2016-12-21, 00:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Nu säger expressen LIVE att chauffören levde tills attacken och försökte ta ratten för att förhindra katastrofen och då blev knivhuggen och sen skjuten när lastbilen stoppade. Så kanske ljuddämpare trots allt användes.

Det var mycket information som inledningsvis flödade i media och i den här tråden, dock så har jag någonstans i bakhuvudet att ett vittne på platsen sa något i stil med, efter att lastbilen stannat så hördes en smäll/smällar, men förstod inte vad det var.

Jag kan ha drömt det, eller inte.

Någon som minns samma sak?

EDIT,

Om man tittar i detalj på vad expressen LIVE säger så är det något som inte stämmer.

Varför lät gärningspersonen chauffören leva ända fram till attentatsplatsen, vad var syftet med det? Hela grejen äventyrades genom att polacken fick leva, det går inte ihop.

Vad skulle hända efter att lastbilen dundrat in i marknaden, skulle terroristen bara kliva av och säga tack för lånet?

Och om terroristen var beväpnad med skjutvapen, varför fortsatte han inte att döda folk efter att lastbilen stannat?
Senast redigerad av OY 2016-12-21 kl. 00:47.
Citera
2016-12-21, 00:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrPistol
Nu vänder vi på detta och så tycker vi alla synd om muslimerna istället...
Det är i alla fall så som GP resonerar tillsammans med övrig Svensk media..

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/enade-mot-hatet-i-berlin-1.4061085

"Muslimer för fred"? Ja, det kanske är en idé att lämna Berlin nu när era kompisar precis utfört något som inte kan kallas för fred.
Citera
2016-12-21, 00:47
Medlem
Sam.Boyds avatar
Kan någon förklara

"Tidigare misstänkte, 23-årige pakistaniern Naved, har släppts fri då han inte kunnat knytas till dådet."

Var det inte en man med många identiteter? Först Afghanier sedan var han pakistanier... Dessutom tidigare känd av polisen.

Varför släpper man ut en sådan, och inte skickar ut honom till Pakistan?
Citera
2016-12-21, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det var mycket information som inledningsvis flödade i media och i den här tråden, dock så har jag någonstans i bakhuvudet att ett vittne på platsen sa något i stil med, efter att lastbilen stannat så hördes en smäll/smällar, men förstod inte vad det var.

Jag kan ha drömt det, eller inte.

Någon som minns samma sak?

EDIT,

Om man tittar i detalj på vad expressen LIVE säger så är det något som inte stämmer.

Varför lät gärningspersonen chauffören leva ända fram till attentatsplatsen, vad var syftet med det? Hela grejen äventyrades genom att polacken fick leva, det går inte ihop.

Vad skulle hända efter att lastbilen dundrat in i marknaden, skulle terroristen bara kliva av och säga tack för lånet?

Och om terroristen var beväpnad med skjutvapen, varför fortsatte han inte att döda folk efter att lastbilen stannat?

Det rapporterades om vittnen som hade hört skott men även om vittnen som inte hörde några skott alls
Polacken dödades när GM tog lastbilen är väl vad polisen tror, jag har läst det i varje fall men det har kanske kommit fram andra uppgifter som jag missat.
Citera
2016-12-21, 00:56
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ragge81
Kanske, kanske inte. Ibland blir det tydligt. Om inte annat hade det kanske kunnat gå att avgöra när och var bilen blev kapad, hur många apor osv vilket i sin tur gett fler spaningsuppslag.

Om GM höll chaffisen i liv ända fram tills han började göra motstånd trots att GM hade både pistol och kniv så är det enligt mig bara för att försvåra/förhala utredningsarbetet i början dvs ge sken av att chaffissen på nått va inblandad...

GM försökte trots allt fly och kom rätt långt om det inte vore för en/flera modiga tyskar som vågade följa efter i 2 km eller vad det va.

Vem vet han kanske hade flygbiljetter eller en exit-plan ur landet och behövde bara några timmar att försvinna..men å andra sidan så borde han ha placerat en bil i närheten då...aja
Citera
2016-12-21, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Om GM höll chaffisen i liv ända fram tills han började göra motstånd trots att GM hade både pistol och kniv så är det enligt mig bara för att försvåra/förhala utredningsarbetet i början dvs ge sken av att chaffissen på nått va inblandad...

GM försökte trots allt fly och kom rätt långt om det inte vore för en/flera modiga tyskar som vågade följa efter i 2 km eller vad det va.

Vem vet han kanske hade flygbiljetter eller en exit-plan ur landet och behövde bara några timmar att försvinna..men å andra sidan så borde han ha placerat en bil i närheten då...aja

Stopp nu! Spekulera inte i att lastbilsföraren var vid liv fram till attentatet. Det har framkommit information som gör det högst troligt att lastbilsföraren mördades redan mellan 15-15.30.
Citera
2016-12-21, 01:00
Medlem
Nya uppgifter, enligt aftonbladet har chauffören skjutits först när lastbilen stoppade efter dådet,det ska också varit ett slagsmål i förarhytten om ratten , tydligen har dom sett på obduktionen att det varit någon form av kamp i hytten.
man har väl också fastställt ungefär vilken tidpunkt han blivit skjuten, chauffören verkar alltså ha levt under attacken, vad tyder det på? han blev bara nedsövd eller bunden eller vad? alla har ju trott han blev mördad direkt.

edit: kan ju va ett annat händelsescenario , än om det låter osannolikt, chaffisen var med på det hela , ångrade sig i sista stund och försökte övermanna han som körde, sedan blev han skjuten när lastbilen stannade.
Senast redigerad av pederN 2016-12-21 kl. 01:04.
Citera
2016-12-21, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Kan någon förklara

"Tidigare misstänkte, 23-årige pakistaniern Naved, har släppts fri då han inte kunnat knytas till dådet."

Var det inte en man med många identiteter? Först Afghanier sedan var han pakistanier... Dessutom tidigare känd av polisen.

Varför släpper man ut en sådan, och inte skickar ut honom till Pakistan?

Det var inte en man med många identiteter, det var en man som polisen misstänkte ljög om sin identitet, att han dessutom var känd hos polisen sedan tidigare är inga anledningar för att hålla kvar honom som misstänkt GM till attacken. Vart afghanen/pakistaniern släpptes vet vi inte? Kanske fick han skjuts hem till Pakistan.
Citera
2016-12-21, 01:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad

Nej, den apan har polisen släppt fri.
Citera
2016-12-21, 01:04
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Stopp nu! Spekulera inte i att lastbilsföraren var vid liv fram till attentatet. Det har framkommit information som gör det högst troligt att lastbilsföraren mördades redan mellan 15-15.30.

ja jag vet jag baserade mitt inlägg på han jag citerade. Att han mördades långt tidigare på dagen pekar allt på, allt annat vore förvånande.
Citera
2016-12-21, 01:06
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ragge81
Nej, den apan har polisen släppt fri.

Ok, trodde jag hade koll men suttit på akuten i 13 timmar(nya väntetiderna i Sverige på att få se en läkare) så jag är efter verkar det som.

Hur/var och av vem greps GM?
Citera
2016-12-21, 01:07
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Att han var vid liv vid attacken ska ha upptäckts vid obduktionen, enligt Bild. ”Det måste ha skett någon form av kamp” säger en utredare som säger att det verkar som att föraren och den nu döde polske lastbilschauffören verkar ha stridit om kontrollen över ratten enligt tidningen

Citat:
Gärningsmannen som ännu är på fri fot uppges ha skjutit den polske lastbilschauffören först efter att lastbilen kört genom folkmassan och stannat.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GR9Px/lastbilsforaren-bakom-berlinattacken-annu-pa-fri-fot

Låter helt ologiskt att chauffören skulle ha skjutits först efter dådet. Historien blir bara märkligare och märkligare.

Och varför inga vittnesuppgifter om gärningsmannen? Folk måste ju ha sett honom. Signalement? Övervakningsbilder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in