• 4
  • 5
2016-12-22, 23:49
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Hade nog flyttat till USA, möjligtvis L.A eller nåt skönt ställe i ett hus vid stranden. Dagarna skulle tillbringas av att chilla på beachen dagarna långa.
Citera
2016-12-22, 23:57
Medlem
soligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Hur skulle din vardag se ut tror du, om du inte behövde tänka på att tjäna in pengar varje månad?

Jag är inte främst intresserad av vilka inköp (sportbilar, slott, schweiziska armabandsur eller handgjorda skor eller väskor samt smycken) ni skulle göra direkt när ni uppnått ert ekonomiska oberoende (så hur vi definierar "ekonomiskt oberoende" är därför ointressant).

Utan det är hur ni föreställer er tillbringa vardagen jag är nyfiken på!

Är det något i min fråga som är oklar, så fyll i oklarheterna själv med valfritt innehåll och posta ett svar på rubriken efter bästa förmåga.

Skön sommar på er.

Jag har varit ekonomiskt oberoende sen april, samt arbetslös och i februari måste jag skaffa jobb.. Jag tror jag har 14-15 säckar med pant i källaren.. Men jag har gjort det jag ville
Citera
2016-12-23, 10:53
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soligt
Jag har varit ekonomiskt oberoende sen april, samt arbetslös och i februari måste jag skaffa jobb.. Jag tror jag har 14-15 säckar med pant i källaren.. Men jag har gjort det jag ville

Jag har svårt att se en så tillfällig period som något som kan kallas ekonomiskt oberoende. För att kvala in anser jag att man måste ha det ekonomiska fixat för resten av livet, om man inte råkar ut för någon force majeure-händelse. Som en samhällskollaps eller hyperinflation. I en acceptabel definition så är dessutom pengarna man lever på ens egna. Inga bidrag från staten eller sjukersättningar av någon annan sort.
Citera
2016-12-23, 12:21
Medlem
Bbobis avatar
För bara några år sen brukade jag prata om hur tomt det skulle vara utan ett jobb och att jag garanterat hade fortsatt jobba. Sen gick jag in i väggen (även om jag tycker det låter så fånigt att säga så) att det inte längre var så otänkbart.

Nu har jag inte jobbat på över ett år och är i praktiken ekonomiskt oberoende vilket jag dock nått genom att flytta till ett varmt U-land. Som jag gillar så inget fel så. Men samtidigt kanske det inte är att kalla för ekonomiskt oberoende då jag anpassat mig efter ekonomin. Jag hade med en starkare ekonomi tagit andra val. Men jobba behöver jag inte.

I början var det rätt segt men sen kommer man in i det.

Mina dagar ser väl ut ungefär såhär:

Vakna sent så man har mer tid den svala sidan av dygnet
Dra och simma i havet
Hem, kolla börs, dricka kaffe, frukost
Dra till marknaden för kompleterande inköp av mat/gas etc.
Spela lite spel/plugga språk/träffa nån polare
Käka middag, ut och dricka lite öl om det är en av dom dagarna. Annars ta det lugnt hemma eller hos nån vän. Men det sociala blir den största delen av vardagen.

Sen på det blir det lite resor.

Egentligen ser livet ut ungefär som det gjorde hemma bara att tiden jag brukade jobba har bytts ut med att slösa tiden på något annat sätt. Hemma var det också träna/träffa polare utöver att jobba. Älskar att spela Rust så har inga problem att fördriva hela dagar med det.

Dock vill jag väl med tiden börja göra saker igen men det känns fortfarande för avlägset då jag vantrivdes så otroligt med jobbet och så innan jag stack.

Edit: Alltså att vara ekonomiskt oberoende betyder ju inte att man är på en konstant semester där man gör superintressanta saker varje dag. Jag har bara slutat jobba. Resten ser likadant ut förutom att det är 33c+ på dagen och runt 25 på natten
Senast redigerad av Bbobi 2016-12-23 kl. 12:32.
Citera
2016-12-23, 13:43
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
För bara några år sen brukade jag prata om hur tomt det skulle vara utan ett jobb och att jag garanterat hade fortsatt jobba. Sen gick jag in i väggen (även om jag tycker det låter så fånigt att säga så) att det inte längre var så otänkbart.

Nu har jag inte jobbat på över ett år och är i praktiken ekonomiskt oberoende vilket jag dock nått genom att flytta till ett varmt U-land. Som jag gillar så inget fel så. Men samtidigt kanske det inte är att kalla för ekonomiskt oberoende då jag anpassat mig efter ekonomin. Jag hade med en starkare ekonomi tagit andra val. Men jobba behöver jag inte.

I början var det rätt segt men sen kommer man in i det.

Mina dagar ser väl ut ungefär såhär:

Vakna sent så man har mer tid den svala sidan av dygnet
Dra och simma i havet
Hem, kolla börs, dricka kaffe, frukost
Dra till marknaden för kompleterande inköp av mat/gas etc.
Spela lite spel/plugga språk/träffa nån polare
Käka middag, ut och dricka lite öl om det är en av dom dagarna. Annars ta det lugnt hemma eller hos nån vän. Men det sociala blir den största delen av vardagen.

Sen på det blir det lite resor.

Egentligen ser livet ut ungefär som det gjorde hemma bara att tiden jag brukade jobba har bytts ut med att slösa tiden på något annat sätt. Hemma var det också träna/träffa polare utöver att jobba. Älskar att spela Rust så har inga problem att fördriva hela dagar med det.

Dock vill jag väl med tiden börja göra saker igen men det känns fortfarande för avlägset då jag vantrivdes så otroligt med jobbet och så innan jag stack.

Edit: Alltså att vara ekonomiskt oberoende betyder ju inte att man är på en konstant semester där man gör superintressanta saker varje dag. Jag har bara slutat jobba. Resten ser likadant ut förutom att det är 33c+ på dagen och runt 25 på natten

Ska du inte rehabiliteras? Får du vara "gådd in i väggen" resten av livet? Eller lever du på din egen aktieavkastning?
Citera
2016-12-23, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keyz
Jag som faktiskt är ekonomiskt oberoende har en jävla tråkig vardag. Reser en del i perioder men blir snabbt less på det. Trots det är nya platser jag besöker varje gång så försvinner "wow"-faktorn.

Studier och kurser blir så utdragna och rinner ofta ut i sanden.

Ja.. Fråga gärna om ni undrar över nåt.

Den givna frågan - hur lyckades du bli det?

mvh
c
Citera
2016-12-23, 14:02
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Ska du inte rehabiliteras? Får du vara "gådd in i väggen" resten av livet? Eller lever du på din egen aktieavkastning?

Lever på min egna avkastning. Hade möjligheten att göra så när jag tröttnade på jobbet så jag tog den.
Senast redigerad av Bbobi 2016-12-23 kl. 14:04.
Citera
2016-12-23, 15:01
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Lever på min egna avkastning. Hade möjligheten att göra så när jag tröttnade på jobbet så jag tog den.

OK! Då är det helt OK med mig i alla fall. Njut av solskenet och av att vara ekonomiskt oberoende!
Citera
2016-12-24, 00:06
Medlem
bajskorvsanuss avatar
I ordning:
1) Letat upp en grym vindslägenhet i Gbg - max 250 kvm - och köpt den.
2) Anlitat Svenssons i Lammhult för att få ordning på inredningen (för jag tycker sånt är SVÅRT).
3) Köpt en BMW M3 (för att ha en snabb sedan).
4) Köpt en Ferrari 488 (för att ha en stilig coupe).
5) Köpt ett skärgårdshus i norra Bohuslän (inget annat duger).
6) Gått ner på halvtid.
7) Börjat sätta planer och drömmar i verket.
8) Spenderat november-februari i Centralamerika (säger jobbet nej så säger jag upp mig).
9) Gett en hel massa pengar till mamma o pappa o mina syskon. Till mina syskonbarn hade jag också gett en stor summa men då i papper så att dom inte har lösa stålar att bli snorungiga med.

Frågor på det?

Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in