Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Det spelar ingen roll om husen är avbetalda eller inte. Alla hus behöver renoveras förr eller senare och då väntar chockhöjningar av hyrorna såklart.
De som ska bekosta detta är såklart de hyresgäster som bor i huset ifråga och inte skattebetalarna.
Man har ju en variant på social housing nu i Gbg där inkomsttak diskuteras på de billiga nya subventionerade hyresrätterna i frihamnen.
Men guess what: vänstern är emot inkomsttak och förtur för fattiga i kön. Och det är förmodligen av samma anledning som dig.
De vill nämligen kunna tillgodogöra sig subventioner på andras bekostnad trots bra lön.
Dvs ren och skär egoism av värsta sort och så ska vi "nyliberaler" få skit för vi är så egoistiska och elaka. Jo tjena mittbena...
Nej dom är emot det för att det är stigmatiserande att ha vissa "låginkomsttagar" hus som du vill ha som folk kan peka och titta snett på. Dom vill ha blandning av folk i hyresrätter, medelklass som mig, arbetarklass och underklass.
Det är lite intressant det med renoveringar...lått oss diskutera det.
För det första: du betalar inte renoveringen med skattemedel, hyresvärden gör det.
Jag har sett dom höjer hyran med ca 2600 kr i snitt i stockholmsområdet på en 3:a samtidigt som du påstått stambyte och köksrenovering kostar ca 250 000 kr förut i ett inlägg och det låter rimligt i mina öron. Eller vad kostar det tror du?
Dom höjer sen hyran med 30 000 kr/år eller mer vilket betyder dom får igen pengarna på ca 10 år. Nästa gång dom ska stambyta är efter 50 år så det ser ut som dom gör ren vinst i 40 år sen? Eller hur ser du på saken där?
Dom kringgår ju lagen med akelieusmetoden (har pratat med hyresgästföreningens jurister om det som sagt det)
Om dom inte skulle kringgå och höja hyran med 2500 kr/mån och bara fått ta ut en femhundring i hljning så hade hyresvärden fått igen pengarna men inte mer än så. Fortfarande så hade du inte betalt något för det heller utan hyresvärden hade fått lägre avkastning.