2016-12-22, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidna
Jag tycker att föräldrarna är beundrandsvärda som fick ut dottern från IS och alla pengar dom lagt ner på detta. Vet inte om föräldrarna är SD men skulle det vara något fel?? Visst hennes blattesvenska får man hoppas hon ändrar på men att hon skulle prata finlandssvenska är långsökt pga pappan är säkert andra generationen finne som inte själv pratar finlandssvenska. Det är ett barn!! Hon förstod inte vad IS riktigt var, tänk dig själv en 15 åring hur mogna dom är. Sen att dom älskar hårdrock är väl ganska befriande och att dom har detta intresse kvar efter alla år. Tycker det verkar vara en mycket närvarande familj som haft det tungt med dotterns vänskapskrets och även varit drogberoende. Får hoppas för allt världen att hon inte börjar jobba på ett asylboende pga hon kan lätt falla för en ny IS anhängare...

Finlandssvenska? Varför? Råkade sätta på svt2 igår när de sände nyheter på finska. Där pratade pappan vad jag tror var helt vanlig finska om situationen med dottern. Finlandssvenska talas av 5 % av personer boende i Finland.
Citera
2016-12-22, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Finlandssvenska? Varför? Råkade sätta på svt2 igår när de sände nyheter på finska. Där pratade pappan vad jag tror var helt vanlig finska om situationen med dottern. Finlandssvenska talas av 5 % av personer boende i Finland.

Jag citerade en person som tyckte det var konstigt att dottern inte pratade finlandssvenska, är själv finlandssvensk och det är ca 260 000 av oss så den biten kan jag väl! Pappan är svenskfinne, Pasi är ett namn som bara finsktalande finnar har(troligtvis andra generationen pga han har inget finskt uttal överhuvudtaget).
Citera
2016-12-22, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidna
Jag citerade en person som tyckte det var konstigt att dottern inte pratade finlandssvenska, är själv finlandssvensk och det är ca 260 000 av oss så den biten kan jag väl! Pappan är svenskfinne, Pasi är ett namn som bara finsktalande finnar har(troligtvis andra generationen pga han har inget finskt uttal överhuvudtaget).

Såg att du citerade någon annan, råkade skriva inlägget efter ditt inlägg. Nej Pasi har inte alls det typiska uttalet de har som kommit till Sverige som lite äldre när brytningen är svår att bli av med. I Uutiset pratade han, som det lät för mig som inte alls kan finska, helt flytande finska. (något av det han sade textades som att svenska myndigheter väljer att inte göra någonting - för då gör de inget fel).
Citera
2016-12-22, 11:44
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sessovic
Men tjejen verkar riktigt riktigt störd, mer än normalt tonårsstörd.
Det var extra obehagligt att se hur hon bar sig åt när hon kommit hem. Vägrade fortsätta i skolan, vägrade att söka arbete. Mamman o pappan fick tydligen ta hand om ettåringen, själv åkte hon till gänget i Göteborg när hon inte rappade hon framför kameran om hur synd det är om henne, på obehaglig blattesvenska.

Den här snorungen skulle istället gråtande tacka sina föräldrar på sina bara knän och göra allt för att återgälda, t ex gå med på att fortsätta i skolan men framförallt sköta sin son så att föräldrarna inte tvingades gå på knäna, med bland annat sjukskrivningar.
Är den här efterblivna flickan medveten om att hon om hon blivit kvar troligen skulle gifts bort med en gubbe för härlig erotik där hon inte skulle ha någonting att säga till om?

När hennes pappa Pasi (heter han så) gick och funderade högt där på skogsvägen så undrar jag om han inte i tysthet tänkte, VARFÖR gjorde vi allt detta, varför i helvete tog vi hem henne
Citera
2016-12-22, 12:46
Medlem
Dave Chapelle ställde frågan som hängde med mig genom hela dokumentären: "How old is 15 really?"

Jag tycker det stämmer så väl in här. Ung tjej dessutom. Så oskyldig. "Hon är ett BARN!" vill så många klargöra. Trots att jag har detta i åtanke så var det länge sedan jag såg någon som gav mig så mycket obehag som den här tjejen.

Det är bara se henne när hon är hemma. Hon uttrycker en distans mellan sig själv och alla andra. Hon är hemma hos sin familj, i trygghet men hon sitter tyst för sig själv. Hon pratar på denna tunga rinkeby-svenska trots att ingen annan i sin omgivning gör det. Hon rappar om hur dåligt hon mår (låttexterna är säkert helt uppriktiga) samt att hon stolt visar upp sin burka, en symbol från det helvetet hon vart fast i.

Jag finner ingen ånger från hennes sida mer än att hon saknar sin döde jihadist och ingen reflektion från hennes sida angående det. Hon bläddrar bild efter bild och hon trånar, längtar efter honom.

Föräldrarna är klassiskt WT (kommer själv från en sådan familj och hade själv sådana föräldrar). Dom är säkert godhjärtade och menar väl. Men föräldrarna har säkert för mycket problem själva, kanske med mentala problem, piller/alkoholmissbruk. Man ser på dom att dom är slitna och hela denna grejen med deras dotter har inte direkt hjälpt.
Och pappan sa det rätt tydligt när han påpekade att det inte riktigt var så lätt att ha henne hemma. Att faktiskt få henne tillbaka var bara början.

Jag är dessutom chockad att inga myndigheter ryckt in redan så fort tösen landade i Sverige. Riktig skandal. Det är uppenbart att tjejen är skadad (mannen) och att hon kommer behöva många många år i terapi i kombination med läkemedel.

Den jag egentligen bryr mig om här och som faktiskt förtjänar en chans är den lille pojken. Dock är risken stor att denna grabb hamnar i trubbel. Kriminalitet, missbruk eller följer sin fars fotspår är en realitet och där har morföräldrarna ett stort ansvar att förhindra detta.

Jag ser hela grejer som djupt tragisk. Dock fjäskar jag inte om wt-föräldrarna (som har ett visst ansvar) samt dottern som trots sin låga ålder inte är ett offer som flera här och media vill framföra henne som och myndigheterna som verkligen har kommit undan från ansvar.
Citera
2016-12-22, 13:03
Medlem
Mosbulles avatar
Helt ärligt förstår jag inte hur någon kan försvara henne eller ha någon som helst förståelse!?

IS/ISIS/Daesh är det värsta kriminella blodtörstiga sadistiska och farliga människor som någonsin gått på denna jorden.
Alla som har samröre med dessa galningar måste ses och behandlas som förrädare och medhjälpare till massmördare.

Tro mig den här tjejen kommer att ställa till mer jävulskap framöver.
Citera
2016-12-22, 13:45
Medlem
undrande1s avatar
Orka hata på en 15 årig unge som rymde hemifrån med sin kille.

Hon fattade väl inget om Daesh, Islam eller terrorism överhuvudtaget.
Hon är oskyldig till allt sånt.
Sluta hata och tramsa nu om detta
Citera
2016-12-22, 14:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av undrande1
Orka hata på en 15 årig unge som rymde hemifrån med sin kille.

Hon fattade väl inget om Daesh, Islam eller terrorism överhuvudtaget.
Hon är oskyldig till allt sånt.
Sluta hata och tramsa nu om detta

Då föreslår jag att vi skyller på föräldrarna. Alternativt politiker eller hennes lärare som fått henne så gediget naiv.

Någon måste bära skulden, för sänt här jävla beteende är inte acceptabelt överhuvudtaget. Vems fel är det att hon nu spridit taskiga gener vidare tycker du?!

Nu är både hennes liv och ungens förmodligen förstört för all framtid.

Kom inte och säg att det inte hade gått att stoppa.
Citera
2016-12-22, 14:46
Medlem
undrande1s avatar
Det är ju naturligvis pojkvännens fel. Hon var korkad och trodde hon var kär.
Citera
2016-12-22, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Då föreslår jag att vi skyller på föräldrarna. Alternativt politiker eller hennes lärare som fått henne så gediget naiv.

Någon måste bära skulden, för sänt här jävla beteende är inte acceptabelt överhuvudtaget. Vems fel är det att hon nu spridit taskiga gener vidare tycker du?!

det inte beror på gener bara, beror på miljö osv också samt omständigheterna. Ingens fel/lite av allas fel
Citera
2016-12-22, 14:50
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse

"Skulden" kan ju också vara att flickan är lätt-och lagom förståndshandikappad. Hennes sätt att prata tyder på det, ingen som talat svenska från dag ett och vidare genom 14 år har glömt sitt språk för att istället snacka usel Rinkebysvenska, (det fulaste språk jag vet, efter albanska och turkiska)
Citera
2016-12-22, 14:57
Medlem
Mplokos avatar
Undrar om föräldrarna fått hjälp av SVT att framstå som fördelaktiga och driftiga, varför har man då inte även gett henne ett manus. Kanske det rentav ligger i allas intresse att hon framstår som lite dummare än hon egentligen är. Väntar på del 3 nästa vecka där hon ansöker om barnpension
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in