2016-12-22, 19:51
Medlem
maniacmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undrande1
Orka hata på en 15 årig unge som rymde hemifrån med sin kille.

Hon fattade väl inget om Daesh, Islam eller terrorism överhuvudtaget.
Hon är oskyldig till allt sånt.
Sluta hata och tramsa nu om detta
Det sorgliga är att hon är född ur bidrag och kommer att sluta sitt liv som en enorm minupost för oss alla. Det är VI som betalar för det där tramset.
Och nej, jag har också varit 15 år och man är intellektuellt kapabel till att förstå konsekvenser av sitt handlande även då. Hör och häpna, google fanns även 2015.
Citera
2016-12-22, 20:11
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mploko
Undrar om föräldrarna fått hjälp av SVT att framstå som fördelaktiga och driftiga, varför har man då inte även gett henne ett manus. Kanske det rentav ligger i allas intresse att hon framstår som lite dummare än hon egentligen är. Väntar på del 3 nästa vecka där hon ansöker om barnpension

Det finns ingen del tre.

Jag kan inte döma en 15 årig tjej som träffar en pojkvän som radikaliserars och lurar iväg henne till daesh.

Hon skulle behöva professionell psykologhjälp, och inte av vilken psykolog som helst utan utav en kvinnlig psykolog med bakgrund ifrån islamistisk miljö.
Citera
2016-12-22, 21:36
Medlem
Mosbulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det finns ingen del tre.

Jag kan inte döma en 15 årig tjej som träffar en pojkvän som radikaliserars och lurar iväg henne till daesh.

Hon skulle behöva professionell psykologhjälp, och inte av vilken psykolog som helst utan utav en kvinnlig psykolog med bakgrund ifrån islamistisk miljö.

Precis tvärtom. Den här bruden har ingen koll på islam alls. Hon är en idiot som kommer att ställa till keff med det mesta i livet och i samhället.
Assad vet hur man behandlar såna här. Och Putin också.
Citera
2016-12-22, 21:58
Medlem
Som människa blir man ändå inte lite besviken på bruden och hur fräck hon faktiskt är. Hennes föräldrar gjorde ändå allt de kunde och lyckades få ut henne, i vad som troligen skulle lett till en otrevlig död. Hade jag varit henne skulle jag stå i evig tacksamhetsskuld till föräldrarna. Hon är istället helt jävla odräglig när hon kommer tillbaka.

I guess some people never change.
Citera
2016-12-22, 22:12
Medlem
Keonets avatar
Kommer bli huggsexa mellan Fryshuset, Expo och liknande stiftelser om tösen.
Det tar bara några år så är hon ute och föreläser och berättar sina historier som bara blir fler och värre för varje föreläsning. Ska man även gissa att blir en bok som någon pengakåt gubbe hjälper henne skriva typ M Gardell.

Föräldrarna framställs som ganska hyggliga människor av SVT men att döttrarna är blatte madrasser vittnar om något helt annat.

Typiska tattare mamman och pappan hade förmodligen varit sjukskrivna oavsett, nu fick de bara något bra att skylla på. (det gäller att passa på)
Citera
2016-12-22, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maniacman
Det sorgliga är att hon är född ur bidrag och kommer att sluta sitt liv som en enorm minupost för oss alla. Det är VI som betalar för det där tramset.
Och nej, jag har också varit 15 år och man är intellektuellt kapabel till att förstå konsekvenser av sitt handlande även då. Hör och häpna, google fanns även 2015.

Vad menar du med att hon är född ur bidrag?
Citera
2016-12-22, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keonet
Kommer bli huggsexa mellan Fryshuset, Expo och liknande stiftelser om tösen.
Det tar bara några år så är hon ute och föreläser och berättar sina historier som bara blir fler och värre för varje föreläsning. Ska man även gissa att blir en bok som någon pengakåt gubbe hjälper henne skriva typ M Gardell.

Föräldrarna framställs som ganska hyggliga människor av SVT men att döttrarna är blatte madrasser vittnar om något helt annat.

Typiska tattare mamman och pappan hade förmodligen varit sjukskrivna oavsett, nu fick de bara något bra att skylla på. (det gäller att passa på)

Är de sjukskrivna? Det missade jag - hur länge har de varit det?
Citera
2016-12-22, 23:03
Medlem
dialektikers avatar
Mycket speciell familj. I denna extrema WT-familj verkar föräldrarna trots all sin flummighet vettiga på något sätt. Mycket vettigare än sitt mycket, mycket svagbegåvade barn, Marilyn. Hon verkar sticka ut bland sina två syskon, systrar (som syns mer normala av det man ser).
Det svåra med henne kan väl varit att hon varit ett gränsfall, för hon är ju solklart efterbliven, om hon hör till särskola eller inte, kan jag tänka?

Man märker ju att föräldrarna också är svagbegåvade (sitter och funderar om IS firar jul), men inte som Marilyn. Hon kan inte ha varit lätt att ta hand om för dem, och satt ju också på Familjehem då hon träffade den här pojkvännen, Mokhtar, som senare kom att radikaliseras. Vilken soppa för dessa föräldrar (som inte hade en susning om vad IS var för något) att ta hand om.
Det fascinerande är hur dessa föräldrar, ifrån sin misärmiljö hemmavid ändå är starka på något sätt. De lyckas styra upp dessa projekt. Men på samma sätt som korkade människor kan ta oerhörda risker och råka illa ut, verkar det som att det faktiskt kan vara en tillgång att vara riktigt korkad för att våga saker och vinna något?
Citera
2016-12-22, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Mycket speciell familj. I denna extrema WT-familj verkar föräldrarna trots all sin flummighet vettiga på något sätt. Mycket vettigare än sitt mycket, mycket svagbegåvade barn, Marilyn. Hon verkar sticka ut bland sina två syskon, systrar (som syns mer normala av det man ser).
Det svåra med henne kan väl varit att hon varit ett gränsfall, för hon är ju solklart efterbliven, om hon hör till särskola eller inte, kan jag tänka?

Man märker ju att föräldrarna också är svagbegåvade (sitter och funderar om IS firar jul), men inte som Marilyn. Hon kan inte ha varit lätt att ta hand om för dem, och satt ju också på Familjehem då hon träffade den här pojkvännen, Mokhtar, som senare kom att radikaliseras. Vilken soppa för dessa föräldrar (som inte hade en susning om vad IS var för något) att ta hand om.
Det fascinerande är hur dessa föräldrar, ifrån sin misärmiljö hemmavid ändå är starka på något sätt. De lyckas styra upp dessa projekt. Men på samma sätt som korkade människor kan ta oerhörda risker och råka illa ut, verkar det som att det faktiskt kan vara en tillgång att vara riktigt korkad för att våga saker och vinna något?

Utifrån ett TV-program är svårt att säga någonting om den här familjen. Jag tycker ändå att föräldrarna verkar vara anständiga människor. Jag såg ingen misär hemma hos dem. De verkar inte alls svagbegåvade, tvärtom. Egentligen ser de ut som typiska SD-röstare. Därför känns det märkligt vilken förakt de möter här, pga hur de ser ut, vad de jobbar med osv.
Citera
2016-12-23, 00:26
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Är de sjukskrivna? Det missade jag - hur länge har de varit det?
det sas i dokumentären att föräldrarna mått mycket dåligt sedan hon kommit hem, och fått sjukskriva sig i en eller flera perioder.
Flickan är en riktig skitunge, noll och ingen tacksamhet och respekt för sina föräldrar.
Citera
2016-12-23, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Utifrån ett TV-program är svårt att säga någonting om den här familjen. Jag tycker ändå att föräldrarna verkar vara anständiga människor. Jag såg ingen misär hemma hos dem. De verkar inte alls svagbegåvade, tvärtom. Egentligen ser de ut som typiska SD-röstare. Därför känns det märkligt vilken förakt de möter här, pga hur de ser ut, vad de jobbar med osv.
Jag håller med! Jag tycker att föräldrarna är hjältar båda två. De fick ingen hjälp av staten och bestämde sig därför för att hämta hem sin dotter på egen hand. Ingen kan tvivla på deras kärlek till sin dotter efter allt arbete och pengar de lagt ner att få hem henne.

Sedan kan jag också tycka att deras hem och deras liv var lite trashigt men vem har sagt att alla måste vara likadana? Någon misär levde de inte i, tvärtom arbetade de hårt och ägnade sig åt sina stora intressen, hårdockskonserter, öl och bilar! Vad är det för fel med det? Så här ser det ofta ut på svensk landsbygd, det är bara sällsynt att det visas upp så öppet på TV.

Vad gäller Marilyn får jag uppfattningen att hon är väldigt omogen för sin ålder. Självklart har hon varit med om något som de flesta 15-16-åringar inte har en aning om, men det är inte hela förklaringen. Hon var ju strulig redan innan, och beter sig som hon vore i trotsåldern.

Å andra sidan klarade hon faktiskt av att ta hand om sig själv och sitt nyfödda barn, och hon klarade av att fly. Så jag har gott hopp om Marilyn. Jag tror hon bara behöver lite mer tid, växa upp och mogna lite så kommer även hon att fixa en utbildning och skaffa ett jobb. Att hon skulle bli terrorist tror jag inte ett dugg på. Hon har sett baksidan av islamismen med egna ögon, och även om hon naturligtvis romantiserar sitt förhållande med barnets far verkar hon tillräckligt förnuftig för att förstå vad som är rätt och fel.
Citera
2016-12-23, 00:34
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker

Man behöver inte vara "svagbegåvad" för att inte känna till främmande religioner, de är/var bara obildade och okunniga.
Tillhör antagligen kategorin som aldrig läser något vettigt och som struntar i andra nyheter än sportnytt. Älsklingsintresset hårdrock säger en hel del om detta medelålders fyrabarns-par som borde växt ifrån såna tonårsnöjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in