2016-12-25, 20:40
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Tecknade för snart ett år sedan ett mobilabonnemang hos Halebop på en galaxy s7, är mycket nöjd med telefonen men mindre nöjd med räkningen.

Själva abonemangsbiten skall vara 169 kr /månad och avbetalningen på telefonen borde då ligga på 430 kr /månad för det är återstoden av min räkning.

Får det dock inte att gå ihop om de inte gör ett enormt påslag.

430 * 24= 10320

Nypriset på mobilen när jag tecknade abonnemanget låg på kring 6800.

Är ju en höjning på över 50%

Lever på gamla besparingar och kommer snart få en något förändrad ekonomisk situation, hur går jag till väga för att betala av resten av telefonen? Borde i dagsläget bara ha betalat av 3870 av den, kommer bli till att leva på vatten och bröd när jag kommer att ha 2200 kvar utöver hyran.

Kan jag bara skriva in mer pengar på en vanlig faktura eller måste jag begära en särskild faktura för avbetalningen?
Citera
2016-12-25, 20:45
Medlem
sucuks avatar
Vad nypriset låg på är ointressant för dig.

Du har skrivit på ett kontrakt som säger 24 månader * ett belopp, vill du bli fri från det så är det kvarvarande månader * månadsbeloppet operatören kan kräva av dig.

Ta inte mobiler på avbetalning i framtiden, du har själv sett vilket dålig affär det är...
Citera
2016-12-25, 20:47
Medlem
Vad står det i ditt avtal?

Ett abonnemang på 24 månader är ju alltid dyrare än att köpa mobilen rakt av i butik.

Om butikspriset för en ny var 6800 ( vid full betalning direkt), så är det inte det priset du kommer att
betala vid 24 månaders abonnemang.
Citera
2016-12-25, 20:52
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Tack för snabba svar!

Hade stabilt jobb för ett år sedan och var inte direkt orogilig över ekonomin.
Är numera studerande, därav den förändrade ekonomiska situationen, den förändras när mina besparingar tar slut.

Frågan var inte om det var en bra affär utan hur jag betalar av lånet.
Kan jag betala mer på fakturorna eller måste jag på något sätt begära en särskild avbetalningsfaktura?
Citera
2016-12-25, 20:57
Medlem
Det är väl inget lån?

Du har skrivit under ett avtal där det framgår totalpriset för 24 månader ( det är det som dom skriver med små bokstäver )

Du kan betala allt på en gång, men du måste ändå betala hela totalsumman. I motsats till om du köpt mobilen kontakt direkt.
Citera
2016-12-25, 20:59
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Tack för snabba svar!

Är numera studerande, därav den förändrade ekonomiska situationen, den förändras när mina besparingar tar slut.

Kan jag betala mer på fakturorna eller måste jag på något sätt begära en särskild avbetalningsfaktura?

Prata med operatören i mellandagarna - de vet hur du skall göra om du vill betala in extra. Kanske kan du helt enkelt betala in resten av fakturorna på ett bräde och på så vis ha telefonen "fixad" kommande året. I nollränteekonomi spelar det trots allt liten roll om du betalar fakturorna långt i förväg.
Citera
2016-12-25, 21:44
Medlem
hakanthebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vad står det i ditt avtal?

Ett abonnemang på 24 månader är ju alltid dyrare än att köpa mobilen rakt av i butik.

Om butikspriset för en ny var 6800 ( vid full betalning direkt), så är det inte det priset du kommer att
betala vid 24 månaders abonnemang.

Så är det ju inte alls det. Tvärtom....

Ex: Hallon stor 22 GB = 299:- / månad.
Hallon stor 22 GB + Iphone 7 = 509:- / månad
509-299= 210 Vilket ger dig 210:- * 24 = 5040:- för mobilen.

Så var köper Du en Iphone 7 för 5040:- ?
Citera
2016-12-25, 22:08
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakantheb
Så är det ju inte alls det. Tvärtom....

Ex: Hallon stor 22 GB = 299:- / månad.
Hallon stor 22 GB + Iphone 7 = 509:- / månad
509-299= 210 Vilket ger dig 210:- * 24 = 5040:- för mobilen.

Så var köper Du en Iphone 7 för 5040:- ?

I det fallet du tar upp så tar Hallon självklart ett extremt överpris för abonnemanget istället och går antagligen typ +-0 på själva telefonen. Oavsett så får man som konsument betala betydligt mer än värdet på det man köper. Men det är ju så butiker funkar, så jag ser ingenting konstigt med det.
Citera
2016-12-25, 22:16
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Tack för snabba svar!

Stabilt jobb och köper en telefon på avbetalning? För det är vad det i praktiken handlar om. Ett lån.
Kontraktet gäller givetvis. Att betala av det i förväg ger inte mycket.
Citera
2016-12-25, 22:44
Medlem
Ett lån kan vara fördelaktigt att betala i förväg så länge det inte är rak ränta. Nu är det vare sig något lån eller ett avtal med rak ränta, ts har förbundet sig att under ett visst antal månader betala en summa som när tiden är passerad berättigar till ägande av telefonen. Förtida inbetalning på detta avtal kanske går, men tillför absolut ingenting.
Citera
2016-12-25, 23:32
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Förtida inbetalning på detta avtal kanske går, men tillför absolut ingenting.

Efter mina besparingar tar slut, nånstans nästa år kring mars-april kommer min ekonomi att rymma hyran plus 2200 kronor. Att sänka mobilräkningen till att inte bestå av avbetalningsdelen på 430 kronor plus abonnemangsdelen på 169 kronor per månad gör skillnaden i om jag måste skaffa ett extraknäck eller ej. Skulle säga att det tillför en hel del.
Citera
2016-12-26, 00:34
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Efter mina besparingar tar slut, nånstans nästa år kring mars-april kommer min ekonomi att rymma hyran plus 2200 kronor. Att sänka mobilräkningen till att inte bestå av avbetalningsdelen på 430 kronor plus abonnemangsdelen på 169 kronor per månad gör skillnaden i om jag måste skaffa ett extraknäck eller ej. Skulle säga att det tillför en hel del.
Bara så du förstår:

Du kan välja att betala in 430 kr * (det antal månader du har kvar på kontraktet) nu och då slipper du den kostnaden framöver eller
fortsätta att betala det varje månad.

Summan av pengar du betalar totalt kommer alltså inte att ändras vilket alternativ du än väljer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in