2016-12-21, 03:04
  #1717
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
I vissa kommentarsfält i tysk media spekuleras om likheter med germanw*ngs-incidenten. Men detta kanske ska tas med en nypa salt, som alla andra spekulationer

Och hur spekuleras det då, vad är likheterna, jag kan inte se någon likhet alls.

Den som vill göra en Lubitz kapar en stadsbuss i rusningstrafik och kör den ner i Spree.

Man tar inte en lastbil lastad med stål och kör in i en julmarknad och springer därefter från platsen.
Citera
2016-12-21, 03:27
  #1718
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Det är en nyare Scania och dessa är lättkörda vad avses växellådan, Det är troligen den halvautomatiska växellådan som växlar själv när det behövs, Behöver bara använda kopplingen vid start ifrån stillastående. Man kan dock byta till manuellt läge och själv sköta växlingarna med hjälp av spak och koppling.

Berlin byggdes upp efter WW2, men stora delar av staden var anpassad efter den tidens krav. Det finns säkert många ställen där det är så trångt och svårt att vända med en så stor bil, att man kan fastna, och blir tvungen att backa hela vägen tillbaka.

Troligen hade GM rekat hela körningen flera ggr innan, för jag antar att det ligger inne mitt i smeten, förmodligen svårt att hitta in dit, trots GPS. Många GPSer är inte anpassade för att man kör en så stor bil, vad gäller korsningars vidd, vändradie osv.

Positivt var väl att GM/Föraren inte kunde få upp en hög fart, vilket ju kräver ganska lång fri sträcka, trots mycket motorstyrka.



Tydligen hittade man inga spår på Pakistanierns kläder utav krut eller blod, DNA eller liknande. Inget heller i förarhytten ifrån honom. Man får ju anta att tyska Polisen varit grundliga vilket de har ett välmurat rykte om att vara, så antagandet att han inte hade någonting med detta att göra är förmodligen riktigt. Han blir inte tillbakaskickad till Pakistan förräns hans ansökan har behandlats.
Afghanistanier eller Pakistanier det är väl omtvistat, gränsområdena är ju oroliga och har varit så sedan 1948, folk flyter och flyttar ju säkert omkring där emellan länderna. Och de lever på opium- och heroin-handel och annat knark förstås.
I Norra Indien har man dock satsat rätt mycket på att hålla efter "buset". Så det påstås ha blivit lugnare där, så "buset" har väl flyttat över till Afghanistan/Pakistan istället.

Nu har jag ju ingen aning om Pakistaniern verkligen är ifrån Norra Pakistan där Talibanerna/Al Quaida "busar" som värst, de flesta Pakistanier som är därifrån uppger väl något annat - tex Karachi eller Lahore som hemvist



Ja precis, om terroristen körde själv så behövde det vara mest raka spåret. Jag kan inte tänka mig att någon med bara personbilsvana skulle kunna klara av att köra en sådan i stadstrafik, det är tex skitlätt att råka ut för tjuvstopp, ta kurvor för snävt och fastna mm, Man kan också välta ett sådant fordon om man inte tänker sig för, tex i en rondell. Det är också svårt att backa, säkert är det 98 av 100 nybörjarchaufförer som inte klarar av att backa med släpet påkopplat, tex runt ett hörn, om de inte tränat innan. De som ska klara av körkortsprovet måste kunna klara av backningsmomentet. Även om en som kört länge i yrket väljer ju oftast att planera sin körning så att knepiga backningsmanövrer undviks. Anledningen är ju inte bara manöversvårigheten utan även den att släpets bakkant är ju 20-24 meter bakom hytten, man har ju svårt att se om man backar på något eller inte. Nu finns det ju bra backningskameror men alla bilar + släp har ju inte detta.

Men vad beträffar den dödade polske chauffören så var han säkert så rutinerad att i stort sett alla trafiksituationer behärskades.

Jag tror inte på det där, det är för krångligt. det logiska är en attentatsman som kan köra lastbil, inte att fått hjäkp att köra. polacken satt inte i förarsätet, när bytte de plats isf? och varför ha med honom som ledsagare om han sitter bredvid, det är fortfarande gm som kör och kan klanta till det. och dessutom kan polacken när som förstöra det hela när han inser vad som är i görningen. jag kan inte se någon roll för föraren efter kapningen och ev urtvingade viktiga instruktioer. polacken är i bilen för där är upptäcksrisken minst av kroppen jmf med en dumpning. hans kropp har skärskador, när skulle gm åsamka dem? inte under färden i julmarknaden och inte efter för då drar han. ockhams rakkniv.
Citera
2016-12-21, 03:48
  #1719
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Jag tror inte på det där, det är för krångligt. det logiska är en attentatsman som kan köra lastbil, inte att fått hjäkp att köra. polacken satt inte i förarsätet, när bytte de plats isf? och varför ha med honom som ledsagare om han sitter bredvid, det är fortfarande gm som kör och kan klanta till det. och dessutom kan polacken när som förstöra det hela när han inser vad som är i görningen. jag kan inte se någon roll för föraren efter kapningen och ev urtvingade viktiga instruktioer. polacken är i bilen för där är upptäcksrisken minst av kroppen jmf med en dumpning. hans kropp har skärskador, när skulle gm åsamka dem? inte under färden i julmarknaden och inte efter för då drar han. ockhams rakkniv.

Ja, alldeles riktigt tror jag, att det är som du skriver att GM hade lastbilsvana sedan tidigare, Det är ju mycket möjligt att GM hade gått i körskola liksom 9/11-kaparna som hade tränat för flygcertifikat och i simulator. Vilket ju lutar åt Al Qaida/ IS-metodik helt igenom.
Det är ju bland annat den faktor att lastbilen hade körts en lång sträcka innan gärningen begicks osv som gör att man misstänker att GM hade lastbilsvana sedan tidigare. Intressant nog så finns det ju säkert en hel del övervakningskameror utefter de tyska vägarna där man förmodligen snabbt lär kunna hitta bilder på lastbilen.

Jag skulle gissa att det är som du antyder att polacken (chauffören) dödades på ett tidigt stadium, förmodligen av ren bekvämlighet, att GPSen sedan förprogrammerats till att hitta till adressen inne i Berlin och GM kört efter den, och att GM haft tur att inte hamnat i en trafiksituation som denne inte behärskat.

Hur lång fri raksträcka kan det ha funnits där innan bilen kraschade ? GM hade nog missbedömt att kunna få upp farten tillräckligt skulle jag tro, Det är också möjligt att GM fegade ur och styrde in i julgranen, eller att det var något som fastnade vid styrstagen under bilen som gjorde att den vek in. Någon eller några bromsslangar kan ju ha gått av och det brukar innebära att bilen/släpet bromsas automatiskt.
__________________
Senast redigerad av DrSvenne 2016-12-21 kl. 03:51.
Citera
2016-12-21, 03:58
  #1720
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Jag tror inte på det där, det är för krångligt. det logiska är en attentatsman som kan köra lastbil, inte att fått hjäkp att köra. polacken satt inte i förarsätet, när bytte de plats isf? och varför ha med honom som ledsagare om han sitter bredvid, det är fortfarande gm som kör och kan klanta till det. och dessutom kan polacken när som förstöra det hela när han inser vad som är i görningen. jag kan inte se någon roll för föraren efter kapningen och ev urtvingade viktiga instruktioer. polacken är i bilen för där är upptäcksrisken minst av kroppen jmf med en dumpning. hans kropp har skärskador, när skulle gm åsamka dem? inte under färden i julmarknaden och inte efter för då drar han. ockhams rakkniv.

Ja, jag tror mer att GM åsamka skärskador innan färden, kampen har skett då om chauffören inte vaknat till liv under färden, dock tyder det på det sistnämnda med tanke på ev. skott vittnen hört?
Citera
2016-12-21, 04:04
  #1721
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Tydligen hittade man inga spår på Pakistanierns kläder utav krut eller blod, DNA eller liknande. Inget heller i förarhytten ifrån honom.

Det tar betydligt längre tid än ett dygn att analysera och jämföra proverna från en brottsplats till en person.

Han blev släppt av andra skäl, tex tack vare att hans historia håller och han fastnat på övervakningskamera i nån butik i annan del av staden under dådet.

Om det fanns minsta misstanke överhuvudtaget så hade dom aldrig släppt han, även utan bevis hade dom kunna ha han häktad. Vilket är praxis i denna typ av ärende.
Citera
2016-12-21, 04:13
  #1722
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Det är en nyare Scania och dessa är lättkörda vad avses växellådan, Det är troligen den halvautomatiska växellådan som växlar själv när det behövs, Behöver bara använda kopplingen vid start ifrån stillastående. Man kan dock byta till manuellt läge och själv sköta växlingarna med hjälp av spak och koppling.

Berlin byggdes upp efter WW2, men stora delar av staden var anpassad efter den tidens krav. Det finns säkert många ställen där det är så trångt och svårt att vända med en så stor bil, att man kan fastna, och blir tvungen att backa hela vägen tillbaka.

Troligen hade GM rekat hela körningen flera ggr innan, för jag antar att det ligger inne mitt i smeten, förmodligen svårt att hitta in dit, trots GPS. Många GPSer är inte anpassade för att man kör en så stor bil, vad gäller korsningars vidd, vändradie osv.

Positivt var väl att GM/Föraren inte kunde få upp en hög fart, vilket ju kräver ganska lång fri sträcka, trots mycket motorstyrka.

vi vet ingenting om terroristen, han kan ha gått en arbetsmarknadsutbildning till lastbilschuafför i Tyskland, han kan ha kört lastbil i sitt hemland, hur många lastbilschuafförer finns det i Afganistan och Pakistan eller Syrien? hundratusentals...

kanske har han övningskört med sin kusin tidigare, kanske är han väldigt händig och snabblärd,
en tallang

vi vet ingenting om terroristen, jag tvivlar att han var ensam, detta dådet var noga förberett,
terroristen blev säkert upphämtad av kumpaner, fast säkrare vore om han helt enkelt tog cykeln eftersom det finns kameror i bussar och på den närbelägna tågstationen,

polisen kollar nu genom kameror på bussar och tågstationen, en nackdel för utredarna är att Berlin har väldigt få kameror, hade det varit London centrum då hade det funnits hundratals kameror




Tydligen hittade man inga spår på Pakistanierns kläder utav krut eller blod, DNA eller liknande. Inget heller i förarhytten ifrån honom. Man får ju anta att tyska Polisen varit grundliga vilket de har ett välmurat rykte om att vara, så antagandet att han inte hade någonting med detta att göra är förmodligen riktigt. Han blir inte tillbakaskickad till Pakistan förräns hans ansökan har behandlats.
Afghanistanier eller Pakistanier det är väl omtvistat, gränsområdena är ju oroliga och har varit så sedan 1948, folk flyter och flyttar ju säkert omkring där emellan länderna. Och de lever på opium- och heroin-handel och annat knark förstås.
I Norra Indien har man dock satsat rätt mycket på att hålla efter "buset". Så det påstås ha blivit lugnare där, så "buset" har väl flyttat över till Afghanistan/Pakistan istället.

Nu har jag ju ingen aning om Pakistaniern verkligen är ifrån Norra Pakistan där Talibanerna/Al Quaida "busar" som värst, de flesta Pakistanier som är därifrån uppger väl något annat - tex Karachi eller Lahore som hemvist



Ja precis, om terroristen körde själv så behövde det vara mest raka spåret. Jag kan inte tänka mig att någon med bara personbilsvana skulle kunna klara av att köra en sådan i stadstrafik, det är tex skitlätt att råka ut för tjuvstopp, ta kurvor för snävt och fastna mm, Man kan också välta ett sådant fordon om man inte tänker sig för, tex i en rondell. Det är också svårt att backa, säkert är det 98 av 100 nybörjarchaufförer som inte klarar av att backa med släpet påkopplat, tex runt ett hörn, om de inte tränat innan. De som ska klara av körkortsprovet måste kunna klara av backningsmomentet. Även om en som kört länge i yrket väljer ju oftast att planera sin körning så att knepiga backningsmanövrer undviks. Anledningen är ju inte bara manöversvårigheten utan även den att släpets bakkant är ju 20-24 meter bakom hytten, man har ju svårt att se om man backar på något eller inte. Nu finns det ju bra backningskameror men alla bilar + släp har ju inte detta.

Men vad beträffar den dödade polske chauffören så var han säkert så rutinerad att i stort sett alla trafiksituationer behärskades.


Enligt det polska åkeriet så såg de på GPS att lastbilen kl.15:45 gjorde konstiga manövrar, den krypkörde framåt, sedan backade den lite , sedan körde den fram igen,
det såg ut som terroristen ville lära sig köra, han hade kanske kört en mindre lastbil tidigare,
det är inte lätt att svänga med lastbilen, dock vet vi inte om det fanns svåra tvära svängar på vägen mot julmarknaden,

Denna nya Scania hade automatlåda, det underlättar väldigt mycket, med en manuell växellåda med 16 växlar och halvväxlar är det mycket lätt att får motorstopp för en nybörjare,

Den polske chuafförens ansikte var sönderslaget, han kämpade, han var både skjuten och knivhuggen, åkerites ägare och tillika hans kusin säger att han var stark, +120kg och att en ensam gärningsman skulle inte klara av honom
__________________
Senast redigerad av rex144 2016-12-21 kl. 04:36.
Citera
2016-12-21, 05:28
  #1723
Medlem
wwrs avatar
Jag tror det kan komma förändringar i åkeribranchen.

Övervakade platser där chaufförerna kan sova. Man drar sig nog nu för att bara svänga in på en parkeringsficka.

Fjärrstyrd tändning så att åkeriet kan stoppa en bil som avviker från rutten. Disel har förstås inte tändning, fjärrstyrd insprutning kanske.

Överfallslarm.
__________________
Senast redigerad av wwr 2016-12-21 kl. 05:49.
Citera
2016-12-21, 05:50
  #1724
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tror det kan komma förändringar i åkeribranchen.

Övervakade platser där chaufförerna kan sova. Man drar sig nog nu för att bara svänga in på en parkeringsficka.

Fjärrstyrd tändning så att åkeriet kan stoppa en bil som avviker från rutten. Disel har förstås inte tändning, fjärrstyrd insprutning kanske.
Oavsett drivmedel så är en "killswitch" inget svårt/invecklat att efterhandsinstallera med dagens teknik så jag håller med. Det kommer garanterat bli stora förändringar nu efter dessa två lastbilsattentat.
Citera
2016-12-21, 05:56
  #1725
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
Oavsett drivmedel så är en "killswitch" inget svårt/invecklat att efterhandsinstallera med dagens teknik så jag håller med. Det kommer garanterat bli stora förändringar nu efter dessa två lastbilsattentat.
Leverans i stor bil under julmarknaden på Kungsgatan, alla shoppande kollar efter något prång att gömma sig i, v.b. ...

Kanske nya typer av stadigare trafikhinder införs?

Det blir gradvis värre.
__________________
Senast redigerad av wwr 2016-12-21 kl. 05:59.
Citera
2016-12-21, 06:04
  #1726
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Leverans i stor bil under julmarknaden på Kungsgatan, alla shoppande kollar efter något prång att gömma sig i, v.b. ...

Kanske nya typer av stadigare trafikhinder införs?

Det blir gradvis värre.
Ja det kommer nog bli en del sådana uppskjutsbara fordonshinder som Usa använder sig av på nyckelpositioner runt torg och "viktiga" byggnader?
...säkert fler länder men har bara sett sådana i Irak & Usa, på tv'n då får jag tillägga!
Citera
2016-12-21, 06:09
  #1727
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
Ja det kommer nog bli en del sådana uppskjutsbara fordonshinder som Usa använder sig av på nyckelpositioner runt torg och "viktiga" byggnader?
...säkert fler länder men har bara sett sådana i Irak & Usa, på tv'n då får jag tillägga!
Utanför ambassader och liknande har man ju små vagnar som går på dubbel räls. Ser lite ut som shoppingvagnar. Antagligen stoppar de för en hel del.
Citera
2016-12-21, 06:16
  #1728
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Utanför ambassader och liknande har man ju små vagnar som går på dubbel räls. Ser lite ut som shoppingvagnar. Antagligen stoppar de för en hel del.
Även sett "teleskop" hinder som kommer upp ur marken likt en antenn (som man hade på gamla walkie-talkies) vid broar ect, tror det även är sådana runt Vita huset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in