2016-12-21, 02:22
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Bilen stannar/fastnar med bråte och påkörda. Kan det vara att föraren/terroristen skjöt ett par skott i luften innan han hoppa ur lastbilen för att skrämma de som var runt om? Visa att han var bevepnad och att de skulle hålla sig borta tills han försvann i mängden....

I så fall konstigt att inget vittne har sett denne skjutande man...
Citera
2016-12-21, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, många, hurså?

Det är som sagt inte svårt att släppa bromsen, gasa, växla och bromsa, problemet är tekniken som ska till för att ta sig fram i trafiken. Rakt spår är ganska lätt, men filbyten, kurvor, korsningar, det är inte något man blir expert på genom fem minuters intro.utbildning. Men absolut, terroristen kan mycket väl ha kört bra, vissa har mer anlag än andra, och han kan också ha viss erfarenhet sedan tidigare men var inte bekant med den nya tekniken.

Hur som helst, just nu tror jag att det var så att polacken satt bredvid terroristen som körde, syftet var att ledsaga(hjälpa terroristen att framföra fordonet), när han ser vad som håller på att ske så ingriper han och blir då misshandlad med kniv och dödad.

Då behövde det vara rakt spår för terroristen att både kunna hantera lastbilen och misshandla med kniv? Eller hade det varit möjligt ändå?
Har du prövat?
Citera
2016-12-21, 02:27
Medlem
Inte direkt nya uppgifter om att chaffisen levde när dom körde in på marknaden. Jag skrev det för typ ett dygn sen.

Edit. I inlägg #808
Senast redigerad av cancancan 2016-12-21 kl. 02:31.
Citera
2016-12-21, 02:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Då behövde det vara rakt spår för terroristen att både kunna hantera lastbilen och misshandla med kniv? Eller hade det varit möjligt ändå?
Har du prövat?

Automatlåda, vänster hand på ratten och en kniv i högerhanden, det är rakt spår förbi marknadsplatsen, vad är konstigt?

Ingen konst att styra och gasa i det läget och samtidigt vifta med en kniv i offrets ansikte.
Citera
2016-12-21, 02:43
Medlem
GilGrissom82s avatar
Enligt welt.de avaktiverades det automatiska nödbromssystemet medvetet innan.
Citera
2016-12-21, 02:45
Medlem
Citat:
Automatlåda, vänster hand på ratten och en kniv i högerhanden, det är rakt spår förbi marknadsplatsen, vad är konstigt?

Ingen konst att styra och gasa i det läget och samtidigt vifta med en kniv i offrets ansikte.

Scania R450 med opticruise = Automatis växellåda. Bara att gasa och bromsa när du väl fått ur handbroms och valt växelläge.
Citera
2016-12-21, 02:49
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Med händelserna i Nice i färskt minner så är det så klart så att många tänker att terrordåd ligger nära till hands. Det verkar också vara polisens huvudspår.

Men, med Nice (och andra dramatiska händelser) i färskt minne vet vi också att initiala uppgifter ofta är osäkra i början. I Nice, till exempel, har jag för mig att man trodde det var flera GM i lastbilen.

Det är också ganska otypiskt att komma undan och det är väl ingen som tagit på sig det än? Den som sprang därifrån kan varit någon som flydde, och att situationen misstolkats. Eller ett påhitt, ja.

Med det sagt skulle jag satsa mina pengar på terrordåd ändå, men tycker man ska vara försiktig med att dra några säkra slutsatser.

Det är inte "otypiskt" att komma undan. Det skedde både i Paris och Bryssel.
Hur kan du ha missat det?

Tråkigt att tyskarna verkar vara lika snåla som Sverige med övervakningskameror.
Citera
2016-12-21, 02:50
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Följdfrågan blir således, eftersom att bilglas är härdat så granulerar det vid krossning och bildar i stort sett ofarliga småbitar, hur förklarar du skärsåren med bilglaset?

Svullen i ansiktet går jag med på, men att man får skärsår av bilglas som ser ut som knivskador ställer jag mig tveksam till.

Duger inte förklaringen att den person som dödade och skadade ett antal människor på marknaden också sargade och dödade chauffören?

Framrutan granulerar inte, visst glaset gör det men den är också laminerad så man måste i princip få huvet genom rutan för att dö av det, eller få såna skador du beskriver.
Citera
2016-12-21, 02:53
Medlem
Citat:

Misstolkning av mina frågor tror jag, menade inte att något är konstigt utan det var frågor jag faktiskt hade, på riktigt. Och jag visste inte heller att det var rakt spår förbi marknadsplatsen. Hade lite svårt att greppa ratten på en lastbil och samtidigt misshandla med kniv/avleda offer och samtidigt ha kontroll över en lastbil, helt enkelt.
Senast redigerad av helsan 2016-12-21 kl. 02:57.
Citera
2016-12-21, 02:54
Medlem
GilGrissom82s avatar
I vissa kommentarsfält i tysk media spekuleras om likheter med germanw*ngs-incidenten. Men detta kanske ska tas med en nypa salt, som alla andra spekulationer
Citera
2016-12-21, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
I vissa kommentarsfält i tysk media spekuleras om likheter med germanw*ngs-incidenten. Men detta kanske ska tas med en nypa salt, som alla andra spekulationer

Hur förklarar de skärsår?

Har det hittats något skjutvapen eller kniv förresten?
Citera
2016-12-21, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Hur svårt är det att köra en sån där lastbil? Dubbel-låda? Växel-val?

Citat:
Inte svårt att släppa bromsen, gasa och bromsa, problemet med en trailer i den stadsmiljön är att ta sig fram utan att skära över lyktstolpar, motorhuvar och lite annat som finns i en stad. Men han körde kanske rakt spår hela vägen till marknaden, vad vet jag.

Det är en nyare Scania och dessa är lättkörda vad avses växellådan, Det är troligen den halvautomatiska växellådan som växlar själv när det behövs, Behöver bara använda kopplingen vid start ifrån stillastående. Man kan dock byta till manuellt läge och själv sköta växlingarna med hjälp av spak och koppling.

Berlin byggdes upp efter WW2, men stora delar av staden var anpassad efter den tidens krav. Det finns säkert många ställen där det är så trångt och svårt att vända med en så stor bil, att man kan fastna, och blir tvungen att backa hela vägen tillbaka.

Troligen hade GM rekat hela körningen flera ggr innan, för jag antar att det ligger inne mitt i smeten, förmodligen svårt att hitta in dit, trots GPS. Många GPSer är inte anpassade för att man kör en så stor bil, vad gäller korsningars vidd, vändradie osv.

Positivt var väl att GM/Föraren inte kunde få upp en hög fart, vilket ju kräver ganska lång fri sträcka, trots mycket motorstyrka.

Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Kan någon förklara

"Tidigare misstänkte, 23-årige pakistaniern Naved, har släppts fri då han inte kunnat knytas till dådet."

Var det inte en man med många identiteter? Först Afghanier sedan var han pakistanier... Dessutom tidigare känd av polisen.

Varför släpper man ut en sådan, och inte skickar ut honom till Pakistan?

Tydligen hittade man inga spår på Pakistanierns kläder utav krut eller blod, DNA eller liknande. Inget heller i förarhytten ifrån honom. Man får ju anta att tyska Polisen varit grundliga vilket de har ett välmurat rykte om att vara, så antagandet att han inte hade någonting med detta att göra är förmodligen riktigt. Han blir inte tillbakaskickad till Pakistan förräns hans ansökan har behandlats.
Afghanistanier eller Pakistanier det är väl omtvistat, gränsområdena är ju oroliga och har varit så sedan 1948, folk flyter och flyttar ju säkert omkring där emellan länderna. Och de lever på opium- och heroin-handel och annat knark förstås.
I Norra Indien har man dock satsat rätt mycket på att hålla efter "buset". Så det påstås ha blivit lugnare där, så "buset" har väl flyttat över till Afghanistan/Pakistan istället.

Nu har jag ju ingen aning om Pakistaniern verkligen är ifrån Norra Pakistan där Talibanerna/Al Quaida "busar" som värst, de flesta Pakistanier som är därifrån uppger väl något annat - tex Karachi eller Lahore som hemvist

Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Har du prövat?

Ja precis, om terroristen körde själv så behövde det vara mest raka spåret. Jag kan inte tänka mig att någon med bara personbilsvana skulle kunna klara av att köra en sådan i stadstrafik, det är tex skitlätt att råka ut för tjuvstopp, ta kurvor för snävt och fastna mm, Man kan också välta ett sådant fordon om man inte tänker sig för, tex i en rondell. Det är också svårt att backa, säkert är det 98 av 100 nybörjarchaufförer som inte klarar av att backa med släpet påkopplat, tex runt ett hörn, om de inte tränat innan. De som ska klara av körkortsprovet måste kunna klara av backningsmomentet. Även om en som kört länge i yrket väljer ju oftast att planera sin körning så att knepiga backningsmanövrer undviks. Anledningen är ju inte bara manöversvårigheten utan även den att släpets bakkant är ju 20-24 meter bakom hytten, man har ju svårt att se om man backar på något eller inte. Nu finns det ju bra backningskameror men alla bilar + släp har ju inte detta.

Men vad beträffar den dödade polske chauffören så var han säkert så rutinerad att i stort sett alla trafiksituationer behärskades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in