2016-12-21, 21:53
  #11281
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Det är väl just statusprylar som är lämpliga att beskatta extra, det har ju inte låginkomsttagare råd med. Fördelning från rik till fattig. De som har råd men inte vill betala en massa onödig skatt kan ju skippa den extra lyxen.

Du låter som en riktig kommunist, som Hoenecker eller Lars ohly som ska beskatta "lyxprylar" nu.

Berra, han ska beskatta beg porschebilar och motorbåtar nu så ingen har råd med det eller bara riktigt rika. Nyliberalerna ska ta ifrån mig min möjlighet nu också att spara 12000 kr/mån och gneta ihop till sportbilar, båtar och oled tv apparater för 20 000 kr nu.
Citera
2016-12-21, 21:55
  #11282
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det spelar ingen roll om husen är avbetalda eller inte. Alla hus behöver renoveras förr eller senare och då väntar chockhöjningar av hyrorna såklart.

De som ska bekosta detta är såklart de hyresgäster som bor i huset ifråga och inte skattebetalarna
Därför bör även ROT finnas för hyresrätter så att dom spelar på samma vilkor som ägare.
Citera
2016-12-21, 21:59
  #11283
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det spelar ingen roll om husen är avbetalda eller inte. Alla hus behöver renoveras förr eller senare och då väntar chockhöjningar av hyrorna såklart.

De som ska bekosta detta är såklart de hyresgäster som bor i huset ifråga och inte skattebetalarna.

Man har ju en variant på social housing nu i Gbg där inkomsttak diskuteras på de billiga nya subventionerade hyresrätterna i frihamnen.

Men guess what: vänstern är emot inkomsttak och förtur för fattiga i kön. Och det är förmodligen av samma anledning som dig.

De vill nämligen kunna tillgodogöra sig subventioner på andras bekostnad trots bra lön.

Dvs ren och skär egoism av värsta sort och så ska vi "nyliberaler" få skit för vi är så egoistiska och elaka. Jo tjena mittbena...


Nej dom är emot det för att det är stigmatiserande att ha vissa "låginkomsttagar" hus som du vill ha som folk kan peka och titta snett på. Dom vill ha blandning av folk i hyresrätter, medelklass som mig, arbetarklass och underklass.

Det är lite intressant det med renoveringar...lått oss diskutera det.

För det första: du betalar inte renoveringen med skattemedel, hyresvärden gör det.

Jag har sett dom höjer hyran med ca 2600 kr i snitt i stockholmsområdet på en 3:a samtidigt som du påstått stambyte och köksrenovering kostar ca 250 000 kr förut i ett inlägg och det låter rimligt i mina öron. Eller vad kostar det tror du?
Dom höjer sen hyran med 30 000 kr/år eller mer vilket betyder dom får igen pengarna på ca 10 år. Nästa gång dom ska stambyta är efter 50 år så det ser ut som dom gör ren vinst i 40 år sen? Eller hur ser du på saken där?
Dom kringgår ju lagen med akelieusmetoden (har pratat med hyresgästföreningens jurister om det som sagt det)

Om dom inte skulle kringgå och höja hyran med 2500 kr/mån och bara fått ta ut en femhundring i hljning så hade hyresvärden fått igen pengarna men inte mer än så. Fortfarande så hade du inte betalt något för det heller utan hyresvärden hade fått lägre avkastning.
Citera
2016-12-21, 22:03
  #11284
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Därför bör även ROT finnas för hyresrätter så att dom spelar på samma vilkor som ägare.
???
Kostnader för renovering och tillbyggnad är redan fullt avdragsgilla för Fastighetsbolaget.
Citera
2016-12-21, 22:03
  #11285
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Därför bör även ROT finnas för hyresrätter så att dom spelar på samma vilkor som ägare.

Nej det ska det absolut inte vara om inte BRF:er samtidigt får fulla kostnadsavdrag som hyresvärdar har.

Det är två helt olika boendeformer helt enkelt, där den ena är kommersiell verksamhet.

Jag förstår att vänstern vill ha kakan och äta den samtidigt men skattetekniskt är det omöjligt att uppnå den "rättvisa" vänstern vill åt eftersom boendeformerna är helt olika och därför beskattas olika.
__________________
Senast redigerad av kurt-sune 2016-12-21 kl. 22:07.
Citera
2016-12-21, 22:05
  #11286
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
???
Kostnader för renovering och tillbyggnad är redan fullt avdragsgilla för Fastighetsbolaget.
Det är det väl inte?

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det ska det absolut inte vara om inte BRF:er samtidigt får fulla kostnadsavdrag som hyresvärdar har.

Det är två helt olika boendeformer helt enkelt, där den ena är kommersiell verksamhet.
BRF:er har väl redan fler avdrag än hyresvärdar?
Citera
2016-12-21, 22:08
  #11287
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Det är det väl inte?


BRF:er har väl redan fler avdrag än hyresvärdar?

Nej inte alls. Du behöver läsa på bättre. BRF kan inte dra av för räntor exempelvis .

En hyresvärd kan dra av rubbet.
Citera
2016-12-21, 22:10
  #11288
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Den lägenheten jag bor i är byggd på 30-40-talet. Fanns det ens subventioner då?
Jadå, om det var allmännyttan som byggde. Sedan får du komma ihåg att skattetrycket var lågt då. Folk som bor i sådan hus (även som hyresgäster med låg hyra) bör betraktas som skattesmitare.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Varför har funkis och sekelskifte så låga hyror? Dom byggdes inte ens med subventioner.
HGF går inte med på renoveringar och hyreshöjningar.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Du betalar inte en krona för hus byggda på 40-talet som är avbetalda och har privatvärd!
Prova då och köp ett sådant hus får du skäl att upptäcka hur verkligheten är beskaffad. (Men se upp. Verkligheten är chockerande för dig).

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
housing för slummänniskor, i slumområden med slumvärdar.
Med ditt psyke skulle du nog fungera som slumvärd. Slumvärden slemhog.
Citera
2016-12-21, 22:11
  #11289
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det ska det absolut inte vara om inte BRF:er samtidigt får fulla kostnadsavdrag som hyresvärdar har.

Det är två helt olika boendeformer helt enkelt, där den ena är kommersiell verksamhet.

Jag förstår att vänstern vill ha kakan och äta den samtidigt men skattetekniskt är det omöjligt att uppnå den "rättvisa" vänstern vill åt eftersom boendeformerna är helt olika och därför beskattas olika.

En finare utläggning för= Jag vill inte betala för hyresgäster.
Citera
2016-12-21, 22:12
  #11290
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej inte alls. Du behöver läsa på bättre. BRF kan inte dra av för räntor exempelvis .

En hyresvärd kan dra av rubbet.
Hm. Så om jag bor hos t.ex Akelius hyresrätt så får dom också göra 30% avdrag för sin renovering dom gör i min lägenhet? Varför är det så många som föreslår införandet av ROT-avdrag för hyresrätter om det redan finns?
Citera
2016-12-21, 22:15
  #11291
Medlem
slemhogs avatar
Nyliberalerna får jag gärna förklara:
varför kostnaden för en nyproducerad bostadsrätt blir ca 4400-4700 netto för 40 m2 i närförort sthlm, medans kostnaden för motsvarande hyresrätt blir 8800 kr nu. Vart tar dom 4000 kr vägen om inte till vinst/direktavkastning för hyresvärden?
Det kan ju knappast va dyrare för hyresvärden att belåna och köpa huset som dessutom får göra massa avdrag jämfört med BR enligt kurt-sune än att bostadsinnehavarna själva belånar sin lägenhet och får andel i föreningen.

Something is rotten and stinks....
Citera
2016-12-21, 22:16
  #11292
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Nej dom är emot det för att det är stigmatiserande att ha vissa "låginkomsttagar" hus som du vill ha som folk kan peka och titta snett på. Dom vill ha blandning av folk i hyresrätter, medelklass som mig, arbetarklass och underklass.

Det är lite intressant det med renoveringar...lått oss diskutera det.

För det första: du betalar inte renoveringen med skattemedel, hyresvärden gör det.

Jag har sett dom höjer hyran med ca 2600 kr i snitt i stockholmsområdet på en 3:a samtidigt som du påstått stambyte och köksrenovering kostar ca 250 000 kr förut i ett inlägg och det låter rimligt i mina öron. Eller vad kostar det tror du?
Dom höjer sen hyran med 30 000 kr/år eller mer vilket betyder dom får igen pengarna på ca 10 år. Nästa gång dom ska stambyta är efter 50 år så det ser ut som dom gör ren vinst i 40 år sen? Eller hur ser du på saken där?
Dom kringgår ju lagen med akelieusmetoden (har pratat med hyresgästföreningens jurister om det som sagt det)

Om dom inte skulle kringgå och höja hyran med 2500 kr/mån och bara fått ta ut en femhundring i hljning så hade hyresvärden fått igen pengarna men inte mer än så. Fortfarande så hade du inte betalt något för det heller utan hyresvärden hade fått lägre avkastning.

Du verkar inte fatta hur bruksvärdessystemet fungerar.

Anledningen till hyreshöjningen är inte stambytet, utan snarare det höjda bruksvärdet som kommer av alla renoveringar som hyresvärden passar på att göra i samband med stambytet.

Problemet med bruksvärdessystemet är att det inte medger hyror som låter fastighetsägaren bygga en buffert så att hen har råd med stambytet som förr eller senare måste göras.

Och vad händer när det måste göras för att huset annars blir obeboeligt?

Jo hyresvärden överrenoverar såklart för att finansiera stambytet.

Är det här verkligen ett lyckat system slemmet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in