2016-12-21, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wutangforever
Hej, placerade denna i filosofi men om Mod vill flytta är det varsågod.

När man läser runt på Flashback hittar man väldigt mycket främlingsfientlighet, vissa av den milda formen men andra av en extrem rasism. Många personer som totalvägrar att prata med flyktingar, och avskyr allt som har med invandring o göra. Vi har väldig tur att vi är födda just där vi är födda, i Sverige där vi har det väldigt bra.

Då ställer jag frågan, om ni var i samma situation som flyktingarna som flyr från krig och elände, hade inte ni gjort exakt samma sak som dom gjort. Hade inte ni också gjort allting för att försörja er familj, (tex tiggeri). Hade inte ni velat bli behandlade på ett Humant sätt, och inte bli bemötna av rasism och trakasserier varje dag?

(Med flyktingarna menar jag de som sköter sig, som kommer hit och vill starta upp ett nytt liv här så fort som möjligt, inte dom som missköter sig.)

Tur och tur. Våra föräldrar och generationerna innan har skapat det här landet med hårt arbete och stark moral.

Det handlar egentligen inte om vad jag hade gjort. Jag förstår varför flyktingarna gör vad de gör. Jag skyller inte på dem. Däremot är det fel att ta emot så många eftersom det kommer förstöra vårt land. De som kommer har inte viljan att jobba. De har inte moralen. Deras länder är i kaos på grund av folket där och om då det folket kommer hit så blir det lika här. Det har redan blivit så i våra förorter så jag är övertygad om att jag har rätt.
Citera
2016-12-21, 13:35
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Så lösningen är varje gång en "krigszon" uppstår att alla flyttar till Sverige och till Europa? Eller att alla föds här från början? Om alla de som befinner sig på flykt i världen stod utanför Sveriges gräns i morgon? Tar du emot dem då? Kanske 50 miljoner människor.

Uppstår krigszonerna ur tomma intet? Har inte befolkningen i länderna något med det att göra? Varför är det oftare krig i vissa länder men i andra inte krig alls? Mentalitet? Genetik? Religion? Annat?
Du läser in saker som jag inte har skrivit. Det enda jag diskuterade var frågan om det var tur eller inte att personen var född i norden.

För att svara på dina frågor så uppstår inte krigszonerna ur tomma intet. Det kan ha att göra med traditioner, anspråk på mark, religion, att man är hämdlysten, imperialism, makt i en region, etc. Det är inte rimligt att 50 miljoner människor flyttar till Sverige över en natt och jag förstår inte vad du får den idén från? Det är inte ett verklighetsförankrat scenario och det hoppas jag att du inser själv.

Det bästa vore naturligtvis att inga krig uppstod alls från första början.
Citera
2016-12-21, 13:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Du läser in saker som jag inte har skrivit. Det enda jag diskuterade var frågan om det var tur eller inte att personen var född i norden.

För att svara på dina frågor så uppstår inte krigszonerna ur tomma intet. Det kan ha att göra med traditioner, anspråk på mark, religion, att man är hämdlysten, imperialism, makt i en region, etc. Det är inte rimligt att 50 miljoner människor flyttar till Sverige över en natt och jag förstår inte vad du får den idén från? Det är inte ett verklighetsförankrat scenario och det hoppas jag att du inser själv.

Fast om tesen är att Sverige ska hjälpa, då ska man hjälpa alla. Eller på allvar börja inse sina begränsningar och sluta komma med efterblivna "du hade tur som föddes här", det är ett sätt att förminska motparten och skuldbelägga befolkningar. Vad vill man ha sagt med den typen av resonemang?

Märk väl, att när invandrare får chansen att komma hit och föda sina kommande barn på nordisk mark, går det fortfarande inte så mycket bättre. T ex andra generationens invandrare i Danmark är mer kriminellt belastade än den första.
Citera
2016-12-21, 13:49
Medlem
Citat:

När man läser runt på Flashback hittar man väldigt mycket främlingsfientlighet, vissa av den milda formen men andra av en extrem rasism. Många personer som totalvägrar att prata med flyktingar, och avskyr allt som har med invandring o göra. Vi har väldig tur att vi är födda just där vi är födda, i Sverige där vi har det väldigt bra.

Då ställer jag frågan, om ni var i samma situation som flyktingarna som flyr från krig och elände, hade inte ni gjort exakt samma sak som dom gjort. Hade inte ni också gjort allting för att försörja er familj, (tex tiggeri). Hade inte ni velat bli behandlade på ett Humant sätt, och inte bli bemötna av rasism och trakasserier varje dag?

(Med flyktingarna menar jag de som sköter sig, som kommer hit och vill starta upp ett nytt liv här så fort som möjligt, inte dom som missköter sig.)

Stanna kvar och slåss som män .
Citera
2016-12-21, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Du menar de oljekällor som de kringresande beduinerna hatade? Dessa naturutvinningar som ägarna till marken fick skälig betalning då de varken satsade en krona eller en svettdroppe på att bygga upp det de lever av idag. För de hade varken intresse eller förståelse eller kunskap. Dvs exakt som idag. De fattar inte varför man måste bygga saker från grunden men de nyttjar gärna västerländsk teknik när den väl finns. Parasit beteende kallas det för i djurvärlden.

Nej, det var nog inga "kunskaper" som du pratar om som hindrade utvecklingen. Det var ju faktiskt maktutövningen som rensade slog ner sådana försök. Jag tror inte riktigt förstår vad imperialism är för något. Det är när en främmande makt bestämmer dina lagar.
Citera
2016-12-21, 14:06
Avstängd
Jag hade försökt lära mig språket.
Jag hade försökt bli självförsörjande.
Citera
2016-12-21, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Jag hade försökt lära mig språket.
Jag hade försökt bli självförsörjande.
Det tror jag inte! Det är få européer som verkligen lärt sig arabiska även om dessa länge varit bosatta där.

Tror att du skiftar till engelska och får även dina fördelar där..
Citera
2016-12-21, 14:08
Medlem
Blir jag flykting ska jag också leva på 5.000dollar i månaden i t ex Irak och våldta deras unga kvinnor och rånmisshandla deras unga män.
Citera
2016-12-21, 14:13
Medlem
substitutes avatar
Jag hade gjort som flyktingarna - utnyttjat dummerjönssvenne, levt på bidrag, umgåtts med likasinnande, vägrat lära mig språket osv (behöver ju inte, kommer aldrig att behöva det), shoppat o fikat hela dagarna.

Kanske inte våldtäkt, gruppvåldtäkt, där måste man nog härröra från en viss kultur för att kunna njuta.
Citera
2016-12-21, 14:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Det tror jag inte! Det är få européer som verkligen lärt sig arabiska även om dessa länge varit bosatta där.

Tror att du skiftar till engelska och får även dina fördelar där..

Erbjuds européer i arabiskspråkiga länder betalda språkkurser? Det visste jag inte. Och vilka fördelar syftar du på?
Citera
2016-12-21, 14:20
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Fast om tesen är att Sverige ska hjälpa, då ska man hjälpa alla. Eller på allvar börja inse sina begränsningar och sluta komma med efterblivna "du hade tur som föddes här", det är ett sätt att förminska motparten och skuldbelägga befolkningar. Vad vill man ha sagt med den typen av resonemang?
Bara för att du hade tur som föddes här betyder det inte nödvändigtvis att du har några skyldigheter. Om du inte hade något val kan man argumentera för att du inte heller kunde välja dina påstådda skyldigheter. Däremot är det i praktiken klart att du föds in i vissa skyldigheter mot staten. Grunden till tesen ligger väl i medmänskligheten. Om du istället hade varit flykting, vad hade du gjort? Hade du önskat att du blev mottagen av ett annat land? Svaret är förmodligen ja. Det innebär inte att vi i Sverige har en skyldighet att ta emot alla, däremot så många vi har möjlighet att ta emot, samt att förmå andra länder att inse medmänskligheten i att ta emot flyktingar.

Citat:
Märk väl, att när invandrare får chansen att komma hit och föda sina kommande barn på nordisk mark, går det fortfarande inte så mycket bättre. T ex andra generationens invandrare i Danmark är mer kriminellt belastade än den första.
Du kanske borde fråga dig själv varför det blir så? Jag är övertygad om att det beror på segregation i samhället. Vi har misslyckats med integrationen så att det har eskalerat till en "vi och dom"-mentalitet. Det är dessa motsättningar som gör att problemen blir värre. Invandrare diskrimineras på arbetsmarknaden, för att ta ett av problemen som uppstår. De tjänar även i regel mindre pengar på de jobb de får.
Citat:
En studie av data från 1998 visade att den som var född i Sverige men vars båda föräldrar var födda utanför Europa hade nästan tre gånger så hög sannolikhet att vara arbetslös och tjänade en i genomsnitt 25 procent lägre lön jämfört med en i övrigt jämförbar person med två svenskfödda föräldrar. (1)
Mycket av denna problematik tror jag grundar sig i fördomar och inskränkthet. Sedan finns det strukturella och organisatoriska problem med hur integrationen går till. Exempelvis är det inte hållbart att trycka in mängder av socialt utsatta människor i lägenheter under all kritik, inte ge människor förutsättningar för att klara sig och förvänta sig att alla problem ska lösa sig. Det är inte en fungerande strategi.

(1) https://www.migrationsinfo.se/arbetsmarknad/diskriminering/ (se referenser längst ned på sidan)
Senast redigerad av starke_adolf 2016-12-21 kl. 14:26.
Citera
2016-12-21, 14:28
Medlem
Citat:

Jag hade flytt till ett land i närområdet där kultur och levnadssätt är som i Sverige, jag hade inte kommit på att åka över halva jorden för att komma till ett land med helt annan kultur och religion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in