2016-12-21, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Erbjuds européer i arabiskspråkiga länder betalda språkkurser? Det visste jag inte. Och vilka fördelar syftar du på?
Nej, frågan är om det behövs?! Du talar ju engelska, dina meriter gäller även där.
Även så om människan är där för att söka asyl och saknar utbildning. Ja, i det fallet anordnas språkkurser. Ni har ju egna skolor där.. Visste du inte det? Ni umgås eller varken anpassar er i tex Dubai. Ni har egna områden och klubbar. Får araber också ha sina egna skolor i Sverige?
Men jag pratar om invandringen och inte bara asyl.
Citera
2016-12-21, 14:37
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wutangforever
Hej, placerade denna i filosofi men om Mod vill flytta är det varsågod.

När man läser runt på Flashback hittar man väldigt mycket främlingsfientlighet, vissa av den milda formen men andra av en extrem rasism. Många personer som totalvägrar att prata med flyktingar, och avskyr allt som har med invandring o göra. Vi har väldig tur att vi är födda just där vi är födda, i Sverige där vi har det väldigt bra.

Då ställer jag frågan, om ni var i samma situation som flyktingarna som flyr från krig och elände, hade inte ni gjort exakt samma sak som dom gjort. Hade inte ni också gjort allting för att försörja er familj, (tex tiggeri). Hade inte ni velat bli behandlade på ett Humant sätt, och inte bli bemötna av rasism och trakasserier varje dag?

(Med flyktingarna menar jag de som sköter sig, som kommer hit och vill starta upp ett nytt liv här så fort som möjligt, inte dom som missköter sig.)
Konstig frågeställning.
Jag har sett hundratals tiggare men de samtliga har jag (ev fördomsfullt) identifierat som romer.
Romer är inte flyktingar.

Vidare så är det ganska ovanligt med kritik mot asyl- och migrationspolitiken som är riktad mot den enskilda så kallade flyktingen. Kritiken brukar ju vara riktad mot politikerna.

Vidare så är det många som befinner sig olagligt i Sverige utan flyktingstatus.
Citera
2016-12-21, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Jag hade först och främst flytt till det land i mitt närområde som delar mina grundvärderingar. För mig att fly till ett rikt muslimskt land där man får bidrag och liknande (existerar inte) hade inte varit aktuellt då deras kultur, värderingar och sätt att leva inte är kompatibelt med mitt över huvud taget. Om det inte finns ett land som kan ta emot mig, och som delar mina grundvärderingar, så hade jag accepterat mitt öde och hängt mig istället.

Ja. Hahaha! var min första tanke när jag läste slutet på det du skrev, .
Vårt problem i Sverige är ju att politikerna låtit det svämma över med folk i "flykt" här, de har upplåtit bostäder, bidrag, skolundervisning, m.m. Allt för att göra dessa "nya" till lags, skit samma om det går ut över barnen i skolundervisningen, eller åldringar de slängt ut för att få plats för fler boende.
Nu börjar vi vanliga se vad politikerna gjort, vi har folk här som inte alls är egentliga flyktingar, de vill helt enkelt ha en bättre ekonomi och kan tydligen få den här i Sverige! Det här kommer att totalkrascha i konkurs senast 2020 för Sverige.Tycker det är så ledsamt för sjukpensionärer och ålderspensionärer och sjukvården och återigen: barnen, inte att förglömma! Ingen bra undervisning, de lär sig inte för livet som vi gjorde som små..
Vart ska vi svenskar "fly" då? Jag tänker pröva med Finland och Norge.
Citera
2016-12-21, 14:51
Medlem
A.Ericssons avatar
Citat:

När man läser runt på Flashback hittar man väldigt mycket främlingsfientlighet, vissa av den milda formen men andra av en extrem rasism. Många personer som totalvägrar att prata med flyktingar, och avskyr allt som har med invandring o göra. Vi har väldig tur att vi är födda just där vi är födda, i Sverige där vi har det väldigt bra.

Då ställer jag frågan, om ni var i samma situation som flyktingarna som flyr från krig och elände, hade inte ni gjort exakt samma sak som dom gjort. Hade inte ni också gjort allting för att försörja er familj, (tex tiggeri). Hade inte ni velat bli behandlade på ett Humant sätt, och inte bli bemötna av rasism och trakasserier varje dag?

(Med flyktingarna menar jag de som sköter sig, som kommer hit och vill starta upp ett nytt liv här så fort som möjligt, inte dom som missköter sig.)

Ingen flyr från Syrien, Libyen, Pakistan, Bangladesh osv, för att sedan hamna i Sverige eller Tyskland. Så fungerar det inte, det är bara att kolla på en fucking jävla karta.

Det är inga flyktingar som kommer till Europa, det är en invasion, av kriminella, lyckosökare, terrorister och så vidare.
Citera
2016-12-21, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Nej, det var nog inga "kunskaper" som du pratar om som hindrade utvecklingen. Det var ju faktiskt maktutövningen som rensade slog ner sådana försök. Jag tror inte riktigt förstår vad imperialism är för något. Det är när en främmande makt bestämmer dina lagar.

Nog? Maktutövning, va fan pratar du om? Pratar du om Iran är det en sak som gäller. Irak en annan. De olika emiraten fler olika orsaker. Nordafrika en tredje(och där kan man prata om maktutövning) Kan du någonting om de olika klanerna i de olika emiraten? Vad gäller "främmande makters" styrande av området är det en mycket begränsad tid. Arabers eget klantande och deras grandiosa självbild är det största problemet. Men för att kunna reda ut den saken måste nog en helt annat tråd dras igång. On topic, flyktingar från dessa områden har ingenting med flykt för sina liv att göra. Lokala krig och lidanden har alltid varit närvarande i dessa länder och anses mer eller mindre vara livet. Flyktingvågen är rent monetärt och religiöst betingad. Araberna vill helt enkelt bryta ny mark på andras bekostnad. Som vanligt alltså.
Citera
2016-12-21, 14:59
Medlem
Citat:

Hur blir man bemött som flykting i Mena länderna, lägenhet , jobb , Gratis välfärd?
Antar att jag skulle jag lära mig språket så fort som möjligt bygga upp ett kontaktnät , bjuda till .
Givande och tagande.
Citera
2016-12-21, 15:14
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Nej, frågan är om det behövs?! Du talar ju engelska, dina meriter gäller även där.
Även så om människan är där för att söka asyl och saknar utbildning. Ja, i det fallet anordnas språkkurser. Ni har ju egna skolor där.. Visste du inte det? Ni umgås eller varken anpassar er i tex Dubai. Ni har egna områden och klubbar. Får araber också ha sina egna skolor i Sverige?
Men jag pratar om invandringen och inte bara asyl.
Vad menar du med att det anordnas språkkurser om människor är där för att söka asyl? Är det något du kan ange källa på? Jag kan ange källa på att de inte tagit emot en enda flykting från Syrien. Tror du att de skulle ta emot krigsflyktingar från Europa när de inte gör det från länder i samma region?

Vad menar du med egna skolor? Det finns inga svenska skolor i Dubai. Det finns möjlighet att få undervisning i svenska osv. på andra sätt.

Varför pratar du om invandring och inte om asyl i en tråd som har titeln "Om ni var flyktingar"?

Källa: https://www.amnesty.org/en/latest/news/2014/12/facts-figures-syria-refugee-crisis-international-resettlement/
Källa: http://www.familyindubai.se/empty_109.html
Citera
2016-12-21, 15:39
Medlem
Vad är det för män som flyr och lämnar kvinnor och barn? Och varför flyr dem inte till de rika arabiska staterna? Araber hade inte gjort ett piss för oss eropeer , rmen om man leker med tanken att miljoner europeer invandrade till mellanöstern och betedde på samma sätt som de svenska babbarna, så hade de blivit utkastade efter en vecka, det spelaringen hade inte spelat roll om majoriteten uppfört sig.
Ingen av dessa invandrare är villiga att resa tillbaka och bygga upp sina länder igen vilket alla europeer varit villiga att göra.
Citera
2016-12-21, 15:40
Medlem
Om jag är den person jag är idag så skulle jag ha gjort allt för att bli en del av landet, jag skulle anammat traditioner och kultur.

Men jag skulle troligen inte varit den jag är idag och jag skulle säkert gjort samma som dom. Men ta en titt på Sverige och du kommer se att det inte funkar.
De som inte gör allt för att lära sig språk och anamma det vi har, har inget att göra här. Ut med dom och låt de som fixar detta stanna.

På så sätt sätter vi ett exempel för nya asylsökare. Om de kommer hit och inte sköter sig så åker de ut, vilket kommer att leda till att de enda som kommer hit, är de som kommer sköta det.
Citera
2016-12-21, 15:53
Medlem
goran744s avatar
Citat:

De blir humant bemötta i vårt land.
Bara det att de tas emot och blir försörjda av oss alla är en human gest.
Och det du påstår att de bemöts av varje dag är något du "tror" att är sant.
Åk till övriga delen av världen och du kommer att bli sedd som en invandrare.
Några kommer att acceptera dig och några kommer att titta snett på dig eller se dig som en avart.
Normalt alltså.

Ja jag skulle för det första respektera folket och dess lagar och regler om jag vore flykting.
Jag skulle vara tacksam för att folket ger mig möjlighet att överleva.
Om jag nu vore en riktig flykting med andra ord.

Jag skulle definitivt inte ställa krav på krav heller.
Gnälla över vart jag fick bo, osv.
Definitivt inte göra brott i landet.
Senast redigerad av goran744 2016-12-21 kl. 15:59.
Citera
2016-12-21, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taizel
Om jag är den person jag är idag så skulle jag ha gjort allt för att bli en del av landet, jag skulle anammat traditioner och kultur.

Men jag skulle troligen inte varit den jag är idag och jag skulle säkert gjort samma som dom. Men ta en titt på Sverige och du kommer se att det inte funkar.
De som inte gör allt för att lära sig språk och anamma det vi har, har inget att göra här. Ut med dom och låt de som fixar detta stanna.

På så sätt sätter vi ett exempel för nya asylsökare. Om de kommer hit och inte sköter sig så åker de ut, vilket kommer att leda till att de enda som kommer hit, är de som kommer sköta det.

Å det tror du på, dig själv??? Har du levt under en sten de sista åren, inte läst i media och lagt märke till hur det fungerar i verkligheten???
Sanningen är att så gott som ingen "åker ut"., hur illa de än beter sig så skattar svenska staten dessa drägg högre än sina infödda.
Orka hålla på å prata med såna som dig, adjö!
Citera
2016-12-21, 16:03
Medlem
TeleporteraTalibans avatar
Citat:

Vart finns dom ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in