han hörde av sig till mig. Sedan försökte jag hämta ut paketet, men då fick jag inte det, för att personalen var tvungna att få klartecken från Postnord. Nästkommande dag blev jag uppringd och kunde hämta ut paketet.

Det förekommer alltså att Postnord skickar ut avier till fel personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in